Тема. Година спілкування з елементами тренінгу «Про конфлікт»
Мета: поповнити знання учасників освітнього процесу з причинами та функціями конфліктів; формувати вироблення толерантного ставлення до оточуючих, вміння вирішувати спори конструктивними методами, використовуючи підтверджуючі факти, послідовність та вміння тримати свої почуття, сприяти набуттю учнями результативних умінь під час розв’язання суперечок.
Хід
Організаційний момент. Вступне слово
Соціальний педагог. Вітаю! Діти, ми сьогодні проведемо корисну та пізнавальну годину спілкування з елементами тренінгу «Про конфлікт», на якій розглянемо причини та функції появи конфліктів, працюватимемо над виробленням умінь толерантно ставитися до оточуючих, вирішувати спори лише конструктивними методами, використовуючи при цьому підтверджуючі факти, послідовність, уміння керувати своїми почуттями. Ви отримаєте певні вміння, які допоможуть у розв’язанні суперечок, що виникатимуть у вашому житті.
Наше спілкування пропоную розпочати із визначення вашого настрою, який панує саме зараз, та висловлення побажань один одному.
Вправа «Колір настрою. Бажаю тобі…»
Мета: визначити настрій учнів, висловити побажання один одному.
Учні розміщуються у колі. Соціальний педагог пропонує учням розповісти, якого вона зараз кольору. Мова не про колір одягу, а про відображення в кольорі настрою учнів на даний момент.
Діти висловлюються по черзі. Щоб зняти напруження та неспокій, учні тримають у руках якусь м’яку іграшку або невеликий м’ячик.
Інформаційне повідомлення «Конфлікт»
Між людьми часто виникають суперечки через те, що всі ми різні.
Конфлікт – це зіткнення інтересів, думок, сторін, бажань, поглядів, переконань двох чи більше людей.
Звичайно, конфлікти бувають різні: між двома людьми, однією людиною та групою, між цілими групами, націями, а також державами. Вирішення суперечки залежить від нашої реакції: часто люди не хочуть, або не вміють її розв’язувати. Наслідком цього є посилення конфлікту.
Вправа «Асоціації»
Мета: з’ясувати усвідомлення учнями слова «конфлікт».
Учні називають слова, з якими в них асоціюється слово «конфлікт. Вони записуються на фліпчаті.
Вправа «Яблучко та черв'ячок»
Мета: визначити стиль поведінки учнів під час конфлікту.
Соціальний педагог пропонує учням: «Комфортно сядьте, очі заплющте, уявіть на мить, що ви є яблуком. Дозріле, пахуче, червонобоке, воно красується на вітах. Воно всім дуже подобається. Ненароком до вас підповзає бридкий черв’ячок та мовить: «Я зараз з’їм тебе!». Що б почув у відповідь цей черв'ячок? Ви б дали йому згоду вкусити Вас? Чи погодилися б, щоб він з’їв вас дощенту? А, може, ви б упали прямо на нього й розчавили?».
Розплющте очі та поділіться з нами про побачене та відчуте.
Інформаційне повідомлення «Стилі поведінки в конфлікті»
Мета: розповісти учням про стилі поведінки людей у конфлікті.
Важливу роль у вирішенні конфлікту грає стратегія виходу з нього. Існує п’ять таких стратегій:
Конкуренція – це прагнення до відстоювання власних інтересів на шкоду іншому. Така поведінка має назву «поведінка акули».
Пристосування – це принесення в жертву своїх уподобань заради іншого. Нагадує «плюшевого ведмедика».
Компроміс – це поступка у відповідь на поступку («Я - тобі, ти – мені»). Цю стратегію слід практикувати тоді, коли опоненти прагнуть дійти злагоди, владнати стосунки. Такий стиль схожий до поведінки лисиці.
Уникнення – це відсторонення як від конфронтації, так і від до досягнення своєї мети. Частіше тоді, коли суперечка не торкається власних інтересів сторін. Уникнення – «стратегія черепахи».
Співпраця – це стосується вибору, що в повній мірі влаштовує уподобання обох сторін. Людей, які обирають саме таку точку зору, називають «мудрими совами».
Обговорення:
- На вашу думку, за якого стилю поведінки під час конфлікту одна людина емоційно тисне на іншу?
- Який вплив має цей стиль на емоції учасників суперечки?
- Який із наведених стилів поведінки, на ваш погляд, є позитивним?
- Якого стилю поведінки під час конфлікту дотримуєтеся ви? Чому?
Вправа «Функції конфлікту»
Мета: визначити функції конфлікту, довести учням, що будь - який конфлікт розв'язується завдяки правильному використанню його конструктивних функцій.
Учні об’єднуються в дві групи. Соціальний педагог пропонує кожній групі виконати завдання, які записані на картках. Одна група повинна написати позитивні функції конфлікту, інша — негативні.
Представник від кожної групи презентує результати. Робиться підсумок.
Вправа «Поведінка в конфлікті»
Мета: показати учням приклади поведінки в конфлікті, довести, що не існує єдиної правильної форми поведінки в усіх випадках під час суперечок.
Учні об’єднуються в пари. Соціальний педагог пропонує кожній парі картку із завданням: ознайомитися зі змістом картки й підготувати сценку, яка продемонструє тип поведінки в конфлікті. Результати роботи презентує кожна пара. Для унаочнення на екрані розміщують назви 5 типових форм поведінки в конфліктній ситуації.
Обговорення:
- За яких обставин доречна саме ця форма поведінки людей у конфліктній ситуації?
- Яку форму поведінки в конфліктах найчастіше ви використовуєте? Чому?
Вправа «Коктейль від гніву»
Мета: закріпити навички ефективного вирішення конфліктів.
Соціальний педагог пропонує учням написати рецепт коктейлю, використовуючи слова зі списку слів, склавши з ними речення конструктивної поведінки під час конфліктної ситуації з будь - ким. Завдання виконується в групах.
Список слів: емоція; дихання; рух; стоп; стриманість; думка опонента.
Зразок: «Якщо відчуваєш, що ти не в силі контролювати свої емоції під час загострення суперечки, пропоную приготувати та випити коктейль. Скористайся рецептом: на дно філіжанки налий рідини під назвою «Стоп!», додай туди 15 глибоких вдихів-видихів, стабілізуй свої емоції, все це перемішай, додавши стрибки на місці, долий 100 грамів стриманості та зверху посип «співпрацею». Смачного!»
Питання для обговорення:
- Хто у вашій групі був ініціатором ідей?
- Чи виникали під час складання рецепту розбіжності? Як ви їх вирішували?
- Чи використовуємо ми схожі поради в конфліктних ситуаціях?
- На ваш погляд, що легше зробити: відновити зіпсовані стосунки чи запобігти їх ускладненню?
- Як ви вважаєте, чи допоможуть вам подібні рецепти?
Вправа «Перегляд повчальних мультфільмів»
1.Перегляд мультфільму «Про пташок»
Мета: показати учням, що будь-які конфлікти впливають на кожного, незалежно від того, гурт це чи одна особа
Соціальний педагог пропонує учням переглянути психологічний мультфільм «Про пташок» (посилання на мультфільм https://www.youtube.com/watch?v=uBbK9mVUh6Y), у якому розповідається історія про зграю горобчиків, які не прийняли до гурту велику доброзичливу пташку, бо вона зовсім не схожа на них.
2. Перегляд мультфільму «Свара»
Мета: продемонструвати, що суперечки часто бувають і між друзями, з’ясувати, через які причини вони виникають, що допомагає вирішити їх та зберегти дружні стосунки.
Соціальний педагог пропонує дітям подивитися мультфільм «Свара» (посилання на мультфільм https://www.youtube.com/watch?v=-n5qzKznWvw).
Питання для обговорення:
- Про що цей мультфільм?
- Через що виникли непорозуміння між друзями?
- На вашу думку, що товариші відчували, коли посварилися?
- Як ви гадаєте, чому Топ побіг на допомогу Тутті, а Тутті - на допомогу Топу?
- Що, на ваш погляд, допомогло Топу і Тутті помиритися?
- Що корисного ви взяли для себе з цього мільтфільму ?
Вправа «Як уникнути конфлікту»
Мета: показати дітям, що можливо уникнути суперечки, вчасно опанувавши гнів.
Соціальний педагог пропонує дітям ознайомитися з порадами як заспокоїтися та приборкати гнів, щоб уникнути конфлікту.
Поради учням
Як заспокоїтися та приборкати гнів
• Якщо ви відчуваєте наростання гніву, то заплющте очі та порахуйте до 10.
• Якщо ви розумієте, що гнів збільшується, тоді погляньте на годинник і відкладіть спалах гніву на 15 хвилин. Так ви зможете контролювати себе.
• Придумайте вислови, що послабили б ваш гнів. Як-от: « Не кричи, мене й так досить чутно всім»; «Йому теж боляче. Не слід підсилювати чужий біль».
Соціальний педагог. Аби не конфліктувати з оточуючими, треба постійно стримувати свої негативні емоції, вдосконалюватися, працювати над змінами поганих рис свого характеру.
Вправа «Позитивні зміни»
Соціальний педагог просить дітей подумати: яка риса їхнього характеру часто призводить до конфлікту. Завдання учням: зробити важливий крок до зміни негативних рис свого характеру на позитивні. Для цього необхідно написати на папері ту рису характеру, яку б вони хотіли змінити. Потім треба зібгати цей папір та викинути його в кошик для сміття.
Висновок: тепер щоразу, коли учні потраплятимуть у конфліктну ситуацію, то, маючи позитивні риси характеру, вони зможуть вирішити її мирним шляхом.
Вправа «Незакінчене речення»
Соціальний педагог пропонує учням закінчити речення: «Якщо я стану учасником конфліктної ситуації, то я …».
Соціальний педагог. Я вдячна всім, хто брав участь у годині спілкування. Маю надію, що суперечки, які виникатимуть у вашому житті, ви вирішуватимете мирно, використовуючи знання, набуті сьогодні під час виконання вправ та з почутої інформації. Спілкуючись, не забувайте «золоте правило» моралі: «Стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе». Успіхів вам!