Тема. Мотиви вибору сфери трудової діяльності.
Мета: познайомити учнів з поняттям мотивація вибору сфери трудової діяльності, допомогти учням обрати свій майбутній фах і зорієнтуватися у світі професій.
Обладнання: добірка літератури, тестові методики.
Хід заняття.
Щастя не в тому, щоб
завжди робити те, що хочеш,
а в тому, щоб завжди хотіти
того, що робиш.
Л. Толстой.
І . Вступна частина.
Усміхніться один – одному, пригадайте приємні хвилини з власного життя.
Назвіть відомі вам професії, назва яких розпочинається з літери «В»
/ назви професій записати на дошці або на листку ватману/.
Вправа «Вітер дує на …»
Зі словами «Вітер дує на …» ведучий починає гру. Наприклад, вітер дує на того, у кого світле волосся / усі світловолосі збираються в одну групу/.
ІІ. Основна частина.
1. Інформаційне повідомлення.
Характерною рисою свідомої діяльності людини є її спрямованість на досягнення певних цілей.
Цілі діяльності людини пов’язані з її мотивами. Діяльність людини не тільки цілеспрямована, а й мотивована. Мета діяльності – це те, на що вона спрямована і що повинно складати її прямий результат. Мотив – це те, що зумовлює прагнення людини до даної, а не якої – не будь іншої мети. Мотиви є необхідним компонентом діяльності людини. Її цілеспрямовані дії завжди спонукають ся певними причинами, вона здійснює їх заради чогось важливого для неї. Терміном «мотиви» (від латинського moveo- рухаю) і означають ті спонукальні причини, що забезпечують цілеспрямовану діяльність людини.
Мотиви діяльності відіграють велику роль в житті кожної людини і цілого суспільства. Від змісту і характеру мотивів залежить в значній мірі характер і ефективність діяльності людини.
Мотиви діяльності людини багаті і різноманітні. Специфічною особливістю мотивації діяльності людини є те, що в ній керівна роль належить мотивам, породженим суспільними умовами її життя. Навіть біологічні потреби людини в певній мірі підпорядковуються суспільним мотивам її діяльності.
Мотиви людської діяльності можна розрізняти за багатьма ознаками. Ми ж будемо визначати в плані майбутнього вибору професії
2. Практична частина.
Тест « Мотиви вибору сфери трудової діяльності»
Інструкція: відповідати на запитання анкети необхідно в «Аркуші відповідей». Якщо ви вважаєте, що названий мотив відповідає вашій думці, то поруч з номером запитання, поставте знак «+», якщо ні, то знак «-».
Перелік мотивів:
обов’язки фахівців певної професії.
Аркуш відповідей:
а |
б |
в |
3 |
5 |
1 |
4 |
8 |
2 |
6 |
11 |
7 |
18 |
14 |
9 |
19 |
15 |
10 |
20 |
16 |
12 |
21 |
17 |
13 |
24 |
23 |
22 |
Сума балів: А= Б= В=
- За підрахунками плюсів у кожному стовпчику (А,Б,В) зробимо висновок про мотивацію, яка найбільше переважає.
Роздумуючи над питанням « Яким спеціалістом стати в майбутньому?», кожно- му з вас насамперед важливо досить чітко розставити пріоритети своїх загальних життєвих цінностей. Обрана професія повинна вкладатися в схему бажаного вами стилю життя, допомагати у досягненні мети. Для цього проведемо гру.
3. Мотиваційна тренінгові гра «Аукціон життя».
У кожного з вас є 10 жетонів, які під час гри символізуватимуть саме вас: ваші зусилля, ваш час, здоров’я, тобто ваше життя. В процесі гри жетони можна обміняти на той чи інший лот, в якому буде запропоновано 2 «товари». Але придбати можна лише щось одне. Вибір робимо швидко. Максимальна кількість лотів 10, але їхня вартість різна, якщо ви використаєте всі жетони, ви вже нічого не зможете «купити». Назву «товару», який ви «купили» напишіть на жетоні і відкладіть убік, як уже використаний.
Перелік лотів
1 |
Гарна квартира (будинок) – 1 жетон |
Новий спортивний автомобіль – 1 ж |
2 |
Відпочинок у будь якій точці землі на 1 місяць – 2 ж |
Успішна кар’єра – 2 ж |
3 |
Стрімка політична кар’єра – 2 ж |
Можливість постійного самовдосконалення – 2 ж |
4 |
Якісна освіта – 2 ж |
Підприємство у постійними великими прибутками – 2 ж |
5 |
Міцна родина – 3 ж |
Всесвітня слава – 3 ж |
6 |
Чиста совість – 2 ж |
Успіх за будь – яку ціну – 2 ж |
7 |
Матеріальне благополуччя – 1 ж |
Повага і визнання оточуючих – 1 ж |
8 |
Керувати і підпорядкувати – 2 ж |
Працювати в команді однодумців 2ж |
9 |
Стрімка кар’єра завдяки випадку - 2ж |
Поступове сходження до успіху шляхом безперервного самовдосконалення – 2 ж |
10 |
Сім додаткових років життя – 3 ж |
Безболісна смерть, коли прийде час 3ж |
Обговорення: перегляньте ваші жетони. Чи все, що ви придбали, вам сподобалось? Змінили б ви свій вибір, якби знали всі товари перед початком гри?
Ми можемо ще раз зіграти, а можемо змінити правила гри. Але в житті це зробити не можливо, тому необхідно серйозно подумати над тим, якого життя ви прагнете.
4.Гра «Асоціація»
Спробуємо за допомогою асоціацій записати професії, які ми знаємо розшифровуючи речення «Мотив мого вибору»
/ Учні повинні придумати на кожну літеру речення назву професії/
М – медична сестра О – офіціант
Т – телеграфіст И - - В – вчитель
ІІІ Заключна частина.
Обговорення.
- Які думки у вас виникали, коли ви знайомилися з мотивами вибору сфери трудової діяльності?
- Що ви відчували при цьому?
- Які існують мотиви вибору сфери професійної діяльності?
- Чи складно було робити вибір сьогодні?