Година спілкування 6 клас
Тема Ти– особливий. Ми – особливі
Мета: дати учням змогу розвивати життєві навички позитивної самооцінки, самоусвідомлення і самовдосконалення, познайомити з поняттями «дискримінація» та «толерантність», навчити поважати особисті якості інших людей, усвідомити неповторність кожної людини, а також розвивати уміння запропонувати допомогу тим, хто її потребує.
Очікувані результати: учні навчаться цінувати себе, розкриють свої позитивні риси, дізнаються що таке дискримінація, толерантність, розрізнятимуть, чим схожі й чим відмінні люди; пояснюватимуть, чому треба ставитися з повагою до себе та інших.
Обладнання та матеріали: ноутбук, проектор, папір формату А5, плакати: «Вчимося жити разом», «Серце», «Правила роботи»; стікери у формі сердечок, малюнок із зображенням людей різного віку, атрибути для ситуацій.
ХІД ТРЕНІНГУ
І. Вступна частина
…..ти на Землі – людина.
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя єдина,
Очі твої одні…
Гра «Інтерв’ю » з присутніми гостями
1. Де Ви навчалися?
2. …….. Скільки років довелося вчитися, щоб здобути професію вчителя?
3. Скільки часу Ви витрачаєте на підготовку до уроків, перевірку зошитів, іншу роботу?
4. Чого Ви очікуєте від нас — Ваших учнів?
5. Чим ми можемо Вам допомогти?
6. Які у Вас думки про нас, учнів 6 класу?
А зараз пропоную усім нам познайомитися. Начебто ми добре знаємо один одного.
Ви нас, а ми вас. Чи це так зараз перевіримо ( роздає долоні вчителям та учням.
1. «Знайомство». Учні на підготовлених долонях, вирізаних з паперу, записують в центрі долоньки своє ім‘я, а на кожному із пальчиків різні його варіанти (скорочені, ласкаві, іншомовні аналоги), потім по черзі приклеюють їх на плакат формату А5 з надписом «Вчимося жити разом» Після завершення діти по черзі прочитують те, що вони написали, і кажуть, як їм подобається, щоб їх називали. Потім долоньку закріплюють на плакаті.
2. Вправа «Спільне – відмінне»
Завдання учням - розглянути долоні (свої та інших дітей).
Запитання для обговорення:
Підсумок: «Усі наші долоньки схожі між собою. Та якщо придивитись, то у світі не знайдеться двох однакових долоньок. Тому кожна людина – неповторна і по-своєму прекрасна»
1. Оголошення теми і завдань тренінгу.
3. «Серце очікувань» Учні називають, що вони очікують від сьогоднішнього тренінгу і прикріплюють стікери на плакат «Серце очікувань».
( продумати і роздати кожному очікування, набране на сердечку)
4.Правила роботи
Слово вчителя: «Для спільної роботи на годині спілкування сьогодні діють особливі правила, яких ми будемо дотримуватися ( продумати, як оформити правила)
Учні по черзі пояснюють правила:
- Бути доброзичливими, чесними
- Бути активними
- Говорити по черзі
- Правило піднятої руки
- Працювати тихо, швидко
- Бути уважними
- Цінувати час
- Не критикувати
ІІ. Основна частина
5.Вправа «Моє ім’я»
- Важко полюбити того, кого не знаєш. Отже, я пропоную вам виконати вправу «Моє ім’я» для того, щоб більше дізнатися про самого себе. (Кожен учень пише своє ім’я в стовпчик. Напроти кожної літери пише те, що характеризує його.
( роздам картки для творчої і практичної роботи . На дошці вивішую бюро для довідок ,що допоможе підібрати словесну характеристику вашої особистості .
( також роздам на парти)
На кожну літеру ви підбираєте слово, що вас охарактеризує , можна добавляти свої слова.
(бажаючі зачитують і коментують)
Притча
У джунглях жила зграя вовків. Вожак зграї був дуже старий. І коли зграї треба було виходити на полювання, вожак сказав, що не в змозі вести її. Зі зграї вийшов молодий, міцний вовк, підійшов до вожака і попросив, щоб той дозволив вести зграю йому. Старий вовк погодився, і зграя відправилася на пошуки їжі.
Через добу зграя повернулася з полювання з здобиччю. Молодий вовк розповів ватажкові, що вони напали на сімох мисливців і без зусиль одержали над ними перемогу.
Прийшов час зграї знову йти на полювання, і повів її знову молодий вовк. Зграї довго не було. І ось старий вовк побачив повертається ледве живий молодий вовк. Він розповів вожаку, що зграя напала на трьох мисливців, і в живих залишився тільки він один. Старий вовк здивовано запитав: Але ж у перше полювання зграя з легкістю взяла верх над сімома збройними мисливцями, і всі повернулися цілими і з здобиччю? На це молодий вовк відповів:Тоді було просто сім мисливців, а цього разу було троє кращих друзів.
Сьогодні на тренінгу ми подивимося, наскільки вам вдасться діяти разом. Починаємо.
6.Вправа «Розмовляючі руки» (розминка)
Хід вправи:
Ведучий дає команди, які учасники виконують мовчки в парах.
Варіанти інструкцій створеним парам:
• Привітатися за допомогою рук.
• Помиритися руками.
• Висловити підтримку за допомогою рук.
• Пожаліти руками.
• Висловити радість.
• Побажати удачі.
• Попрощатися руками.
Обговорення:
Що було легко, що складно?
Кому було складно мовчки передавати інформацію?
Кому легко?
Чи звертали увагу на інформацію від однокласника або більше думали, як передати інформацію самим?
Як Ви думаєте, на що було спрямовано цю вправу?
7.Вправа «Унікальність людини» (малюнок)
1. Які відмінності існують між цими людьми (вік, стать, професія, ...)?
2. Що могло б статися, якби на світі залишилися тільки люди одного віку (наприклад, похилого або немовлята)?
3. Що було б, якби у світі залишилися тільки люди однієї статі?
Підсумок: «Усі люди схожі між собою. Та якщо придивитись, то у світі не знайдеться двох однакових людей. Тому кожна людина – неповторна і по- своєму прекрасна».
8.Перегляд відеоролика соціальної реклами
http://autta.org.ua/ua/materials/material/Kanadska-sots-alna-reklama/
Запитання для обговорення:
Підсумок: «Ідеальних людей не буває. Важливо терпляче ставитися до недоліків інших людей, яких вони не можуть позбутися»
9.Проблемне питання
Чи є на сівті люди, які не мають недоліків ? (напевне немає ,у кожної людини є певні вади і недоліки )
Як треба ставитися до вад інших людей ?
Перш ніж дорікати людині за її недоліки потрібно усвідомлювати те, що в кожної людини є свої вади. Потрібно толерантно ставитися до кожної людини і пам’ятати, що – це особистість!
Прослухайте повідомлення і скажіть, чому Пол Хоккі досягнув
Вершини Еверест, що йому допомогло
Повідомлення
У 3 річному віці Пол Хоккі захворів на рак кісток. Лікарям довелося ампутувати Полу руку. Але це не завадило йому стати альпіністом і в червні 2005 року з другої спроби він підкорив Еверест. Його фізична вада зробила його унікальним . Багато людей підкорювали вершину світу, але Пол Хоккі перетворив свою ваду на перевагу .
(Відповіді дітей )
Чи знаєте ви про інші подібні випадки?
Людину називають унікальною не тільки тоді , коли вона стає відомою , а й тоді коли вона знаходить вихід із будь - якої ситуації .
Зараз і ми з вами будемо шукати виходи із ситуацій.
10. Ситуація
Учні підходять до столу і вибирають картку із ситуацією. Зачитують її в голос і пояснюють, як вони вийшли б із неї.
Ситуація №1
Тебе залишили з немовлям яке спало. Раптом воно почало плакати . Які твої дії ?
Ситуація №2
У твоїй родині живе бабуся. Вона дуже старенька і геть усе забуває. Одного разу, коли вдома нікого не було , бабуся вийшла з двору і пішла вулицею. Ти боїшся , що може загубитися . Твої дії ?
Ситуація №3
Уяви, що ти стоїш на перехресті доріг поруч із сліпою людиною. Бачиш, що вона вагається, чи можна переходити дорогу. Твої дії ?
Ситуація №4
У сусідній квартирі проживає самотньо літня людина. Яку допомогу ти можеш їй запропонувати? Твої дії?
Отже, людям потрібно допомагати , але слід пам’ятати , що нав’язування своєї допомоги може образити немічну людину. Тому спочатку слід запитати , „чи можу я вам допомогти ?” Якщо людина відмовиться , не варто наполягати на цьому
ІІІ. Заключна частина
11.Завершальна вправа. «Я—молодець! Ми—молодці!».
Пропоную учням по черзі вийти на центр кола, тримаючи в руках велику літеру «Я», назвати своє ім'я та сказати «Я—молодець!». Інші діти аплодують. Після того, як всі діти побували у центрі кола, взятися за руки та тричі сказати «Ми—неповторні! Ми—молодці!».
https://www.youtube.com/watch?v=UWfkiwblyJ0
1