Українська мова. Урок розвитку зв'язного мовлення . Тема. Текст - розповідь "Криниця у житті українського народу".

Про матеріал

Урок розвитку зв'язного мовлення спрямований на використання потенціалу українознавства як засобу формування свідомого і мотивованого патріотизму, вироблення соціальних та культурних компетентностей через визначення ціннісних пріоритетів, повагу до своєї історії, традицій, мовні та культурні практики.

Перегляд файлу

              Українська мова. Урок розвитку зв'язного мовлення . 4 клас

Тема.  Текст - розповідь "Криниця у житті українського народу".

Мета. Вчити учнів будувати тексти-розповіді; збагачувати словниковий запас учнів; поглибити знання про історію виникнення криниць та їх роль в житті українського народу; виховувати повагу та інтерес до минулого свого народу.

 Обладнання. Академічні тлумачні словники, ілюстрації з зображенням криниць, слова-таблички, гілочки лози, презентація, таблиця.

 

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань.

-    Сьогодні ми спробуємо торкнутися серцем до джерела, що дає життя усьому живому на землі. Невичерпне джерело - то криниця духовності народу, ходіння в глибину часу, у нашу пам'ять, яка зберігає усе найталановитіше, творене великим народом - майстром на віки.

     Кожен з вас почувши слово "криниця" бачить в уяві щось своє, неповторне. Що саме? Що таке криниця? (Відповіді дітей). З чим асоціюється у вас слово криниця?

-    А що каже академічний тлумачний словник? (Учень читає, а інші дивляться у себе на парті виписане тлумачення).

КРИНИ́ЦЯ, і, жін.

 Глибоко викопана й захищена цямринами від обвалів яма для добування води з водоносних шарів землі; колодязь. Марія встала та й пішла З глеком по воду до криниці (Тарас Шевченко, II, 1953, 310); Дружно курились димарі хат, рипіли журавлі біля криниць (Андрій Головко, II, 1957, 182).

 

-    Доберіть синоніми до слова криниця. (Учні називають, а решта вчитель вивішує на табличках на дошці).

КОЛО́ДЯЗЬ-  КЕРНИ́ЦЯ [КИРНИ́ЦЯ] діал.; КО́ПАНКА,  СТУ́ДНЯ діал., СТУ́ДЕНЬ.

II. Оголошення теми уроку і завдань.

 Завдання уроку :

-    поглибити знання про історію виникнення криниць, їх оздоблення та роль в житті українського народу, усній народній творчості ;

-    на основі почутого написати текст-розповідь "Криниця у житті українського народу". (Слайд 1)

III. Робота з мовним матеріалом.

1.   Історія виникнення криниці надзвичайно цікава і сягає глибокої давнини, коли життя було суцільною боротьбою За. існування. Там, де була вода, випаси для худоби, там і зводилося житло. Спершу роль криниці виконували річки, природні джерела. А згодом, коли люди почали селитися далі від води - вони змушені були копати штучні колодязі, бо в таких місцях джерела залягали глибоко.

2.  Як люди знаходили джерела, щоб викопати криницю ? Існувало кілька способів :

а) лозошукання - 2 гілочки лози брали в руку, якщо кінчики диви-

лися у різні сторони - тут є джерело; - водили лозою біля землі, де міцне джерело - ли­сточки припали до землі; (слайд2)

б) де густо росте спориш - там б'є міцне підземне джерело; (слайд 3)

в) 4 яйця клали на землю і накривали відром на ніч. Якщо вранці вони покриті росою - копай криницю.

-    Ось так колодязники знаходили місця. А копали криниці толокою. Що таке толока підкаже вам словник. (Діти читають).

ТОЛОКА 1, оки, жін.

1. Залишене під пар поле, що служить пасовищем для худоби. 

 2. діал. Взагалі вільна ділянка біля села, де збиралася молодь гуляти. 

ТОЛОКА 2, локи, жін., розм.

1. Звичайно одноразова праця гуртом для швидкого виконання великої за обсягом роботи, на яку скликають сусідів, родичів, товаришів (без оплати, а за частування.

2. у знач. присл. толокою. Спільно, гуртом (працюючи без оплати, а за частування). 

 

-    У поемі "Москалева криниця" Т.Шевченко писав :

 І викопав при долині

Глибоку криницю.

Не сам-один, толокою

Йому помагали

Добрі люди  приходили

 Криницю копали.

3.   Оздоблювали криниці теж по-різному :

а) криниці-журавлі (найбільш поширені), (вивішую ілюстрації); (Слайди 4-5)

б) криниці цямровані дубовими плахами (Волинь, Полісся); (Слайд 6)

в) з кам'яної кладки (Південь України, Придністоров'я). (Слайд 7)

-    Витягували воду за допомогою журавля, коловоротів, ручних гачків.

-    А чи можна уявити криницю без землі ?

- Що ж висаджували біля криниць ? (Відповіді дітей).

-  Для чого верба, калина ? (Прикраса, оберігали воду від спеки).

Ось так копали і оздоблювали криниці. А якими вони ставали потім, залежало від господаря.

Адже в народі кажуть : "Яка криниця - такий і господар".  (Слайд 8)

 Як ви розумієте це прислів'я. (Відповіді учнів).

4.  Уявіть собі: весна, духмяний запас квітів, трав, гудіння бджіл. До криниці поспішають жінки брати воду. Підходить подорожній і просить напитись води і обов'язково чує у відповідь :

-    Пийте на здоров'я. І від таких слів легше на душі, дорога здається коротшою і пісня приходить на спогад :

Ой у полі криниченька

В ній холодна водиченька

 Ой там Роман воли пасе

 Катерина воду несе.

                       Хвилинка- релаксація- перегляд відео (Слайд 9)

              https://www.youtube.com/watch?v=UaOMa3ccqJ8

 

-    Які ще пісні знаєте ? (Це ваше домашнє завдання).

-    А прислів'я, загадки, повір'я ? (Відповіді учнів).

IV. Робота над складанням тексту розповіді.

Одним із завдань уроку є написати текст-розповідь. Перш ніж писати, пригадаємо структуру тексту-розповіді.

                                         Текст-розповідь

 Зачин -> загальні відомості про предмет.

Основна частина —> що знаємо про нього.

Кінцівка —> ставлення до предмета, визначення його ролі в житті людини.

Складання плану.

1.   Про що будемо писати у вступі ?

Прочитайте словник. Складіть свій варіант вступу усно.

2.  Які пункти плану відповідають основній частині ?

-    способи знаходження джерел

-    оздоблення криниць

-    криниця в усній народній творчості

3.  Про що йтиметься в кінцівці ?

(Роль криниці в усній народній творчості).

Словник для кінцівки складемо разом, використовуючи вірш  С.Жупанина "Криниця".

Край стежки, у полi,
В дзвiнку косовицю,
Я викопав людям
Глибоку криницю.
Вода в нiй прозора,
Як небо, ясна,
Ще й квiтами, травами
Пахне вона.
В нiй райдуга стрiчки
Своï умивала
I навiть, повiрте,
Гарнiшою стала.
Сюди прилiтали
Ще й диво — жар-птицi,
Пили, смакували
Водицю з криницi.
Несли косарi
На луги ïï вранцi,
Пили комбайнери,
Спiтнiлi у працi...
Скликає людей
Студениця-криниця
У сонячну днину
Водицi напиться.
Всi хвалять цiлющу,
В баклаги беруть
I далi,
Забувши про втому,
У путь.
В людей веселiють,
Яснiшають лиця,
Ïм силу бадьору
Вернула криниця.

Up

Учениця читає вірш виразно.

-    Як ще по-іншому названа у вірші криниця ? (Студениця)

-    Що таке баклага ? Погляньте у словник.

БАКЛА́ГА, БОКЛАГА, и, жін.

 Невелика дерев'яна або металева плоска посудина, барило для зберігання води або іншої рідини. 

-    Які словосполучення використаємо для кінцівки ? (Відповіді дітей).

-    То якою буде кінцівка ?

-    Хто хоче усно розповісти весь текст ?

V. Самостійне складання розповіді та запис на чернетки.

VI. Колективне редагування. Зачитування текстів.

VII. Підсумок уроку. (Слайд 10)

Слова з романтичної легенди про зорю-криницю хай будуть кінцівкою уроку.

Скільки криниць на землі, стільки й зірок на небозводі. Як падає долі небесниця, знайте - десь замулилось джерело. Щоб не згасали зірки, оберігайте живі криниці.

 

 

                                      Список використаних джерел

  1. Академічний тлумачний словник  [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://sum.in.ua/
  2. Відеоматеріал: «Ой, у полі криниченька » [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=UaOMa3ccqJ8
  3. С.Жупанин : «Криниця» [Електронний ресурс] – Режим доступу:

http://lib.misto.kiev.ua/UKR/BOOK/ZHUPANIN/krinicja.dhtml

  1. Г. С. Лозко “Українське народознавство” Київ: Зодіак –1995.
  2.  Українське народознавство. Навчальний посібник / За ред. С.П.Павлюка, Г.Й.Горинь, Р.Ф. Кирчіва, - Львів: Фенікс, 1994 -С. 100.

 

docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
1 березня 2018
Переглядів
2198
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку