Година спілкування у 4 класі на тему: "Мова моя материнська"

Про матеріал

Година спілкування на тему: "Мова моя материнська"

Мета: Залучати дітей до джерел і витоків народної спадщини. Розширювати і збагачувати знання учнів про мову. Розвивати навички застосування знань рідної мови практично, вміння правильно висловлювати свої думки. Розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння працювати в групах. Прищеплювати любов до української мови, бажання нею досконало володіти і пропагувати серед ровесників та старших. Виховувати взаємоповагу, взаємодопомогу, підтримувати у школярів інтерес до вивчення рідної мови; виховувати любов до мови свого народу.

Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, вишивані рушники; плакативисловипро мову, кетяги калини, колоски жита, пшениці.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета:  Залучати дітей до джерел і витоків народної спадщини. Розширювати і збагачувати знання учнів про мову.   Розвивати навички застосування знань рідної мови практично, вміння правильно висловлювати свої думки. Розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння працювати в групах. Прищеплювати любов до української мови, бажання нею досконало володіти і пропагувати серед ровесників та старших. Виховувати взаємоповагу, взаємодопомогу, підтримувати у школярів інтерес до вивчення рідної мови; виховувати любов до мови свого народу.

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, вишивані рушники; плакативислови  про мову, кетяги калини, колоски жита, пшениці.

Музична композиція «Одна єдина в цілім світі». Під музику діти заходять до зали.

 І. Вступна частина.

Вчитель: Доброго дня, шановна родино! Запрошуємо Вас на щире слово, бесіду мудру, свято наше родиннеторжество рідної мови.

 1 учениця Мова — краса спілкування,

Мова — як сонце ясне,

Мова — то предків надбання,

Мова — багатство моє.

Мова — то чиста криниця,

Де б'є, мов сльоза джерело,

Мова — це наша світлиця,

Вона як добірне зерно.

Мова — державна перлина,

Нею завжди дорожіть:

Без мови немає країни –

Мову, як матір, любіть.

(Ф. Пантов) 

 

2 учениця :  Ну що б, здавалося, слова…

  Слова та голос – більш нічого.

  А серце б’ється, ожива,

  Як їх почує!

  Може чужі мови будем колись знати,

  Та рідну найбільше будем шанувати.

  Берегти її плекати буду всюди повсякчас,

  Бо ж єдина, так, як мати, мова в кожного із нас!

 

   Вчитель. Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій, мальовничій землі – в нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося, зачувши рідне слово. Рідну мову називають неоціненним скарбом нашого народу. Про неї писали і пишуть українські письменники і поети.                           

Учень 1. Мов солов’ї наша мова співуча.

  Чують її  і рівнини і кручі

  В радісну мить, чи у днину негожу

  Серце зігріть лише словом я зможу.

Учень 2.

Слово мене як завжди обігріє,

    Вічність мине, а воно не зотліє.

    Має воно дужу силу єднання,

    Слово – вікно, в світ краси і кохання.

    Вірте – не вірте,

    Твердо я знаю:

                            Мова – це вірність рідному краю.

Вчитель. Рідне слово.. Скільки в тобі чарівних звуків, животворного трепету і вогню. Скільки в тобі материнської лагідності і доброти, мудрості земної. Що може бути дорожчим для людини за рідне слово?              

                Велична, щедра і прекрасна мова!

                Прозора й чиста, як гірська вода –

                Це України мова барвінкова,

                Така багата й вічно молода!

                       Вона, як ніжна пісня колискова,

                       Заходить в серце й душу з ранніх літ,

                       Ця мова, наче пташка світанкова,

                       Що гордо лине в свій стрімкий  політ. 

Вчитель. Українська мова своєю милозвучністю посідає одне з перших місць між європейськими. Її красу, співзвучність визнає весь світ.Народна мова – безмежний океан. Це думи, поеми, казки, легенди, перекази,   приказки, прислів’я. Немає в світі людини, яка б не любила казок або не чула їх. 

 Що для мене рідна мова? Це мова мого дитинства, мова казок і пісень. Це мова землі, трави, мова золотої бджілки і вишневого цвіту.

1-й учень.

Як хочеш, друже, шану всюди мати,

Навчися рiдну мову шанувати.

Вона — твоє обличчя, твоя доля.

На це була свята Господня воля.

2-й учень.

Ще в давнину признав її весь світ,

Та скніла у неволi тьму столiть.

Тепер вона розкута і підмоги

Вiд нас чекає, щоб звестись на ноги.

3-й учень.

Подаймо руки їй, ввідімо в господу —

Нащадки українського ми роду —

І будем рiвнi серед рiвних в свiтi,

Й до нас серця залишаться відкриті..

 

Вчитель:

     Українську мову, чудову, глибинну, немов гостру зброю,  дав нам народ. Наше завдання – пильно берегти й збагачувати її склад, вивчати з ранніх літ. Куди б не закинула доля, пам'ятаймо рідну українську мову. Кожному українцеві, кожній людині, яка живе в нашій державі, працює чи навчається потрібно вивчати свою мову.

 

Вірш (всі діти)  А.Малишко «Буду я навчатись»

       Буду я навчатись мови золотої

       у трави-веснянки, у гори крутої

       в потічка веселого, що постане річкою

       в пагінця зеленого, що зросте смерічкою.

 Буду я  навчатись мови-блискавиці

 в клекоті гарячім кованої криці

 в корневищі пружному ниви колоскової

 в леготі шовковому пісні колискової,

 щоб людському щастю дбанок свій надбати,

 щоб раділа з мене Україна-мати.

ІІ. Основна частина.

Поділ учнів на дві групи: « Калинка», «Вербичка»

Слово вчителя.       Запрошуємо присутніх прийняти участь

                                у турнірі: "  Знавці      української   

                                мови". Ми були б дуже раді, якби від сьогодні ви

                                залишили у своєму серці краплину любові до

                                рідної мови.

 Учитель: Пробуджуйте розум, пробуджуйте думку,

       На вас чекає мовна розминка!

1.Мовна розминка

1.1.Відгадати загадку:

Ця хатинка невеличка,

Має тридцять три кімнати,

В кожній з них живе сестричка.

Як же цю хатинку звати? (Абетка, алфавіт)

  • 2. Розказати український алфавіт. (Кожна команда називає по 6 літер).
  • « Калинка»      
  • Скільки в українській мові голосних? Назвати їх.
  • Як пишуться назви міст?
  • Яка буква в українській мові не позначає звука?
  • Що означає вислів : язик до Києва доведе ?

 « Вербичка»

  • На які дві групи поділяються приголосні звуки?
  • Коли букви я, ю, є, ї позначають два звуки?
  • Що означає вислів: накивати п’ятами?
  • Скільки звуків позначає буквосполучення дж, дз?

2.Завдання «Плутанка»

Утворити нові слова, використовуючи числове значення літер:

« Калинка»                     « Вербичка»

1432  3214  32415         3421

Кіно  тіло  ручка         нора

Коні     літо     курча         рано

3.Завдання «Утвори слова»

                       « Калинка»                    

 Утворити якнайбільше нових слів із букв слова ластівка..

                         « Вербичка»

       Утворити якнайбільше нових слів із букв слова дисципліна    

4.Завдання «Розкодуй слова»

 Користуючись цифровими позначеннями літер в алфавіті, прочитати слова.

          « Калинка»                                                  « Вербичка»

 

  6 11 3 1  18  17 1 17 1  16 12 23 19  15 21 1 14

  диван            мама         літо         край

5. Завдання «Утвори прислів’я»

 З'єднати праву і ліву частини прислів’я і прочитати.

                   « Калинка»                      

     1. Яка головонька... ( така й розмовонька ).

    2.Умієш говорити... ( умій і слухати ).

    3. Більше діла... ( менше слів ).

    4.Гостре словечко... ( коле сердечко ).

                   « Вербичка»

     1.Слово – не горобець... ( вилетить – не впіймаєш ).

2.Слово – не полова... ( язик не помело ).

3.Говори мало... ( слухай багато ).

      4.  Добре слово... ( краще за гроші ).

6.Завдання «Знайди приховані слова»

Прочитайте слова і підкресліть «приховані слова».

          « Калинка»                                                  « Вербичка»

 

 Екскаватор  буксир  пролісок            баштан

 Плід             якір   коса пристань

 Козуб                                      отрута

 Корабель                          комар

 

 7.  Портрети українських діячів зображені на українських гривнях 

  (вкажіть відповідно стрілочками):

                       « Калинка»                    

 

1 гривня    Тарас Шевченко

 

2 гривні    Іван Франко

 

5 гривень    Ярослав Мудрий

 

10 гривень    Володимир Великий

                               « Вербичка»

 

20 гривень    Богдан Хмельницький

 

50 гривень            Леся Українка

 

100 гривень           Іван Мазепа

 

200 гривень          Михайло Грушевський

 

     8. Завдання                   " Темна завіса "

( Умови конкурсу: на дошці стоять ( перевернуті до дошки ) портрети письменників. Учні повинні розгадати кого на них зображено, прослухавши кілька підказок )

 « Калинка»

Портрет – 1. ( Тарас Григорович Шевченко ) -- " Ця людина завжди служила правді і боролася за щасливе майбутнє свого народу. І зброєю у цій боротьбі  поет зробив слово ":

                  Учітесь, читайте,

  І чужому научайтесь,

  Й свого не цурайтесь,

  Бо хто матір забуває,

  Того Бог карає,

  Того діти цураються,

  В хату не пускають.

  Чужі люди проганяють,

   І немає злому

   На всій землі безконечній

   Веселого дому.

      Прожив усього 47років, із них 24 роки був у кріпацтві, 10 років мучився у солдатській неволі на засланні і всього 13 років був вільною людиною.

 

 « Вербичка»

Портрет – 2. ( Леся Українка ) -- " Ся хвора, слабосильна дівчина – трохи чи не  єдиний мужчина на всю новочасну соборну Україну"

( І. Я. Франко )

       Народилася на Волині. У 5 років вміла уже читати і писати. А в 9 років писала вірші, в 13 – почала друкуватися.

                                      Слово, кому ти не твердая криниця,

                                      Що серед бою так ясно іскриться?

                                      Чом ти не гострий, безжалісний меч,

                                      Той, що здійма вражі голови з плеч?

Вона - жінка з косачівського роду, донька Олени Пчілки, небога і "духовна дитина" Михайла Драгоманова, двоюрідна онука Якова Драгоманова, одним словом, потомственна "лицарка духу", шляхтянка.

Як дитиною, бувало,

Упаду собі на лихо,

То хоч в серце біль доходив, 

Я собі вставала тихо 

" Що болить? " - мене питали,

Але я не признавалась -

Я була малою горда -

Щоб не плакать, я сміялась.

Завдання 9. «Мова жестів теж прекрасна».

Жестами пояснити прислів’я, щоб відгадали прислів’я.

(про розум). – називають виконавці тематику.

« Калинка»

Пташка красна своїм пір’ям, а людина знанням (про знання)

« Вербичка»

Скільки голів, стільки й умів (про розум).

Завдання 10. « Відгадати загадки»

« Калинка»

1.У вінку зеленолистім, у червоному намисті (Калина)

2. Колючий клубок прибіг у садок .( Їжак)

3.Стоїть пані, чепуриться, бо сто сорочок оділа (Капуста)

4.У воді купалася , а сухою зосталась. (Качка)

5.На дереві я родився в кожусі, кожух розірвався і я на землю впав (Каштан)

6.На городі молода пишні коси розпліта, у зеленії хустинки золоті хова зернинки(Кукурудза)

« Вербичка»

7.По голові походила, гарну зачіску зробила (Щітка для волосся)

8.Рогатий, а не бик, пливе, а не качка (Місяць).

9.Тричі родиться, а тільки раз умирає. (Метелик)

10.Взимку чорне, а навесні зелене, а восени жовте. (Листя)

11.Ні в огні не горить, ні у воді не тоне (Лід)

12.Впала стрічка через річку, поєднавши береги (Міст).

Завдання 11.  «Заміни букву, щоб вийшло нове слово».

« Калинка»

  1. Синя соковита на дереві росте, а с на з змінити — ве­ликий дощ впаде. (Слива, злива)
  2. З н частина я доби, з п я грію щозими. (Ніч, піч)
  3. З п уперта тварина, а з р на троні людина. (Цап, цар)
  4. Мчу дорогами я з ш, з л я ягода смачна. (Машина, малина) 

« Вербичка»

  1. З с сапаю, з ш вдягаю. (Сап­ка, шапка)
  2. Яскрава квітка на городі змінила к на р. Пишатися небозі годі, тваринка вже тепер. (Мак, рак)
  3. З т все тихо-тихо; з м для їжі лихо, погризе, потро­щить все, що й у нору занесе. (Тиша, миша)
  4.  Огорожа з т міцна; своїх хлопців звуть батьки, коли с поставиш ти.(тин, син)

ІІІ. Заключна частина.

 Слово вчителя.

   Дорогі діти! Мабуть, ви впевнилися, що наша мова таємнича, незбагненна, прадавня, невичерпна, але досі нами не опанована.

 Мова народу – найкращий цвіт, що ніколи не в'яне, а вічно живе, розвивається. Тож бережімо рідну мову, шануймо і розвиваймо, дбаймо про її чистоту і красу, намагаймося говорити один одному лише добрі слова, тоді й світ  навколо стане кращим, добрішим. Пам'ятаймо слова В.Сухомлинського : " Мова – то цілюще  народне джерело, і хто не припаде до нього вустами, той сам всихає від спраги".

   Учень 7.                    Любіть свою мову й ніколи

                                    Її не забудьте в житті,

                                    Вона – як зоря пурпурова,

                                    Що сяє з небесних висот,

                                    І там, де звучить рідна мова,

                                    Живе український народ.

 

 

Наша зустріч завершується. На закінчення спробуємо всі разом дібрати слово у вірш про чарівну мову.

 

 Щоб  розумним і мудрим стати, треба мову рідну … (знати).

 А щоб вміти говорити, треба рідну мову … (вчити).

 Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без … ( мови).

 Рідна  ж мова пелюсткова, мудра, світла, … (світанкова). 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Горністова Ірина Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
1 березня 2018
Переглядів
1809
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку