Урок № 59
Гомеостаз і регуляція функцій організму. Нервова регуляція. Гуморальна регуляція. Гормони.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1.Гра «Сніжний ком»
Учитель пише на дошці вивчений на минулому уроці термін або поняття, а учні називають по одному слову, що його стосується. Повторювати слова не можна. Слова записують проти терміна, а потім один з учнів узагальнюють їх.
Наприклад: сон, сновидіння, швидкохвильовий сон тощо.
4.Засвоєння нового матеріалу
1.Гомеостаз і регуляція функцій організму.
Розповідь вчителя:
Усе життя людини проходить у безперервному зв’язку із зовнішнім середовищем,тому здоров’я людини не можна розглядати як щось незалежне, автономне. Воно єрезультатом дії природних, антропогенних та соціальних факторів і віддзеркалює динамічнурівновагу між організмом і середовищем його існування. Будь-якому організмові потрібні певні умови існування, до яких у нього виробляється пристосування в процесі розвитку. Середовищем існування для клітин організму є внутрішнє середовище (кров, лімфа, тканинна рідина). Склад і властивості внутрішнього середовища підтримуються на відносно постійному рівні, що створює умови для життєдіяльності всього організму.
Запитання учням:
Очікувана відповідь учнів:
Гомеостаз – це сталість хімічного складу і фізико-хімічних властивостей внутрішнього середовища організму.
Розповідь вчителя:
Термін «гомеостаз» був запропонований в 1929 році американським фізіологом У. Кенноном, який вважав, що фізіологічні механізми, що підтримують постійність внутрішнього середовища в організмі, настільки складні і різноманітні, що їх бажано об'єднати під загальною назвою гомеостазу.
Технологія «Мікрофон»
Складання опорного конспекту:
В організмі людини на сталому рівні підтримується:
— температура тіла;
— тиск крові;
— осмотичний тиск;
— кислотно-лужна рівновага.
Складання опорного конспекту:
Сталість внутрішнього середовища забезпечується:
— безперервною роботою органів дихання;
— кровообігом;
— травленням;
— виділенням;
— підтримується за допомогою нервово-гуморальної регуляції.
Розповідь вчителя:
Однією з найважливіших систем підтримки гомеостазу є серцево-судинна система.
Запитання учням:
Очікувана відповідь учнів:
Функція кровоносної системи полягає в підтримці заданого об'єму крові і розподілі її по судинах та у зміні кровопостачання відповідно до зміни потреб тканин у кисні при різних навантаженнях.
Очікувана відповідь учнів:
Недостатнє постачання тканин киснем може бути причиною кисневого голодування і загибелі клітин.
Розповідь вчителя:
Крім того, кров бере участь у підтримці кислотно-лужної рівноваги і в гуморальній регуляції функцій органів і систем, переносячи гормони та інші біологічно активні речовини від ендокринних залоз до органів.
Система дихання також виконує важливі гомеостатичні функції.
Очікувана відповідь учнів:
Система дихання виконує важливі гомеостатичні функції. вентиляцію, легеневий кровообіг, дифузію газів через альвеолярно-капілярну мембрану, транспорт газів кров'ю і тканинне дихання.
Пояснення вчителя:
Забезпечення газообміну між організмом і навколишнім середовищем повинно відповідати швидкості обмінних процесів і пов'язаної з нею швидкості споживання клітинами кисню. Тому робота дихальної системи повинна бути спрямована на підтримку постійного рівня кисню і вуглекислоти в умовах, що змінюються.
Самостійна робота з підручником
Завдання для опрацювання:
Обговорення відповіді учнів
2.Нервова регуляція.
Бесіда:
Очікувана відповідь учнів:
Функції нервової системи:
1) об'єднує організм в одне ціле;
2) регулює роботу органів і систем;
3) підтримує сталість внутрішнього середовища організму;
4) здійснює зв'язок організму із зовнішнім середовищем і забезпечує адаптацію в мінливих умовах;
5) визначає психічну діяльність індивіда.
Очікувана відповідь учнів:
Нервова регуляція здійснюється за допомогою нервових імпульсів.
3.Гуморальна регуляція. Гормони.
Запитання учням:
Гуморальна регуляція - церегуляціяфізіологічних процесів в організмі людини, що відбувається за участю гуморальних чинників, які переносяться кров'ю, лімфою та тканинною рідиною. Гуморальну регуляцію забезпечують залози внутрішньої секреції (ендокринні залози)
Складання опорного конспекту:
Ознаки ендокринних залоз:
До залоз внутрішньої секреції відносять: гіпофіз, епіфіз, щитоподібну, прищитоподібні, вилочкову (тимус), надниркові залози
Проектування зображення на екран:
Ендокринні залози людини: 1 - епіфіз, 2 - гіпофіз, 3 - щитоподібна залоза, 4 - тимус, 5 – надниркові залози, 6 - підшлункова залоза, 7 - яєчники, 8 - яєчка
Деякі залози називаються змішаними. У них виробляються не тільки гормони, а й продукти зовнішньої секреції. Це підшлункова та статеві залози.
Проектування опорної схеми на екран:
Ро
Складання опорної схеми:
Складання опорної схеми:
Повідомлення учня:
Історія відкриття гормонів
Велике значення для розвитку терапії мало відкриття гормонів. Вперше глибоко вивчав залози внутрішньої секреції Броун-Секар, який у 1889 р. в Паризькому біологічному товаристві зробив доповідь на підставі досліду, проведеного на собі, про дію водних витяжок з яєчок собак і морських свинок. Ці спостереження в той час зустріли з недовір'ям. У 1902 р. англійські фізіологи В. Бейліс (1860-1924) і Е. Старлінг (1866-1927) відкрили в слизовій оболонці дванадцятипалої кишки секретин, що стимулює виділення жовчі і панкреатичного соку. Старлінг ввів у науку термін «гормон» (від «юрцасо» - спонукати). У 1914 p. Е. Кендаль виділив тироксин - гормон щитовидної залози. В першій половині XX ст. було відкрито гормони гіпофіза, яєчників, прищитовидних залоз, надниркових залоз, жовтого тіла та ін. Видатною подією для терапії було відкриття в 1921 р. канадським ученим Ф. Бантінгом (1891-1941) гормону підшлункової залози - інсуліну, який широко застосовується у лікуванні цукрового діабету, шизофренії. В основу методу виділення інсуліну було покладено теоретичні й експериментальні висновки здійсненої ще в 1901 р. роботи російського вченого Л. В. Соболева (1870-1919).
5.Узагальнення і закріплення знань
5.1.Вправа «Своя шпаргалка».
Учні повинні створити власний опорний конспект з набутих знань щодо нової теми, який вони зможуть використати під час відповіді на наступних уроках
5.3. Вправа «Третій зайвий».
Визначте «зайвий» термін з переліку та вкажіть за якими ознаками був зроблений вибір.