Українська мова (3 клас) "Розрізнення синонімів, спільнокореневих слів та форм одного й того самого слова".

Про матеріал
Урок з української мови для 3 класу з теми "Розрізнення синонімів, спільнокореневих слів та форм слова".
Перегляд файлу

Тема. Розрізнення синонімів, спільнокореневих слів та форм одного й

             того самого слова.

 

Мета: розширити знання учнів про будову слова; вчити розрізняти

             синоніми, спільнокореневі слова та форми одного й того самого

             слова;

             розвивати мислення, звязне мовлення, увагу, память;

             виховувати любов до природи.

 

Обладнання: «дерево» з листочками, девіз, світлофорики, таблиці,

               картки(1,2,3), «Діаграма Венна»

Хід уроку:

І. Організація класу.

Всі почули ви дзвінок,

Він покликав на урок.

Кожний з вас приготувався,

На перерві постарався.

Зараз сядуть лиш дівчата,

А за ними і хлопята.

  • У  вас урок української мови. А проведу його я – Ганна Дмитрівна.
  • Подивіться, ось дерево, на ньому  залишився один листочок. Йому сумно. Якщо всі будуть гарно працювати, то на дереві листочків стане більше. А девіз уроку буде такий:

«Міркуємо  - швидко.

Пишемо – гарно.

Відповідаємо – точно»

ІІ. Актуалізація знань учнів.

  1. Гра «Світлофор»

Праця, робота, справа, заняття – це синоніми.(+)

Синоніми – слова, протилежні за  значенням.(-)

Закінчення – це незмінна частина слова (-)

Закінчення служить для звязку слів у реченні(+)

Щоб виділити закінчення, треба підібрати до нього спільнокореневі слова (-)

За допомогою закінчень утворюють різні форми того самого слова.(+)

Частина слова без закінчення – це його основа. (+)

Основа слова може складатися з префікса, кореня, суфікса.(+)

(Вішаю листочок)

  1. Красива хвилинка.

Ос сі ін нь 

Листячком осінь  всіх  привітає.

Килимом листя на землю спадає.

  • Подивіться на ці буквосполучення.
  • Яке слово можна скласти?
  • Підберіть до нього спільнокореневі слова (Осінній, восени)
  • Прочитайте речення.
  • Знайдіть в кожному реченні головні члени.
  • Знайдіть спільнокореневі слова. Виділіть корінь.
  • Доведіть.
  • Запишіть в зошит.

(Вішаю листочок)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності .

  1. Гра «Вилучи зайве»

Малювати, малюк, малюнок.

Веселий, важкий, радісний.

Літати, літак, літо.

Крокувати, йти, грати.

Кінцевий, кінь, кінець.

(Вішаю листочок)

ІУ. Повідомлення теми і завдань уроку.

  • Сьогодні ми з вами будемо вчитись розрізняти синоніми, спільнокореневі слова  та форми  одного й того самого слова.

У. Робота над темою уроку.

1.  Колективна робота.

    Яблуня, яблуні, яблуню,  яблунею, на яблуні.

  • Прочитайте слова, виділіть в них закінчення.
  • Яка основа цих слів?
  • Що в словах змінилося?
  • Як назвати ці слова? (різні форми слова яблуня)
  • Запишіть ці слова.

Осінній

  • Змініть закінчення.
  • Що ми отримали? (різні форми слова)

(Вішаю листочок)

  1. Робота в парах.

Картка 1 (жовта)

Утворити різні форми слова

Слива

Запашний

(Вішаю листочок)

Фізхвилинка (рухи під музику)

  1. Самостійна робота.

Картка  2 (зелена)

  • Спишіть  речення. Знайдіть спільнокореневі слова, виділіть  корінь.

    Росте над ставком верба. Віє вітер, розчісує вербичці коси. Тихо шепоче вербове листя.

Перевірка:

  • Назвіть спільнокореневі слова.
  • Який корінь?

(Вішаю листочок)

  1. Гра «Ерудит» (робота в парах)

Картка 3 (блакитна)

Знайдіть пари слів.

Метелиця                 казати

Говорити                  гадати

Будинок                    віхола

          Думати                      зажурений                

          Сумний                      хата

Перевірка:

  • Прочитайте пари отриманих слів.
  • Що це за слова? А що ж таке синоніми?

(Вішаю листочок)

УІ. Узагальнення вивченого матеріалу.

  1. Вправа  «Діаграма Венна»

 

                        Синоніми        Споріднені слова

 

 

 

 

  • Ми з вами повторили синоніми, споріднені слова.
  • Давайте складемо діаграму Венна, тобто знайдемо спільні та відмінні риси.
  • Чим схожі синоніми і споріднені слова?
  • Чим вони  відрізняються?

(Вчитель заповнює діаграму Венна за допомогою  дітей)

  • Так що ж спільне у синонімів і споріднених слів?
  • Чим вони відрізняються?

(Вішаю листочок)

УІІ. Домашнє завдання.

с.  170, впр.  174. Списати підкреслити спільнокореневі слова.

УІІІ. Підсумок  уроку.

- Чого  ми вчилися на уроці?

- Якщо вам сподобалось працювати на уроці, візьміть жовтий листочок і прикріпіть на наше «дерево», а якщо ні, то – зелений.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка 1 (жовта)

Утворити різні форми слова

Слива

Запашний

Картка  2 (зелена)

 

Спишіть  речення. Знайдіть спільнокореневі слова, виділіть корінь.

 

    Росте над ставком верба. Віє вітер, розчісує вербичці коси. Тихо шепоче вербове листя.

 

 

docx
Додано
10 жовтня
Переглядів
66
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку