29 липня о 18:00Вебінар: Формування та розвиток лідерських якостей сучасних учнів

Головний мозок, будова та функції. Стовбурова частина, мозочок. Лабораторне дослідження: вивчення будови головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратам

Про матеріал
сформувати загальні поняття про будову і функції головного мозку; охарактеризувати стовбур та мозочок, указати на їхні функції; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; продовжувати формувати уміння й навички роботи з роздатковим матеріалом, таблицями; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих.
Перегляд файлу

  Тема: Головний мозок, будова та функції. Стовбуро­ва частина, мозочок. Лабораторне дослі­дження: вивчення будови головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластин­частими препаратами)

Мета уроку: сформувати загальні поняття про будову і функції головного мозку; охарактеризувати стовбур та мозочок, указати на їхні функції; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; продовжувати формувати уміння й навички роботи з роздатковим матеріалом, таблицями; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих.

Обладнання: таблиці , муляж головного мозку, картки із завданням, зошит, підручник, мультимедійна презентація.

Тип уроку:комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний етап

Добрий день, діти, я радий вас бачити з чудовим настроєм. Настрій піднімається, коли нам роблять компліменти. А чи ви вмієте робити компліменти - це ми перевіримо,виконуючи таке завдання( Зроби комплімент) ( Слайд 1-6)

Молодці, можна зробити  висновок, що ви вмієте робити компліменти

ІІ. Перевірка домашнього завдання

А зараз я пропоную перевірити домашнє завдання і виконати наступні завдання (Слайд 7)

Завдання 1 «Плутанина»

  1. РОННЕЙ.
  2.  РВОНЕВА ТЕСИСМА.
  3. СННПИИЙ ЗМООК
  4.  ЕРФКСЛЕ

Завдання 2. «Хто зайвий» (Слайд 8-12)

Завдання 3. «Знайди пару» (Слайд 13)

 Установіть відповідність між термінами і визначеннями:

Термін

Визначення

А сила м'яза

 

1 порушення цілісності кісток без виходу уламків кістки через шкірні покриви назовні

Бзакритий перелом

2 здатність м'яза тривалий час підтримувати заданий ритм роботи

В вивих

 

3 величина максимального напруження, яке може розвинути м'яз

Г сколіоз

4 вихід головки суглоба із суглобової западини

 

5 бічне викривлення хребта

 

 Відповіді (Слайд 14)

Завдання 1 «Плутанина»

  1. Нейрон
  2. Нервова система
  3. Спинний мозок
  4. Рефлекс

Завдання 2. «Хто зайвий»

  1. Г)
  2. В)
  3. А)
  4. Б)

Завдання 3. «Знайди пару»

А – 3;

Б – 1;

В – 4;

Г – 5 ;

ІІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів.

Слово вчителя

Усі ми знаємо, що головний мозок людини є одним з найважливіших органів, який забезпечує нас повноцінним життям. Як стверджують учені, у головному мозку містяться певні ділянки, які контролюють наші відчуття, а саме зір, слух, дотик, скорочення певних м’язів та ін. Тобто цей орган завжди контролює всі процеси, які можуть відбуватися з людиною та її тілом.

Дуже часто науковці проводять різні досліди над головним мозком, щоб ще більше дізнатися про його роботу. Але, на думку багатьох учених, повністю і до кінця вивчити цей складний орган ніхто не зможе.

А зараз пропоную переглянути відео фрагмент про головний мозок

І запам’ятати найцікавішу інформацію. (Слайд 15)

Чоловіки

100 % – маса тіла

2 % - Х

Х=  

Жінки

100 % – маса тіла

2,5 % - Х

Х=  

Повідомлення теми уроку. Визначення мети і завдань уроку. (Слайд 16-17)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Будова головного мозку. Стовбур мозку.

Завдання учням (Слайд 18)

Чи правильне твердження «Чим більше мозок, тим розумніший його щасливий володар»?Обговорення відповідей учнів

Розповідь учителя(Слайд 19)

Довгий час панувала думка, що від маси мозку залежать розумові здібності людини: чим більша маса мозку, тим обдарованіша людина. Але, як з’ясувалося пізніше, це не так. Наприклад, мозок І. С. Тургенєва важив 2012 г, а мозок  письменника Анатоля Франса — 1017 г. Найважчий мозок — 2900 г — був виявлений в індивіда, який прожив усього 3 роки. Мозок його у функціональному відношенні був неповноцінним. Отже, поки що прямої залежності між масою мозку та розумовими здібностями людини не виявлено. Але з’ясована гранична маса мозку (900 г), за межею якої він вважається неповноцінним.

Це цікаво

Маса мозку:

 І. П. Павлова — 1653 г

 Д. І. Менделєєва — 1571 г

 Дж. Байрона — 1807 г

 Ф. Шиллера — 1785 г

Розповідь учителя (Слайд 20-22)

Головний мозок людини займає всю порожнину черепа, кістки якого захищають масу мозку від зовнішніх механічних пошкоджень. У процесі росту й розвитку головний мозок набуває форми черепа. Зовні мозок нагадує драглисту речовину жовтуватого кольору, тому раніше вважали, що це речовина, яка охолоджує кров, і при бальзамуванні трупів мозок не зберігали.

Середня маса мозку у дорослої людини становить 1300–1400 г. Мозок новонародженої дитини важить у середньому 330–400 г. В ембріональному періоді і в перші роки життя головний мозок інтенсивно росте, однак лише до 20 років досягає остаточних розмірів.

У головному мозку людини розрізняють стовбур, мозочок та великий мозок, або кінцевий мозок. Стовбур — це продовження спинного мозку. До стовбура мозку належать довгастий мозок, міст, середній та проміжний мозок. Головний мозок вкритий такими самими оболонками, що й спинний. Вони утворюють єдиний покрив ЦНС. (Слайд 23)

Робота в парах

Завдання парам

1 пара — Які особливості будови і функції проміжного та довгастого мозку?

2 пара — Які особливості будови і функції мозочка та середнього мозку?

Результати роботи груп

Особливості будови і функції довгастого мозку

Довгастий мозок є безпосереднім продовженням спинного мозку (на передній і задній його поверхнях також є борозни), від якого він відрізняється функцією і будовою. Довгастий мозок складається з білої речовини (провідних пучків), де розсіяні скупчення сірої речовини — ядра, від яких беруть початок черепні нерви. Зверху і з боків майже весь довгастий мозок покритий великими півкулями і мозочком. У сірій речовині довгастого мозку залягають життєво важливі центри, які регулюють серцеву діяльність, дихання, ковтання та здійснюють захисні рефлекси (чхання, кашель, блювання, сльозовиділення), секрецію слини, шлункового і підшлункового соку та ін. Ушкодження довгастого мозку може бути причиною смерті внаслідок припинення серцевої діяльності та дихання. Біла речовина довгастого мозку складається з волокон, по яких проходять нервові імпульси від заднього мозку до спинного і в зворотному напрямку.

Особливості будови і функції середнього мозку

Середній мозок розташований перед мостом і представлений чотиригорбковим тілом та ніжками мозку. У ніжках мозку продовжуються провідні шляхи від довгастого мозку і моста до великих півкуль. У середньому мозку розташовані центри первинної обробки зорових і слухових сигналів. Через нього проходять висхідні шляхи від мозочка й довгастого мозку до кори великих півкуль і від неї — до мозочка й спинного мозку. Основні функції середнього мозку — регуляція рефлексів орієнтування на зорові й слухові подразники, а також регуляція м’язового тонусу й пози. Він постійно надсилає до м’язів нервові імпульси, завдяки яким підтримується м’язовий тонус.

Переважний вплив середній мозок здійснює на тонус тих м’язів, що протидіють силі гравітації (розгиначі ніг, м’язи спини). Спереду середній мозок переходить у проміжний, ним закінчується мозковий стовбур.

Особливості будови і функції проміжного мозку

Проміжний мозок складається із зорових горбів (таламуса) і підгорбової ділянки (гіпоталамуса). Тут розміщені підкіркові центри (на відміну від центрів кори півкуль) зору, обміну речовин, теплорегуляції, нюху. Отже, функції проміжного мозку різноманітні. Зорові горби — це головні колектори нервових шляхів до великого мозку і від нього; містять ділянки сірої речовини — скупчення тіл нейронів. Тут відбуваються швидкий аналіз, розподіл і перемикання на різні ділянки кори великих півкуль інформації, що надходить від різних відділів тіла.

Підгорбова ділянка (гіпоталамус) — комплекс структур, розміщений нижче від таламуса, містить багато ядер. Вона з’єднана з корою великого мозку, таламусом, мозочком, а знизу переходить у гіпофіз. Функції гіпоталамуса: терморегуляція, регуляція обміну речовин, діяльності серцево-судинної системи, залоз внутрішньої секреції, травної системи, сечовиділення, сну й бадьорості, емоцій тощо.

Проміжний мозок разом із середнім здійснює складні рефлекторні, або інстинктивні, реакції (харчові, оборонні тощо). Деякі центри проміжного мозку беруть участь у підтриманні стану уваги, не пропускаючи до кори великих півкуль непотрібних у даний момент доцентрових сигналів.

Особливості будови і функції мозочка

Мозочок розміщений над довгастим мозком під потиличними частками великого мозку. Він складається з двох півкуль і черв’яка, розміщеного між ними. Мозочок складається з білої і сірої речовини. Сіра речовина розміщена на поверхні й утворює кору мозочка. У товщі мозочка серед білої речовини містяться ядра мозочка — скупчення сірої речовини. Поверхня мозочка вкрита вузькими звивинами. За допомогою трьох пар ніжок мозочок з’єднаний з довгастим і середнім мозком, а через них і з усіма відділами нервової системи. Основна функція мозочка — координація рухів: як довільних, так і мимовільних. За його допомогою здійснюються функції рівноваги і руху мускулатури шиї, тулуба, кінцівок, підтримується тонус м’язів. Про це свідчать експерименти. Руйнування невеликих ділянок кори мозочка у тварин не спричинює значних порушень його функцій. Проте видалення половини мозочка супроводжується тяжкими порушеннями рухів тієї частини тіла, у якій здійснено операцію. З часом тяжкість порушень зменшується, але повністю вони не минають.

У разі патологічного ураження мозочка у людини швидко виникає втома, дрижання кінцівок, порушуються м’язовий тонус, рівновага, розмірність, плавність рухів тіла і мови.

Заповнення таблиці

Відділи головного мозку

Відділи мозку

Функції

 

 

Особливості будови і функції мозочка

Мозочок розміщений над довгастим мозком під потиличними частками великого мозку. Він складається з двох півкуль і черв’яка, розміщеного між ними. Мозочок складається з білої і сірої речовини. Сіра речовина розміщена на поверхні й утворює кору мозочка. У товщі мозочка серед білої речовини містяться ядра мозочка — скупчення сірої речовини. Поверхня мозочка вкрита вузькими звивинами. За допомогою трьох пар ніжок мозочок з’єднаний з довгастим і середнім мозком, а через них і з усіма відділами нервової системи. Основна функція мозочка — координація рухів: як довільних, так і мимовільних. За його допомогою здійснюються функції рівноваги і руху мускулатури шиї, тулуба, кінцівок, підтримується тонус м’язів. Про це свідчать експерименти. Руйнування невеликих ділянок кори мозочка у тварин не спричинює значних порушень його функцій. Проте видалення половини мозочка супроводжується тяжкими порушеннями рухів тієї частини тіла, у якій здійснено операцію. З часом тяжкість порушень зменшується, але повністю вони не минають.

У разі патологічного ураження мозочка у людини швидко виникає втома, дрижання кінцівок, порушуються м’язовий тонус, рівновага, розмірність, плавність рухів тіла і мови.

Цікаві факти про головний мозок людини

 Маса і об’єм мозку в період від 20 до 60 років залишаються постійними і індивідуальними для кожної людини. Після 60 років і маса, і об’єм мозку може зменшуватися.

 Мозок приблизно на 95 % складається з води.

 Якби вчені спробували змоделювати штучний мозок із найменших деталей, то він важив би більше за мільйон тонн,  для його живлення потрібна була б енергія десяти ГЕС, а для охолоджування велика річка.

 Нейрони в мозку утворюються протягом усього життя (раніше вважали, що нервові клітини не відновлюються). Для того щоб процес відновлення нейронів відбувався, треба постійно «навантажувати» свій мозок, отримуючи нові враження.

 Якщо дитина з раннього віку (до 5 років), буде вивчати дві мови, то з часом у неї формується особлива структура головного мозку.

ІV. Узагальнення і закріплення знань

1.Виконання лабораторної роботи

Лабораторне дослідження

 учня 8  класу ___________________________________

Тема. Будова головного мозку людини (вивчення за муляжами, моделями і пластичними препаратами)

Мета роботи: _______________________________________________________

__________________________________________________________________

Матеріали та обладнання: розбірні моделі головного мозку, муляжі, засоби ІКТ.

 І. Інструктаж з безпеки  життєдіяльності та правил користування лабораторним обладнанням, засобами ІКТ.

Хід роботи

Інструктивна картка

  1. Розділіть модель головного мозку на 2 половинки, знайдіть мозолисте тіло. Позначте його розміщення на малюнку 1 у розділі ІІ.
  2. На одній із половинок моделі знайдіть стовбур головного мозку та його складові
    • З чого складається проміжний мозок?______________________

______________________________________________________

______________________________________________________

  •     Як розташований довгастий мозок? _______________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

  •     Які шляхи проходять через міст? __________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

  •     Які нервові центри містяться у середньому мозку? __________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

  1. Розгляньте моделі мозочка. Знайдіть у ньому сіру та білу речовини. Як вони розміщені? ____________________________________________

___________________________________________________________

___________________________________________________________

___________________________________________________________

ІІ. Оформлення результату

  1. Позначте основні складові головного мозку

__________________________________

__________________________________

 _________________________________

__________________________________

__________________________________

__________________________________

 

ІІІ Висновок.

Якими особливостями будови та функцій головний мозок людини відрізняється від головного мозкутварини?:_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1. Скласти сенкан до слова мозок

 

V. Підбиття підсумків уроку

Технологія «Незакінчені речення»

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було...

— Урок важливий, тому що...

— Мені сподобалось...

— Мені не сподобалось...

  • Від наступного уроку я чекаю...

VІ. Домашнє завдання

1. Завдання для всього класу.

Підручник :  вивчити  параграф  № 61

Завдання після параграфу

2. Індивідуальні та творчі завдання.

1. Підготувати цікаву інформацію про великі півкулі головного мозку.


 

 


 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
21 січня 2019
Переглядів
3139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку