Головні та другорядні члени речення. Встановлення зв'язку слів у реченнях

Про матеріал
Закріпити знання учнів про члени речення; формувати вміння визначати в реченнях головні й другорядні члени речення, встановлювати зв'язок слів у реченні за допомогою питань; розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до природи.
Перегляд файлу

                                             Українська мова

 

Тема: закріплення знань про головні та другорядні члени речення. Встановлення  зв’язку слів у реченнях.

Мета: закріплювати знання учнів про члени речення; формувати вміння визначати в реченнях головні й другорядні члени речення, встановлювати зв'язок слів у реченні за допомогою питань; розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до природи.

Обладнання: картина осені, картки – завдання для роботи в групах,сигнальні картки. 

Тип уроку: узагальнюючий.

 

                                            Хід уроку                                                                        

І. Організація класу.

 

Сіли, діти, всі рівненько,

Усміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли,

Працювати почали.

Я бажаю вам успіху!

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

Прочитайте прислів’я. ( Прислів’я лежить у дітей на партах ).

 

Дерево сильне корінням, а людина - знаннями.

 

  • Як ви розумієте прислів’я?
  • Що ми повинні здобувати на уроці?
  • Яку тему розпочали вчити?

 

ІІІ.  Актуалізація опорних знань.

  • Що виражає речення?
  • Які види речень за метою висловлювання ви знаєте?
  • Назвіть головні члени речення?
  • Що таке підмет? Присудок?
  • Які ще є члени речення крім головних?

 

  1. Відгадайте загадку і дізнаєтесь, хто до нас завітав на урок.

 

Загадка.

 

Невидимка ходить в гаї,

Всі дерева роздягає. (Осінь)

 

  1. Каліграфічна хвилинка.                                                                                       

 а) написати каліграфічно рядочок слова осінь;

б) скласти речення з даним словом:

             - 1 група – розповідне;

             - 2 група -  питальне;

             - 3 група -  спонукальне;

             - 4 група –  із звертанням.

На столах у дітей картини осені.

 

ІV. Повідомлення теми і завдань уроку.

 

       Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над темою « Речення». Будемо закріплювати поняття про головні і другорядні члени речення. Встановлювати зв'язок слів у реченні.

(З класом працює асистент вчителя).

 

  1. Робота в парах

Користуючись поданими схемами, доповніть речення другорядними членами речення. Поставте до розповідного речення питальне і запишіть. Підкресліть головні члени речення.

 

               1 група

- (який?) вітер жене (що?).

- (яке?) листя падає (звідки?).

                2 група

 - Пливе (по чому?)  (яка?) хмара.

 - (яке?) горобенятко випало (звідки?).

               3 група

- (хто?) збирають (де?) жолуді.

- Червоніють (де?) кетяги (чого?).

                4 група

- Біля (чого?) ростуть (які?) верби.

- Соловейко зустрічає (що?) (де?).

 

VІ.  Фізкультхвилинка.

З класом працює вчитель.

 

  1. Робота з підручником.

 

  Вправа 99.Скласти двоє речень, на вибір, за даними схемами.

 

 

 

  1. Робота в групі.

Спиши текст, ставлячи потрібні розділові знаки. Встанови зв'язок слів у одному з речень.

 

 

               1 група

   У Карпати прийшла золота осінь гори одягаються в різнобарвні шати вони кличуть до себе мандрівників.

 Осінь (що зробила?)  ------;

 прийшла (куди?) -----  ;

  ………  (яка?) -----.

           2 група

  Тихо осінь ходить гаєм ліс довкола аж горить ясен листя осипає дуб нахмурений стоїть.                            Надія Приходько

  Дуб (що робить?)  -------;

  стоїть (який?) -------.

           3 група

  Настала золота осінь навкруги чисте й прозоре повітря по небу біжать легенькі хмарки осінній гай дуже красивий.

  Хмарки (що роблять?)  -------- ;

  біжать (по чому?) --  ------; 

  хмарки (які?) -------.

            4 група

  Білочка готується до зими цілий день вона носить горіхи, жолуді сушить і складає їх у своєму дуплі.

  Білочка ( що робить?)  -------;

  готується (до чого?) --  -----.

 

  1. Самостійна робота (за вибором учнів).

Картка 1

Прочитай текст. Визнач межі речень. Добери заголовок. Спиши, ставлячи в кінці кожного речення потрібний розділовий знак.

 

Як гарно восени в лісі дерева і кущі одяглися в різнокольорове вбрання приємно повіває легенький вітерець а скільки пташок на деревах чого це вони в купи збираються прийшла пора птахам у вирій летіти.

 

                Картка 2

Прочитай. Перебудуй розповідні речення на окличні та питальні. Запиши. Зверни увагу на інтонацію.

 

Осінь. А як красиво в лісі. Опадає жовте листя. Тихо шумить вітер. Позолотою вкрита земля.

 

                Картка 3

Спиши. Постав розділові знаки. прочитай виразно.

 

Настала золота осінь  Діти пішли в ліс  Вони вийшли на галявину  Що це  Їжачок ховався в осіннє листя

 

VІ.   Підсумок роботи.

 

  • Над якою темою працювали?
  • Що вам сподобалося на сьогоднішньому уроці?
  • Чи підходить прислів’я до нашого уроку?
  • Який настрій у вас?
  •  

 VІІ. Домашнє завдання.

 

С. 49, вправа 104.

 Діти з ООП – картка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                       Картка

 

З поданих слів скласти речення. Записати.

 

Позолотила, білокору, осінь, берізку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      Картка

Користуючись поданими схемами, доповніть речення другорядними членами речення. Запишіть.

 

- (який?) вітер жене (що?).

- (яке?) листя падає (звідки?).

 

Слова для довідки: сильний, хмари, жовтень, з дерев.

На столі малюнок. Сигнальна картка

Подумай!

 

 

 

 

 

 

 

 

                         Картка

Співвіднесіть речення з поданими схемами у підручнику. Вправа 99.

 

Птахи відлітають у вирій.

Весело співає соловейко.

 

Сигнальна картка  Прочитай!

 

 

 

 

 

 

 

                                Картка

Спиши текст, ставлячи потрібні розділові знаки. У першому реченні підкресли головні члени.

 

   У Карпати прийшла золота осінь Гори одягаються в різнобарвні шати Вони кличуть до себе мандрівників.

 

Малюнок. Сигнальні картки Прочитай!

Подумай!   Підкресли!

 

 

1

 

docx
Додано
3 жовтня 2019
Переглядів
4726
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку