План-конспект уроку з предмету "Саморегуляція та психічне здоров'я"

Про матеріал
План-конспект уроку з предмету "Саморегуляція та психічне здоров'я". Призначений для проведення практичногої роботи з дослідження протікання психічних процесів. Розроблений у формі змагання та містить ігрові вправи та завдання для осіб з особливими освітніми потебами для закріплення знань про основні психічні процеси ( відчуття, сприймання, пам'ять, мислення, увагу, уяву, мовлення) Може бути використаний педагогічними працівниками закладів професійної (професійно-технічної) освіти для підготовки з предмету "Саморегуляція та психічне здоров'я"
Перегляд файлу

План уроку з предмету «Саморегуляція та психічне здоров’я»

для здобувачів освіти з особливими освітніми потребами ІІ курсу,

професія «Кухар»

Тема: Психічні процеси

 

Тема уроку:  Практичне заняття – дослідження психічних процесів.

Мета уроку: 

Навчальна: Поглибити знання про основні психічні процеси, з’ясувати їх значення у процесі формування та розвитку особистості.

Розвиваюча: Розвивати логічне мислення, вміння застосовувати набуті знання на практиці.

Коригуюча: Коригувати нестійкість уваги.

Виховна: Виховувати дисциплінованість, почуття колективізму.

Обладнання: Опорні конспекти, перелік психічних процесів, написаний на дошці, таблиці з завданнями, ілюстрації, свічка.

Міжпредметні зв’язки:   Біологія,

   Анатомія,

   Основи медичних знань.

 Тип уроку:  Формування умінь і навичок.

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  • Перевірка присутності учнів,
  • оголошення теми та мети уроку.

Мотивація:

Вправа  «Свічка»

Для початку я хочу, щоб ми з вами привіталися, створили собі гарний настрій та налаштувалися на роботу. У мене в руках запалена свічка. Зараз ми будемо вітатися і передавати  цю свічку по колу. Подивіться, як коливається її полум’я, яке воно гарне! Коли ви будете передавати свічку, відчуйте тепло, яке йде від неї. Візьміть собі трішки тепла, поверніться до сусіда і скажіть йому щось приємне.

Учні  вітаються один з одним, передаючи по колу свічку. Вправу розпочинає вчитель.

Ми з вами декілька уроків присвятили вивченню основних психічних процесів. Сьогодні на нас чекає зовсім нове і цікаве завдання – ми будемо визначати як саме протікають психічні процеси людини у її повсякденному житті, так би мовити на практиці.  Тому тема  уроку: Практичне заняття – дослідження психічних процесів.

 

  1. Актуалізація опорних знань.

Зараз ми попрацюємо в командах (вчитель розподіляє учнів на 3 команди і присвоює їм назви: «Розумники з Куренівки», «Кращі учні» та «Гордість училища»). Я пропоную гру.

Гра «Найрозумніші»

Зараз  я буду читати запитання для всіх, якщо команда або хтось з гравців команди знає відповідь – то капітан  повинен підняти руку першим. За викрикування з місця команда втрачає право відповідати на запитання. Кожен з гравців команди – переможниці отримує бонусні бали, які будуть додані до його оцінки. За кожну правильну, повну та вичерпну  відповідь команда отримує 2 бали, за не повну, але правильну відповідь вам буде присвоєно 1 бал.

Учні обирають обирають капітанів  і вчитель розпочинає гру, фіксуючи на дошці кількість правильних відповідей.

Перелік запитань:

  • Що таке психічні процеси?
  • Які є види психічних процесів?
  • Що таке сприймання?
  • Поясніть, що таке пам’ять?
  • Які є види пам’яті?
  •  Поясніть, що таке мислення?
  • Чи властиве мислення тваринам?
  • Що означає уява?
  • Що таке увага?
  • Назвіть види уваги?

Вчитель підводить підсумок гри, підраховуючи отримані командами бали.

 

3. Хід виконання практичного завдання:

1. Психічні процеси забезпечують людині не лише виживання в природі, завдяки ним відбувається розвиток особистості. Жоден з видів діяльності не можливий без сприймання, мислення, мовлення, пам’яті, уваги та уяви. Зараз я пропоную вам особисто переконатися у цьому: ми будемо грати, виконувати різні завдання і аналізувати, які саме психічні процеси нам стали у нагоді.

 

Завдання  «Відгадай загадку»

Всі полюбляють відгадувати загадки. Спробуйте відгадати загадку так, щоб останнє слово-відгадка збігалося з римою вірша. Кожній команді я загадаю по 2 загадки і правильна відповідь принесе 1 бал. 

* * *

Довгонога, чорно-біла,

У гніздо на хату сіла,

Довгим дзьобом, знай, тукоче,

Ніби щось сказати хоче.

  •    Де ж це ти була?
  •    Далеко.
  •    Як зовуть тебе?
  •    …(лелека).

 

  * * *

В небі хмарка пролітала,

Білий пух порозсипала.

Він на землю міцно ліг.

Називають його …(сніг).

 

* * *

У вагоні світло, чисто,

За вагоном – темнота.

Довго їдемо ми містом,

Раптом поїзд виліта

З підземелля на Дніпро –

Гарне в Києві - …(метро).

 

   * * *

Малювала тигра внучка:

Замість тигра вийшла…(Жучка).

 

         * * *

От Кіндрат, так Кіндрат!

Зуб зламав об…(мармелад).

 

   * * *

Кіт-рибалка у човні

Мріє на світанні

- От якби зловить мені

Карася в …(сметані).

 

 Ви чудово впоралися. А тепер назвіть ті психічні процеси, які були застосовані для виконання завдання. (Учні перелічують психічні процеси)

 

Вправа  «Вгадай за описом»

Наступне завдання «Вгадай за описом». Кожна команда отримає картку з зображенням якогось предмета і має описати його, не називаючи що саме намальовано. Суперники повинні відгадати, який предмет вони охарактеризовують.

Всі молодці, здогадалися про що йшла мова, а тепер назвіть психічні процеси, які допомогли вам у цьому. Вчитель підводить підсумок гри, підраховуючи отримані командами бали.

 

Вправа «Знайди пару»

Якнайшвидше підберіть слова, що називають протилежну дію (ознаку). Виграє та команда, яка правильно і швидко впорається з завданням.

Перелік слів:


Підпливати                                        

Погасити –                                         

Співати –                                           

Опускати –                                        

Стояти                                            

Зламати –                                           

Принести –                                          

Дружний –                                          

Товстий –                                            

Білий –

Хворий –

Старий –

Бідний –

Веселий –

Широкий –

Злий –

Темний –

Сухий –


Вчитель підводить підсумок гри, підраховує отримані командами бали та аналізує психічні процеси.

 

 Вправа «Знайди 10 відмінностей»

 Ми всі полюбляли у дитинстві таку гру. Перед вами 2 схожих зображення. Вам слід знайти, чим вони відрізняються одне від одного. Команда, яка швидко впорається з завданням отримає переможні бали.

Вчитель підводить підсумок гри, визначаючи переможця та аналізуючи психічні процеси.

 

Фізкультхвилинка

Вчитель: Ви вже, напевно, трохи стомилися. Тому я пропоную вам вправу «Австралійський дощ». Станьте біля своїх парт  і повторюйте за мною ті рухи, які я буду показувати.  В австралійській савані розпочався дощ (поодинокі оплески). Він ставав  все сильнішим і сильнішим (більш інтенсивні оплески). Аж раптом розпочався справжній буревій (додають тупотіння ногами), лив сильний дощ і дув вітер. І тут дощ почав накрапати ледь-ледь помітно (тихі оплески), а потім зовсім закінчився і знову засяяло сонце (руки піднімаються над головою).

Дуже добре, ми порухалися і відпочили, час повертатися до роботи. Наступна гра

Вправа «Знайди зайве слово»

З поданих слів ви маєте вилучити зайве. Перемагає та команда, яка швидко і правильно виконає завдання.

       Перелік слів
1. Київ, Україна, український, Батьківщина;
2. Вересень, їжак, заєць, олень;
3. Одинадцять, чотирнадцять, шістнадцять, мільйон;
4. Дятел, ведмідь, жайворонок, лелека;
5. Пам’ять, мільйон, п’ятсот, ім’я;
6. Хвилина, сантиметр, дециметр, кілометр;
7. Механік, бібліотека, учитель, інженер;
8. Понеділок, середа, спасибі, четвер;
9. Година, секунда, годинник, хвилина;
10. Влітку, вдень, взимку, восени;
11. Вчора, вдень, ввечері, вранці;
12. Абрикос, адреса, агроном, гектар;
13. Персик, апельсин, пшениця, черешня;
14. Заєць, олівець, океан, медаль;
15. Ґудзик, джміль, дзиґа, дзьоб.

Вчитель підводить підсумок гри, підраховуючи отримані командами бали та аналізує психічні процеси.

Завдання «Віднайти зображення»

Для багатьох людей улюбленим хобі є складання пазлів. Давайте і ми долучимося і складемо цікаву картину. Виграє той, хто першим викладе повне зображення.

Вчитель підводить підсумок гри, визначає переможця та аналізує психічні процеси.

 

Вправа «Дешифрувальник»

Зараз пропоную вам розгадати зашифровані слова, розставивши літери в правильному порядку. Виграє той, хто впорається першим.

ТВАРИНИ
кйорнжвоао ербвлдю  оаджбл  міджьл  елалке  емдвіьд  ьелон  леядт ьаєзц  аїжк  оввк ззлоуя
 Відповідь: заєць, жайворонок, верблюд, бджола, джміль,лелека, ведмідь, олень, дятел, їжак, вовк, зозуля
 ДНІ ТИЖНЯ
одеопнілк иптняяц роіввток ечтвгре аесред еілндя осбута
 Відповідь: понеділок, вівторок, середа, четвер, п ятниця, суббота, неділя.
 ПРОФЕСІЇ
ооксмнват аттеудп идерторк каемхні  пзирентде біркан роагнмо мррееф
кбйаоменр фоерш иутльче
 Відповідь: космонавт, президент, комбайнер, шофер, директор, агроном, механік, фермер, депутат, банкір, учитель.
 Вчитель підводить підсумок гри, визначає переможця та аналізує психічні процеси.

 

4.Узагальнення та систематизація знань

Вчитель: Молодці, ви всі успішно виконали завдання, а особливо команда «…» (вчитель підраховує отримані командами бали). Вони наші переможці, тож давайте привітаємо їх оплесками.

 Сьогодні ви переконалися, що у людини психічні процеси протікають постійно і безперервно. Вони всі допомагають нам нормально жити і розвиватися. Тому дуже важливо тримати психічні процеси у тонусі, тренувати і вдосконалювати їх. Тим паче, що людина самостійно здатна це зробити. Як ви гадаєте, яким чином можна покращити пам’ять? Які вправи слід робити для розвитку мовлення та мислення? Як розвинути увагу та уяву?

 

  1. Підведення підсумків уроку. Мотивація виставлених оцінок.

Нагадайте мені, що таке психічні процеси? В чому їх призначення?  На початку уроку ми віталися за допомогою свічки. Зараз пропоную взяти свічку і сказати побажання всім учням.

Вчитель виставляє оцінки.

 

  1. Домашнє завдання

Написати рекомендації для покращення пам’яті, мовлення, мислення.


Вправа «Знайди пару»

Якнайшвидше підберіть слова, що називають протилежну дію (ознаку).

Перелік слів:

Підпливати                                        

Погасити –                                         

Співати –                                           

Опускати –                                        

Стояти                                            

Зламати –                                           

Принести –                                          

Дружний –                                          

Товстий –                                            

Білий –

Хворий –

Старий –

Бідний –

Веселий –

Широкий –

Злий –

Темний –

Сухий –


Вправа «Знайди зайве слово»

З поданих слів ви маєте вилучити зайве.

                                             Перелік слів
1. Київ, Україна, український, Батьківщина;
2. Вересень, їжак, заєць, олень;
3. Одинадцять, чотирнадцять, шістнадцять, мільйон;
4. Дятел, ведмідь, жайворонок, лелека;
5. Пам’ять, мільйон, п’ятсот, ім’я;
6. Хвилина, сантиметр, дециметр, кілометр;
7. Механік, бібліотека, учитель, інженер;
8. Понеділок, середа, спасибі, четвер;
9. Година, секунда, годинник, хвилина;
10. Влітку, вдень, взимку, восени;
11. Вчора, вдень, ввечері, вранці;
12. Абрикос, адреса, агроном, гектар;
13. Персик, апельсин, пшениця, черешня;
14. Заєць, олівець, океан, медаль;
15. Ґудзик, джміль, дзиґа, дзьоб.


Вправа «Дешифрувальник»

Вам потрібно розгадати зашифровані слова, розставивши літери в правильному порядку.

ТВАРИНИ
 


кйорнжвоао

 ербвлдю  

оаджбл  

міджьл 

елалке  

емдвіьд  

ьелон  

леядт

ьаєзц  

аїжк 

оввк 

ззлоуя


 


 Відповідь: заєць, жайворонок, верблюд, бджола, джміль, лелека, ведмідь, олень, дятел, їжак, вовк, зозуля

 

  ДНІ ТИЖНЯ
 


одеопнілк

иптняяц

роіввток

ечтвгре

аесред

еілндя

осбута



Відповідь: понеділок, вівторок, середа, четвер, п’ятниця, субота, неділя.

 

  ПРОФЕСІЇ
 


ооксмнват

аттеудп

идерторк

каемхні 

пзирентде

біркан

роагнмо

мррееф
кбйаоменр

фоерш

          иутльче
 

Відповідь: космонавт, президент, комбайнер, шофер, директор, агроном, механік, фермер, депутат, банкір, учитель.
 


 

Вправа «Знайди 10 відмінностей»


 


 


 


Тема уроку: Практичне заняття


Опорний конспект

Психічні процеси процеси, що відбуваються в психіці людини і відіграють важливу роль у процесі формування та розвитку особистості.

Основні психічні процеси:

Сприймання -  відображення у мозку людини предметів та явищ оточуючої дійсності

Приклади сприймання:

  1. Ми сприймаємо квітку, коли її бачимо, можемо назвати її колір та форму, розмір, відчуваємо її аромат, можемо доторкнутися до її пелюсток та визначити, які вони на дотик.
  2. Ми сприймаємо людину, коли її бачимо, можемо визначити риси її обличчя, її зріст, фігуру, чуємо голос цієї людини, відчуваємо запах її парфумів.

У процесі сприймання беруть участь усі органи чуття людини: зір, слух, нюх, дотик…

 

Пам’ять – здатність запам’ятовувати, зберігати та відтворювати інформацію.

Приклади пам’яті:

  1. Ми користуємося пам’яттю, коли вивчаємо вірш або коли намагаємося вивчити домашнє завдання.
  2. Завдяки пам’яті ми можемо вивчити імена та по-батькові усіх викладачів та запам’ятати імена своїх однокласників.
  3. Пам’ять дозволяє нам вивчити номер телефону та домашню адресу.

                                                      Пам’ять

 

                               


Короткочасна (інформація, яку ми швидко забуваємо)                       

 Довготривала (інформація, яку ми   пам’ятаємо довго)


 


Прикладом короткочасної пам’яті можуть бути неважливі для вас події, наприклад, нецікаві для вас уроки. Приклад довготривалого запам’ятовування – ваше ім’я, ваш день народження.

       Пам’ять


  • Логічна (інформація, пов’язана між собою за змістом)
  • Механічна (інформація, що не має між собою зв’язку)

Мислення – психічний процес, який в досконалій формі властивий лише людині і формується лише тоді, коли людина знаходиться серед інших людей. Мислення дає нам змогу вирішувати важкі завдання та розбиратися у складних життєвих ситуаціях.

Приклади мислення:

  1. Вирішення математично задачі;
  2. Написання твору на вільну тему;
  3. Робота на уроці.

 

Уява – здатність уявляти предмет, якого ми в даний момент не бачимо.

Приклади уяви:

  1. Можна уявити квітку, яку ви побачили на клумбі біля навчального закладу.
  2. Можна уявити героя літературного твору.

 

Увага - здатність зосереджуватися на якійсь діяльності.

     Увага

Мимовільна                                                     Довільна

  Приклади мимовільної уваги:

  1. Ви звернете увагу на якийсь яскравий предмет: якщо ви будете сидіти на уроці, а за вікном раптом пролетить яскрава повітряна кулька.
  2. Ви звернете увагу на раптовий звук.

Приклади довільної уваги:

  1. Розглядання ілюстрацій у підручнику;
  2. Уважне слухання вчителя на уроці.

У підлітків усі психічні функції розвинуті краще ніж у дітей: переважає логічна довготривала пам’ять, логічне мислення та довільна увага!

 

Зорові ілюзії

Картинки по запросу зорові ілюзії

 

 

Картинки по запросу зорові ілюзії

 

 

Картинки по запросу оптичні ілюзії сприйняття глибини

 

Картинки по запросу зорові ілюзії

 

Картинки по запросу зорові ілюзії

Мовленняздатність спілкуватися з оточуючими.

   Мовлення є основним засобом людського спілкування. За його допомогою люди координують дії, передають свої думки й почуття, відкривають для себе досвід співбесідників.

Види мови: Мову поділяють на усну і письмову.

 

Відчуття -  процес відображення у психіці людини окремих властивостей та якостей предметів і явищ під час їх безпосередній дії на її органи чуттів.

 

Види відчуттів: зорові, слухові, дотикові, больові, температурні, смакові, нюхові, голоду і спраги, кінестетичні та статичні.

Кожен із цих різновидів відчуття має свій орган (аналізатор).

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Інкл
Додано
4 жовтня 2022
Переглядів
469
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку