Урок-гра.Розвиток опорно-рухової системи людини. Попередження травм і захворювань опорно-рухової системи

Про матеріал
Поглибити знання учнів про поставу та види її порушень, розкрити суть поняття гіподинамія та її вплив на організм людини; - переконати учнів, що рух - це життя, а гіподинамія - основний чинник виникнення хронічних хвороб і скорочення життя.
Перегляд файлу

Тема: Розвиток опорно-рухової системи людини. Попередження травм і захворювань опорно-рухової системи.

Мета: поглибити знання учнів про поставу та види її порушень

-  розкрити суть поняття гіподинамія та її вплив на організм людини;  - переконати учнів, що рух - це життя, а гіподинамія - основний чинник виникнення хронічних хвороб і скорочення життя;

- сприяти формуванню вміння критично мислити;  працювати в групі;

- виховувати потребу у здоровому способі життя;  позитивного ставлення до навчання; сприяти формуванню доброзичливих взаємовідносин у колективі, : створити умови для реальної самооцінки учнів, реалізації їх, як особистості, розвивати комунікативні навички під час роботи в групі в нестандартній ситуації завдяки ігровій формі діяльності.

Обладнання: плакат «Скелет людини», вилови вчених,  роздаткові завдання для груп, тестові завдання.

Хід заняття

І. Організаційний момент. Привітання класу.

ІІ.Актуалізація опрних знань

Слово учителя

У школі, основи різних наук ви повинні знати,
Тому сьогодні біологію людини ми продовжимо вивчати.
Ці теми ви вже добре знаєте
Тому матеріал лише пригадаєте.
Отримані раніше знання потрібно вам повторити, 
Крім того, узагальнити та на практиці закріпити.
Пропоную вам завдання,
Цікаві  й необхідні для ефективної роботи запитання .
 

Вправа « Зберіть букет»( робота у групах)

І – група – Скелет людини

ІІ група- Кістки їх зєднання

ІІІ група  Мязи . Види мязів.

 

Вправа «Поміркуйте й оберіть». Зі списку ознак, що характеризують роботу м’язів, випишіть окремо ті, що відповідають:

Варіант 1. Динамічній роботі.

Варіант 2. Статичній роботі.

м’язи перебувають у тривалому напруженні.

довжина м’язів змінюється.

м’язи по черзі скорочуються і розслаблюються.

більш утомлива робота.

довжина м’язів не змінюється.

сприяє відтоку крові від органів.

м’язи не змінюють свого положення у просторі.

відбувається переміщення м’язів у просторі.

робота менш утомлива.

1 – 2,3,6,8,9

2 – 1,4,5,7

 

Прийом «Біологічний крос». Продовжте речення.

Функції скелета людини:…

Ребра захищають…

Скелет є місцем прикріплення… (м’язів)

Основу скелета людини становлять тканини… (хрящова і кісткова)

Хрящова тканина складається з клітин…

Кісткова тканина складається з клітин…

Маса скелета людини в середньому становить…(10-15кг)

Грудна клітка утворена…

Пояс скелету верхніх кінцівок з яких кісток складається та верхні вільні кінцівки.

Пояс скелету нижніх кінцівок кінцівок з яких кісток складається та нижні вільні кінцівки.

Відділи хребта і скількома хребцями утворені.

 

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель:

Увага, леді і джентльмени! Об’являється аукціон! Поспішайте! Виставляється лот «Кіт у мішку» Хто готовий купити товар? Про нього відомо тільки що це геніальний винахід людства! В певні часи цей товар був дефіцитом і вважався ознакою інтелігентної сім’ї. Цей товар нам дуже необхідний!Починаємо торги! Початкова ціна – 1 грн. Хто запропонує більше? – 2 грн., 3 грн. – Продано!

Що ж у мішку? Це… рулон туалетного паперу! Яке почуття ви відчули? Вас обманули! Яку помилку допустив споживач? Придбав товар, не отримавши про нього повної інформації.

У повсякденному житті кожен з нас є споживачем. Реклама заповнює екран телевізора, ми бачимо її на сторінках газет і журналів, чуємо по радіо.

Нам пропонують не тільки різноманітні товари, місця відпочинку, фільми для перегляду. Досить часто нам пропонується той чи інший спосіб життя. Прийшов час вести розмову про економічну і споживацьку грамотність, про користь і шкоду різноманітних рекомендацій з телеекрана для нашого з вами здоров’я.

Сьогодні нам необхідно навчитися приймати виважені рішення, що базуються на знаннях, інформації отриманих з різних джерел. Важливо знати, що ми маємо робити, щоб  зберегти своє здоров’я.

Під час уроку ми опинимося в науково-дослідницькій лабораторії,що знаходиться на студії телеканалу 1+1 і передача наша називається стосується кожного., консультанти якої ознайомлять нас з основними принципами здорового способу життя. Ми проведемо первинну експертизу на деякі найпоширеніші рекомендації для того, щоб відповісти на запитання «Як зберегти і покращити найцінніший скарб – своє здоров’я?»

"Чимало див на світі нашім, та все ж людина - диво над дивами", - так колись сказав Софокл . а  Ф. Достоєвський додав "людина - це таємниця. Її слід розгадати, і якщо розгадуватимеш усе життя, то не кажи, що згаяв час".

   Ми з вами давно долучились до розгадування цієї таємниці.

 Запитання до учнів

  1. Що таємне про людину завдяки урокам біології для вас стало явним ?
  2. Як ви думаєте чи потрібні нам ці таємниці розгадувати ?Для чого?

 

Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку „. Розвиток опорно – рухової системи людиниз віком." Попередження травм і захворювань опорно-рухової системи.

 

Готуючись до уроку я поставила перед собою мету

- доповнити ваші знання про поставу , типи викревлення хребта ,їх причини та наслідки, - -

- ознайомитися з основними порушеннями функцій скелета людини;
  - дізнатися про методики виявлення  вад опорно – рухової системи;
   - скласти правила щодо збереження правильної постави;
- вчитися  застосовувати набуті знання в житті;
- виховувати любов до фізичної праці, спорту .
- Навчати берегти власне здоров’я

 

А які ж завдання хотіли б ви поставити  собі?

( очікувані відповіді)

- З'ясувати, як впливає на здоров'я довготривала фізична бездія?

- Переконатися, що рух - це життя!

- Вияснити, які інші чинники впливають на формування опорно-рухової системи і здоров'я організму в цілому?

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Реалізувати поставленні завдання я пропоную вам у вигляді телевізійної програми.

           Ви б хотіли приміряти до себе роль журналіста , експерта , лікаря , тощо ?

А зараз , шановні гості експерти я вітаю вас у студії . В ефірі програма « Стосується кожного»

План  уроку

  1. Значення фізичних вправ для правильного формування скелета.
  2. Як позначається гіподинамія на здоров’ї людини .
  3. Причини порушень опорно – рухового апарату.
  4. Перша допомога при ушкодженнях опорно- рухового папарату

 

По класу перед учнями проходить струнка, підтягнута учениця класу, дівчина - “модель

Вчитель – ведучий програми.  Яке естетичне задоволення дає споглядання струнких, підтягнутих дівчини чи юнака.

Кожній людині властива певна постава, тобто положення тіла під час стояння, сидіння, ходьби, виконання роботи. Це звичне положення тіла людини у стані спокою та під час руху. Правильна постава не тільки робить привабливою фігуру, але й забезпечує нормальну діяльність внутрішніх органів.

Постава формується у дитячому і юнацькому віці й може змінюватись упродовж життя людини. Для формування правильної постави, велике значення має розвиток м’язової системи, особливо м’язів тулуба (м’язів спини, живота). Добре розвинені м’язи запобігають деформації кісток хребта, при навантаженні на них. 

Ознака правильної постави

  • природні вигини хребта виражені помірно;
  •   у положенні стоячи голова пряма;
  •   лопатки розміщені симетрично, не випинаються;
  •   плечі людини знаходяться на одному рівні;
  •   живіт утягнутий;
  •  прямі ноги з нормальним склепінням;
  •   мʼязи добре розвинені;
  •   хода легка.

Формується постава в дитячому та юнацькому

віці й може змінюватися протягом усього життя

 

Але все частіше бачимо згорблених, сутулих, непривабливих молодих людей із набутими вадами хребта. Задумайтесь! У результаті щорічного медичного огляду школярів все частіше виявляють проблеми, пов’язані з порушенням постави.Що ж є тим чинником , що формує скелет та мязи?та які фактори враховувати школярам при виконанні фізичних навантажень? Допоможуть зясувати наші експерти

 

Робота у групах ( з підручником §33 ст.145)

 

  1. Що відбувається із скелетом у процесі росту і розвитку людини ?
  2. Які вікові особливості опорно- рухової системи ?
  3. Як впливають фізичні вправи і праця на кістки і мязи?

 

 

      Вчитель – ведучий програми  отож , шановні експерти , з ваших досліджень можна зробити висновок , що кістки ростуть , а мязи накопичуються до 20 років і правила про те як правильно сидіти за партою написані не випадково . (ЯКІ  ?), а фізичні вправи цілюще впливають на організм лише в тому випадку , якщо їхня організація відповідає віковим особливостям. Виходить , що багато руху і фізичних навантажень , особливо у вашому віці – не завжди багато здоровя. Тоді я зовсім заплуталась:адже обрала своїм життєвим факелом грецьку мудрість «Якщо хочеш бути здоровим - бігай, Якщо хочеш бути красивим - бігай,Якщо хочеш бути розумним – бігай» , може правильний висновок зробити : лежати на дивані , спілкуватись весь час у соціальних мережах, насолоджуватись життям  без зайвих , виснажливих рухів…

То ж моє запитання до вас журналістів бігати чи не бігати ?

Проведіть своє розслідування та дайте відповідь на запитання

 ( робота з карточками)

  1. Що таке гіподинамія, причини її винекнення ?
  2. Які наслідки цього захворювання для людини?
  3. Яких заходів профілактики слід дотримуватись , щоб не захворіти на гіподинамію?

Дякую вам мої колеги за змістовну відповідь.і хочу ще раз підсумувати і попередити : якщо ви відчуваєте втому ,постійно хочете спати , не уважні на уроці , часто хворієте – це перші прояіи гіподинамії. Вам терміново потрібно змінити свій спосіб життя.

 які ж рекомендації ? Подумаймо разом

  • 1.Робити ранкову зарядку;  2.Їздити на велосипеді;  3. Ходити пішки
  • 4.Допомагати мамі у квітнику чи татові на городі : 5.Гуляти перед сном
  • 6. За партою , столом сидіти рівно, тощо

Це все не коштуватиме вам великих зусиль але дасть великий результат – зміцнить імунітет , відступлять втома , а гіподинамія назавжди забуде до вашого оргшанізму дорогу

Цими порадами я сподіваюсь ви будете користуватись , а поки що , нажаль, сумна статистика. Порушення опорно – рухового апарату посідають друге місце серед хвороб людини. Оскільки опорно - рухова система це основа нашого тіла , то її розбалансованість провокує хвороби інших систем.За причинами винекнення порушень захворювання ОРС поділяють на

                                                       ОК №2

 

                        Дистрофічні      механічні    природні.

 

Дистрофічні ушкодження виникають поступово, часто беруть початок за шкільною партою. До них належать сколіоз , лордоз , кіфоз , плоскостопість . це далеко не повний перелік , але саме ці хвороби найпоширеніші

Сколіоз О, колеги ми завітали якраз туди , де нас чекають .

Вчитель Ви впевнені,адже до нашої програми ми вас не запрошували

Сколіоз ( підходить до дитини у якої перекошені плечі)

Я – сколіоз. А ти зі мною бачу поріднилась.

За партою рівно сидіти лінилась

Сумку носиш на одному плечі ,

На фізкультурі не друзі тобі мячі

Ходімо зі мною . Я твій навіки

Ознаки сколіозу

  •   Викривлення грудної клітки;
  •   Плечі й лопатки знаходяться на різних рівнях;
  •   Зменьшується рухливість хребта;
  •    Може зʼявитися біль в спині та грудному відділі.

 

Кіфоз ( кругла спина)

Привіт! Я кіфоз грудний ,

Пишають тим , що кругла спина

У грудному відділі хребет назад загну

Ходімо ,дівчино , я з тобою дружу

Симптоми кіфозу

  • легко втомлюється спина;
  •   стискаються органи, що розташовані в грудній порожнині (особливо легені);
  •   утруднюється дихання;
  •   виникають хронічні бронхіти, плеврити;
  •   розвивається аритмія серця

 

Лордоз Моє імя лордоз

Я живота великого бос

В поперековому відділі вигинаю хребет вперед

Хто на парті під час уроків дрімає

Обовязково зі мною справу має

Ознаки й симптоми лордозу

  •    деформація хребта;
  •    біль у попереково - крижовому відділі хребта;
  •     тіло при ходьбі закидається назад;
  •     розвивається функціональна    недостатність нирок;
  •     спостерігається набряклість нижніх кінцівок;
  •     уражаються органи малого таза

 

 

Вчитель. Ну як кажуть панове , раз прийшли = то присідайте . А , що в цій студії немає ваших друзів , ми вам зараз доведимо.

 

Завдання

 Вмостіться за партою так , як вам комфортно. Пригадайте на якій відстані повинні бути ваші очі від парти. Лінійкою виміряйте цю відстань. Результати проаналізуйте.

Чи впевнились ви , що рух – це житт?

 Так , дійсно рух – це гарна постава , запорука здоровя , гарного настрою , успіху , щастч.

 Та трапляється , що рухаючись ми можемо зазнати механічних ушкоджень.

 Усім нам відома фраза «Ішов , упав – отямився – гіпс» з фільму «Діамантова рука».Можливо ви жартома неодноразово повторювали цю фразу.

Та як відомо у кожному жарті є доля правди.Тому кожному з нас необхідно вміти надавати першу домедичну допомогу при різних видах травм опорно- рухового апарату. Ці навики допоможуть полегшити біль , і забезпечити успішне подальше лікування , а може і врятувати чиєсь життя.

 Найпоширеніші травми ОРС

 

                                          ОК№3

Удари  вивихи   переломи     розтягнення.

 

 

Робота з таблицею.( ст.148підручника ).

Завдання.

Опрацюйте таблицю. Проілюструйте навики надання першої допоми при наведених травмах.

Шановні глячі , до вашої уваги декілька випадків , які можуть трапитись із будь ким.

 

 

 

Перша допомога при розтягненні

                                    Ударі

                                    Вивиху

                                    Переломі.

 

Отже , ви зробили все правильно . Це свідчить про те . що у разі подібних травм ви зможете своєчасно допомогти потерпілому . Перша допомога – це комплекс найпростіших медичних заходів , що виконуються на місці враження з використанням підручних засобів. І якщо ви ними володієтье ви, можливо, колись зумієте врятувати чиєсь життя . Так , що при кожній можливості вдосконалюйте свої знання про першу долікарську допомогу не тільки при травмах , а при кровотечах ,отравленнях тощо.

Дякую вам шановні гості передачі. Канал Всезнайко – великий помагайко прощається з вами. До наступних зустрічей.

 

ІV. Етап рефлексії.Підсумок уроку

 

Запитання до учнів

Вправа « Дерево життя»

На зелених листочках намалюйте дії , які зміцнюють здоровя ;

На жовтих – послаблюють;

Корені – ознаки , успадковані від батьків;

Стовбур – ті , які б ви хотіли в собі розвивати.

Вправа інтерв’ю

  • Чи досягла наша робота на уроці поставленої мети?
  • Чи сподобалось вам бути учасниками передачі « Стосується кожного»?
  •  Чи стосується ця тема дійсно кожного? Яким чином?
  •  Чи знадобляться вам набуті сьогодні знання?
  •  Чого корисного ви навчилися на цьому уроці?
  • Яку інформацію з нашого уроку ви б використали для  збереження власного здоров’я?

 тепер можете розслабитись і запрошую вас на пізнавальну екскурсію у банк цікавих фактів  про ОРС

Банку цікавих фактів про опорно – рухову систему.

  • Набирання ложкою супу з тарілки задіює близько 30 суглобів верхньої кінцівки
  • Найдовша кістка людини – стегнова , найкоротша і найменша – стремінце
  • У ногах знаходиться чверть всіх кісток людини. З близько двох сотень кісток людського тіла 52 розташовані саме в нижніх кінцівках.
  • Після тренування для повного відновлення м’язових волокон необхідно в середньому близько 48 годин
  •  Найшвидшими з відновлення є м’язи трицепса, а найдовше відновлюється спина. Будьте уважні і враховуйте цей нюанс при побудові програми тренувань.
  • . Поцілунки є відмінним профілактичним засобом проти появу зморшок на обличчі, оскільки задіюють від 29 до 34 лицьових м’язів.
  • . М’язи атрофуються в два рази повільніше, ніж зростають. Це означає, що достатньо один раз наростити мускулатуру — а далі її підтримувати регулярними тренуваннями. І краса і здоров’я вам забезпечені!
  • .Не займаючись спортом, людина втрачає в 30 років 15% м’язів, в 40 років — 28%, в 50 років — 40% м’язів. При такій втраті м’язової маси майже неминуче наступають проблеми з опорно-руховим апаратом, і доводиться ходити з паличкою.
  • Людині легше посміхнутись , ніж насупитись:у першому випадку працює  всього 17 мязів , а в другому аж 43.

Тож посміхайтесь частіше , це набагато легше і корисно для здоровя та оточуючих .

І на кінець хочу повернеутись до слів , що звучали на початку уроку І запропонувати їх вам , як основний востулат для вашого життя , адже він перевірений роками , а його дієвість великим досвідом наших попередників і нами сьогодні.

Ви дуже активно працювали на уроці . усі без винятку і я оцінюю вашу працю найвищим балом , а наскільки добре ви засвоїли матеріал сьогоднішнього уроку і готові використати при нагоді оцінить саме життя, а навики надання долікарської допомоги вдосконалюйте при кожній можливості.

Грайте , стрибайте , кружляйте надворі

Хоч і перерви маленькі у школі .

Радійте життю , посміхайтесь,

З неприємними травмами ніколи не зустрічайтесь!

V. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати §33 підручника, дати усні відповіді на запитання  стор. 145 підручника       (репродуктивний рівень)
  2. Поміркуйте! Гуцули, сплавляючи ліс по стрімкій гірський річці, одягали широкий пояс "черес ". Чому? (конструктивний рівень)
  3.   Визначити хто з рідних має вади хребта. Скласти для них памˊятку “Основні заходи з профілактики”  (творчий рівень)

І памятайте здоров’я – це ще не все , але без здоров’я – усе – нічого

Тож будьте здорові !

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
28 січня 2019
Переглядів
5037
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку