Голосні звуки [а], [о], [у], [и], [і], [е]. Букви, що позначають голосні звуки (2 клас. Українська мова)
Шкільне життя 03.03.2019 0 17
Тема: Голосні звуки [а], [о], [у], [и], [і], [е]. Букви, що позначають голосні звуки. Спостереження за істотними ознаками голосних звуків (впр. 1-3, с. 10-11)
Мета: учити учнів спостерігати за роботою мовленнєвих органів під час промовляння голосних звуків, впізнавати голосні звуки на слух та за вимовною ознакою (відсутність перешкоди на шляху видихуваного повітря), перелічувати їх; розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до природи.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Встали, дітки, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА УМІНЬ УЧНІВ
1 Хвилинка каліграфії
Лл ел ал лю ли ля вл Ле Лю іл
Лелека лінійка лялька
Пилип біля липи очима глипа.
— Поділіть для переносу слова: лелека, лінійка, лялька.
— Доберіть до слова глипа близьке за значенням.
— Скільки разів буква и зустрічається у скоромовці?
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ми повторимо те, що ви знаєте про голосні звуки, будемо впізнавати голосні звуки.
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1 Пояснення вчителя
І. Січовик
— Вимовте голосні звуки.
— За допомогою чого утворюються голосні звуки?
— Як проходить повітря через ротову порожнину під час промовляння голосних звуків?
— Голосні звуки — звуки, які утворюються тільки за допомогою голосу. При вимові голосних звуків повітря вільно виходить через ротову порожнину, не зустрічаючи перешкод.
Голосних звуків у нашій мові 6. [ ] — скобочки-коробочки, у яких ховаються звуки.
Голосні звуки: [а] [о] [у] [е] [и] [і].
2 Первинне закріплення
— Послухайте звуки. Чи однаково вони вимовляються? Вимовте подані звуки. Під час вимови яких звуків повітря проходить вільно через ротову порожнину? Як називаються ці звуки?
[с], [а], [о], [к], [у], [м], [л], [и], [е], [р], [дз], [н], [в].
— Доберіть кілька слів з цими звуками. Що означають ці слова, на які питання відповідають?
Звуки [а] [о] [у] [е] [и] [і]
Букви А Я О У Ю Е Є И І Ї
Прочитайте вірш.
Журавлі летять, курличуть,
шлють останнє «прощавай»,
літечко з собою кличуть,
забирають в теплий край.
Марія Познанська
Спишіть, уставляючи пропущені букви. Які звуки вони позначають?
При вимові голосних звуків струмінь повітря не зустрічає перешкод. Букви я, ю, є позначають два звуки на початку слова і складу: [йа], [йу], [йе].
Після м’якого приголосного букви я, ю, є позначають звуки [а], [у], [е]. Буква ї завжди позначає два звуки [йі].
Фізкультхвилинка
Раз-два — всі присіли,
Потім вгору підлетіли.
Три-чотири — нахилились,
Зі струмочка гарно вмились
П’ять-шість — всі веселі,
Крутимось на каруселі.
Сім-вісім — в потяг сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев’ять-десять — відпочили,
І за парти тихо сіли.
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1 Вимовляй правильно!
— Прочитайте скоромовки, правильно вимовляючи голосні звуки.
Наша Міла рук не мила,
за сніданок вранці сіла.
Загукали дітки хором:
— З милом рук не мити — сором!
— Та не бійся, мила Міло,
тільки руки вимий з милом.
Заіскрились в лузі роси.
Заспівали в росах коси,
і синочкові не спиться,
коли в тата косовиця.
Л. Куліш-Зіньків
4 Гра «Добери слова»
— До кожного з поданих слів доберіть такі, що відрізняються лише голосним звуком.
Зразок. Слава — слива.
Булка — … (білка)
дим — … (дім)
крук — … (крик)
бак — … (бік)
сила — … (сіла)
нірка — … (нирка)
лис — … (ліс)
лук — … (лак)
лад — … (лід)
мир — …(мур)
VI. Підсумок уроку. Рефлексія
— Продовжте речення:
Звуки ми… (вимовляємо, чуємо).
Букви ми… (бачимо, читаємо, пишемо).
— Скільки букв в українській абетці? (33)
— Як розподіляються всі звуки української абетки? (На голосні і приголосні)
— Скільки голосних звуків в українській мові? (6)
— Як визначити кількість складів у слові?
VІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Спишіть перший абзац вправи 2, уписуючи букви, які позначають голосні звуки. Стор. 11