Тема. Що таке толерантність?
Мета: Познайомити вихованців з поняттям « толерантність», виявити основні риси толерантності, формувати правильне уявлення щодо толерантної поведінки. Виховувати почуття поваги один до одного, до звичаїв, традицій, культури різних народів, виховувати комунікативну культуру спілкування та взаєморозуміння. Продовжити формування толерантного ставлення однокласників між собою. Розвивати у вихованців терпимість до відмінностей між людьми.
Хід заходу
Правила нашого спілкування:
Перегляд відеокліпу «Незручні діти»
Класний керівник:
Проведемо дослід, який показує, що ми дуже різні.
1. Складіть аркуш навпіл.
2. Відірвіть верхній правий кут.
3. Знову складіть навпіл.
4. Відірвіть правий верхній кут.
5. Знову складіть.
6. Знову відірвіть верхній правий кут.
7. складіть аркуш надвоє.
8. Якщо можна, відірвіть правий кут.
9. Розгорніть аркуш і покажіть іншим.
- Чи можна сказати, що хтось виконав роботу неправильно? Чому аркуші відірвані по різному?
- Чи можемо ми сказати, що всі ви хто відірвав аркуші інакше, є гіршими за вас?
- Чого навчає ця вправа?
- А як же нам, таким різним, жити, навчатися й працювати разом, та й не сперечатись одне з одним?
Перегляд медіа презентації «Толерантність»
Вправа « Асоціативний ряд»
Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характе-ру, притаманну толерантній людині.(На екран висвітлюється слово толерантність, учні по черзі називають рису характеру).
Т – товариський
О – об’єктивний, особливий, оригінальний
Л – лояльний, лагідний
Е – енергійний, елегантний
Р – розсудливий, рівний
Н - надійний, найдорожчий
Т – терплячий
Н – незалежний, найдорожчий
І – інтелігентний, ідейний
С – співчутливий
Т – тактовний
Ь
Вправа «Як проявляти толерантність»
Проаналізуйте ситуацію, дайте свій варіант відповіді й поясніть його.
Ситуація1.
Дмитро має нетипову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається.
Ситуація 2.
Юрко постійно виявляє неповагу, брутальний щодо своїх однокласників. Що робити?
Класний керівник
Розповідь-притча «Лебеді»
Чи багато знаємо про лебедів? Вони голосно кричать і боляче щипаються. А ще вони клином летять на південь. А чи знаєте, що лебідь вибирає собі пару на все життя? І якщо одна половинка гине, інша ніколи не створить собі нову пару і незабаром теж вмирає. Летючи клином, вони здатні долати відстань в 1,7 раз більше, ніж поодинці, оскільки зменшується опір повітря, і найскладніше тому, хто летить попереду. Якщо перший втомився, він вирушає в кінець зграї, і його негайно підміняють. І кожен з лебедів буває в цій ролі. Якщо один з лебедів захворів або втомився і опускається нижче, ще двоє опускаються з ним і залишаються до тих пір, поки той не набереться досить сил.
Ви чули, як кричать лебеді, коли клин пливе по горизонту? Це вони підбадьорюють того, що летить попереду, і точно знають, що їх також підбадьорюватимуть, коли вони опиняться на його місці.
Вчитель підводить дітей до думки – узагальнення: життя лебедів– це метафора стосунків в сім’ї, колективі.
Питання дітям:
Дуже важливо в сім’ї і в будь-якому колективі дотримувати правила толерантного спілкування:(на екран проектуються)
Класний керівник: Отже, бути толерантною людиною значить поважати людей.
А чи можна вас вважати володарем цієї якості? Відповісти на це питання нам допоможе відділ досліджень.
Виконання тесту « Чи проявляєте ви толерантність?»
Тест «Чи толерантна я людина?»
(Вибери ту відповідь, яку ти вважаєш вірною)
1. Для того, щоб не було війни.
а) нічого не можливо зробити, тому що війни будуть завжди
б) треба зрозуміти, з якої причини вони відбуваються
2. В ліцеї розповідають про героїв, які проявили толерантність.
а) тобі це не цікаво
б) ти бажаєш більше дізнатись про них
3. Ти протистоїш насильству.
а) насильством
б) приєднуєшся до інших людей, щоб сказати «Ні»
4. Тебе зрадив товариш.
а) ти йому помстишся
б) ти будеш намагатися налагодити з ним відносини
5. Коли говорять про дітей, що постраждали від війни.
а) ти почув і забув
б) співчуваєш і хотів би чимось допомогти
6. Ти не згоден з кимсь.
а) ти не даси йому договорити
б) ти його дослухаєш
7. На уроці ти вже відповідав
а) ти хочеш відповідати ще
б) ти даси змогу відповідати іншим
8. Тобі пропонують листуватися з іноземцями
а) тобі це не цікаво, ти не хочеш ділитися з ними своїми мріями, своїми думками
б) тобі цікаво з ними листуватися, пізнавати про їх життя, їх мрії, ділитися своїми мріями
Якщо в тебе майже одні «б».
Ти проявляєш високу толерантність. Ти в майбутньому будеш громадянином мира, відповідальним, активним провідником миру у всьому світі. Розкажи друзям, як тобі це вдається.
Якщо в тебе від 3 до 7 «б».
Ти не дуже толерантний. Ти намагаєшся завжди нав’язати свої ідеї. Але ти допитливий, в тебе добра уява. Використовуй ці якості для боротьби з нетерпимістю.
Якщо в тебе менше ніж 3 «б».
Ти зовсім не толерантний. Якби ти був більшим оптимістом і тобі би подобалось вести дискусії, ти би став більш щасливим. Намагайся прикладати для цього більше зусиль.
Підсумок заняття
1. Вправа «Клубочок»
-Діти, наш клас, я сподіваюсь, велика родина. Тому давайте ще між собою пов’яжемось (розмотуємо клубочок, називаючи компліменти один одному)
2. Кросенс «Толерантність»
Вручення «Мішечка порад»
Класний керівник:
Толерантне ставлення людини
Збереже планету від негод,
Розрубає мотлох павутини,
Переріже нитку перешкод.
Толерантне ставлення до всього
Збереже, врятує і спасе,
Допоможе вгледіть перемогу,
Допоможе витримати все.
Будь завжди нестримним вільнодумцем,
Свої мрії пензлем намалюй.
Освіти життя яскравим сонцем,
Толерантний всесвіт побудуй!
Отож, діти, толерантність - це «відстань» між людьми в переносному значенні. Це та межа, яка стримує від втручання у думки, почуття, переживання, смаки іншої людини.