Голодомор. Наслідки для рідного краю.

Про матеріал
В останні роки ми говоримо про так звані «білі плями» в історії нашої країни. При ближчому розгляді, уважному вивченні багато з цих «плям» виявляються чорними і навіть кривавими. Небагато знайдеться в історії світу країн, де б відбувались такі страшні трагедії, як голодомори на Україні, в країні з найкращими чорноземами, працьовитими, терплячими і талановитими людьми. Які були цьому причини? Наше завдання, користуючись пам'яткою, розкрити причини, масштаби голоду, політику держави щодо голодуючих районів, а також наслідки цих подій; довести, що це дійсно був голодомор. В презентації використано матеріали історії рідного краю Любашівщини.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Багато трагедій пережив український народ, але страшнішого лиха, ніж голодомор 30-х років, Україна не знає.

Номер слайду 3

План уроку 1. Причини голодомору 1932-1933 рр. 2. Державна політика в селі за голодомору. 3. Наш край в роки голодомору. 4. Демографічні втрати.

Номер слайду 4

Епіграф ... а онде під тином Опухла дитина голоднеє мре... І не в однім отім селі, А скрізь на славній Україні. Т.Г.Шевченко.

Номер слайду 5

Проблемне завдання Доведіть, що голод 1932—1933 рр. за масштабами і наслідками можна вважати справжнім голодомором.

Номер слайду 6

Актуалізація опорних знань Пригадайте причини голоду 1921— 1923 рр.

Номер слайду 7

1. Причини голодомору 1) Головна причина голоду — аграрна політика, яку здійснювала ВКП(б): а) суцільна колективізація, яка призвела до різкого падіння сільськогосподарського виробництва; б) примусова, фактично безкоштовна праця призвела до різкого падіння продуктивності праці; в) масовий виїзд селян до міст у пошуках кращої долі; г) відновлення продрозкладки; д) в разі заборгованості селянин замість хліба, за постановою РИК УСРР від 20 листопада 1932 р., мав сплатити «натуральні штрафи».

Номер слайду 8

1. Причини голодомору 2. Несприятливі погодні умови: а) посуха 1932 р.; б) фізично знесилене селянство не здатне було вчасно і швидко провести весняну посівну кампанію 1932 р. 3. Відсутність законодавчої бази, яка б захистила щойно утворені колгоспи від сваволі центральної і місцевої влади: а) потрібен був статут колгоспів, який би гарантував: права та обов'язки колгоспників; питання організації та оплати праці; захист колгоспної власності; б) у сільському господарстві не вистачало кваліфікованих фахівців. 4. Створення надзвичайної комісії з вивезення хліба з місцевостей, де голодували люди.

Номер слайду 9

Щорічне виробництво зерна в СРСР(млн. т.) 1928 р.— 73,7 1935 р. — 75,0 1929 р.— 71,7 1936 р.— 55,8 1930 р.— 83,5 1937 р.— 97,4 1931 р. — 69,5 1938 р.— 73,6 1932 р.— 69,5 1939 р.— 73,2 1933 р. — 68,4 1940 р.— 49,1 1934 р.— 67,6 1941 р. — 47,3 - У які роки було найменше зібрано зерна? Голод закінчився у 1934 р. Не було його у 1936 році, коли врожай, як видно з таблиці, був значно менший ніж у 1932— 1933рр. ( на 15— 20%).

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Аби позбавити селян можливості дістати щось для харчування, їм не дозволялося також найматися самостійно на роботу на промислові підприємства, переходити або переїжджати в Росію. На кордоні з нею, як і з Білоруссю, а тим більше з Румунією та Польщею, стояли загороджувальні загони, які розстрілювали втікачів з України.

Номер слайду 15

Які регіони України найбільш постраждали від голодомору?

Номер слайду 16

Найбільш постраждали від голоду колишні Харківська і Київська області (теперішні Полтавська, Сумська, Харківська, Черкаська, Київська, Житомирська). На них припадає 52,8% загиблих. Смертність населення тут перевищувала середній рівень у 8-9 і більше разів. У Вінницькій, Одеській, Дніпропетровській рівень смертності був вищій у 5-6 разів. У Донбасі - у 3-4 рази. Фактично, голод охопив весь Центр, Південь, Північ та Схід сучасної України. В таких же масштабах голод спостерігався у тих районах Кубані, Північного Кавказу та Поволжя, де жили українці.

Номер слайду 17

Робота з поняттями Голодомор — штучно організований голод значної кількості населення. Геноцид — масові знищення, переслідування, гоніння певних національних, етнічних, расових, соціальних, культурних, релігійних груп, здійснювані владою за принципом колективної відповідальності, коли винними в чомусь вважаються всі приналежні до суспільної верстви, з якої, ймовірно, хтось учинив злочин.

Номер слайду 18

Впродовж десятиліть масове вбивство людей штучним голодом не лише навмисно замовчувалося радянською владою, але й взагалі заборонялося про нього будь-де згадувати.

Номер слайду 19

Трагічною була доля селянських дітей, котрим випало відчути на собі пекло Голодомору. "Була весна 1933 р., — згадує один із очевидців, — білим цвітом цвіли вишні, яблуні, були погожі весняні теплі дні, але сільські діти не бігали, не гралися, а сиділи попід тинами з попухлими ногами, складеними в калачик.

Номер слайду 20

. 2. Державна політика в селі за голодомору Ознайомитися з текстом відповідного пункту параграфа та дайте відповідь на запитання до нього. — Яку позицію займала держава в селі за голодомору?

Номер слайду 21

3. Наш край в роки голодомору. Сьогодні ми дізнаємося правду моторошні події 1932 — 1933 років, в першу чергу, з розповідей наших бабусь і дідусів, котрі не раз дивилися в очі смерті. Можна зробити висновок, що Любашівський район, як і інші 180 районів України, винесених на Чорну дошку, постраждав від голодомору.

Номер слайду 22

4.Демографічні втрати. Р. Конквест називає цифру 5 млн. Н. Верт — від 4 до 5 млн. С.Кульчицький — 3,5 млн. В.Семененко і Л.Радченко — від3,3 — 3,5млн. до5 — 6 млн.

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Номер слайду 26

Закріплення нових знань учнів 1. Доведіть, що голод 1932 — 1933 рр. за масштабами і наслідками можна вважати справжнім голодомором (проблемне завдання). 2. Що спричинило голодомор 1932 — 1933 рр. в Україні?

Номер слайду 27

Закріплення нових знань учнів 3. У чому суть закону « Про п’ять колосків». Які наслідки він мав? 4. Чи можливо було уникнути голодомору? 5. Порівняйте слова Й.Сталіна ( XX ст.) та Т.Шевченка ( XIX ст.). (записані на дошці) Жить стало лучше, Жить стало веселей! Й.В.Сталін  ...а онде під тином Опухла дитина голоднеє мре... Т.Г.Шевченко — Які слова краще відображають становище в Україні того часу?

Номер слайду 28

Підсумок Сьогодні ми маємо для себе чітко зрозуміти: головною, неперехідною цінністю для нас усіх є власна держава. Бо лише здобуття Україною незалежності та демократичний шлях, який ми обрати, є надійною гарантією того, що це лихо ніколи не повториться.

Номер слайду 29

Номер слайду 30

Презентацію підготувала учениця 10-го класу Шлікар Альбіна

Номер слайду 31

Номер слайду 32

Номер слайду 33

Номер слайду 34

Номер слайду 35

Номер слайду 36

Номер слайду 37

Домашнє завдання Опрацювати відповідний матеріал підручника. Написати твір «Голодомор в історії моєї родини».

Номер слайду 38

ppt
Додано
16 жовтня 2023
Переглядів
641
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку