Година з психологом на тему: «Майндфулнес та шкідливі звички» для учнів 9 -11 класів.
Мета: ознайомити дітей з майндфулнес як практикою усвідомленого життя, сприяти усвідомленню особистої відповідальності за формування звичок, актуалізувати знання у боротьбі з шкідливими звичками.
Обладнання: яблука або будь-які інші смаколики, паперові сердечка, будь-яка скринька, жовті паперові смужки, які будуть сонячними промінчиками, плакат з жовтиv кругом, до якого діти будуть приклеювати промінці, клей, технічні засоби для перегляду відео.
І Активізація уваги та мотивування
Вступне слово психолога: міні бесіда (2 хв.)
Діти, ви вже багато чули про шкідливі звички, але про взаємозв’язок майндфулнес і звички ми ще не говорили, тому це і є темою заняття.
ІІ Основна частина
Вправа «Волонтер». (13 хв.)
Мета: активізувати увагу, надати дітям інформацію про способи боротьби з палінням, сприяти розвитку комунікативної компетентності, спонукати до волонтерської діяльності у боротьбі з палінням.
Інструкція.
Діти, зараз я пропоную виконати вправу «Волонтер». Для цього мені потрібно 8 дітей, яким подобається спілкуватися. Усі інші спостерігають за тим, чи правильно передається інформація. Один із восьми учнів лишається у класі. Він буде слухати моє повідомлення, а потім передасть його наступному, хто зайде до класу, і так далі, до останнього учасника.
Люди, які хочуть бути волонтерами у боротьбі з палінням, мають знати та поширювати важливу інформацію про те, що завжди є можливість вибору. Важливо бути чесним із самим собою і констатувати той факт, що на дану мить хочеться палити, але я вибираю збереження свого здоров’я і зараз стримаюсь. Бажання палити приходить хвилеподібно, тому почекайте і воно затихне. Коли
1
дуже хочеться палити, то намагайтеся дихати повітрям як при палінні, попийте води, з’їжте щось. Якщо кидаєте палити, то будьте поряд з тими, хто не палить. Якщо людина викурює більше 10 сигарет за день, то краще звернутися за допомогою до лікаря.
Обговорення.
Що таке майндфулнес? (15 хв.)
Майндфулнес – це практика усвідомленого життя. Більшість нашого часу ми проживаємо неусвідомлено. Наприклад, снідаємо, а в думках прокручуємо майбутній день, або вчорашні спогади. Ми похапцем жуємо, швидко ковтаємо і так непомітно, без насолоди смаком, їжа вже у шлунку. Швидко йдучи до школи, знову можемо бути в полоні думок і не помічаємо відчуттів тіла. Щоденно, йдучи однією і тією дорогою, ми не помічаємо нічого, що дарує радість життя. Практика усвідомленого життя навчає людину концентруватися на відчуттях у теперішню мить, адже минуле не повернеш, а майбутнє ще не настало. Є лише те, що відчуваєте зараз і тут. Спробуйте щоденно по 3 – 5 хвилин проживати, концентруючись на відчутті свого дихання, відчутті смаку їжі, свідомому розгляданні якогось предмету так, ніби ви його бачите вперше у житті. Все це і є практика усвідомленого життя. Саме такі практики є профілактикою нервових розладів та форм залежної і співзалежної поведінки.
Спробуємо цю практику прожити зараз разом. Будь ласка, візьміть яблучко. Дуже уважно роздивіться. Роздивіться так, ніби ви вперше бачите його в своєму житті. Дійсно, саме це яблуко ви бачите вперше. Роздивіться кольори, відшукайте перехід одного кольору в інший, знайдіть крапинки, рисочки. Тепер дослідіть форму яблучка з усіх сторін. Чим форма цього яблучка відрізняється від інших сортів яблук? Відчуйте яке це яблуко на дотик: тепле – холодне, тверде – м’яке, гладке – шершаве? Чи в усіх місцях воно однакове на дотик? Відчуйте аромат. На якій відстані ви відчуваєте аромат? Відкусіть маленький кусочок яблука та відчуйте його смак. Добре прожуйте, ковтніть і відчуйте присмак від яблука, який лишився у роті. Відкладіть яблучко і дослухайтеся до себе, чи хочеться його ще їсти? Продовжуйте слухати себе та їжте.
2
Інструкція.
Діди, як ви гадаєте, що може вам і вашим одноліткам допомогти у тому, щоб зменшилася ймовірність того, що ви будете палити. Запишіть свою відповідь на жовтих смужечках.
Вправа «Щира розмова» (5 хв.)
У кожного з вас є паперове сердечко, а в мене ось такий коробочок для цих, сердечок. Будь ласка, подумайте, яка ймовірність того, що ви будете палити. Відповіді можуть бути будь-які: «Сто відсотків я буду палити, бо я вже палю», «50 на 50», «20 на 80»… Свого майбутнього ніхто не знає, але може робити припущення з приводу цього. На сердечках напишіть анонімну відповідь, згорніть папірець та покладіть у коробочок. Ваші відповіді допоможуть більше прояснити особливості формування шкідливих звичок.
ІІІ Заключна частина
Вправа «Сонечко» ( 10 хв.)
Мета: тренуватися презентувати особистий досвід, формувати навики вислуховувати один одного, відстежити та узагальнити набутий досвід з теми.
Хід проведення.
Діти отримують жовті смужечки (це промінці для сонечка) та пишуть на них свої роздуми. Далі діти озвучують відповіді та приклеюють сонечку промінці. Психолог дякує дітям, що діляться думками.
Інструкція.
Діти, як ви гадаєте, що може вам і вашим одноліткам допомогти у тому, щоб зменшилася ймовірність того, що ви будете палити. Запишіть свою відповідь на жовтих смужечках.
Підготувала: практичний психолог
Котелевського опорного закладу загальної
середньої освіти №2 І – ІІІ ступенів
Котелевської селищної ради
Леся ЧУЙ,