НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
« ОСНОВИ БІБЛІОЗНАНЬ»
ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ
Автор: Спірідонова Н.І., керівник гуртка Краснокутського центру дитячої та юнацької творчості, завідувач бібліотеки Краснокутської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Сьогодні бібліотека є інформаційним, культурним і освітнім осередком, який надає ряд послуг із задоволення інформаційних, науково-дослідних, освітніх, культурних та інших потреб користувачів. Сучасне життя вимагає володіти навичками критичного мислення, швидкого оволодіння новими навичками, спілкування в різноманітному середовищі, уміння швидко знаходити потрібну інформацію у сучасному інформаційному потоці, різнобічного розвитку особистості. Окрім традиційного носія інформації – книг, є різноманіття Інтернет – ресурсів, що містять як достовірну інформацію, так і безліч дезінформації, спаму тощо. Отже, користувачі мають володіти елементарними навичками медіаграмотності. Під час занять вихованці матимуть змогу дізнатися про історію книг і бібліотек, видами бібліотек, ознайомляться з напрямами роботи бібліотеки з питань краєзнавства, принципом роботи бібліотеки, базовими навичками бібліотечно – бібліографічної роботи, отримають базові знання із використання і створення як традиційних каталогів і картотек, так і електронних. Для вирішення цих питань і розроблена дана програма гуманітарного напряму «Основи бібліознань».
Метою програми є формування інформаційних навичок особистості шляхом популяризації книг, бібліотек, користування медіаінформацією; здатність орієнтуватися у різноманітті світової і національної літератури; виховання любові до книги, правильного читання; розвиток мислення і уяви, художнього смаку.
Завданнями програми є :
Навчальна програма розрахована на роботу з учнями 6 класу протягом 1 року. Рівень навчання – початковий. Кількість годин – 144.
Заняття з гуртківцями поєднують в собі теорію і практику. Під час навчання використовуються різні технічні і наочні засоби відповідно до матеріально – технічного забезпечення. Під час теоретичної частини використовуються форми роботи у вигляді доповідей, бесід, інфографіки, інформаційних хвилинок, диспутів, перегляди документальних і художніх відеофільмів, буктрейлерів тощо. Під час практичної частини вихованці створюють презентації, віртуальні книжкові виставки, буклети, листівки, самостійно здійснюють підбір літератури для тематичних книжково – ілюстративних виставок і матеріалу для поповнення картотек, знайомляться з місцевими бібліотеками.
Керівник гуртка може вносити корективи до програми, самостійно визначати порядок подання тем і кількість годин для опанування, доповнювати теми.
НАВЧАЛЬНО – ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ
№ з\п |
Тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||
1 |
Вступ |
2 |
- |
2 |
2 |
Історія книги. |
2 |
- |
2 |
3 |
Структура книги. Види книг |
4 |
4 |
8 |
4 |
Історія бібліотеки |
4 |
2 |
6 |
5 |
Види бібліотек. |
4 |
4 |
8 |
6 |
Організація роботи бібліотеки. |
2 |
2 |
4 |
7 |
Бібліотечні форми роботи: традиційні і інноваційні. |
8 |
12 |
20 |
8 |
Що таке бібліографія? |
2 |
4 |
6 |
9 |
Бібліотечні каталоги, їх види і призначення. |
2 |
4 |
6 |
10 |
Бібліотечні картотеки. Їх види і призначення. |
2 |
4 |
6 |
11 |
Бібліотечне краєзнавство. Напрями роботи. |
4 |
10 |
14 |
12 |
Література рідного краю. |
4 |
4 |
8 |
13 |
Література : від давніх часів до сучасності |
6 |
4 |
10 |
14 |
Енциклопедії, словники, довідники, посібники. |
4 |
4 |
8 |
15 |
Періодичні видання. |
2 |
2 |
4 |
16 |
Медіаграмотність в бібліотеці |
6 |
6 |
12 |
17 |
Використання сучасних інтернет-сервісів |
4 |
10 |
14 |
18 |
Екскурсія до центральної бібліотеки і центральної дитячої бібліотеки. |
- |
4 |
4 |
19 |
Підсумкове заняття |
1 |
1 |
2 |
|
Всього |
|
|
144 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1.Вступ. 2 години.
Теоретичні заняття. Ознайомлення вихованців з програмою гуртка, планування подальшої його роботи. Вступний інструктаж з безпеки життєдіяльності. Вирішення організаційних питань.
2.Історія книги. 2 години.
Теоретичні заняття. Історія книги і книгодрукування. Перші друковані видання в Україні. Значення книги в житті людини.
3.Структура книги. Види книг. 4 години.
Теоретичні заняття. Структура і елементи книги. Види книг.
Практичні заняття. Перегляд відеороликів «Створення сучасної книги» і «Як твориться книга». Робота над визначенням типу книг (художня, нехудожня і т.д.)
4.Історія бібліотеки. 6 годин.
Теоретичні заняття. Визначення терміну «бібліотека». Перші бібліотеки світу. Еволюція бібліотек від давніх часів до сьогодення.
Практичні заняття. Перегляд відеофільмів «Найдавніші бібліотеки світу», «Найбільші бібліотеки світу», «Топ 8 унікальних бібліотек світу», «Бібліотеки України». Віртуальна екскурсія George Peabody Library Private Events, що знаходиться у м.Балтімор, США.
5.Види бібліотек.10 годин.
Теоретичні заняття. Види бібліотек за значенням і призначенням. Що таке шкільна бібліотека? Що таке електронна бібліотека? Правила користування.
Практичні заняття. Перегляд сайтів електронних бібліотек України і світу, реєстрація, правила користування, пошук необхідної літератури та ін.
6. Організація роботи бібліотеки. 4 години.
Теоретичні заняття. Організація обслуговування читачів у бібліотеці(читальний зал, абонемент). Загальні правила поведінки в бібліотеці. Права і обов’язки читачів.
Практичні заняття. Проведення дублер-шоу «Бібліотекар на годину»
7.Бібліотечні форми роботи: традиційні і інноваційні.20 годин.
Теоретичні заняття. Що таке бібліотечна форма роботи? Традиційні і інноваційні види робіт. Словник форм роботи у бібліотеці.
Практичні заняття. Перегляд буктрейлерів. Створення тематичних віртуальних книжкових виставок, буктрейлерів, інфографіки, буклетів, сканвордів, тощо. Проведення бібліоквесту, бібліокешінгу, сторітелінгу тощо.
8.Що таке бібліографія? 6 годин.
Теоретичні заняття. Визначення понять «Бібліографія», «Бібліограф», «Бібліографічний опис».
Практичні заняття. Створення бібліографічних описів різнопланових друкованих видань, оформлення списків використаних джерел тощо.
9.Бібліотечні каталоги, їх види і призначення. 6 годин.
Теоретичні заняття. Види і призначення бібліотечних каталогів.
Практичні заняття. Робота з алфавітним і предметним каталогом. Створення бібліографічних записів до них.
10.Бібліотечні картотеки. Їх види і призначення. 6 годин.
Теоретичні заняття. Види і призначення бібліотечних картотек.
Практичні заняття. Робота з картотекою періодичних видань, картотекою підручників, реєстраційними картками руху підручників і навчальних посібників. Створення відповідних каталожних карток.
11.Бібілотечне краєзнавство. Напрями роботи.14 годин.
Теоретичні заняття. Види напрямів бібліотечного краєзнавства: історичне, природно – географічне, архітектурне, народознавче, літературне, мистецьке і екологічне краєзнавство.
Практичні заняття. Створення і поповнення відповідних бібліотечних краєзнавчих картотек.
12.Література рідного краю. 8 годин.
Теоретичні заняття. Знайомство з поетами і письменниками рідного краю.
Практичні заняття. Проведення «круглого» столу з вихованцями і зустріч із місцевим митцем. Виготовлення власноруч буклетів і брошур із творами митців рідного краю.
13.Література: від давніх часів до сучасності. 10 годин.
Теоретичні заняття. Перегляд різних літературних творів (літописи, епоси, романи, поеми, казки тощо) України та країн світу.
Практичні заняття. Читання і декламування та інсценізація вибраних творів.
14.Енциклопедії, словники, довідники, посібники. 8 годин.
Теоретичні заняття. Енциклопедії, словники, довідники, посібники. Види і їх призначення.
Практичні заняття. Робота з різними видами словників, енциклопедій, довідників. Виготовлення тематичних сканвордів, буклетів, інфографіки тощо.
15.Періодичні видання. 4 години.
Теоретичні заняття. Види періодичних видань.
Практичні заняття. Огляд періодичних видань, що надходять до шкільної бібліотеки, їх аналіз. Визначення пріоритетних видань для передплати на наступний рік.
16. Медіаграмотність в бібліотеці.12 годин.
Теоретичні заняття. Що таке «медіаграмотність»? Мас-медіа і маніпуляції.
Практичні заняття. Вправи на перевірку, порівняння, достовірність джерел інформації. Створення інформаційних тематичних буклетів.
17.Використання сучасних інтернет-сервісів. 14 годин.
Теоретичні заняття. Інтернет-сервіси в роботі бібліотеки. Комплекс сервісів Gооgle.
Практичні заняття. Використання Диск Gооgle. Організація онлайн-опитування за допомогою Gооgle Forms. Можливості соціальної мережі Gооglе+. Створення колажів, презентацій, буклетів, постерів, інфографіки тощо.
18.Екскурсії до центральної бібліотеки і центральної дитячої бібліотеки.4 години.
Практичні заняття. Екскурсія до центральної дитячої бібліотеки, ознайомлення з організацією роботи закладу. Екскурсія до центральної бібліотеки, ознайомлення з роботою читального залу, абонементу, відділу комплектування і обробки літератури.
19. Підсумкове заняття. 2 години.
Теоретичні заняття. Підсумки і аналіз роботи гуртка.
Практичні заняття. Перегляд відеопрезентації «Наші досягнення».
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці гуртка:
ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
1.Буктрейлер ⁅Електронний ресурс⁆//ВикиСибириада - Електрон.граф.дані. – Режим доступу: // wiki-sibiriada.ru/%D0%91%D1%83%D0%BA%D1 %82%D1 %80%D0%B5%D0%B9%D0%BB%D0%B5%D1%80. Дата звернення:20.20.2020. – Назва з екрана.
2.Буктрейлер як новий жанр популяризації книги //Шкільна бібліотека. – 2012. - №21-22. – с.70-73.
3.Електронні бібліотеки України ⁅Електронний ресурс⁆ // Обласна універсальна наукова бібліотека ым.Д.І.Чижевського – Електрон.граф.дані. – Режим доступу: // http://library.kr.ua/libworld/elib.html. Дата звернення: 20.02.2020. – Назва з екрана.
4.Зразки бібліографічних описів ⁅Електронний ресурс⁆ // Бібліотека імені Л.Каніщенка Тернопільського національного економічного університету – Електрон.граф.дані. – Режим доступу: // library.tneu.edu.ua/index.php/uk/ dovidka/zrazky-bibliohrafichnykh-opysiv. Дата звернення: 20.02.2020. – Назва з екрана.
5.Інноваційні форми роботи в бібліотеці ⁅Електронний ресурс⁆ // Тернопільська обласна бібліотека для дітей – Електрон.граф.дані. – Режим доступу: // odb.te.ua/3011. Дата звернення: 20.02.2020. – Назва з екрана.
6.Літературна Харківщина: довідник / за заг. ред. М.Ф. Гетьманця. – Харків: Майдан, 1995. – 368 с.
7.Маловідомі факти про книги ⁅Електронний ресурс⁆ //Видавничий дім «Київо – Могилянська академія – Електрон.граф.дані. – Режим доступу: //http://publish-ukma.kiev.ua/ua/novini/55-malovidomi-fakti-pro-knigi.html. Дата звернення: 20.02.2020. – Назва з екрана.
8.Оленіченко Ю.О., Олефіренко Н.В., Папернова Т.В. Комп′ютерна графіка. Практикум. Методичний посібник. / Ю.О.Оленіченко,Н.В. Олефіренко, Т.В.Папернова . – Харків, 2018. – 108 с.
9. Про бібліотеки і бібліотечну справу: Закон України від 27.01.1995 № 32/95-ВР. Дата оновлення 01.01.2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/32/95-%D0%B2%D1%80. Дата звернення: 20.20.2020.
10.Роль шкільної бібліотеки в національно–патріотичному вихованні учнівської молоді: збірник методичних матеріалів/упор.: Ворфлік Л.В.,Жеребкіна З.Г.; за заг.ред. Л.Д.Покроєвої, С.Є.Вольянської. – Вид.2-ге, перероб. – Харків: Харківська академія неперервної освіти, 2017. – 164 с.
11.Роль шкільної бібліотеки у формуванні читацької компетентності учнів Нової української школи: методичний посібник/ упор.: Жеребкіна З.Г., Астахова М.С., Ворфлік Л.В., Латишева Т.В.; за заг.ред. Л.Д.Покроєвої, С.Є.Вольянської. – Харків: Харківська академія неперервної освіти, 2019. – 100 с.
12.Система каталогів і картотек ⁅Електронний ресурс⁆ // Комунальний заклад «Харківська гуманітарна педагогічна академія – Електрон.граф.дані. – Режим доступу: // biblhgpa.jimdofree.com/%D1%80%D0%B5%D1%81%D1%83% D1% 80 %D1%81%D0%B8-%D0%B1%D1%96%D0%B1%D0%BB% D1%96% D0%BE%D1%82%D0%B5%D0%BA%D0%B8/%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0-%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0% B0%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D0%B2-%D1%96-%D0%BA%D0% B0%D1%80%D1%82%D0%BE%D1%82%D0%B5%D0%BA/. Дата звернення: 20.02.2020. – Назва з екрана.
13. Чорна І. Виховання свідомого громадянина, патріота /І.В.Чорна//Шкільна бібліотека. – 2016. - №3. – С.29-30.
РЕЦЕНЗІЯ
на програму гуртка «Основи бібліознань»
Автор: Спірідонова Наталія Іванівна, керівник гуртка «Історія книги. Палітурна справа» Краснокутського центру дитячої та юнацької творчості
Програма гуртка «Основи бібліознань» є сучасною, оформлення відповідає Методичним рекомендаціям щодо змісту та оформлення навчальних програм з позашкільної освіти (лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти від 05.06.2013 №14.1.⁄10-1685).
Назва програми відповідає змісту, є влучною і правильно відображає суть. Програма розрахована на підготовку дітей на початковому рівні, з розрахунку 144 години на рік, вік вихованців – 10 – 12 років.
На сьогодні існує недостатньо навчальних програм для гуртків бібліотечно – бібліографічного напряму, тому дана робота є актуальною. Теми програми в достатньому обсязі розкривають матеріал, мають логічну побудову, термінологія використана правильно.
Практичний зміст програми полягає в тому, що під час занять вихованці зможуть освоїти нові знання, здобудуть практичні навички роботи в бібліотеці, з різними джерелами інформації, опанують основи бібліотечно – бібліографічної роботи. Програму можна застосовувати в роботі гуртків позашкільних закладів освіти, шкільних бібліотеках.
В програмі поєднано практичну і теоретичну роботу, ціллю яких є: