Узагальнення з теми «Українська державність у 1917-1921 роках»

Про матеріал
Розробка уроку узагальнення з теми «Українська державність у 1917-1921 роках» для 10 класу з використання різних кейсів з історії України
Перегляд файлу

Узагальнення з теми «Українська державність у 1917-1921 роках»

 

Мета: повторити, узагальнити, закріпити й оцінити знання, набуті учнями впродовж вивчення теми; з’ясувати як учні вміють застосовувати знання, користуватися фактичним матеріалом; розвивати вміння орієнтуватися в історичному матеріалі і вибирати головне; формувати позитивне емоційно-особистісне ставлення до себе та інших, вміння працювати в групі; спонукати учнів до подальшого поглиблення своїх знань,сприяти вихованню в них толерантного ставлення й поваги до думок інших.

 

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації

 

Обладнання: роздатковий матеріал для груп, картки оцінювання, мультимедійна

                       презентація

 

                        Структура уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Підготовка до сприйняття матеріалу уроку.

ІІІ. Оголошення теми уроку та очікуваних навчальних результатів

ІV. Узагальнення та систематизація знань:

  1. Кейс «Постаті»
  2. Кейс «Поняття»
  3. Кейс «Вікторина»
  4. Кейс «Джерело»
  5. Кейс «Творча робота»
  6. Кейс «Карта»
  7. Кейс «ЗНО»

V. Підведення підсумків уроку.

         VІ.   Домашнє завдання

 

Епіграф до уроку “Суспільство, що має віру в себе, мусить мати і відвагу глянути на неприкрашену правду свого минулого, щоб почерпнути в ній не зневіру, а силу…”
                                                                                                                 М. Грушевський

 

                                                              ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент.

- Шановні учні! Я Вас вітаю на сьогоднішньому уроці. Бажаю вдалого уроку та гарних оцінок.

- Учні об’єднані в чотири групи за кольорами при вході на урок. Обрані спікери груп.

ІІ. Підготовка до сприйняття матеріалу уроку.

Прийом «Візуальний дайджест»

Завдання. На слайді ряд історичних постатей. Знайти зайвого і пояснити свій вибір. (Зайвий Н. Махно, бо всі інші очільники українських влад 1917-1921 рр.)

ІІІ. Оголошення теми уроку та очікуваних навчальних

       результатів

-         Оголошення теми.

-         Чого очікуєте від уроку?

-         Нагадування про картку оцінювання за критеріями: оцінка спікера, оцінка за взаємоперевіркою, самооцінка

-                                                       Картка оцінювання

Прізвище учня

 

 

Оцінка спікера за урок

 

 

Оцінка за взаємоперевіркою (ЗНО)

 

Самооцінювання

 

 

Загальна оцінка

 

 

 

-         Ключові питання уроку

  1. Причини поразок українських влад у боротьбі за українську державність у 1917-1921 рр.
  2. Чому до даного уроку підібраний саме епіграф за словами М. Грушевського?

ІV. Узагальнення та систематизація знань:

  1. Кейс «Постаті»

-         Перед вами постаті відомих людей нашого часу. Назвати прізвище особи і охарактеризувати його одним реченням.

Постаті: М. Грушевський, В. Виниченко, С. Петлюра, Є. Петрушевич, А. Денікін, Н. Махно, М. Міхновський, В. Вернадський, Г. Нарбут

  1. Кейс «Поняття»

-         Кожна група має певний термін. Пояснити його коротко. Відповісти на питання учнів з інших груп

-         Терміни: «Чортківська офензива», «Київська катастрофа», «Трикутник смерті», «Чудо на Віслі».

-         Питання: 1) Чому подію назвали катастрофою?

                 2) Чи можна вважати угоду між УГА та А. Денікіним зрадою УНР?

                 3) Яка подія передувала «Чуду на Віслі»? Чи можно вважати Варшавську угоду зрадою С. Петлюри інтересів УНР?

  1. Кейс «Вікторина»

-         Учень отримав додому завдання підготувати запитання у вигляді вікторини. Кожна правильна відповідь – один бонус. Переможець матиме один бал до загальної оцінки за урок.

  1. Кейс «Джерело»

-         Кожна група має витяги з джерела.

-         Завдання: з’ясувати назву джерела. (Чотири Універсала Центральної Ради)

-         Питання: 1) В чому особливість вашого Універсалу?

                2) Який Універсал ви вважаєте особливим? Чому?

                 3) Який Універсал в історії ми можемо назвати державотворчим?

                                             ДЖЕРЕЛА

Хай буде Україна вільною. Не одділяючись від всієї Росії, не розриваючи з державою Російською, хай народ український на свої землі має право сам порядкувати своїм життям. Хай порядок і лад на Вкраїні дають вибрані вселюдним, рівним, прямим і тайним голосуванням Всенародні Українські Збори (Сойм). Всі закони, що повинні дати той лад тут у нас, на Вкраїні, мають право видавати тільки наші Українські Збори. Ті ж закони, що мають лад давати по всій російській державі, повинні видаватися у Всеросійськім Парламенті. Ніхто краще нас не може знати, чого нам треба і які закони для нас луччі.Ніхто краще наших селян не може знати, як порядкувати своєю землею. І через те ми хочемо, щоб після того, як буде одібрано по всій Росії поміщицькі, казенні, царські, манастирські та инші землі у власність народів, як буде видано про це закона на Всеросійському Учредительному Зібранні, право порядкування нашими українськими землями, право користування ними належало тільки нам самим, нашим Українським Зборам (Соймові).

Представники Временного Правительства повідомили нас про ті певні заходи, яких Временне Правительство має вжити в справі Управління на Україні до Учредительного Зібрання. Временне правительство, стоючи на сторожі завойованої революційним народом волі, визнаючи за кожним народом право на самоозначіння і відносячи остаточне встановлення форми його до Учредительного Зібрання, - простягає руку представникам Української демократії - Центральній Раді, - і закликає, в згоді з ним, творити нове життя України на добро всієї революційної Росії.Ми, Центральна Рада, яка завжди стояла за те, щоб не одділяти Україну од Росії, щоб вкупі з усіма народами її прямувати до розвитку та добробуту всієї Росії і до єдності демократичних сил її, з задоволенням приймаємо заклик Правительства до єднання і оповіщаємо всіх Громадян України: Українська Центральна Рада, обрана Українським народом через його революційні організації, незабаром поповниться на справедливих основах представниками инших народів, що живуть на Україні, від їх революційних організацій, і тоді стане тим єдиним найвищим органом революційної демократії України, який буде представляти інтереси всієї людності нашого краю.Поповнена Центральна Рада виділить наново з свого складу окремий одповідальний перед нею орган - Генеральний Секретаріат, - що буде представлений на затвердження Временного Правительства, яко носитель найвищої краєвої влади Временного Правительства на Україні.

Народе Український! Ти, разом з братніми народами України, поставив нас берегти права, здобуті боротьбою, творити лад і будувати все життя на нашій землі. І ми, Українська Центральна Рада, твоєю волею, в ім'я творення ладу в нашій країні, в ім'я рятування всеї Росії, оповіщаємо: Однині Україна стає Українською Народньою Республікою. Не відділяючись від республіки Російської і зберігаючи єдність її, ми твердо станемо на нашій землі, щоб силами нашими помогти всій Росії, щоб уся Республіка Російська стала федерацією рівних і вільних народів. До установчих Зборів України вся власть творити лад на землях наших, давати закони й правити належить нам, Українській Центральній Раді, і нашому правительству - Генеральному Секретаріятові України. Маючи силу і власть на рідній землі, ми тою силою й властю станемо на сторожі прав і революції не тільки нашої землі, але і всієї Росії.

 Однині Українська Народна Республіка стає самостійною, ні від кого не залежною, вільною, суверенною державою українського народу.   Зо всіма сусідніми державами, як то Росія, Польша, Австрія, Руминія, Туреччина та інші, ми хочемо жити в згоді й приязні, але ні одна з них не може втручатися в життя самостійної Української Республіки.  Власть у ній буде належати тільки народові України, іменем якого, поки зберуться Українські Установчі збори, будемо правити ми, Українська Центральна рада, представництво робочого народу, селян, робітників і солдатів, та наш виконавчий орган, який однині матиме назву Ради Народних Міністрів.

  1. Кейс «Творча робота»

-         Кожна група за 5 хвилин заповнює свою таблицю за поданими питаннями та готується до захисту своєї роботи.

Характеристика

  Українська Центральна Рада

Дата

 

Керівники

 

Головні ідеї

 

Міжнародні зв’язки

 

Хто підтримував

 

Чого досягли

 

Причини поразки

 

 

Характеристика

  Гетьманат Павла Скоропадського

Дата

 

Керівники

 

Головні ідеї

 

Міжнародні зв’язки

 

Хто підтримував

 

Чого досягли

 

Причини поразки

 

 

Характеристика

  Директорія

Дата

 

Керівники

 

Головні ідеї

 

Міжнародні зв’язки

 

Хто підтримував

 

Чого досягли

 

Чого не досягли

 

Причини поразки

 

 

Характеристика

Західноукраїнська Народна Республіка

Дата

 

Керівники

 

Головні ідеї

 

Міжнародні зв’язки

 

Хто підтримував

 

Чого досягли

 

Чого не досягли

 

Причини поразки

 

 

  1. Кейс «Карта»

-         На мультимедійній дошці уривок карти. Завдання: Що зображено на карті? (Другий зимовий похід)\

-         Коли відбувся цей похід? Його значення в історії України.

  1. Кейс «ЗНО»

-          Кожен має три хвилини на самостійну роботу в рамках ЗНО

-          Після виконання сусід перевіряє роботу за ключем, що на дошці.

                      Тема «Українська державність в 1917-1921 рр»

1.Проголошення Центральною Радою І Універсалу було спричинено:

А) збройним виступом самостійників у Києві;

Б) відправленням українізованих військових частин на фронт;

В) відмовою Тимчасового уряду визнати право України на автономію;

Г) формування Рад робітничих, солдатських і селянських депутатів

 

2. Яка подія стала свідченням патріотизму і самовіданності української молоді в боротьбі з агресією радянської

    Росії проти УНР?

     А) бій на горі Маківка;               Б) бій під Мотовилівкою;

      В) бій під Крутами;                     Г) бій на горі Лисоня.

 

3.Укладення якого міжнародного договору викликало такий коментар сучасника: «Польща і більшовицька Росія 

    поділились українськими землями, як колись в Андрусово в 1667 році»?

                    А) Брестського договору 1918 р.;      Б) Варшавського договору 1920 р;

                    В) Ризького договору 1921 р;             Г) Рапалльського договору 1922 р.

 

4. Який уряд звертався до президента США В. Вільсона з такою відозвою?

    «Утворивши державу у Львові, ми визнали границею цієї держави… стараючись оминути захоплення найменшого клаптика землі, який не був заселений в більшості українцями… дотримуючись справедливих принципів ваших, Пане Президент!»

     А) Рада Народних Міністрів УНР;          Б) Рада Міністрів Української Держави;

     В) Директорія УНР;                                  Г) Державний секретаріат ЗУНР.

 

5. Кому з діячів Української революції  належать такі слова: «У розпал будь-якої революції тільки люди з крайніми гаслами при відомому щасливому збігові подій ставали вождями й мали успіх. Я це знав, але, на моє щастя, я прийшов до влади в той момент, коли для країни, змученої війною та анархією, справді була потрібня середня лінія, лінія компромісів…»?

     http://ukrainetest.com.ua/images/i/history_32_probne_1.jpg   http://cosmicthings.ru/uploads/images/p/e/t/petlura.jpg    https://reibert.info/useralbums/287533/standalone?embedded=1       http://2.bp.blogspot.com/-ISVbaEULPm4/U0Yme3cLR9I/AAAAAAAAdPw/xK2hb8OnYqU/s1600/Skoropadsky_-_1918_(3).jpg

                 А                                 Б                                  В                                    Г

6. Установіть відповідність між назвами інституцій та прийнятими ними рішеннями.

      1) Всеукраїнський хліборобський конгрес

      2) Трудовий конгрес України

      3) Українська Національна Рада

      4) Третій Всеукраїнський з’їзд рад

 

      А) Проголошення ЗУНР;

      Б) Запровадження продрозкладки;

      В) Передання всієї повноти влади Директорії УНР;

      Г) Прийняття першої Конституції УСРР;

      Д) Обрання П. Скоропадського гетьманом України

 

7. Укажіть умови Варшавської угоди 1920 р. між представниками Директорії УНР і уряду Польщі.

     1) визнання Польщею Директорії УНР на чолі з С. Петлюрою верховною владою в УНР;

     2) передання Польщі Східної Галичини, Західної Волині;

     3) об’єднання армії УНР і УГА;

     4) визнання Польщею ЗУНР та відмова від втручання в її внутрішні справи;

     5) ведення спільних воєнних дій проти радянських військ на території УНР;

     6) надання військово-політичної допомоги в боротьбі проти гетьмана П. Скоропадського;

    7) визнання Директорією кордону між Польщею та УНР по «лінії Керзона».

ІV. Підведення підсумків уроку.

- Ключові питання уроку підводять підсумок уроку.

- Спікери пояснюють оцінки учнів свої групи та пояснюють вибірково учні свою самооцінку

           V.   Домашнє завдання

          - Повторити ключові дати та поняття теми.

   * Написати твір-есе «Видатна постать Української революції»

 

 

                                   

docx
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 10 клас (Кульчицький С.В., Лебедєва Ю.Г.)
Додано
17 жовтня 2023
Переглядів
282
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку