Гомер. Сюжетна основа поеми „Іліада”, відтворення в ній міфології та історії Давньої Греції.

Про матеріал
Урок побудований у формі подорожі.Для цього діти розгадують косворд,щоб знайти напрямок мандрівки.На уроці працюють помічники. Це „археологи”, „дослідники”, „читці”, які заздалегідь отримали окремі завдання.Виконуючи завдання,учні прямують до поставленої мети:розкривають міфологічну основу та реалістичні елементи твору, проаналізовують вибрані пісні „Іліади” („Гефест кує Ахіллові зброю”, „Загибель великого Гектора”).
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

тема уроку:

„Гомер. сюжетна основи поеми „іліада”, відтворення в ній міфології та історії давньої греції”

(6 клас)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель зарубіжної

 літератури: Боднарук О.П.


Тема уроку:

Гомер. Сюжетна основа поеми „Іліада”, відтворення в ній міфології та історії Давньої Греції.

 

  Епіграф:

Прочитай золоті манускрипти,

подивися у вічі вікам.

       Ліна Костенко

Мета уроку:

познайомити учнів з поемою Гомера „Іліада”, розкрити міфологічну основу та реалістичні елементи твору, проаналізувати вибрані пісні „Іліади” („Гефест кує Ахіллові зброю”, „Загибель великого Гектора”);

розвивати абстрактне мислення, творчу уяву і навички користування словниково-довідниковою літературою;

виховувати інтерес до пам’яток античної культури.

Обладнання:

портрети Гомера, Г. Шлімана, античних богів; таблиця: Греція ІІ ст. до н.е.; опорна схема „Ахілл”, кросворд.

Тип уроку:

комбінований

Структура уроку

І. Підготовка до сприйняття навчальної теми: а) кросворд.

ІІ. Оголошення теми уроку, мети, епіграфа.

ІІІ. Формування нових знань, умінь, навичок.

 а) навчальна рольова гра: повідомлення „археологів”, „дослідників”;

 б) слово вчителя;

 в) словникова робота;

 г) читання художнього тексту учнями „ланцюжком”;

 д) характеристика образу Ахілла і складання опорної схеми;

 е) бесіда за питаннями вчителя;

 є) читання художнього тексту учнями „в особах”.

IV. Підсумок уроку.

V. Домашнє завдання.

Хід уроку

І. Підготовка до сприйняття навчальної теми.

1. Слово вчителя: Дорогі діти, ви любите подорожувати. Якщо так, то вам потрібно довести свою готовність до подорожі і розгадати кросворд, що підкаже напрям мандрівки.

Кросворд „Куди нам плисти?”

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Дружина великого Зевса? (Гера)
  2. Назвіть гору, на якій жили боги у Давній Греції. (Олімп)
  3. Для кого Дедалі збудував Лабіринт. (Мінотавр)
  4. Жорстокий бог війни. (Арей)
  5. Назвіть юнака, який через самозакоханість перетворився у квітку смерті. (Нарцис)

(Діти зачитують слово по вертикалі)

 

Отже, наш шлях проляже  до берегів Давньої Греції. Який же засіб пересування обрати? Давайте відправимось у мандрівку на легендарному кораблі „Арго”. Його щоглу прикрашають сніжно-білі вітрила, а в корабельну корму вкладено шматок священного дуба з Додонського гаю. У цій подорожі вам доведеться виявити неабияку спритність, сміливість, знання. Отож ,у путь! Щасливого плавання!

ІІ. Оголошення теми уроку, мети, епіграфа. (на дошці записано)

ІІІ. Формування нових знань, умінь, навичок.

Слово вчителя: У мене сьогодні будуть помічники, які розкажуть нам багато цікавого. Це „археологи”, „дослідники”, „читці”, які заздалегідь отримали окремі завдання.

В „Іліаді” розповідається про події Троянської війни. „Іліада” – це епічна поема, яка складається з 15700 віршів, котрі були розподілені античними вченими на 24 пісні, по числу букв грецького алфавіту. Але перш-за-все ми запишемо у словничок термін „епічна поема” – поетичний твір великої форми, в якому розповідається про значні події далекого і близького минулого.

Що це за Троянська війна: це вигадані події чи ні? Чи існувала Троя і де вона знаходилась? Ці питання дуже цікавили вчених, а особливо нім. вченого Г. Шлімана. Довгий час вважалося, що події, описані в поемі „Іліада”, – це вигадка. Понад 100 років тому нім. вчений Генріх Шліман довів, що це – правда.

Як ж він це довів?

Повідомлення „археологів”

Генріх з дитинства цікавився історією. Якось батько подарував йому книжку з малюнками, на одному з них було зображено палаючу Трою, оточену війнами.

Інсценізація:

Хлопчик спитав у батька:

  • Тату, а чи насправді у Трої були такі товсті стіни, як тут на малюнку?
  • Напевно були, – відповів батько.
  •                 Тоді, – вигукнув Генріх, – вони не могли зникнути без сліду.  Я виросту, поїду до Греції і обов’язково їх викопаю.

Шліман здійснив свою дитячу мрію. Коли виріс, він зайнявся комерцією, щоб зібрати грошей. Він накопичував гроші, а коли йому було 45 років, раптово закрив всі свої справи і вирушив до Греції. Шліман вірив, що Троя існувала і була зруйнована. Він керувався текстом Гомерових поем під час розкопок. У 1870 р. Шліман почав розкопувати Гисарлик на Турецькому березі Дарданелльської протоки. Він шукав у його надрах Трою і розкопав її. Він побачив сліди великої пожежі, від якої загинуло місто, багато битого посуду, бронзову зброю і золотий скарб троянського царя.

Вчитель: За висновками вчених Троянська війна тривала з 1194 до 1184 р. до н.е. Місто Троя (або Іліон) знаходилась на північно-західному узбережжі Малої Азії, де нинішня Туреччина біля Дарданелльської протоки, що з’єднує Егейське море з Мармуровим (показати на карті)

Чому розпочалася Троянська війна?

Про це нам розкажуть „дослідники”.

„Дослідники”

Як розповідається у міфі, під час шлюбного банкету правителя Північної Греції Пелея і морської богині Федіти запросили всіх богів і богинь. Але одну – богиню ворожнечі Еріду не запросили. Ображена, вона вкинула до зали золоте яблуко з написом „Найгарнішій”.

Це було яблуко розбрату. Три богині Гера, Афіна і Афродіта, кожна з яких хотіла, щоб найгарнішою вважали її, – звернулися до Паріса, сина троянського царя, щоб їх розсудив.

Гера, якщо він найгарнішою назве її, обіцяла багатство і владу, Афіна – мудрість і славу, Афродіта – кохання найвродливішої жінки. Паріс віддав яблуко Афродіті. Саме з її намови Паріс викрав прекрасну Єлену – дружину царя Спарти Менелая. Ображений цар повідомив про це всі міста Греції. Зібралося величуще військо, на чолі якого був брат Менелая Агамемнон і повів його до стін Трої.

Вчитель: Діти! В сучасній мові вживається вислів „яблуко розбрату”. Може, хто-небудь знає, що воно означає?

(учні записують у словники)

А що ж далі розповідає міф?

„Дослідник”

В похід вирушив володар острова Ітакі, цар Одісей і син морської богині Федіти – Ахілл. Все військо попливло до Трої.

Мури міста були міцними, бо їх будували самі боги – Посейдон і Аполлон.

Війна затяглася на 10 років. Багато троянських міст ахейці вже завоювали та пограбували, але самого Іліону взяти так і не зуміли за всі 10 років.

Ішов 10-ий рік війни, частину якої (52) й зображено в „Іліаді”.

Вчитель: (короткий зміст поеми „Іліада” за планом)

  1. Агамемнон образив Ахілла.
  2. Патрокл б’ється з Гектором і гине.
  3. Ахілл повертається до війська, б’ється з Гектором, вбиває його.
  4. Пріам звертається до Ахілла з проханням віддати тіло Гектора.
  5. Похорони Гектора.

У скіфських курганах при розкопках на зброї знаходили епізоди із „Іліади”. Повний переклад зробив Борис Тен, а для дітей переклала Катерина Словацька.

На домашнє завдання ви повинні були прочитати дві пісні і скласти план.

„Гефест кує Ахіллові зброю”

План

  1. Передчуття Ахілла.
  2. Смерть Патрокла.
  3. Син і мати: Ахілл і Федіта.
  4. Вісниця богів Ірода.
  5. Зброя для Ахілла.

„Загибель великого Гектора”

План

  1. Гектор за міською вежею.
  2. Тривога Пріама і Гекуби.
  3. „Краще вийти назустріч Ахіллу і перемогти його або самому померти”.
  4. Двобій.
  5. Смерть Гектора.
  6. Плач Андромахи.

Фронтальне опитування:

  • Перечисліть героїв, які діють у поемі.
  • Опишіть стан Ахілла, коли він дізнається про смерть друга.
  • Робота над образом Ахілла. (таблиця на дошці)
  • Прочитайте, яким був щит, викуваний Гефестом.

(діти читають „ланцюжком”)

Вчитель: Отже, на Ахілловому щиті зображене людське життя, в якому нерозривно поєднанні мир та війна, будні та свята, праця та відпочинок, радість і журба. Завдяки Гомеру, ми ніби читаємо „енциклопедію життя” давніх греків, дізнаємось про їхні заняття, побут та звичаї.

  • Хто такий Гектор і про що він каже Ахіллу перед битвою?
  •     А зараз почитаємо в особах те місце, де поранений Гектор звертається до Ахілла. (діти читають: автор, Гектор, Ахілл)

IV. Підсумок.

От і підійшов до кінця наш урок. Ми повертаємось з далекого минулого. Уявіть собі на хвилину, що десь, колись, на теренах історії поема Гомера могла загубитись. Тоді б ми не дізнались про Трою, Троянську війну, про „яблуко розбрату”. Але завдяки ось цим „золотим манускриптом” ми потрапили в далекий, загадковий світ – світ античності. Змогли відчути героїчний дух Древньої Еллади, познайомитися з традиціями, ремеслами древніх греків. І хоча „Іліада” – поема про війну, вона пройнята гуманістичним пафосом, усвідомленням того, що людське життя – найбільша цінність.

І нехай гнів – „гнів Ахілла” – ніколи не затьмарює ваші маленькі серця і розум.

V. Домашнє завдання.

Прочитати поему „Одіссея” і відповідати на запитання.

doc
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
8 листопада 2021
Переглядів
1710
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку