5 жовтня о 18:00Вебінар: Використання дитячого фольклору на уроках іноземної мови

Урок української літератури. 7 клас Тема. Ліна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила». Ідея глибокого духовного наповнення людини – її «крилатості»,

Про матеріал
Урок української літератури у 7 класі на тему: "Ліна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила». Ідея глибокого духовного наповнення людини – її «крилатості», що проявляється індивідуально. Духовне багатство – найбільший скарб у житті"
Перегляд файлу

Українська література                        7 клас

Тема. Ліна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила». Ідея глибокого духовного                  наповнення людини – її «крилатості», що проявляється індивідуально.

Духовне багатство – найбільший скарб у житті

Мета.

формувати предметні компетентності:

знаннєва складова: поглибити знання  про життя і творчість Л.Костенко,  розуміння різниці між матеріальним і духовним, визначати провідну думку кожної частини;

діяльнісна складова: розвивати вміння виразно й вдумливо читати поезію, коментувати її, визначати основні моменти, характеризувати образи, розуміти різницю між матеріальним і духовним, висловлювати власні міркування про духовність людини та значення духовного в сучасному житті;

 ціннісна складова: сприяти вихованню загальнолюдських цінностей, любові до поезії; стимулювати школярів дискутувати про необхідність бути духовно розвиненим і багатим;

ключові компетентності: розвивати соціальну та громадянську компетентність, вчитися правильно спілкуватися державною мовою, вчитися впродовж життя.

Теорія літератури: ліричний твір, ліричний герой, диптих, художні засоби, логічний наголос, пауза.

Обладнання: підручник, портрет письменниці, виставка малюнків-віршів, відео «Політ чайки», «Виразне читання вірша Б. Ступкою», картки самооцінювання, паперові кольорові зображення чайки – символ уроку.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу

«Людина народжується не для сумного існування в бездіяльності, а для праці над великою і грандіозною справою».                            (Леон Баттіста Альберті)

 

Перебіг уроку

I. Організаційний момент

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку

- Доброго дня! Приємно бачити вас такими радісними, зосередженими  і трішки схвильованими. А якими ви хочете бути на сьогоднішньому уроці?...

Я бажаю вам бути старанними й активними, а собі – уважною до кожного з вас,  щоб наш урок був плідним і цікавим. Тим паче, що заняття сьогодні ми проведемо в такому собі морському стилі.

2. Подивіться на фото і скажіть, що ви бачите з іншого боку. Отож, те, що ми бачимо щось  перед собою, ще не означає, що ми бачимо всю ситуацію.

3. Вправа «Очікування»

 Пропоную розпочати наш урок із заповнення Берега Надій і Сподівань. Напишіть на стікерах, що ви очікуєте від заняття і приклейте свої бажання на Берег Надій.

II. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слово учителя: Сьогодні ми розглянемо два поетичні твори Ліни Костенко «Чайка на крижині» та «Крила», які дадуть можливість нам розкрити ще одну індивідуальність людську, яку дуже цінувала поетеса, - це окриленість, крилатість людську – глибоке духовне наповнення людини й вважала це найбільшим скарбом у житті.

 Щоб краще зрозуміти думку автора про духовне багатство як найбільший скарб, нам потрібно не тільки знати зміст поезії, а й виразно читати, передати почуття і переживання ліричного героя, усвідомити естетичні принади поезії. Цьому і буде присвячено сьогоднішній урок.

2. Робота з епіграфами

- Поясніть зміст епіграфу до уроку.

Немає найбільшого щастя на землі, ніж щастя ЖИТИ. Щаслива по-справжньому та людина, яка через все життя пронесла з гідністю своє ім’я, не зробила чогось дуже поганого ні своїм близьким, ні взагалі чужим людям, за що потім було б соромно.

ІII. Актуалізація опорних знань

  1. Прийом «6 капелюхів Едварда де Боно» - обговорення поетеси  Ліни Костенко? 
  2. Прийом «Складання доміно»

Ліна Костенко – талановита – безкомпромісна – самобутня – щира – чесна – людина – принципова.

  1. Розгадування  кросворда
  • Розгадавши кросворд, ми визначимо, які риси характеру притаманні поетесі

( її ім’я – ключове слово).

 

М

 

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

Г

  і

 

 

 

 

 

 

І

 н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

П

 а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Б

 

 

К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Т

 

 

 

 

 о

 

 

 

 

 

 

 

Л

 

 

 

 

 

 с

 

 

 

Н

 

 

 

 

 т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Н

 е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

П

 

 

 н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 к

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

П

 

 

 

 о

 

 

 

Відповідь:  мрійливість, гідність, інтелектуальність, патріотизм,  безкомпромісність, талановитість, людяність, неповторність, нестандартність, принциповість, критичність, прямота.

4. Бесіда за запитаннями:

● Як ви думаєте, за що українці  шанують і поважають Ліну Костенко?

  Більшість її творів – це … (поезії). «Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі»…

Давайте згадаємо визначення поезії як літературного жанру. (Поезія – невеликий художній твір у віршах).

● Які проблеми  порушує Ліна Костенко у своїх творах? (добро і зло, бережливе ставлення до природи, рідної мови; дружба і зрада, людська індивідуальність, сенс людського життя та інші.)

● Назвіть риси характеру, які найбільше, на ваш погляд, поетеса цінує в людині? (прямоту, гідність, мрійливість, принциповість, людяність, інтелектуальність, талановитість, неповторність, критичність).

  1. Слово учителя

Отже,  ми продовжимо знайомство із творчістю поетеси виняткового таланту, яка ніколи не йшла на компроміс із своєю совістю, не продала свого таланту, не кривила душею, залишалася стійкою у своїх переконаннях. Це Ліна Костенко – наша сучасниця, лауреат багатьох українських та міжнародних літературних премій. Її талант занурюватися у глибини людської душі є визначальною духовного багатства поетеси, умінням віддавати себе без останку «вищому ідеалу», яким для неї стала поезія.

На долю поетеси випали як гучна слава, так і не менш гучне мовчання…Але завжди вона вміла найголовніше – залишатися сама собою, бути символом нескореної України.

Я вибрала Долю собі сама

     І що зі мною не станеться

           У мене жодних претензій нема

           До Долі моєї обраниці. Л.Костенко

IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

  1.  Розповідь вчителя про історію написання

Поема «Чайка на крижині» складається з п'яти частин: «Надбережжя», «Крига на Одрі», «Крила», «Грунт», «Усміх», кожна з яких має свій зміст, закінчену думки, але в той же час пов'язані з перебуванням Л. Костенко у Польщі, зокрема, у морському порту Щецина, де Ліна спостерігає за красою Одри, кораблями біля причалів. Наступала весна, скресала крига. На одній з крижин вона побачила чайку. Це підштовхнуло її до роздумів про смисл життя людини. Героїня твору любить Польщу за її легенди, мову, звичаї, дружбу, щирість, але для неї рідний край — наймиліший. Одного разу вона побачила корабель з прапором рідного краю, який збентежив її душу і серце. І лірична героїня остаточно зрозуміла, що, де б ти не був, але батьківська земля, рідний край для кожної людини є наймилішим.

Саме в цей час вирішувалось наболіле для авторки: переїжджати до Польщі, на Батьківщину коханого, чи залишитись на Україні? Уже народилась донечка – Оксана (тепер Оксана Пахльовська, відомий учений, перекладач, поетеса). Патріотизм, велика мужність, незламність – перемогли. Л. Костенко обирає Україну, а звідси – розлука з рідною людиною. Такі життєві круговерті народжують Музу – з’являється поезія «Поїзд у Варшаву» і поема «Чайка на крижині», де ми спостерігаємо зболені роздуми, переживання і навіть сумніви.

Демонстрація відеоролика «Поїзд у Варшаву» 

«Для тебе той край найкращий, де виросли крила».  /Ліна Костенко/

2. Робота над твором «Чайка на крижині»:

Яке відчуття викликає ця поезія?

Демонстрація відеоролика «Чайка на крижині»

- Які почуття викликав у вас вірш?

- Які незвичні для вас образи ви можете виокремити у поезії? Чим вони вас вразили?

3. Словникова робота (свита – старовинний верхній одяг із домотканого сукна; бідувати – жити в бідності; рядно – вид простирадла)

4. Прийом «Спеціальні ролі під час обговорення»

  • Перекажіть зміст поезії від імені людини.
  • Перекажіть зміст поезії від імені чайки. 
  • Перекажіть зміст поезії від імені зими 

-  чому наш ліричний герой (а це героїня – сама поетеса) звернула увагу на самотню чайку?   (Чайка завжди шугає над морем і раптом – такий незвичайний для неї стан – сидить на крижині. )

5. Виразне читання поезії Л. Костенко «Чайка на крижині» Звучить музика

  -  Коли слухали поезію, виникали почуття  страху, безнадії, жалості..

То чому ж зникає це від­чуття?  (Бо чайка має крила та може полетіти.)

  •    Назвіть істот в природі, які мають крила. (Птахи, мухи, бджоли, коники...). Для чого вони їм потрібні?
  1. Асоціативний кущ Спробуйте пі­дібрати асоціації до слова «крила».

1-ий учень. Рух, політ, небо, птах, воля.

2-ий. Простір, повітря, мчати, вітер, зірки.

3-ій. Вирій, безкрає небо, сяйво, обрій.

  1.  «Кубування»
  • То що ж дають крила? Застосовуючи   прийом   кубування,   визначте   призначення   крила   як  частини організму.

Крило:

  • рівновага;
  • захист від негоди;
  • подати крило – вияв дружніх стосунків;
  • засіб для здобування їжі.
  • Відчуття свободи, польоту.

Як каже про це поетеса?  (Я ж маю крила. Нащо крилатим грунт під ногами?)

Підбираючи до образу чайки асоціації, ви жодного разу не назвали слово «людина». Чому? (Бо людина не має крил.)

Учитель. Добре. А тепер давайте прослухаємо вірш Ліни Костенко «Крила». Які в поетеси народжують­ся асоціації? Чи може людина бути крилатою?

8. Робота над твором «Крила»

Демонстрація відеоролика «Крила» у виконанні Б. Ступки

 Евристична бесіда:

-     Що ви відчули після  того,  як послухали поезію?

-    Як розумієте символічне значення образу «людських крил»? (це те, що високо підносить людину, це ознака злету, натхнення, свідчення «Божої іскри», що дається далеко не всім)

 -  Як розумієте вислів: «Крилатим грунту не треба»?

-   Зараз ви ще раз прослухаєте цю поезію, але вже покладену на музику не менш талановитою людиною Юлією Голумбовською по­міркуйте, що ж робить людину крилатою?

  1. Демонстрація відеоролика пісні «Крила»

- Яку окриленість мала на увазі Ліна Костенко: реальну чи «внутрішню»?

- А чи має крила сама поетеса? Якщо так, то які? Власну думку обґрунтуйте.

  • Яку людину вважають духовно багатою?
  • У який символ переростає образ крил?
  •  А як бути безкрилій людині? Як їй відшукати шлях до неба, до вільного польоту?

Учитель. Читаючи поезію «Крила» Л. Костенко, кожний із вас, мабуть, звернув увагу на символічне значення людських крил. Чим дорослішою стає людина, тим і крила її стають більшими. У вірші Ліни Костенко «Крила» конкретним художнім образом є крила (один план художнього зображення), а прихованим реальним явищем є такі людські якості, як піднесення, натхнення, упевненість, незалежність (другий план художнього зображення). Отже, образ крил в однойменному творі Ліни Костенко алегоричний.

Для чого людині потрібні крила? Хіба вона літає? Так. Людина літає не тільки уві сні. Крила для кожного є тим глибоким духовним наповненням, що проявляється індивідуально.

Чому людина має крила, а не може полетіти? Це залежить у більшій мірі від неї самої, її прагнення, бажання, цілеспрямованості, наполегливості, старанності.

Тому кожен повинен прагнути до самоствердження, подолання життєвих труднощів у сучасному житті, а цьому допоможуть наші крила.

  1. Прийом «Незакінчене речення»

 «Мати крила – це……»

  1. Схема «Крилаті»

Схема «Крилаті»

крилаті

 

                       люди                                                                               птахи

(земля, поле, пари, живе на землі, не літає)                                      (небо, воля,хмари)

 

  1.  Техніка «Кола Вена C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Безымянный.bmp
  2.  Прийом  «Гронування»

Завдання. Складіть інформаційне ґроно про людські крила.

 

духовне багатство милосердя доброта любов талант

14. Фразеологічний калейдоскоп:

У яких випадках говорять, що у людини виросли крила за плечима? (коли вона перебуває у стані піднесення, відчуває прилив сил, енергії)

В українській мові є чимало фразеологізмів зі словами крила:

    ростуть (виростають) крила — хто-небудь відчуває приплив сили, енергії, натхнення;

    як на крилах — у доброму настрої, на піднесенні; дуже швидко;

    під своє крило — для захисту, опікування;

    давати крила — викликати в кого-небудь піднесення, натхнення, почуття впевненості у собі, у своїх силах, здібностях;

    обламувати крила — позбавити кого-небудь високих прагнень, поривань, мрій;

    опустити крила — утратити впевненість у собі, примиритися з чимось, зневіритися у своїх силах;

    обпалювати собі крила — зазнавати невдачі в чому-небудь; не досягати чогось бажаного;

    складати крильця — відмовлятися від будь-яких дій, від боротьби; скорятися;

    підрізати крила — позбавити кого-небудь можливості здійснювати щось;  підірвати міць, знесилити когось або обмежити поле діяльності.

Крила — це символ духовності, багатства думки, емоційного піднесення, могутності, незалежності й впевненості. У греків крила символізували любов і перемогу. Давньогрецький філософ Платон вважав крила символом розуму. Їх зображують на взутті (як у Меркурія), що означає здатність до величезного духовного піднесення (Словник символів).

15. Метод «Мозковий штурм»

-  Підтвердіть або заперечте думку: провідна ідея є спільною для двох поезій, думка, започаткована у першому вірші, завершується у другому.

Чим вони поєднані?

  1. Спільним ідейним задумом: людина має крила, але не завжди ними користується.
  2. Алегоричним образом крил.
  3. Засобами мовленнєвого зв’язку: перша частина закінчується словами «Нащо крилатим грунт під ногами?», а друга розпочинається «А й справді, крилатим грунту не треба»

Отже, діти, я здогадуюся, що ви помітили – ці поезії вони пов’язані одним задумом, сюжетом, образом. Це явище для вас нове. Називається воно диптих.

   Термін «диптих» зазвичай застосову­ється на позначення парних образотворчих творів (картин, гравюр, фресок), об'єднаних загальною ідеєю або сюжетом. Також цей термін вживається стосов­но малих літературних форм, у першу чергу віршів.

Робота в зошитах. Діти записують, що таке диптих.

16. Аналіз поезій

Видавництво – перевіряє роботу груп

Аналітична рада – порівнюють поезії

Художня рада - створюють колаж

Редакторська рада – аналізують поезію

Жанр: поезія

Тема: розповідь про духовно багату людину.

Головна думка: "Людина нібито не літає...а крила має"

Ідея: уславлення духовних поривань людини.

Художні засоби.

Епітети: "вічного поривання".

Риторичні запитання: "А як же людина?", "А що ж людина?".

Риторичні оклики: "А крила має!"

Рефрен: А крила має.

        А крила має!

Анафора: "То буде ...", "У кого...", "або з ..."  

Порівняння: "крила, не з пуху-пір'я,а з правди, чесноти і довір'я" 

Антитеза: "Землі немає, то буде небо".

Заперечувальне порівняння: "Немає поля, то буде воля", "Немає пари, то  будуть хмари". 

По-справжньому крилата особистість не ганяюється за матеріальними благами ("землі нема, ... немає поля ... немає пари"). У неї багатий духовний світ ("крила з правди, чесноти і довір'я"). 

V. Закріплення знань, умінь та навичок учнів

  1. Створення музею літературного  твору: у музеї завжди зберігають найцінніше. Пропоную створити 3 зали з експонатами: предмети, почуття, звуки.

Висновок: який найцінніший експонат у нашому музеї?

2. Скласти сенкан на тему «Крилатість»

«Крилатість»

Висока й творча

Приходить, надихає, рухає…

Втримати її уміє не кожен.

Злет.

3. Інтерактивна вправа «Мікрофон»:

- Як, на вашу думку, мати крила людині – це обов’язок чи довільне бажання?

- Чи вважаєте ви, що у вас є крила? Якщо так, то поясніть, що це для вас означає?

- Як би ви скористалися крилами, якщо б мали їх?

- Погоджуєтеся із тим, що чим дорослішою стає людина, тим і крила стають більшими?

- А чому ж людина має крила, а не може полетіти? (це залежить від неї самої, її прагнення, бажання, цілеспрямованості, наполегливості, старанності)

- У чому можуть допомогти нам наші крила? (підняти у повітря = піднести над буденністю, сірістю повсякдення; подолати якісь життєві труднощі у сучасному житті).

- Я думаю, що «крилатість людини – це … »

VI. Підсумковий етап уроку

1.  Записати у зошитах одним реченням основну думку уроку.  (Не ламати власних крил песимізмом, нещирістю чи байдужістю)

  1. Вправа «Асоціація» (Якими ми були?)

к – конкретними;

р – рішучими, розумними;

и – (і) – інтелектуальними;

л – люблячими;

о – окриленими.

  1. Робота з картиною

Людина створена з добра і зла, тому вона і добра, і зла. Все залежить від її вибору. «Крилатість» доступна не всім людям. І не завжди такі люди знаходять розуміння серед собі подібних. Але завдяки їх мужності, розуму, бажанню пізнати світ, підкорити небо, стихії, їх «крилатості» й відбувається прогрес людства.

Людина завжди ціниться по тому,

Що вона зробила, що могла,

Скільки сил у неї вистачало,

Щоб на світі більше щастя стало.

І хто ж сказав, що люди крил не мають?

І що вони, як птахи, теж літають.

Одні підносяться до неба в своїх снах,

Інші — у добрих, праведних ділах!

  • Роздаємо усім учасникам символи уроку – паперові чайки – символ польоту, волі, мрії, простору, натхнення.

VIІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів «Самооцінювання»

 

VIIІ. Домашнє завдання

- вивчити один із віршів напам’ять (на вибір)

- підготуватися до міні – диспуту про необхідність бути духовно багатою та розвиненою людиною. 

 

Додатки

 

 

 

Критерії

Норми оцінювання

Бали

1. Я умію добирати аргументи, чітко їх висловлюю

3

 

2. Я умію робити логічні висновки, обґрунтувати власну думку

3

 

3. Я умію конкретно відповідати на запитання

1

 

4. Я знаю теорію літератури

1

 

5. Умію виразно читати поезію, маю досконале мовлення

2

 

6. Був (ла)  активною на уроці

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХУДОЖНІ ЗАСОБИ ВИРАЗНОСТІ ПОЕЗІЇ Л. КОСТЕНКО «ЧАЙКА НА КРИЖИНІ»

Художні засоби

Приклади

1.

 

2.

 

Художні засоби: метафора, епітет, риторичні запитання, риторичний оклик, звертання, повтори.

 «Зима не вдягла… свиту», «зима… часом вже й приміряла», «зима… пошукала, поплакала… лютувала, стелила… сперечалася… несла… збиралась», «проснулись дерева», «лід потемнів», «крига буйно ломилась», «відкриті двері-протоки»

 «Одрі темній, широкій», «самотня чайка», «крижина майже прозора», «вода весняна»

 «Що ж робити?»,«Ти куди ж розігналась?Чи, бува, не до самого моря?»«Ну, а що, як її розливає вода весняна?»«Ну, а що, коли їй та удержать тебе несила?» «Нащо крилатим ґрунт під ногами?» «Дивна людино!»  «Ну, а що…»  « Дивна людино!»

Як колись лютувала, стелила рядно ожеледиць.

Метафора, персоніфікація

Крига буйно ломилась у відкриті двері протоки.

Метафора

І, нарешті, по Одрі – темній, широкій – на останній крижині самотня чайка пливе

 

Епітети

  • Нащо крилатим грунт під ногами?

Риторичне питання

Землі немає,

то буде небо.

Антоніми, антитеза, протиставлення

А крила має.

А крила має!

Повтор; анафора; окличне речення

 

 

 

ХУДОЖНІ ЗАСОБИ ВИРАЗНОСТІ ПОЕЗІЇ Л. КОСТЕНКО «КРИЛА»

Художні засоби

Приклади

1.

 

2.

 

 

 «А як же людина?», «А що ж людина?», «А крила має!», «У кого —…», «А крила має!»

6. Художні засоби.

Риторичні запитання:

«А як же людина?»

«А що ж людина?»

Риторичний оклик: «А крила має!»

Повтори: «У кого — ...», «А крила має!»

 «Ґрунт».

Епітети: «мова жива», «дружба нова».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кравченко Маргарита
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
28 березня 2019
Переглядів
7083
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку