Програма "Основи бібліознань"

Про матеріал
Проєкт програми гуртка бібліотечно - бібліографічного напряму, адаптовано для гуртка позашкільної освіти або бібліотечного гуртка.
Перегляд файлу

 

 

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

« ОСНОВИ БІБЛІОЗНАНЬ»

ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ

Автор: Спірідонова Н.І., керівник гуртка Краснокутського центру дитячої та юнацької творчості, завідувач бібліотеки Краснокутської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Сьогодні бібліотека є інформаційним, культурним і  освітнім осередком, який надає ряд послуг із задоволення інформаційних, науково-дослідних, освітніх, культурних та інших потреб користувачів. Сучасне життя вимагає володіти навичками критичного мислення, швидкого оволодіння новими навичками, спілкування в різноманітному середовищі, уміння швидко знаходити потрібну інформацію у сучасному інформаційному потоці, різнобічного розвитку особистості. Окрім традиційного носія інформації – книг, є різноманіття Інтернет – ресурсів, що містять як достовірну інформацію, так і безліч дезінформації, спаму тощо. Отже, користувачі мають володіти елементарними навичками медіаграмотності. Під час занять вихованці матимуть змогу дізнатися про історію книг і бібліотек, видами бібліотек,  ознайомляться з напрямами роботи бібліотеки з питань краєзнавства, принципом роботи бібліотеки, базовими навичками бібліотечно – бібліографічної роботи, отримають базові знання із використання і створення як традиційних каталогів і картотек, так і електронних.  Для вирішення цих питань і розроблена дана програма гуманітарного напряму «Основи бібліознань».

Метою програми є формування інформаційних навичок особистості шляхом популяризації книг, бібліотек, користування медіаінформацією; здатність орієнтуватися у різноманітті світової і національної літератури; виховання любові до книги, правильного читання; розвиток мислення і уяви, художнього смаку.

 Завданнями програми є :

  • знайомство і вивчення історії книг, книгодрукарства, бібліотек від давніх часів до сучасності;
  • володіння основами бібліотечно – бібліографічних знань, використання довідково – інформаційного апарату, практичні знання із користування бібліотекою;
  • вивчення видів книг, їх структури,  періодичних видань та ін.
  • знайомство з видами бібліотечних каталогів, картотек, їх призначенням і використанням:
  • створення краєзнавчої картотеки та регулярне її поповнення;
  • популяризація читання.

Навчальна програма розрахована на роботу з учнями 6 класу протягом 1 року. Рівень навчання – початковий. Кількість годин – 144.

Заняття з гуртківцями поєднують в собі теорію і практику. Під час навчання використовуються різні технічні і наочні засоби відповідно до матеріально – технічного забезпечення. Під час теоретичної частини використовуються форми роботи у вигляді доповідей, бесід, інфографіки, інформаційних хвилинок, диспутів, перегляди документальних і художніх відеофільмів, буктрейлерів тощо. Під час практичної частини вихованці створюють презентації, віртуальні книжкові виставки, буклети, листівки, самостійно здійснюють підбір літератури для тематичних книжково – ілюстративних виставок і матеріалу для поповнення картотек, знайомляться з  місцевими бібліотеками.

Керівник гуртка може вносити корективи до програми, самостійно визначати порядок подання тем і  кількість годин для опанування, доповнювати теми.

 

 

 

 

НАВЧАЛЬНО – ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ

№ з\п

Тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

1

Вступ

2

-

2

2

Історія книги.

2

-

2

3

Структура книги. Види книг

4

4

8

4

Історія бібліотеки

4

2

6

5

Види бібліотек.

4

4

8

6

Організація роботи бібліотеки.

2

2

4

7

Бібліотечні форми роботи: традиційні і інноваційні.

8

12

20

8

Що таке бібліографія?

2

4

6

9

Бібліотечні каталоги, їх види і призначення.

2

4

6

10

Бібліотечні картотеки. Їх види і призначення.

2

4

6

11

Бібліотечне краєзнавство. Напрями роботи.

4

10

14

12

Література рідного краю.

4

4

8

13

Література : від давніх часів до сучасності

6

4

10

14

Енциклопедії, словники, довідники, посібники.

4

4

8

15

Періодичні видання.

2

2

4

16

Медіаграмотність в бібліотеці

6

6

12

17

Використання сучасних інтернет-сервісів

4

10

14

18

Екскурсія до центральної бібліотеки і центральної дитячої бібліотеки.

-

4

4

19

Підсумкове заняття

1

1

2

 

Всього

 

 

144

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1.Вступ. 2 години.

Теоретичні заняття. Ознайомлення вихованців з програмою гуртка, планування подальшої його роботи. Вступний інструктаж з безпеки життєдіяльності. Вирішення організаційних питань. 

2.Історія книги. 2 години.

Теоретичні заняття. Історія книги і книгодрукування. Перші друковані видання в Україні. Значення книги в житті людини.

3.Структура книги. Види книг. 4 години.

Теоретичні заняття.  Структура і елементи книги. Види книг.

Практичні заняття. Перегляд відеороликів «Створення сучасної книги» і «Як твориться книга». Робота над визначенням типу книг (художня, нехудожня і т.д.)

4.Історія бібліотеки. 6 годин.

Теоретичні заняття. Визначення терміну «бібліотека». Перші бібліотеки світу. Еволюція бібліотек від давніх часів до сьогодення.

Практичні заняття. Перегляд відеофільмів «Найдавніші бібліотеки світу», «Найбільші бібліотеки світу», «Топ 8 унікальних бібліотек світу», «Бібліотеки України». Віртуальна  екскурсія George Peabody Library Private Events, що знаходиться у м.Балтімор, США.

5.Види бібліотек.10 годин.

Теоретичні заняття. Види бібліотек за значенням і призначенням. Що таке шкільна бібліотека? Що таке електронна бібліотека? Правила користування.

Практичні заняття. Перегляд сайтів електронних бібліотек України і світу, реєстрація, правила користування, пошук необхідної літератури та ін.

6. Організація роботи бібліотеки. 4 години.

Теоретичні заняття. Організація обслуговування читачів у бібліотеці(читальний зал, абонемент). Загальні правила поведінки в бібліотеці. Права і обов’язки читачів.

Практичні заняття. Проведення дублер-шоу «Бібліотекар на годину»

7.Бібліотечні форми роботи: традиційні і інноваційні.20 годин.

Теоретичні заняття. Що таке бібліотечна форма роботи? Традиційні і інноваційні види  робіт. Словник форм роботи у бібліотеці.

Практичні заняття. Перегляд буктрейлерів. Створення тематичних віртуальних книжкових виставок, буктрейлерів, інфографіки, буклетів, сканвордів,  тощо. Проведення бібліоквесту, бібліокешінгу, сторітелінгу тощо.

8.Що таке бібліографія? 6 годин.

Теоретичні заняття. Визначення понять «Бібліографія», «Бібліограф», «Бібліографічний опис».

Практичні заняття. Створення бібліографічних описів різнопланових друкованих видань, оформлення списків використаних джерел тощо.

9.Бібліотечні каталоги, їх види і призначення. 6 годин.

Теоретичні заняття. Види і призначення бібліотечних каталогів.

Практичні заняття. Робота з алфавітним і предметним каталогом. Створення  бібліографічних записів до них.

10.Бібліотечні картотеки. Їх види і призначення. 6 годин.

Теоретичні заняття. Види і призначення бібліотечних картотек.

Практичні заняття. Робота з картотекою періодичних видань, картотекою підручників, реєстраційними картками руху підручників і навчальних посібників. Створення відповідних каталожних карток.

11.Бібілотечне краєзнавство. Напрями роботи.14 годин.

Теоретичні заняття. Види напрямів бібліотечного краєзнавства: історичне, природно – географічне, архітектурне, народознавче, літературне, мистецьке і екологічне краєзнавство.

Практичні заняття. Створення і поповнення відповідних бібліотечних краєзнавчих картотек.

12.Література рідного краю. 8 годин.

Теоретичні заняття. Знайомство з поетами і письменниками рідного краю.

Практичні заняття. Проведення «круглого» столу з вихованцями і зустріч із місцевим митцем. Виготовлення власноруч буклетів і брошур із творами митців рідного краю.

13.Література: від давніх часів до сучасності.  10 годин.

Теоретичні заняття. Перегляд різних  літературних творів (літописи, епоси, романи, поеми, казки тощо) України та країн світу.

Практичні заняття. Читання і декламування та інсценізація вибраних творів.

14.Енциклопедії, словники, довідники, посібники. 8 годин.

Теоретичні заняття. Енциклопедії, словники, довідники, посібники. Види і їх призначення.

Практичні заняття. Робота з різними видами словників, енциклопедій, довідників. Виготовлення тематичних сканвордів, буклетів, інфографіки тощо.

15.Періодичні видання. 4 години.

Теоретичні заняття. Види періодичних видань.

Практичні заняття. Огляд періодичних видань, що надходять до шкільної бібліотеки, їх аналіз. Визначення пріоритетних видань для передплати на наступний рік.

16. Медіаграмотність в бібліотеці.12 годин.

Теоретичні заняття. Що таке «медіаграмотність»? Мас-медіа і маніпуляції.

Практичні заняття. Вправи на перевірку, порівняння, достовірність джерел інформації. Створення інформаційних тематичних буклетів.

17.Використання сучасних інтернет-сервісів. 14 годин.

Теоретичні заняття. Інтернет-сервіси в роботі бібліотеки. Комплекс сервісів Gооgle.

Практичні заняття. Використання Диск Gооgle. Організація онлайн-опитування  за допомогою Gооgle Forms. Можливості соціальної мережі Gооglе+. Створення колажів, презентацій, буклетів, постерів, інфографіки тощо.

18.Екскурсії до центральної бібліотеки і центральної дитячої бібліотеки.4 години.

Практичні заняття. Екскурсія до центральної дитячої бібліотеки, ознайомлення з організацією роботи закладу. Екскурсія до центральної бібліотеки, ознайомлення з роботою читального залу, абонементу, відділу комплектування і обробки літератури.

19.  Підсумкове заняття. 2 години.

Теоретичні заняття. Підсумки і аналіз  роботи гуртка.

Практичні заняття. Перегляд відеопрезентації «Наші досягнення».

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці гуртка:

  • Володіють навичками самостійної праці в бібліотеці;
  • Мають поглибленні знання з історії книги, бібліотеки, книголрукування;
  • Знають процес створення книги;
  • Отримують знання і вміння бережливого відношення до книг;
  • Отримують навички самостійної праці з великими обсягами інформації;
  • Поглиблюють знання із краєзнавчої роботи;
  • Отримують знання щодо використання інформаційних технологій у бібліотечній роботі, використанні пошуку необхідної інформації;
  • Отримують знання з медіаграмотності під час роботи з інформаційними матеріалами в мережі Інтернет;
  • Отримують основи бібліотечно – бібліографічних знань;
  • Розвивають інтерес до читання, любов до книги, художній смак, логічне мислення, уяву;
  • Знайомляться з творами національної і світової літератури за межами шкільної програми;
  • Отримують навички з виготовлення різноманітних брошур, буклетів, колажів, постерів, газет, інфографіки, презентацій тощо;
  • Набувають досвіду  роботи із енциклопедіями, довідниками, словниками, електронними бібліотеками.

ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ

  1. Ноутбук з підключенням до мережі Інтернет.
  2. Мультимедійна дошка і мультимедійний проектор.
  3. Пристрій багатофункціональний (принтер, сканер, копіювач)
  4. Флеш-накопичувач
  5. Канцелярське приладдя (папір офісний, папір кольоровий, олівці і фломастери кольорові, ватман А1, А2, А3, ножиці, клей, ручки, накопичувачі)
  6. Ламінатор.
  7. Брошуратор.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1.Буктрейлер ⁅Електронний ресурс⁆//ВикиСибириада - Електрон.граф.дані. – Режим доступу: // wiki-sibiriada.ru/%D0%91%D1%83%D0%BA%D1 %82%D1 %80%D0%B5%D0%B9%D0%BB%D0%B5%D1%80. Дата звернення:20.20.2020. – Назва з екрана.

2.Буктрейлер як новий жанр популяризації книги //Шкільна бібліотека. – 2012. - №21-22. – с.70-73.

3.Електронні бібліотеки України ⁅Електронний ресурс⁆ // Обласна універсальна наукова бібліотека ым.Д.І.Чижевського – Електрон.граф.дані. – Режим доступу: // http://library.kr.ua/libworld/elib.html. Дата звернення: 20.02.2020. – Назва з екрана.

4.Зразки бібліографічних описів ⁅Електронний ресурс⁆ // Бібліотека імені Л.Каніщенка Тернопільського національного економічного університету – Електрон.граф.дані. – Режим доступу: // library.tneu.edu.ua/index.php/uk/ dovidka/zrazky-bibliohrafichnykh-opysiv. Дата звернення: 20.02.2020. – Назва з екрана.

5.Інноваційні форми роботи в бібліотеці ⁅Електронний ресурс⁆ // Тернопільська обласна бібліотека для дітей – Електрон.граф.дані. – Режим доступу: // odb.te.ua/3011. Дата звернення: 20.02.2020. – Назва з екрана.

6.Літературна Харківщина: довідник / за заг. ред. М.Ф. Гетьманця. – Харків: Майдан, 1995. – 368 с.

7.Маловідомі факти про книги ⁅Електронний ресурс⁆ //Видавничий дім «Київо – Могилянська академія – Електрон.граф.дані. – Режим доступу: //http://publish-ukma.kiev.ua/ua/novini/55-malovidomi-fakti-pro-knigi.html. Дата звернення: 20.02.2020. – Назва з екрана.

8.Оленіченко Ю.О., Олефіренко Н.В., Папернова Т.В. Комп′ютерна графіка. Практикум. Методичний посібник. / Ю.О.Оленіченко,Н.В. Олефіренко, Т.В.Папернова . – Харків, 2018. – 108 с.

9. Про бібліотеки і бібліотечну справу: Закон України від 27.01.1995 № 32/95-ВР. Дата оновлення 01.01.2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/32/95-%D0%B2%D1%80. Дата звернення: 20.20.2020.

10.Роль шкільної бібліотеки в національно–патріотичному вихованні учнівської молоді: збірник методичних матеріалів/упор.: Ворфлік Л.В.,Жеребкіна З.Г.; за заг.ред. Л.Д.Покроєвої, С.Є.Вольянської. – Вид.2-ге, перероб. – Харків: Харківська академія неперервної освіти, 2017. – 164 с.

11.Роль шкільної бібліотеки у формуванні читацької компетентності учнів Нової української школи: методичний посібник/ упор.: Жеребкіна З.Г., Астахова М.С., Ворфлік Л.В., Латишева Т.В.; за заг.ред. Л.Д.Покроєвої, С.Є.Вольянської. – Харків: Харківська академія неперервної освіти, 2019. – 100 с.

12.Система каталогів і картотек ⁅Електронний ресурс⁆ // Комунальний заклад «Харківська гуманітарна педагогічна академія – Електрон.граф.дані. – Режим доступу: // biblhgpa.jimdofree.com/%D1%80%D0%B5%D1%81%D1%83% D1% 80 %D1%81%D0%B8-%D0%B1%D1%96%D0%B1%D0%BB% D1%96% D0%BE%D1%82%D0%B5%D0%BA%D0%B8/%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0-%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0% B0%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D0%B2-%D1%96-%D0%BA%D0% B0%D1%80%D1%82%D0%BE%D1%82%D0%B5%D0%BA/. Дата звернення: 20.02.2020. – Назва з екрана.

13. Чорна І. Виховання свідомого громадянина, патріота /І.В.Чорна//Шкільна бібліотека. – 2016. - №3. – С.29-30.

 

 

 

 

 

 

РЕЦЕНЗІЯ

на програму гуртка «Основи бібліознань»

Автор: Спірідонова Наталія Іванівна, керівник гуртка «Історія книги. Палітурна справа» Краснокутського центру дитячої та юнацької творчості

Програма гуртка «Основи бібліознань» є сучасною, оформлення відповідає Методичним рекомендаціям щодо змісту та оформлення навчальних програм з позашкільної освіти (лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти від 05.06.2013 №14.1.⁄10-1685).

Назва програми відповідає змісту, є влучною і правильно відображає суть. Програма розрахована на підготовку дітей на початковому рівні, з розрахунку 144 години на рік, вік вихованців – 10 – 12 років.

На сьогодні існує недостатньо навчальних програм для гуртків бібліотечно – бібліографічного напряму, тому дана робота є актуальною. Теми програми в достатньому обсязі розкривають матеріал, мають логічну побудову, термінологія використана правильно.

Практичний зміст програми полягає в тому, що під час занять вихованці зможуть освоїти нові знання, здобудуть практичні навички роботи в бібліотеці, з різними джерелами інформації, опанують основи бібліотечно – бібліографічної роботи. Програму можна застосовувати в роботі гуртків позашкільних закладів освіти, шкільних бібліотеках.

В програмі поєднано практичну і теоретичну роботу, ціллю яких є:

  • ознайомлення дітей з кращими творами української і світової літератури;
  • ознайомлення з історією появи книги і книгодрукарства, розвитку бібліотек;
  • виховання любові до книги, культури читання;
  • розвиток логічного і образного мислення, збільшення лексичного запасу, творчої уяви;
  • активне пізнання історичного минулого рідного краю, його архітектурних пам’яток, духовних споруд, природи, унікальних будівель і місцин.
  • вивчення доробку місцевих письменників і поетів, ознайомлення з роботами митців, пов’язаних з рідним краєм.

 

 

docx
Додано
26 жовтня 2020
Переглядів
563
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку