Ознайомлення учнів з основними питаннями законодавства щодо підлітків та молоді, з найбільш поширеними прикладами правопорушень серед молоді з метою їх попередження серед учнів школи; виховання в учнів правової свідомісті, знайомство з правилами при взаємодії з поліцією та з новинами українського законодавства (Закон «Про поліцію»).
Мета: ознайомити учнів з основними питаннями законодавства щодо підлітків та молоді, з найбільш поширеними прикладами правопорушень серед молоді з метою їх попередження серед учнів школи; виховувати в учнів правову свідомість, познайомити з правилами при взаємодії з поліцією, ознайомити з новинами українського законодавства (Закон «Про поліцію»).
Хід заняття
Розповідь вчителя.
Усі люди зв'язані з певним соціальним середовищем, в якому вони народжуються і формуються. Поза соціальним середовищем, поза суспільством людина немислима. Як кожний ставиться до середовища — питання важливе і для суспільства, і для окремої особи.
Соціальне середовище постає перед людиною в конкретній історичній формі — як усталений спосіб життя, як створені суспільством соціальні, матеріальні й духовні цінності, як спосіб та умови їх виробництва, розподілу і споживання.
Суспільство потребує ще й моральної підтримки цих законів — їх морального виправдання, добровільного додержання. Неповага до них розцінюється і як порушення норм моралі.
Із правовими питаннями ми зустрічаємось часто. Помилковою є думка, ніби сфера застосування права обмежується покаранням осіб, які вчинили різні правопорушення. Багато хто з учнів дивується, дізнавшись, що наші повсякденні вчинки часто мають правову оцінку.
Право, закони супроводжують людину все її життя. Щоб уміло і правильно користуватись своїми правами і добре виконувати свої обов'язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, треба знати закони. Звичайно, у вашому віці неможливо знати детально всі закони. Але основне, що стосується вас, ви повинні знати.
Це і є метою нашої години спілкування.
Учитель роздає роздруковані картки із запитаннями і просить учнів по черзі зачитати по одному запитанню й відповісти на нього.
Учитель коригує й доповнює відповіді учнів.
Орієнтовний перелік запитань:
кримінальна відповідальність за вчинення ряду злочинів: вбивство, заподіяння тілесних ушкоджень, зґвалтування, пограбування, розбій, крадіжка, злісне і особливо злісне хуліганство, розкрадання вогнепальної зброї, боєприпасів, наркотичних речовин, умисне вчинення дій, що можуть викликати аварію потяга, умисне знищення або пошкодження майна.)
9. Як карається законом хуліганство? (Позбавленням волі на строк до і року, або виправними роботами на той же строк, або грошовим штрафом, а злісне хуліганство — позбавленням волі на строк від і до 5 років.)
10. Чи були ви коли-небудь свідками хуліганства?
11. Чи допускав хтось із вас хуліганські дії щодо інших людей?
Проаналізуйте ситуацію (на вибір):
а) Користуючись тим, що в шкільному коридорі нікого не було, учень порвав чудову фотогазету, що висіла на стіні. Чи порушив цей учень правила поведінки в громадському місці, враховуючи те, що у скоєному вчинку він не признався?
б) Один з учнів школи ненавмисне розбив шибку у вікні коридору. І хоч цього ніхто не бачив, хлопчик сказав про свій вчинок класному керівникові й однокласникам. Прийшовши додому, схвильований хлопчик розповів про неприємну подію батькам. Тато дістав шибку потрібного розміру, наступного дня учень приніс її в школу. Техпрацівники допомогли вставити шибку. Як ви вважаєте, цей вчинок є порушенням поведінки в громадському місці?
Ми живемо з вами в час змін. В українському законодавстві з’явився Закон «Про поліцію». Проведемо теоретичне знайомство зі змістом цього закону. Щоб знати як поводити себе у наступних ситуаціях:
Перегляд та обговорення анімації «Ти і поліція».
Запитання до учнів, (за наявності часу.)
Серія 1.
Чи зобов’язані ви одразу відчиняти двері правоохоронцю?
Які Ваші дії?
Що робити, якщо поліцейський намагається без дозволу проникнути до твого житла?
Серія 2.
Чи має право поліцейський здійсняти перевірку речей?
Чи має право поліцейський знайомитися з інформацією, яка зберігається в вашому мобільному телефоні?
Чи зобов’язані ви давати відповіді на всі запитання поліції?
Заключне слово вчителя.
Ми сьогодні ознайомилися з основними положенням Закону «Про поліцію», знання якого допоможе нам визначити свої права і навчитися відстоювати їх в будь-якій ситуації.
Чи змінили ви свою думку після перегляду анімації та нашого спілкування?
Бажаю вам щоб знайомство з поліцією було для вас суто теоретичним.