Головне й залежне слово в словосполученні (практично)

Про матеріал
Мета: (сформувати компетентності): предметні: засвоїти знання про словосполучення, знати, що вивчає синтаксис та пунктуація, формулювати визначення словосполучення, пояснювати відмінність між словосполученням і реченням, вміти визначати головне і залежне слова в словосполученні, поширені і непоширені словосполучення; ключові: комунікативні: вчити знаходити помилки, виправляти їх в усному й писемному мовленні, обґрунтовуючи правилами; розвивати логічність, лінгвістичне мислення, комунікативність; загальнокультурні: виховувати щирість, доброту, спостережливість, наполегливість.
Перегляд файлу

Учитель:

Клас:

Дата                                                                                  

Урок № 78

Головне й залежне слово в словосполученні (практично)

Мета: (сформувати компетентності): предметні: засвоїти знання про словосполучення, знати, що вивчає синтаксис та пунктуація, формулювати визначення словосполучення, пояснювати відмінність між словосполученням і реченням, вміти визначати головне і залежне слова в словосполученні, поширені і непоширені словосполучення; ключові: комунікативні: вчити знаходити помилки, виправляти їх в усному й писемному мовленні, обґрунтовуючи правилами; розвивати логічність, лінгвістичне мислення, комунікативність; загальнокультурні: виховувати щирість, доброту, спостережливість, наполегливість.

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Перебіг уроку

І.  ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

1. Девіз уроку:

Не просто слухати, а  чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

2. Перевірка домашнього завдання

ІІ. Актуалізація опорних знань

Орфографічний практикум

Іспанські, промінці, тьохкати, ляльчин, близькість, спілці, Оленці, скриньці, камінчик, сядьмо, низький, бриньчить.

Мовне лото

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

IІІ. ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з підручником

Опрацювати с.176-177.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕННОГО МАТЕРІАЛУ

Тренувальні та творчі вправи

Завдання 1

Списати, визначити головне і залежне слово, визначити яким типом зв'язку пов'язані  між собою словосполучення.

Добре вчитися, вищий за брата, зустрітися з товаришем, висока нагорода, схожий на матір, нетлінна краса, працелюбні мурашки, вирощувати гриби, красивий у роботі, останній місяць, виходити з хати, пишатися успіхами.

Творче конструювання

Утворіть з кожної пари слів словосполучення, а потім доберіть до нього синонімічне. Утворені словосполучення запишіть. За потреби для граматичного зв’язку слів використовуйте прийменники.

ЗРАЗОК. Вовк, слід - слід вовка, вовчий слід.

Будинок, цегла; дні, осінь; комп’ютер, програма; витвір, природа; економіка, розвиток; земля, Україна; сік, яблука; хвилі, Дніпро; берег, море.

 Вправа-шифровка

Зашифрувати подані словосполучення: 1) словосполучення з прикметника та іменника; 2) словосполучення з двох іменників; 3) словосполучення з дієслова та іменника; 4) словосполучення з дієслова та прислівника.

Золота осінь; розповісти казку; осіннє сонце;  висловити вдячність; говорити щиро; краєчок неба; уривок пісні; гарна мелодія; подивитися вдячно; промені зорі; розпочати розмову; заспівати тихо.

Шифр: 1,3,1,3, 4,2,2,1,4,2,3,4.

Фізкультхвилинка

Розподільний диктант

Виписати непоширені й поширені словосполучення.

Багата осінь, сон гіллястої яблуні, завзято працювали, медвяний запах плодів, журавлиний ключ, повертатися з дороги, садок вишневий, далекі дзвони, березовий гай, скарги засмученого гаю.

Творча робота

Напишiть невелику творчу роботу на тему: «Дружба ― то найдорожчий скарб»,  увiвши в текст словосполучення: справжній друг, скрутна хвилина, підтримую дружні стосунки, пізнаєм людину, найпрекрасніший подарунок, духовна близькість, взаємна довіра, спільні інтереси, проводити час разом, ділити радість навпіл.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Бесіда

— Що називається словосполученням?

— Яку структуру має словосполучення?

— Які сполучення слів не є словосполученням?

  • Які словосполучення називаються поширеними і непоширеними?
  • Які типи зв’язку існують у словосполученні?
  • Що вам сподобалось ( не сподобалось) на уроці?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити правила с. 175-177.

Вправа 406, 409*.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 1

Списати, визначити головне і залежне слово, визначити яким типом зв'язку пов'язані  між собою словосполучення.

Добре вчитися, вищий за брата, зустрітися з товаришем, висока нагорода, схожий на матір, нетлінна краса, працелюбні мурашки, вирощувати гриби, красивий у роботі, останній місяць, виходити з хати, пишатися успіхами.

Творче конструювання

Утворіть з кожної пари слів словосполучення, а потім доберіть до нього синонімічне. Утворені словосполучення запишіть. За потреби для граматичного зв’язку слів використовуйте прийменники.

ЗРАЗОК. Вовк, слід - слід вовка, вовчий слід.

Будинок, цегла; дні, осінь; комп’ютер, програма; витвір, природа; економіка, розвиток; земля, Україна; сік, яблука; хвилі, Дніпро; берег, море.

Вправа-шифровка

Зашифрувати подані словосполучення: 1) словосполучення з прикметника та іменника; 2) словосполучення з двох іменників; 3) словосполучення з дієслова та іменника; 4) словосполучення з дієслова та прислівника.

Золота осінь; розповісти казку; осіннє сонце;  висловити вдячність; говорити щиро; краєчок неба; уривок пісні; гарна мелодія; подивитися вдячно; промені зорі; розпочати розмову; заспівати тихо.

Творча робота

Напишiть невелику творчу роботу на тему: «Дружба ― то найдорожчий скарб»,  увiвши в текст словосполучення: справжній друг, скрутна хвилина, підтримую дружні стосунки, пізнаєм людину, найпрекрасніший подарунок, духовна близькість, взаємна довіра, спільні інтереси, проводити час разом, ділити радість навпіл.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 1

— Із поданих слів утворіть словосполучення, визначте в них головне і залежне слово.

(Золотий) осінь; (перший) ластівка; на високій (береза); знати (історія); любити (Вітчизна); кінець (світ); знайомство з (учень); дякувати  (батьки); ходити (школа).

Творче конструювання

Допишіть потрібні слова, щоб утворилося словосполучення.

Боротися (за що?) ..., приїхати (куди?) ..., учитися (як?) ..., любов (до чого?) ..., вивчення (чого?) ..., мова (яка?) ..., розповідати (про кого?) ..., цікавитись (чим?) ... .

Гра-естафета «Хто бiльше?»

Випишiть якомога бiльше словосполучень з тексту.

Ішли лісом два товариші й зустріли ведмедя. Один кинувся тікати, заліз на дерево й заховався, а другий лишився на дорозі. Робити йому було нічого: він упав на землю й прикинувся мертвим. Ведмідь підійшов до нього й почав нюхати: а той товариш і дихати припинив.

Ведмідь обнюхав його та й пішов собі.

Коли ведмідь пішов, той зліз з дерева й сміється:

— Ну, що, — каже, — ведмідь тобі на вухо шептав?

— А він мені сказав, що погані ті люди, які в біді товариша покидають.

Творча робота

Напишiть невелику творчу роботу на тему: «Дружба ― то найдорожчий скарб»,  увiвши в текст словосполучення: справжній друг, скрутна хвилина, підтримую дружні стосунки, пізнаєм людину, найпрекрасніший подарунок, духовна близькість, взаємна довіра, спільні інтереси, проводити час разом, ділити радість навпіл.

 

 

docx
Додано
11 березня 2020
Переглядів
1836
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку