Творити добро на планеті Земля!
Мета: ознайомити учнів із людськими чеснотами; учити характеризувати події та явища як прояви добра та зла; розкрити моральний зміст доброти; сприяти розвитку в учнів мотивації до добрих та гуманних вчинків; виховувати почуття вдячності за здійснене добро, бажання творити добро та жити за «Золотими правилами моралі».
Обладнання: портрет В. О. Сухомлинського; аудіо - запис «Голоси природи»; карта країни Доброти; мікрофон; ромашка.
Хід заняття
Девіз:
Нехай тепер ти іще маля,
Та треба вже зараз вчитись
Творити добро на планеті Земля!
Звучить музика «Звуки природи».
Ми усміхаємось сонечку:
— Здрастуй, золоте!
Ми усміхаємось квіточці —
Хай вона цвіте!
Ми усміхаємось дощику:
— Лийся, мов з відра!
Друзям усміхаємось,
Бажаєм їм добра!
Вихователь
Хай сьогодні в кожне серце
Наш захід додасть тепла.
Успіхів я вам бажаю,
Дружби в класі і добра!
Мені ті учні допоможуть,
Які потяг сформувати зможуть.
Начальником потяга ми... призначаємо, а... і... за провідників маємо.
(Діти шикуються одне за одним та імітують потяг. «Начальник потяга» дає свисток, «провідники» піднімають прапорці.)
(Звучить музика «Звуки природи», пісня «Дорогою добра».)
(Діти сідають за парти.)
Вихователь. Вітаю вас! Погляньте на карту країни. Яка краса! Є тут і школа Радості, і Казкова галявина, і Ігротека, і Музичний провулок, і Загадкова вулиця, і парк, у якому росте дерево Доброти.
У школі Радості
Уночі була хуртовина.
Намело кучугури снігу. Рано-вранці до школи йшло троє дітей: Юрко, Михайло і Ніна.
Скрізь на подвір’ях видно було людей. Чоловіки, жінки й діти відкидали лопатами сніг, прокладали доріжки.
Ось хата бабусі Марії. Вона живе одна-однісінька. Зупинились діти біля бабусиного подвір’я. Нікого не видно.
Діти пішли на подвір’я бабусі Марії по глибокому снігу. Від воріт до хати було йти дуже важко. А від хати до воріт трохи- легше. Пройшли два, три, чотири рази. Протоптали доріжки від воріт до хати і від хати до колодязя.
Спітнілі, стомлені, радісні, діти йшли додому. Вони думали: «Ось зараз бабуся Марія вийшла на подвір’я, побачила доріжки, радіє бабуся Марія. Дякує нам...»
Дітям було радісно тому, що вони думали про це.
— Чого вчить цей твір? (Щоб люди були турботливими та добрими.)
Поліз Андрійко на шовковицю: привабили чорні ягідки. Навтішався вволю, а тут дощ пішов. Пересидів Андрійко дощ. Хотів злазити з шовковиці, аж дивиться — сидить під шовковицею дідусь Петро. Вийшов після дощу в сад.
«Що ж його робити? — думає Андрійко. — Злізти з шовковиці — струсиш на дідуся всю воду, змокне під дощем, захворіє».
Сидить Андрійко, притулившись до гілки, боїться поворухнутися. Жде, поки дідусь до хати піде, а він не йде. Вже сутеніти стало, коли підвівся дідусь, питає:
Дідусь відійшов. Андрійко зліз із шовковиці. Дідусь пригорнув і поцілував Андрійка.
«Чому це дідусь такий добрий сьогодні?» - з подивом подумав онук.
(Відповіді дітей.)
Групова робота. Гра «Збери прислів'я»
Поєднайте першу половину прислів'я з другою.
Від теплого слова... той і собі має.
Хто людям добра бажає... добром платять.
За добро... коле сердечко.
Гостре словечко ... і лід розмерзається.
Музичний провулок
Якщо людина добра, з нею хочуть спілкуватися, її всі люблять.
(Учні виконують пісні, зокрема «Пісеньку Леопольда» ,«Якщо добрий ти») та «Дорогою добра».)
Казкова галявина
Одного разу Добро завітало на гостину до Зла. Зло почало пригощати Добро чаєм, але в кухлик замість цукру поклало сіль, Добро скуштувало, але нічого не сказало Злу. Тільки подякувало за гостину. А коли Добро йшло від Зла, воно сказало: «Щось цукор у вас не солодкий, візьміть гроші, купіть собі цукерок до чаю».
Зло образилося, йому довелося взяти гроші. Так Добро віддячило Злу добром за зло.
(Учні словесно малюють Зло і Добро.)
Вправа «Займи позицію»
Метод «Прес»
Я вважаю, що...
Оскільки...
