Тема. Світ професій. Класифікація професій.
Мета: розширювати інформованість учнів про світ професій, формувати усвідомлений підхід до вибору професії.
Обладнання: добірка літератури, таблиці – кросворди.
Хід заняття.
У меня ростут года –
Будет и семнадцать
Где работать мне тогда,
чем заниматься?
В. Маяковський.
І. Вступна частина.
Вправа «Інтерв’ю».
Кожний з учасників групи повинен обрати собі малознайомого партнера. Учасники по черзі беруть один в одного інтерв’ю, з метою дізнатися про іншого щонайменше три факти ( яку професію вважає цікавою, корисною, небезпечною). Потім кожний учасник пари по черзі представляє іншого учасника всій групі і розповідає, про що зміг дізнатися.
ІІ. Основна частина.
1.Інформаційне повідомлення.
У житті кожної людини настає такий час, коли необхідно замислитися над питаннями: «Хто я? Чим відрізняюся від інших людей? Яку обрати професію?».
Вибір професії – одне з найбільш відповідальних рішень, яке приймає людина у житті. Звичайно, можна перервати навчання, якщо на другому курсі інституту ти зрозумієш, що ця справа - не твоя, а ще можна залишити роботу, яка не подобається. Однак час буде втрачено, та й розчарування неминуче. Вибір професії, як і будь – який вибір – це прийняття рішення при великій кількості альтернативних варіантів. На нашому занятті ми будемо знайомитися з різними професіями, другими словами будемо розглядати варіанти професій, розширимо діапазон ваших знань та уявлень про професійну діяльність з різних напрямків, розглянемо професіограми різних професій.
Професія – ( латинською professio – офіційно зазначене, заняття, фах) – рід трудової діяльності, занять, що вимагають відповідної підготовки, яка є основним джерелом існування людини» ( із тлумачного словника української мови).
Як рід трудової діяльності професії почали формуватися починаючи з печерного часу розвитку людини. Коли перші люди почали полювати на тварин. Одні з них за родом діяльності виконували роль вибору тварин, яких необхідно вполювати, а інші цих тварин заганяли в пастки, в когось це краще виходило забити тварину. А потім обробляти м'ясо цієї тварини. Інші ж займалися збиранням рослинної їжі, хтось виготовляв одяг. І з того часу виник розподіл праці, а отже і зміст поняття професія.
В сучасному світі налічується понад сорок тисяч професій, щорічно п’ятсот з них змінюються, в середньому вважається, що професія «живе» 8 – 10 років.
Вісім – десять років – це багато чи мало? Якщо порівнювати з вашими роками: то за цей період часу ви навчилися ходити, говорити, читати, писати, пізнали ази різних наук… Якщо говорити за технічні засоби – то за вісім - десять років модель цього технічного засобу – розроблена конструктором, виготовлена на підприємстві, апробована, ввійшла в серійне виробництво, була використана людиною і перетво- рилася на брухт. Отже вісім – десять років це і мало і багато.
Для того, щоб це питання легше можна було вирішити в сімнадцять, вісімнадцять років ми проводимо з вами бесіди, ігри, вправи на теми профорієнтації, а також ви можете самостійно ознайомитися з різними професіями за допомогою літератури.
/ Огляд літератури проводить шкільний бібліотекар/.
Існує чимало класифікацій професій. Наприклад, відповідно до типології, розробле-
ної Є.О.Климовим, професії поділяються на такі типи: «людина –людина», «людина –техніка», «людина – природа», «людина – знакова система», «людина – художній образ». В основу класифікації професій Є.О.Климов поклав такі критерії: умови праці, особливості основних предметів праці, рівень освіти.
Для того, щоб ознайомитися з професіями, які відносяться до різних типів розгадаємо кросворди, де ключовими словами будуть п’ять основних типів професій.
2.Практична частина.
/ Учні об’єднуються в 5робочих груп, розгадують назви професій, що були записані в кросворді/.
Людина – людина
1. Людина, яка пише статті в журнали, газети, бере інтерв’ю – журналіст
2. Професія, в основі якої правові (юридичні) питання – юрист
3. Захисник людини в суді, захисник прав – адвокат
4. Людина, яка навчає, виховує – вчитель
5. Він допомагає спортсменам підготуватися до змагань – тренер
6. В ресторані обслуговує людей – офіціант
1 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
л |
ю2 |
д |
и |
н |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Людина –знакова система
|
|
|
|
5 |
6 |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
7 |
з |
н2 |
а |
к4 |
о |
в |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Людина – природа
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
П1 |
р |
и |
Р4 |
о |
д |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Людина – техніка
|
|
|
|
|
|
7 |
|
2 |
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
6 |
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Т1 |
е |
х |
н |
і |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Людина – образ
|
|
|
|
5 |
1 |
2 |
|
4 |
|
о |
б |
р3 |
а |
з |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Розгадуючи кросворд, ми дізналися - про основні типи професій і в кожному із кросвордів були загадані саме ті професії, які відносяться саме до даного типу професій. Давайте ще раз назвемо ці професії
/ учні називають професії /.
Гра « Відтвори професію»
Ведучий пропонує учаснику відтворити професійні рухи – перукаря
/ назва професії відома лише ведучому та одному учаснику/, наступний учасник відтворює професійні рухи / музиканта, фігуриста, пекаря, артиста, лікаря, …/
Обговорення.
ІІІ Заключна частина.
Обговорення.