Година спілкування "Від проступку до злочину"

Про матеріал
Дана розробка допоможе класному керівнику в проведенні виховної години на правову тематику.
Перегляд файлу

Тема. Від проступку до злочину

Мета: ознайомити учнів  із положеннями Кримінального Кодексу України, розкрити                    причини правопорушень та їх наслідки, розвивати в учнів почуття відповідальності за свої вчинки, дії,  ознайомити їх з основами правомірної поведінки.

Очікувані результати:

  • знання основних положень Кримінального кодексу України,
  • розуміння причин правопорушень та їх наслідки,
  • формування почуття відповідальності за свої вчинки та дії,
  • здатність учнів до самоконтролю,поваги до моралі та правопорядку.

Обладнання:  бланки та результат проведеного  анкетування,  картки-завдання, інформаційні картки, презентація, відеоролики.

Форми  роботи:  аналіз  попереднього  анкетування,  бесіда  з  елементами  інтерактивних  технологій,  перегляд й аналіз презентації та відеороликів (https://www.youtube.com/watch?v=v8PkKBoks4Yhttps://www.youtube.com/watch?v=xun-LwXeE7I, , вирішення правових ситуацій, самостійне опрацювання інформаційних карток.

ПЛАН  ВИХОВНОЇ  ГОДИНИ

 

І.  Організаційний  момент.

ІІ.  Вступне  слово  класного  керівника. Мотивація  виховної  години.

            Багато хто з учнів дивується, дізнавшись, що наші повсякденні вчинки часто мають правову оцінку. Право, закони супроводжують людину впродовж усього життя. Щоб уміло і правильно користуватись своїми правами і добре виконувати свої обов’язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, треба знати законодавство. Звісно, у вашому віці неможливо знати детально усі закони. Але основне, що стосується вас, ви повинні знати. Ці знання ви можете почерпнути з книг, газет, з уроків правознавства, радіо- і телепередач, а також із сьогоднішньої виховної години.

 

ІІІ. Аналіз попередньо проведеного анкетування.

 

 IV. Основна частина.

Класний керівник. Можливості людини  в сучасному суспільстві набагато зросли. Але чим більше людині дається, тим більше у неї обов’язків. Ми  живемо у світі, де кожний залежить від усіх, а усі - від кожного. У цих умовах безвідповідальна поведінка є соціальним злом. Наприклад, безвідповідальне ставлення  робітника до своїх обов’язків спричиняє вироблення неякісної продукції, незадоволення потреб громадян. У результаті  безвідповідального  ставлення учня до навчання з нього виросте неосвічена людина, навіть за жартівливі пустощі  доводиться інколи «розраховуватися» з державою, нести законну, тобто юридичну відповідальність.

           Юридична  відповідальність застосовується лише за певних обставин, передбачених законом,  які називаються підставою відповідальності. Такою підставою є факт учинення правопорушення.

           Правопорушення – це  порушення правової норми,  заборони встановленої суспільством. Тобто – це антисуспільне діяння, що заподіює шкоду суспільству і карається законом. Правопорушенням може бути не лише дія, а й бездіяльність. У деяких випадках бездіяльність буває аморальною, шкідливою суспільству, наприклад,  ненадання необхідної допомоги  потерпілому, коли можна було її надати.

Кримінальна відповідальність настає з шістнадцяти  років(ст.10 ККУ). У деяких випадках відповідальність настає з 14 років.

 

«Мозковий  штурм»:  Чому скоюються правопорушення підлітками? В чому причини цього зла?

(Малювання  опорної  схеми  на  дошці  в  результаті  думок  учнів):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Треба пам’ятати про те, що від проступку до злочину один крок. До однієї з основних причин виникнення правопорушення можна віднести  відсутність почуття особистої відповідальності, що часто веде до співучасті у злочинних діях (за даними статистики 70% злочинів неповнолітніми здійснюються у співучасті). Ця та інші причини можуть призвести до  скоєння злочину. Але треба пам’ятати, що незнання законів не звільняє від  відповідальності.

Перегляд презентації.

Аналіз переглянутого:

Правопорушення поділяються  на злочини й проступки.

Проступки – приниження  честі і гідності особи, порушення правил поведінки,  порушення трудової дисципліни і т.д.

Кримінальна відповідальність  настає за скоєння злочину, тобто суспільство небезпечного діяння, передбаченого кримінальним правом.

  • Як ви вважаєте, чи пов’язані такі явища, як алкоголізм, наркоманія, токсикоманія і правопорушення?

Міркування учнів

(Значна частина людей, які вживають спиртне та наркотики, стають злочинцями. Вони належать до так званої групи ризику.)

 

Класний керівник. Часто учні скоюють дрібне хуліганство: вчиняють бійки, розпивають спиртні напої, з’являються в нетверезому стані в громадських місцях, чіпляються до перехожих, лаються. Які заходи адміністративного впливу можна застосувати до неповнолітніх та дорослих за перелічені правопорушення? (Штрафи, виправні роботи з відрахуванням 20% заробітної платні, виправні роботи від 1 місяця до 1 року).

Ще з деякими видами правопорушень ознайомимось на прикладах з відомих мультиплікаційних фільмів.

Перегляд відеоролика «Провопорушення у мультфільмах»

 

Ми вже не раз чули про те, що почастішали випадки дитячої злочинності.Багато причин є для цього у нашому сьогоднішньому житті.Але однією із головних,я вважаю, є те, що підлітки не знають законів. Зараз групи учнів будуть вирішувати різні правові ситуації, оцінювати характер правопорушення і міру покарання, яке може бути присуджена за дане правопорушення.

Робота в групах. Вирішення  «Правових ситуацій»

1. 10-класник Андрій К. побив у роздягальні Сергія П., учня 8 класу. Сергій був травмований. Його батьки звернулися до суду. Суд оголосив рішення:       Андрія К. позбавити волі строком на 2 роки згідно зі ст. 206 ККУ, але на підставі ст. 46 цього ж кодексу дати відстрочку виконання вироку на 1 рік 6 місяців. Якими мотивами керувався суд? (Гуманними, це було вперше, юнак розкаявся в скоєному; він був неповнолітнім. Суд виявив довіру).

2. Під час перерви учень 8 класу Ігор штовхнув Петра, і той упав на сходи й ушкодив хребет. Батьки Петра подали позов до суду. Яке рішення має ухвалити суд? (Зобов’язати батьків Ігоря відшкодувати витрати на лікування Петра).

3. Андрію на 16-річчя подарували мотоцикл. Не отримавши посвідки на керування мотоциклом, він через тиждень вирішив обкатати його, узявши сусідського хлопчика. Коли вони під’їхали до містка, де стояв знак „Заборонено”, Андрій не зупинився, а виїхав на міст. Раптом щось тріснуло, і хлопці з мотоциклом упали в річку. У результаті падіння Андрій отримав кілька синців, а хлопчика в тяжкому стані доставили в лікарню. Які правопорушення були здійснені, і яка може бути відповідальність за це? (1. Андрій мав право мати у своїй власності мотоцикла.   2. Керувати мотоциклом не мав права, оскільки у нього не було посвідки водія. 3.Андрія можна притягти до кримінальної відповідальності, оскільки неповнолітні несуть кримінальну відповідальність із 16 років, а отже, можливий штраф, компенсація за лікування, виправні роботи)

 

Класний керівник.  Ми розглянули ситуації, взяті з реального життя. Тому, перш ніж щось вчинити, задумайтеся. Не потрапляйте в подібні ситуації, які сталися з нашими „героями”!         Проте у житті можуть бути випадки, коли ваша безтурботність і нерозсудливість призведе до серйозних наслідків. Як діяти?? Переглянемо відеоролик «Ти і поліція».

Відеоролик «Ти і поліція»

Вікторина-повторення:

1. Таємне викрадання індивідуального майна громадян.(Крадіжка).

2. Відкрите викрадання індивідуального майна громадян. ( Грабіж).

3. Нецензурна лайка, розпивання спиртних напоїв у громадських місцях – це прояви чого? (Хуліганства)

4. Що це за злочин: напад із метою заволодіння індивідуальним майном громадян, поєднаний з насильством, небезпечним для життя й здоров’я особи, яка зазнала нападу? (Розбій).

5. Коли настає кримінальна відповідальність?

 

6. Де відбувають покарання особи віком до 15 років? ( У виправно-трудових колоніях).

 

7. Хто несе відповідальність за правопорушення дітей? (В першу чергу – батьки). 

 

Класний керівник. Отже, за  невиконання  або  неналежне  виконання  обов’язків  щодо  виховання  дітей  батьки  можуть  бути  притягнені  до  різних видів юридичної відповідальності.

 

Робота в групах. І етап. Опрацювання інформаційних карток. «Юридична відповідальність батьків»

          Інформаційна картка 1. В статті  184  Кодексу  України  про  адміністративні  правопорушення  передбачена дміністративна  відповідальність за ухилення  батьків  або  осіб,  які  їх  замінюють,  від  виконання  передбачених  законодавством  обов'язків  щодо забезпечення  необхідних  умов  життя,  навчання  та  виховання  неповнолітніх  дітей, а саме:  попередження  або  накладення штрафу від 1 до 3 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Ті  самі  дії,  вчинені  повторно  протягом  року  після  накладення  адміністративного  стягнення  -  тягнуть  за  собою накладення штрафу від 2 до 4 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

           Інформаційна картка 2. Передбачена відповідальність батьків за протиправні дії, здійснені їх дітьми. Так, вчинення неповнолітніми  віком  від  14  до  16  років  адміністративного  правопорушення  -  тягне  за  собою  накладення  штрафу  на  батьків  або  осіб,  які  їх замінюють, від 3 до 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Вчинення  неповнолітніми  діянь,  що  містять  ознаки  злочину,  якщо  вони  не  досягли  віку  з  якого  настає  кримінальна відповідальність, - тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, що їх замінюють, від 10 до 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

 Інформаційна картка 3. Цивільно–правова  відповідальність  (статті  1178  –  1183  Цивільного  кодексу  України).  У  разі  відсутності  у неповнолітньої особи майна, достатнього для відшкодування завданої нею шкоди, ця шкода відшкодовується в частці, якої не вистачає,  або  в  повному  обсязі  її  батьками  або  особами,  що  їх замінюють.  Саме  це  говорить  про  те,  що  вчинення  дітьми протиправних дій є наслідком недбалого підходу батьками до обов'язків щодо виховання дітей.

Кримінальна  відповідальність.  Ст.  166  Кримінального  кодексу  України  (далі  –  КК  України)  передбачено,  що  злісне  невиконання батьками, опікунами чи піклувальниками встановлених законом обов'язків по догляду за дитиною або за особою, щодо якої встановлена опіка чи піклування, що спричинило тяжкі наслідки, - карається обмеженням волі на строк від 2 до 5 років або позбавленням волі на той самий строк.

 

ІІ етап. Обмін інформацією.

 

V. Рефлексія.

 

VI. Підсумкове слово класного керівника.

Немає прав без обов’язків, немає обов’язків без прав. Поважайте закони нашої держави. І ще одну заповідь, не записану в Кримінальному Кодексі України,  повинен запам’ятати кожен із нас:”Шануй батька свого і матір свою”. Адже саме батьки дали нам життя, саме вони щоденно переживають за нас, хочуть, щоб ми завжди були здоровими , щасливими.

docx
Додано
20 лютого 2022
Переглядів
1897
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку