Урок –презентація проекту в 3 класі з теми: СИНИЧКА ЧУБАТА

Про матеріал
Мета проекту: поглибити знання дітей про пташку синиця чубата, формувати уявлення про значення птахів у природі, їх цінність для людини; прищеплювати любов і бережливе ставлення до тварин і птахів; формувати вміння висловлювати оцінні судження; удосконалювати вміння працювати у групах, спостерігати, порівнювати, робити висновки, бачити зміни у природі та вміти їх пояснювати; виховувати естетичне сприймання природи, екологічні почуття, прагнення зберегти природу, охороняти її. Освітні технології: робота у групах, проектна технологія, використання інформаційних і комунікаційних технологій.
Перегляд файлу

ДЕСАНТНЕНСЬКИЙ ЗАКЛАД ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ І-ІІІ СТУПЕНІВ ВИЛКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

робота на конкурс "Птах року"

 

Урок –презентація  проекту в 3 класі з теми:

 

 

СИНИЧКА ЧУБАТА

                                                                                   

 

 

 

 

                                                                                       Розробила :

                                                                            вчитель початкових класів

                                                                           Черняховська Аліна Василівна

 

 

 

                                             ДЕСАНТНЕ-2021

 

Мета проекту: поглибити знання дітей про пташку синиця чубата, формувати уявлення про значення птахів у природі, їх цінність для людини; прищеплювати любов і бережливе ставлення до тварин і птахів; формувати вміння висловлювати оцінні судження; удосконалювати вміння працювати у групах, спостерігати, порівнювати, робити висновки, бачити зміни у природі та вміти їх пояснювати; виховувати естетичне сприймання природи, екологічні почуття, прагнення зберегти природу, охороняти її.

Освітні технології: робота у групах, проектна технологія, використання інформаційних і комунікаційних технологій.

Очікувані результати: учні мають уявлення про  птаха синиця чубата, її поведінку та характер, різноманітність, розмноження, пристосування до навколишнього середовища, пояснюють де і які будують гнізда; використовують знання про птахів та їх особливості.

Інноваційна ідея, новація: використання інтерактивних технологій «Кубик Блума», відеопрезентація.

 

Обладнання: мультимедійна презентація, цеглинки LEGO, «Кубик Блума», ілюстрації із зображенням птаха синичка чубата, значки з написами «Науковці», «Синоптики», «Рятувальник», «Чомучки», «Поети», смайлики.

Оформлення дошки: таблиці, схеми, тема уроку, девіз уроку.

Для роботи груп: підручники, зошити, кольорові олівці, правила роботи у групі, картки для групової роботи.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

Привітання

Задзвенів для всіх дзвінок,

Час починати нам урок.

Будем Царством птахів мандрувати

І пташку синичку чубату вивчати.

До проекту всі ви готувались

 Щоденні новини

Доповідає «метеоролог» Чебанов А. (Пора року – весна, місяць березень, число…, день тижня…, погода. Тема нашого тижня «Весна».

Девіз уроку

Ми третьокласники– діти планети Земля

Будемо берегти її дари щодня!!!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. У нас сьогодні дуже цікавий і незвичайний урок – захист проекту. У ньому беруть участь 5 груп – «Науковці», «Чомучки», «Рятувальники», «Синоптики», «Поети». Кожна група обрала собі лідера і вже готова працювати. Я сподіваюся, що ми зможемо створити ситуацію успіху на уроці.

Вправа «Очікування»

  • А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Відповіді дітей).

Учитель. А я, у свою чергу, сподіваюся, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки, відстоювати свої погляди, злагоджено працювати у групах, робити висновки, учитися слухати інших.

Повідомлення теми уроку

Учитель. Сьогодні ми з вами помандруємо цікавим і незвичайним світом пташки.  А яку ж саме?

      Для хорошого початку

      відгадаємо загадку:

                         Хоч і менше горобця

                         Не боюсь зими і я,

                         Всім відома ця пташка.

                         А звуть мене……..

                                                      (Синичка чубата)

    

                  

 

Тема уроку і проекту – «Синичка чубата». Над нею ми з вами працювали два тижні.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Вправа «Мозковий штурм»

  • Чи можливе життя на Землі без тварин?
  • Що б змінилося на Землі, якби зникли всі птахи? Чому?
  • Яке значення тварин у природі і житті людини?
  1. Щоб переконатися, що в природі все взаємопов’язано, пограємо у гру, «Що ми знаємо про птахів» «Кубик Блума»
  • Виберіть цеглинку улюбленого кольору і тримайте в руці
  • Я кручу кубик. Який колір випав, відповідають учні, у яких цеглинки LEGO такого ж кольору.

Назви: 1. Які рослини цвітуть навесні? (підсніжники, проліски, тюльпани)

             2. Назви весняні місяці (березень, квітень, травень)

Придумай: 1. Що було б якби весна не настала? (не цвіли б рослини, птахи не прилетіли, комахи не повилазили, не було б листочків, травички).

                    2. Що було б, якби не існувало птахів? (було б багато комах, черв’яків, не чути було б співу пташок).

Запропонуй: 1. Ігри, в які можна гратися навесні. (платочок, третій зайвий, хованки, з м’ячем, кататись на роликах, велосипедах).

                       2. Декілька прислів’їв про птахів.

  •  (Видно птаха по польоту.
  • Всяка пташка свої пісні має.
  • Кожна птиця знайде свого Гриця.
  • Де багато пташок, там нема комашок.)

Поділись: 1. Як ви допомагали птахам пережити зиму? 

                  2. Які ви знаєте вірші про синичку?

Поясни: 1. Чому навесні все оживає і розпускається? (сонце світить яскравіше, тепліше, починається сокорух в деревах, земля прогрівається).

               2. Чому птахи повертаються з вирію? (бо відлітали від холоду, тепер повертаються до рідних домівок, бо настала весна).

  ІV. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

Учитель. Серед птахів символом цього року в Україні обрано синицю чубату-цей птах з родини синицевих, поширений більшій частині Європи. Основний біотоп-високостовбурні соснові і смерекові ліси, зазвичай з переважанням сосни звичайної та ялини звичайної. Основну поживу чубатої синиці складають дрібні безхребетні і їх личинки, а також насіння і плоди рослин в зимовий період. Синиця чубата, як  лісовий вид, потребує суворої охорони місць гніздування: старих лісів, підліску, старих дерев, тощо. Синиця чубата занесена до переліку видів, що перебувають під опікою Європейського товариства охорони навколишнього середовища та охороняються Бернською конвенцією.

( відео «https://www.youtube.com/watch?v=yuy6JSKYmyc »)

Вправа «Мозковий штурм»

  • Чим синичка чубата відрізняються від інших птахів?
  • Де живуть такі синички?
  • Як живляться ?
  • Який період в житті синички чубатої найважливіший?
  • Як піклується синичка чубата про пташенят?

 

V. Сприйняття матеріалу уроку

Захист проектів

Учитель. Чим же можуть зацікавити нас синички чубаті, дізнавалися учні групи «Науковці». Надаємо їм слово.

Захист проекту «Що нам відомо про синичку чубату?» учнями групи «Науковці»

Де живуть?

Чубаті синиці - дуже компактні пташки, які за розмірами навіть менше горобця. Максимальна довжина тіла цих пернатих становить 14 сантиметрів. Розмах крил у цих синичок при цьому 21 сантиметр. Маса тіла пташки зовсім невелика - всього 14 грам максимально. Забарвлення у чубатих синиць досить цікавий, у верхній частині пір'ячко мають сіруватий і бурий відтінок, а внизу черевце в основному біле, але не повністю. Навколо шиї можна помітити чорну смугу, яка плавно переходить в такий же забарвлення горла. Основною відмінною рисою цих пернатих є, звичайно ж, помітний чубчик з гострим кінцем і чорно-білими плямами.

Раніше традиційної зоною проживання чубатих синиць була північна територія Європи. Сьогодні ці пташки отримали своє поширення також в середніх територіях Поволжя і Архангельської області, в Башкирії, на східних територіях Кавказу, саме в цих регіонах синички прекрасно почувають себе.

Протягом останніх декількох років території поширення цих птахів істотно розширилися. Сьогодні чубатих синиць можна виявити і в інших регіонах, в основному вони займають місцевості, на яких ростуть хвойні дерева. Цікавим є той факт, що орнітологи знаходили хохлушку навіть на території Греції та Іспанії, хоча це і були лише поодинокі особини.

Поведінка і характер чубатого синиці

Чубатого синицю властиві всі достоїнства і повадки, характерні для птахів її роду. Це дуже активні птиці, які постійно перебувають у русі, при цьому вони дуже веселі і зухвалі, часто беруть участь в різних сварках і бійках. Хохлушка має дуже мужній характер, завдяки чому дуже любить лазити.

Не можна назвати чубатих синиць великими співаками, так як ці здібності у них не дуже розвинені. Це може дещо розчарувати заводчиків, які намагаються приручити синичку. Однак, хохлушки можуть бути цікаві іншими своїми звичками. Наприклад, в шлюбний період самці беруть такі пози, що позаздрити можуть самі великі пернаті спокусники.

Унікально також і те, що чубаті в зимовий період легко об'єднуються з іншими різновидами птахів, щоб було простіше вижити. Як правило, їх напарниками стають корольки, древолази, піщухи і московки. Подорожі у цих птахів проходять виключно під наглядом строкатого дятла. Такий підхід робить переліт більш безпечними.

 

Рефлексія

Учитель. Молодці! Ви підготували дуже цікаві факти вивчення синички.

Інтерактивна вправа «Гронування»

Учитель пише на дошці слово «Птахи» та доповнює схему відповідно до слів учнів.

Зразок схеми

осілі, перелітні, кочові                                              рослиноїдні, хижі, всеїдні

                                                            ПТАХИ  

дикі, свійські

Учні наводять приклади представників кожної групи.

Чому у травні під час прогулянок до лісу треба поводитися тихо? Чому не можна маленьких пташенят брати додому? Як розпізнають батьки, хто з пташенят голодний, а хто тільки-но одержав свою порцію? На ці питання нам дадуть відповідь учні групи «Чомучки». Надаємо їм слово.

Захист проекту «Пташині турботи» учнями групи «Чомучки»                                               

Пташині турботи

Період розмноження в чубатої синиці триває з березня по червень, проте вже в дні лютневих відлиг самка починає підшукувати місце для майбутнього гнізда. Починаючи з цього часу можна почути пісню синиці. Зазвичай, пари формуються взимку в перший же рік і зберігаються до кінця життя. Під час шлюбних ігор самець демонстративно годує самку. Позначивши гніздову територію, птахи постійно охороняють її від прибульців, навіть після закінчення сезону розмноження. Чубата синиця воліє самостійно видовбати, чи радше вищипати гніздо, а не використовувати вже готові порожнини. Зазвичай, для гнізда обирається мертвий, трухлявий стовбур дерева або пень, рідше живе дерево. При цьому перевага надається листяним породам - вільсі, осиці або березі. У разі, якщо відповідне місце не знайдено, то чубата синиця можу використати старе дупло дятла, гаїчки, гніздо ворони або хижого птаха, ж або штучну дуплянку.

 

Будує і облаштовує гніздо одна самка, вкрай рідко їй допомагає самець. Використовуваний будівельний матеріал багато в чому залежить від розмірів гнізда і доступності в даній місцевості - зазвичай використовується мох, лишайники, травинки, листя, біляча вовна, пір'я і павутина. Облаштування гнізда не закінчується з кладкою - відклавши перше яйце, самка продовжує тягати м'який матеріал і накидає його зверху - в результаті до кінця насиджування кладка укрита товстим шаром підстилки. За сезон чубата синиця виводить один або два виводки, причому другий виводок характерний для південної частини ареалу. Якщо пташенята з якої-небудь причини гинуть, самка відкладає яйця повторно. У кладці 5-11 білих з червонувато-коричневими цяточками яєць. Насиджує тільки самка протягом 13-18 днів, самець у цей час зайнятий пошуком поживи для себе і для самиці. Нащадків вигодовують обоє батьків протягом 16-22 днів. Іноді, не дочекавшись вильоту пташенят, самка береться до другої кладки - в цьому випадку турбота про пташенят покладається на самця. Навчившись літати, пташенята полишають гніздо не відразу і ще протягом 23-25 днів підгодовуються батьками.

 

Рефлексія 

Учитель. Ваші повідомлення показали нам, як багато весною турбот у птахів. Нагодувати пташенят, навчити літати. Ще й усе літо працюють санітарами у садах і  парках.

Ми з вами сьогодні уже говорили, що у природі все взаємопов’язано. Що ж може статися з рослинами, якщо не стане птахів? (Відповіді дітей)

 Руханка

Всі стомились працювати

Будем з LEGO відпочивати

Жовта – тупаєм, кружляєм

Від роботи спочиваєм.

А зелена – присідаєм

Й руки вгору піднімаєм.

Голубу тримаю я –

Плескає вся дітвора

На парти цеглинки покладемо

Працювати знов почнемо.

 

Учні групи «Рятувальники» знайшли цікаві повідомлення про те, які труднощі виникають у синички чубатої в зимовий період. Надаємо їм слово.

Захист проекту «Які труднощі в зимовий час?» учнями групи «Рятувальники»

Цікаво знати, що…

Труднощі в зимовий час

Найгіршим часом для чубатих синиць є зимовий період. У цей сезон їм приходить є практично все, що попадається, оскільки знайти комах або їх личинки стає практично неможливо. Поки ще не настали серйозні холоди, хохлушки продовжують пошук живого прожитку, однак, як тільки температура опускається нижче -15 градусів, синиці починають погоджуватися на будь-який корм.

Люди, які в зимовий час підгодовують птахів, часто не знають, що пернатим можна давати щось ще крім зерна. Однак, потрібно точно знати, що саме можна давати пташкам, щоб не отруїти їх. Найкращим варіантом для додаткової підгодівлі може стати несолоне сало, насіння кавуна і гарбуза, а також сирі соняшникове насіння. Також, якщо ви купували кокос, не варто викидати шкарлупки. У зимовий час їх можна просто підвісити на вулиці, синички із задоволенням їх поклюют. Потрібно знати, що хліб, а також пшоно чубаті синички не їдять, а тому цей корми краще залишити для горобчика або голубів. Якщо нічого для синичок абсолютно немає, то можна підкинути їм сирі кістки або м'ясо без жиру.

Також синичка слід на період зими споруджувати годівниці, вони допоможуть їм вберегтися від морозу. Варто відзначити, що взимку синички з радістю бувають в місті, вони не бояться людини і можуть навіть є у нього з рук. Спорудити годівницю можна з підручних засобів, причому зробити це зовсім не складно. Досить взяти порожню чисту пляшку з-під води об'ємом 5 літрів, і прорізати в бічній частині широкий отвір. На дно пляшки потрібно розсипати корм для синичок, а за шийку прив'язати її до гілки дерева на вулиці. Розміщувати годівницю слід на висоті близько 1-2 метрів від землі.

Не варто забувати, що синички - дуже спритні птиці. Взимку вони також Найгіршим часом для чубатих синиць є зимовий період. У цей сезон їм приходить є практично все, що попадається, оскільки знайти комах або їх личинки стає практично неможливо. Поки ще не настали серйозні холоди, хохлушки продовжують пошук живого прожитку, однак, як тільки температура опускається нижче -15 градусів, синиці починають погоджуватися на будь-який корм.

Люди, які в зимовий час підгодовують птахів, часто не знають, що пернатим можна давати щось ще крім зерна. Однак, потрібно точно знати, що саме можна давати пташкам, щоб не отруїти їх. Найкращим варіантом для додаткової підгодівлі може стати несолоне сало, насіння кавуна і гарбуза, а також сирі соняшникове насіння. Також, якщо ви купували кокос, не варто викидати шкарлупки. У зимовий час їх можна просто підвісити на вулиці, синички із задоволенням їх поклюют. Потрібно знати, що хліб, а також пшоно чубаті синички не їдять, а тому цей корми краще залишити для горобчика або голубів. Якщо нічого для синичок абсолютно немає, то можна підкинути їм сирі кістки або м'ясо без жиру.

Також синичка слід на період зими споруджувати годівниці, вони допоможуть їм вберегтися від морозу. Варто відзначити, що взимку синички з радістю бувають в місті, вони не бояться людини і можуть навіть є у нього з рук. Спорудити годівницю можна з підручних засобів, причому зробити це зовсім не складно. Досить взяти порожню чисту пляшку з-під води об'ємом 5 літрів, і прорізати в бічній частині широкий отвір. На дно пляшки потрібно розсипати корм для синичок, а за шийку прив'язати її до гілки дерева на вулиці. Розміщувати годівницю слід на висоті близько 1-2 метрів від землі.

Не варто забувати, що синички - дуже спритні птиці. Взимку вони також можуть залітати між рамами, в кватирку і ласувати продуктами, які часто зберігають взимку на вікні або за ним. Вони з радістю поласують салом, маслом, ковбасою чи сиром. Так що, не забувайте прибирати продукти.

Релаксаційна хвилинка

Учитель. Заплющте свої оченята, покладіть голови на парти, послухайте  вірш «Дівчинка і синичка» Галини Пятисотских. Трохи сумний, але дуже зворушливий.

Джерело: https://mykniga.com.ua/poradi/virshi-pro-sinichku-dlya-ditej.html відпочиньте.

Учитель. Довкілля, що оточує нас, таке різноманітне, а таємниці його такі безмежні! І зараз учні групи «Синоптики»  покажуть нам, що птахи можуть навіть передбачати погоду, вони є непоганими синоптиками.

Робота з прислів’ями, приказками, загадками

Учитель. Які народні прислів’я і приказки про птахів збереглися і донині?(відповіді учнів)

 

Захист проекту «Передбачаємо погоду» учнями групи «Синоптики»

  • Горобці дружно цвірінчать узимку – на тепло.
  • Побачив шпака – знай: весна біля порога.
  • Як бузок запахне скрізь, прилітають зозулі в ліс.
  • Перелітні птахи летять зграями – на дружню весну.
  • Зозуля кує – дощу не буде.
  • Прилетіли ластівки – поспішай закінчувати сівбу.
  • Не проспівав соловейко – не сій гречки і не стрижи овечки.
  • Якщо жайворонок багато й довго співає – втримається ясна погода без опадів, коли ж мовчить уранці – буде дощ.
  • Зозуля закувала – мороз відігнала.
  • Зозуля вперше прокувала хмарного ранку – рік буде врожайний, якщо ж ясного вечора – на недорід.
  • Якщо горобці й ластівки гніздяться з північного боку будівлі – на жарке літо.
  • Як бузок запахне скрізь, прилітають зозулі в ліс.
  • Соловей співав усю ніч – перед гожим днем.
  • Відлітають гуси – чекай снігу.

Рефлексія

Учитель. Ми щойно з вами наочно переконалися в тому, що птахи відчувають добре зміни в погоді. Птахи ще й  надихають поетів до творчості. Учні групи «Поети»  добре попрацювали і ознайомлять нас з поезією про синичку.

Захист проекту «Синичка у поезіях» учнями групи «Поети»

Учні розказують віршики, на екрані з’являються відео про синичку.

Рефлексія

Учитель. Молодці! Завдяки вашим пошукам ми  переконалися, що світ природи цікавий, неповторний полонить нас, спонукає до творчості.

VІ. Узагальнення та систематизація знань

  1. Практична робота «Виготовлення синички».
  • Зараз виготовимо синичку заготовки, на партах. Тільки зробити крильця і пропхнути через отвір. (показати зразок).
  • І нехай ці пташечки залишаться вам на пам’ять про сьогоднішній урок.

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

1. Вправа «Мікрофон»

«Найцікавішим на уроці для мене було…»

«Я хочу більше довідатись про…»

2. Коло успіху.

- Вкажіть на колі успіху, як ви сьогодні працювали на уроці.

Працювали ви старанно,

Тож урок пройшов не марно.

Працювали від душі,

Третій клас, ви-молодці!

- На цьому наш урок закінчено. Дякую за співпрацю!

 

Використані джерела

  1. Ірина Грущинська. Природознавство. Підручник для 3 класу. Київ. Видавничий дім «Освіта» 2013

     2. М. О. Володарська. Природознавство. Плани-конспекти  уроків. 3 клас. – Х. : Основа, 2014. – 150 с.

  1. Т. А. Марінюк. Природознавство. Розробки уроків. 3 клас. – Х. : Ранок, 2014 – с.

     4. Вихрущ В. О. Природознавство. Цікавий світ навколо нас. Книга для читання. І частина. Тернопіль: «Навчальна книга – Богдан», 1998. – 128 с.

      5. Газета. Чорноморські новини. 65072, м. Одеса – 72, пл. Бориса Дерев’янка, 1. e-mail cn@optima.com.ua


 

docx
Додано
4 січня 2023
Переглядів
702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку