Година спілкування на тему: "Мова моя материнська"
Мета: Залучати дітей до джерел і витоків народної спадщини. Розширювати і збагачувати знання учнів про мову. Розвивати навички застосування знань рідної мови практично, вміння правильно висловлювати свої думки. Розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння працювати в групах. Прищеплювати любов до української мови, бажання нею досконало володіти і пропагувати серед ровесників та старших. Виховувати взаємоповагу, взаємодопомогу, підтримувати у школярів інтерес до вивчення рідної мови; виховувати любов до мови свого народу.
Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, вишивані рушники; плакати – висловипро мову, кетяги калини, колоски жита, пшениці.
Мета: Залучати дітей до джерел і витоків народної спадщини. Розширювати і збагачувати знання учнів про мову. Розвивати навички застосування знань рідної мови практично, вміння правильно висловлювати свої думки. Розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння працювати в групах. Прищеплювати любов до української мови, бажання нею досконало володіти і пропагувати серед ровесників та старших. Виховувати взаємоповагу, взаємодопомогу, підтримувати у школярів інтерес до вивчення рідної мови; виховувати любов до мови свого народу.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, вишивані рушники; плакати – вислови про мову, кетяги калини, колоски жита, пшениці.
Музична композиція «Одна єдина в цілім світі». Під музику діти заходять до зали.
І. Вступна частина.
Вчитель: Доброго дня, шановна родино! Запрошуємо Вас на щире слово, бесіду мудру, свято наше родинне – торжество рідної мови.
1 учениця Мова — краса спілкування,
Мова — як сонце ясне,
Мова — то предків надбання,
Мова — багатство моє.
Мова — то чиста криниця,
Де б'є, мов сльоза джерело,
Мова — це наша світлиця,
Вона як добірне зерно.
Мова — державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни –
Мову, як матір, любіть.
(Ф. Пантов)
2 учениця : Ну що б, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється, ожива,
Як їх почує!
Може чужі мови будем колись знати,
Та рідну найбільше будем шанувати.
Берегти її плекати буду всюди повсякчас,
Бо ж єдина, так, як мати, мова в кожного із нас!
Вчитель. Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій, мальовничій землі – в нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося, зачувши рідне слово. Рідну мову називають неоціненним скарбом нашого народу. Про неї писали і пишуть українські письменники і поети.
Учень 1. Мов солов’ї наша мова співуча.
Чують її і рівнини і кручі
В радісну мить, чи у днину негожу
Серце зігріть лише словом я зможу.
Учень 2.
Слово мене як завжди обігріє,
Вічність мине, а воно не зотліє.
Має воно дужу силу єднання,
Слово – вікно, в світ краси і кохання.
Вірте – не вірте,
Твердо я знаю:
Мова – це вірність рідному краю.
Вчитель. Рідне слово.. Скільки в тобі чарівних звуків, животворного трепету і вогню. Скільки в тобі материнської лагідності і доброти, мудрості земної. Що може бути дорожчим для людини за рідне слово?
Велична, щедра і прекрасна мова!
Прозора й чиста, як гірська вода –
Це України мова барвінкова,
Така багата й вічно молода!
Вона, як ніжна пісня колискова,
Заходить в серце й душу з ранніх літ,
Ця мова, наче пташка світанкова,
Що гордо лине в свій стрімкий політ.
Вчитель. Українська мова своєю милозвучністю посідає одне з перших місць між європейськими. Її красу, співзвучність визнає весь світ.Народна мова – безмежний океан. Це думи, поеми, казки, легенди, перекази, приказки, прислів’я. Немає в світі людини, яка б не любила казок або не чула їх.
Що для мене рідна мова? Це мова мого дитинства, мова казок і пісень. Це мова землі, трави, мова золотої бджілки і вишневого цвіту.
1-й учень.
Як хочеш, друже, шану всюди мати,
Навчися рiдну мову шанувати.
Вона — твоє обличчя, твоя доля.
На це була свята Господня воля.
2-й учень.
Ще в давнину признав її весь світ,
Та скніла у неволi тьму столiть.
Тепер вона розкута і підмоги
Вiд нас чекає, щоб звестись на ноги.
3-й учень.
Подаймо руки їй, ввідімо в господу —
Нащадки українського ми роду —
І будем рiвнi серед рiвних в свiтi,
Й до нас серця залишаться відкриті..
Вчитель:
Українську мову, чудову, глибинну, немов гостру зброю, дав нам народ. Наше завдання – пильно берегти й збагачувати її склад, вивчати з ранніх літ. Куди б не закинула доля, пам'ятаймо рідну українську мову. Кожному українцеві, кожній людині, яка живе в нашій державі, працює чи навчається потрібно вивчати свою мову.
Вірш (всі діти) А.Малишко «Буду я навчатись»
Буду я навчатись мови золотої
у трави-веснянки, у гори крутої
в потічка веселого, що постане річкою
в пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
Буду я навчатись мови-блискавиці
в клекоті гарячім кованої криці
в корневищі пружному ниви колоскової
в леготі шовковому пісні колискової,
щоб людському щастю дбанок свій надбати,
щоб раділа з мене Україна-мати.
ІІ. Основна частина.
Поділ учнів на дві групи: « Калинка», «Вербичка»
Слово вчителя. Запрошуємо присутніх прийняти участь
у турнірі: " Знавці української
мови". Ми були б дуже раді, якби від сьогодні ви
залишили у своєму серці краплину любові до
рідної мови.
Учитель: Пробуджуйте розум, пробуджуйте думку,
На вас чекає мовна розминка!
1.Мовна розминка
1.1.Відгадати загадку:
Ця хатинка невеличка,
Має тридцять три кімнати,
В кожній з них живе сестричка.
Як же цю хатинку звати? (Абетка, алфавіт)
« Вербичка»
2.Завдання «Плутанка»
Утворити нові слова, використовуючи числове значення літер:
« Калинка» « Вербичка»
1432 3214 32415 3421
Кіно тіло ручка нора
Коні літо курча рано
3.Завдання «Утвори слова»
« Калинка»
Утворити якнайбільше нових слів із букв слова ластівка..
« Вербичка»
Утворити якнайбільше нових слів із букв слова дисципліна
4.Завдання «Розкодуй слова»
Користуючись цифровими позначеннями літер в алфавіті, прочитати слова.
« Калинка» « Вербичка»
6 11 3 1 18 17 1 17 1 16 12 23 19 15 21 1 14
диван мама літо край
5. Завдання «Утвори прислів’я»
З'єднати праву і ліву частини прислів’я і прочитати.
« Калинка»
1. Яка головонька... ( така й розмовонька ).
2.Умієш говорити... ( умій і слухати ).
3. Більше діла... ( менше слів ).
4.Гостре словечко... ( коле сердечко ).
« Вербичка»
1.Слово – не горобець... ( вилетить – не впіймаєш ).
2.Слово – не полова... ( язик не помело ).
3.Говори мало... ( слухай багато ).
4. Добре слово... ( краще за гроші ).
6.Завдання «Знайди приховані слова»
Прочитайте слова і підкресліть «приховані слова».
« Калинка» « Вербичка»
Екскаватор буксир пролісок баштан
Плід якір коса пристань
Козуб отрута
Корабель комар
7. Портрети українських діячів зображені на українських гривнях
(вкажіть відповідно стрілочками):
« Калинка»
1 гривня Тарас Шевченко
2 гривні Іван Франко
5 гривень Ярослав Мудрий
10 гривень Володимир Великий
« Вербичка»
20 гривень Богдан Хмельницький
50 гривень Леся Українка
100 гривень Іван Мазепа
200 гривень Михайло Грушевський
8. Завдання " Темна завіса "
( Умови конкурсу: на дошці стоять ( перевернуті до дошки ) портрети письменників. Учні повинні розгадати кого на них зображено, прослухавши кілька підказок )
« Калинка»
Портрет – 1. ( Тарас Григорович Шевченко ) -- " Ця людина завжди служила правді і боролася за щасливе майбутнє свого народу. І зброєю у цій боротьбі поет зробив слово ":
Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь,
Бо хто матір забуває,
Того Бог карає,
Того діти цураються,
В хату не пускають.
Чужі люди проганяють,
І немає злому
На всій землі безконечній
Веселого дому.
Прожив усього 47років, із них 24 роки був у кріпацтві, 10 років мучився у солдатській неволі на засланні і всього 13 років був вільною людиною.
« Вербичка»
Портрет – 2. ( Леся Українка ) -- " Ся хвора, слабосильна дівчина – трохи чи не єдиний мужчина на всю новочасну соборну Україну"
( І. Я. Франко )
Народилася на Волині. У 5 років вміла уже читати і писати. А в 9 років писала вірші, в 13 – почала друкуватися.
Слово, кому ти не твердая криниця,
Що серед бою так ясно іскриться?
Чом ти не гострий, безжалісний меч,
Той, що здійма вражі голови з плеч?
Вона - жінка з косачівського роду, донька Олени Пчілки, небога і "духовна дитина" Михайла Драгоманова, двоюрідна онука Якова Драгоманова, одним словом, потомственна "лицарка духу", шляхтянка.
Як дитиною, бувало,
Упаду собі на лихо,
То хоч в серце біль доходив,
Я собі вставала тихо
" Що болить? " - мене питали,
Але я не признавалась -
Я була малою горда -
Щоб не плакать, я сміялась.
Завдання 9. «Мова жестів теж прекрасна».
Жестами пояснити прислів’я, щоб відгадали прислів’я.
(про розум). – називають виконавці тематику.
« Калинка»
Пташка красна своїм пір’ям, а людина знанням (про знання)
« Вербичка»
Скільки голів, стільки й умів (про розум).
Завдання 10. « Відгадати загадки»
« Калинка»
1.У вінку зеленолистім, у червоному намисті (Калина)
2. Колючий клубок прибіг у садок .( Їжак)
3.Стоїть пані, чепуриться, бо сто сорочок оділа (Капуста)
4.У воді купалася , а сухою зосталась. (Качка)
5.На дереві я родився в кожусі, кожух розірвався і я на землю впав (Каштан)
6.На городі молода пишні коси розпліта, у зеленії хустинки золоті хова зернинки(Кукурудза)
« Вербичка»
7.По голові походила, гарну зачіску зробила (Щітка для волосся)
8.Рогатий, а не бик, пливе, а не качка (Місяць).
9.Тричі родиться, а тільки раз умирає. (Метелик)
10.Взимку чорне, а навесні зелене, а восени жовте. (Листя)
11.Ні в огні не горить, ні у воді не тоне (Лід)
12.Впала стрічка через річку, поєднавши береги (Міст).
Завдання 11. «Заміни букву, щоб вийшло нове слово».
« Калинка»
« Вербичка»
ІІІ. Заключна частина.
Слово вчителя.
Дорогі діти! Мабуть, ви впевнилися, що наша мова таємнича, незбагненна, прадавня, невичерпна, але досі нами не опанована.
Мова народу – найкращий цвіт, що ніколи не в'яне, а вічно живе, розвивається. Тож бережімо рідну мову, шануймо і розвиваймо, дбаймо про її чистоту і красу, намагаймося говорити один одному лише добрі слова, тоді й світ навколо стане кращим, добрішим. Пам'ятаймо слова В.Сухомлинського : " Мова – то цілюще народне джерело, і хто не припаде до нього вустами, той сам всихає від спраги".
Учень 7. Любіть свою мову й ніколи
Її не забудьте в житті,
Вона – як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот,
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.
Наша зустріч завершується. На закінчення спробуємо всі разом дібрати слово у вірш про чарівну мову.
Щоб розумним і мудрим стати, треба мову рідну … (знати).
А щоб вміти говорити, треба рідну мову … (вчити).
Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без … ( мови).
Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла, … (світанкова).