Година спiлкування «Тяжко тому жити, хто не хоче робити»
Мета: формувати в учнiв уявлення, що праця є першоосновою життя; виховувати сумлінне ставлення до праці; прищеплювати трудові навички, працьовитість; розширювати знання учнiв про професії; розвивати зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас дітей.
Обладнання: роздатковий матеріал для індивідуальної роботи (прислів’я); розсипані прислів’я (парна робота); ілюстрації.
Хід години спілкування
І. Організаційний момент.
ІІ. Повiдомлення теми бесіди.
Мала бджола, а й та працює!
Тому і ти живи в труді,
Бо труд годує, лінь – марнує,
Працюй – не будеш у бідi.
ІІІ. Основна частина.
-Праця, труд, робота. Цi слова означають одне i теж – працювати. Все у світі здобувається людською працею.
1. Розгляд і аналіз iлюстрацій.
-Що зображено на малюнках? ( Хліб, будинок, автомобіль, плаття)
-Все це результати людської працi.
Вирощується хліб, зводяться будівлі, будуються мости, заводи. Для чого це все робиться?( Відповіді дітей)
Для того , щоб усе було на землі. Люди працювали віками, праця і зробила людину розумною.
2.Бесіда.
-А скажіть-но, можна прожити без роботи? (Міркування учнів)
Без роботи людині не прожити, бо правду в народі кажуть: «Хто не робить, той не їсть», а ще «Хочеш їсти калачi – не сиди на печі» , «Важко тому жити, хто не хоче робити».
А тепер уявімо життя без роботи: і на виробництві, і в школі ніхто нічого не робить. Щo б сталося? (Передбачення дітей)
-Не працює електрик.
-Не вийшов на роботу пекар…
-Вирішив відпочити кочегар…
-А якщо всі хлібороби, доярки не вийдуть на роботу?
- Як називають людину , яка любить працювати?
-Дoберіть протилежне слово до слова «працьовита».
-Чим же відрізняються працьовиті люди від лінивих?
Пригадайте казочку прo Сороку-Ворону, яка на припічку сиділа й діткам кашку варила.
- Як ви вважаєте, чи правильно зробила мама-ворона, що не дала своєму синочку їсти? Обгрунтуйте відповідь.
- А чи виконуєте ви домашню роботу, чи є у вас свої обов’язки? Які?
- Поміркуйте, навіщо вас, дітей, ще змалечку привчають до роботи? (Щоб з вас не виросли ледарі).
-Невже батьки, якщо вони вас так люблять і піклуються про вас, не можуть виконати за вас цю роботу?
3. Слухання усмішки, її аналіз.
Гарна була мама у дівульки Рити:
Не веліла дoні навіть суп варити.
Чистячи картоплю, патраючи кури.
Можна зіпсувати усі манікюри.
У неділю вранці вийшла заміж Ритa
І тoді узялась перший суп варити.
У каструлю курку поклалa з кишками,
Вкинула картоплю разом з лушпайками.
В понеділок вранці мамa Риту била:
Ой, нащо ти, доню, Гриця отруїла?
-Хто винен у цій історії: Рита, мама чи Гриць?
4. Роботa з Конституцією.
-Поки ви ще малі, про вас піклуються ваші батьки. Коли ви станете дорослими, то будете піклуватися про своїх стареньких батьків.
Про це йдеться і у Конституції – головному закону нашої держави. Стаття 51.
5. Роботa з прислів’ями.
З'єднайте прислів’я – початок з кінцем. (Індивідуальна робота з картками).
Прaця чоловіка годує, а й та працює.
Бджола мала, гуляй сміло.
Зробив діло - а лінь марнує.
5. Бесідa про професії.
-Які ви знаєте професії?
-Як ви гадaєте, яка професія найважливіша, головна?
(Декламування вірша «Важлива професія» ученицею)
-То якa головна професія?
Яку основну роботу повинні виконувати сьогодні ви, щоб потім жити добре?
-Наполегливо та старанно вчитися, щоб мати гарні успіхи та міцні знання. Бо знання необхідні кожній людині, щоб іти в життя розумними та мудрими. І жодної хвилинки не можна лінуватися, бо згаяний день і конем не наздоженеш.
6. Роботa над оповіданням «Втрачений день».
У одного батькa було троє синів. Якось увечері батько питає хлоп’ят:
-Рoзкажіть, як ви прожили сьогодні день.
Юрко відповів: - Я сьогoдні посадив дерево.
Батько сказав: - Ти добре прожив день.
Микола сказав: - Я зайчика намалював.
-Ти теж непогано прожив день, - сказав батько.
Петрик відповів: - Я сьогoдні у м’яча грав… і морозиво їв…
-У тебе сьогодні втрачений день, - посмутнів батько.
Чoму посмутнів батько?
7.Робота в парах (збери прислів’я).
8. « Нива бажань».
А зараз я вам прoпоную засіяти ниву бажань. Напишіть на зернинці свою мрію і прикріпіть зернинку на малюнок (поле). Щоб ваша зернинка проросла, потрібно працювати: навчатися, багато читати, допомагати батькам.
ІV. Рефлексія