Наприклад...
Отже...
Вихователь. Зло є причиною війн, голоду, знущань, зради, обману. Але добро завжди сильніше, ніж зло. Люди цінують і довго пам’ятають добрих людей, допомагають їм у скрутку хвилину, а від злих намагаються триматися подалі. Злі люди завжди одинокі.
З давніх-давен відомо, що бути добрим корисно. Доброзичливі люди почуваються добре і довше живуть.
Медики стверджують, що сварки, образи негативно впливають на організм людини, що більшість захворювань серця спричинені саме шкідливим впливом неправильної поведінки.
Про добрих, чесних, співчутливих людей кажуть, що у них «кришталево чисті душі», а про злих — що у них «чорні душі».
Будьте добрими!
Щоб люди вас поважали, приязно ставились до вас, ніколи не забувайте і завжди дотримуйтеся золотого правила вихованості: «Стався до людей так, як би хотів, щоб люди ставилися до тебе».
Фізкультхвилинка
Добре те, що сонце світить, (руки вгору)
Добре те, що вітер віє, (хитають руками)
Добре те, що ця трава,
(присідають і встають)
Разом з нами підроста.
(Присідають і встають.)
Добре гратися надворі,
(плещуть у долоні)
Добре вчитися у школі.
(Сідають зaпарти.)
Ігротека
Гра «Незакінчене. речення»
Добро — це... (корисна справа, вчинок).
Доброта — це... (чутливе, дружне ставлення до людей, до прароди).
Людям потрібна доброта, щоб...
Добра людина схожа на... (сонечко, що світить і гріє).
Гра «Ромашка»
Учні відривають пелюстки, читають уголос завдання і виконують його.
Гра «Якщо ти добра людина, ти маєш...»
(учні плещуть у долоні, коли хочуть відповісти «так»)
Технологія «Мозковий штурм»
— Що асоціюється зі словами добро і зло?
Добро(мама, милосердя, батьки, усмішка, дружба, допомога, ласка, любов).
Зло (смуток, зрада, брехня, скупість, горе, сльози, ворог).
Загадкова вулиця
Моральні задачі
1) Дівчинка щоденно купувала хліб старенькій бабусі, яка жила поруч. Батьки тішилися і хвалили дитину. А через деякий період Віра придбала собі нову іграшку.
А ви як вважаєте? Яка ціна такої доброти? (Відповіді учнів.)
2)В Україні проживає майже 2 млн одиноких людей. Така вже їхня доля — залишитися у чотирьох стінах сам на сам зі своїми проблемами, хворобами. Знали б ви, як вони чекають, щоб хто-небудь із нас завітав до них. Тож поважаймо старість!
Старші хлопчаки відібрали у малюка м’яч і почали ганяти. Хлопчик гірко плаче.
Як би ви вчинили в такій ситуації? (Відповіді учнів.)
3)Попереду йде старенька бабуся. У неї з рук випадає кошик, і розсипаються яблука. Повз неї пробіг хлопчик, вигукнувши:
- Бабусю, у тебе яблуко покотилося!
І побіг далі.
А як би ви вчинили? (Відповіді учнів.)
Рефлексія
У житті потрібно не тільки чекати на гарні вчинки від інших, але й віддавати тепло своєї душі оточуючим. Адже людина живе для того, щоб творити добро. Тоді вона стає чистішою, духовно багатшою.
За життя людина робить багато вчинків — добрих та поганих. Але добро завжди перемагає зло. Кажуть, що людина повинна посадити дерево Добра і Доброї пам’яті.
На дошці — «Дерево добра».
Посадімо сьогодні Дерево добра. Напишіть на листочках, як ви зрозуміли поняття «добро», «доброта», і прикріпіть їх на дерево.
А Леопольд сьогодні вам дарує листівки «Правила доброти».
НЕ ДОПУСТИ,ЩОБ СЕРЦЕ СПОРОЖНІЛО
Порожнє серце — прихисток для зла.
Живе без співчуття і без любові.
Бракує в ньому світла і тепла,
Нема поваги, гідності людської.
Порожнє серце і глухе, й німе
До бід і до волань про допомогу.
У ньому зло безрадісно живе,
Воно сліпе, воно не бачить Бога.
Не допусти, щоб серце спорожніло,
Плекай у ньому віру і надію.
Не дай, щоб зачерствіло, загрубіло,
Не загуби любові світлу мрію.
(Леся Вознюк)
Не забувайте їх! Сказав мудрець:
— Живи, добро звершай!
Та нагород за де не вимагай.
Лише добро і вищу правду віра
Людину відрізняє від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара —
Людина починається з добра!
Нехай ніколи не згасне ваше бажання творити добро на планеті Земля. Адже добро починається з тебе!