Урок із зарубіжної літератури для 8 класу "Вільям Шекспір – великий поет і драматург доби Відродження. Сонети Шекспіра.

Про матеріал
Інтегрований урок зарубіжної літератури з англійською мовою сприяє впровадженню на уроці основних компетентностей, зробити урок цікавим. На уроці звучать сонети великого автора мовою оригіналу та українські переклади, а також сучасні пісні на слова Шекспіра.
Перегляд файлу

Тема.  Вільям  Шекспір – великий поет і драматург доби  Відродження.                  Сонети  Шекспіра.

Мета: висвітлити основні факти життя й творчості Шекспіра, познайомити із суттю «шекспірівського питання», розкрити ідейно - художній зміст його сонетів; розвивати навички аналізу сонета, вміння готувати повідомлення на задану тему.

Активізувати лексичний матеріал теми, практикувати вживання загальних та спеціальних питань; розвивати навички аудіювання, діалогічного мовлення, мовної здогадки та інтуїції, виразного декламування поезії та вміння пошуково – дослідницької діяльності.

Виховувати позитивні моральні якості, формувати естетичні смаки та розвивати емоційну сферу особистості.

 

Тип уроку: інтегрований (зарубіжна література та англійська мова). Вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет Вільяма Шекспіра, тексти сонетів в оригіналі та перекладах, ілюстрації, музика: Албіноні «Адажио», Родріго «Адажио», проектні матеріали учнів, мультимедійні засоби, роздатковий матеріал, добірка творів В.Шекспіра та книжок про нього.

                      Із усіх великих людей він найзагадковіший. Єдине, що

                      ми знаємо про нього це те, що він жив і страждав.

                                                                                                                                                                                                                                                                                       

                                                                                           Джеймс Джойс

 

                      Shakespeare was not of an age, but for all times.

 

                                                                                           Ben Jonson

 

 

                                                  Хід уроку

І Привітання. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель англійської мови.

         Good day dear children. As you can see we have an unordinary lesson today. Look around, of course you have guessed that our today’s lesson will be devoted to the great author of all time, to William Shakespeare whose literary works are known everywhere in the world, whose plays, written for a small theatre in the late 16th century are played on the biggest scenes of all countries nowadays.

 

Вчитель світової літератури.  

Шекспір – одне з тих чудес світу, яким не припиняєш дивуватися ; історія рухається гігантськими кроками, змінюється обличчя планети , а людям все ще потрібне те, що створив цей поет, віддалений від нас декількома століттями.

ІІ Повідомлення теми, мети та епіграфа уроку.

Вчитель світової літератури.               

             Отже, в центрі нашої уваги великий поет і драматург доби Відродження –

Вільям Шекспір. (слайд1)                                                        

                                                F:\Шекспір\231897.jpg                                    

 

Діти, зверніть увагу на завдання нашого уроку  (слайд2).

Ірландський  письменник початку 20 століття Джеймс Джойс сказав про Шекспіра: «Із усіх великих людей він найзагадковіший. Єдине, що ми знаємо про нього,  це те, що він жив і страждав».  А сучасник Шекспіра Бен Джонсон передбачив його «безсмертя». (слайд3)

Вчитель англійської мови

 “Shakespeare was not of an age, but for all time.” How do you understand these words?

Вчитель світової літератури.

Ці слова видатних людей і будуть епіграфом нашого уроку.

ІІІ Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

 

1.Вчитель світової літератури.

І дійсно, людина живе доти, доки про неї пам‘ятають…

2.Вивчення біографії Шекспіра з елементами рольової гри.

Учень в ролі Шекспіра.      

 I still alive

I’ve never thought I could

I’ve just devoted my life to art and plays,

I still alive in everything I could

Create of words and feelings on my days.

Вчитель світової літератури.

Отже, у вас є можливість поспілкуватися і задати питання пану Шекспіру, скориставшись вашими знаннями  англійської мови.

(Діалог учнів з Шекспіром)    

Can you tell us about your childhood and early years?

  • Well, I was born on the 23rd of April 1564  in Stratford on Avon. Stratford was a little town in the centre of England.   In my childhood it was a market town with beautiful streets and gothic buildings. (слайди 4,5,6,7)

                     F:\Шекспір\1206038963H1XG8A.jpg

                                                                                                             

  • I remember the Avon which flows between green banks through Stratford.

                                                                              F:\Шекспір\L13.jpg  

In this house I was born

F:\Шекспір\тАНЯ))))\L12.jpg

And this is a church of Holly Trinity, where I was christed

     F:\Шекспір\gb3_17.jpg            F:\Шекспір\stredford__6_.jpg

I studied at grammar school from 7 to 13 years. Оnly Latin and English  were      tought at that time.

Where did you get further education?

Nowhere. My grammar school was a single school in my life.

Was your father a rich man?

He wasn’t poor. He was a glover and we had a small shop in our house. But in 1577  my father had some problems with his bussines and I was taken from school.

 

What did you liked to do at that time?

My greatest love was literature and plays of travelling performers.

Tell us about your family? Have you been married?

I wasn’t happy with Ann Hathway. I was 18, she was 26. We were different. We had three children. But when I was 21 I left for London.

You became an actor at one of London’s theatres, didn’t you?

No, you might not to believe, but my first work was to look after horses of the rich people who came to the theatre. Later I was allowed to call the names of the actors and only than I was given small parts to play.

I’ve read that you had written 32 plays, 2 poems and 154 sonnets. Is it true?

Yes I wrote them expressing my feelings, moods, ideas, views.

And what about  your legendary Globe?

It was like a child for me. Little wooden   theatre. I devoted my talent to it. What do you know about my Globe?

Last year at our English lesson we read a story about the Globe. It was interesting to know that it was with open roof, without scenery and lights, with poor decorations. Hard to believe.

But it’s true. Look at the pictures. You can see wooden walls, scene, open roof. This theatre is rebuilt, but it is a copy of my original Globe

 (слайди 8,9)

 

           

                                 

 

                   

And I know that it was possible to move, eat and even throw fruit at bad actors at that time.

Yes, it was. Even more, audience could be involved into the play.

Вчитель англійської мови

Thank you Mr. Shakespeare.

It was rather interesting to listen to your story

Вчитель світової літератури    

Дякуємо пану Шекспіру.

Запитання до учнів:

  •    Що ж найбільше запам‘яталось чи вразило вас з почутого про поета.?

             Вчитель світової літератури.

Діти, ви вже з розповіді самого Шекспіра дізнались, що сонети займають особливе значення у його багатій  творчій спадщині.

 

4. Запитання на повторення з теорії літератури.

- Пригадайте,що ж таке сонет?

- Де і коли вперше з‘явився? (Італія XIII століття)

 

5.Літературознавчий коментар. (слайд 9)

Усі сонети В. Шекспіра поділяються на три групи :

- сонети, присвячені другові (1-126);

- сонети,присвячені коханій, «смаглявій леді (127 - 152);

- сонети,в яких оспівується радість і краса кохання (153-154).

 

 

 

 

6.Дослідницька робота. (Робота з підручником стор.267,370)

Завдання: порівняти будову італійського сонета Петрарки з будовою англійського сонета Шекспіра.

Висновок: англійський сонет складається з трьох катренів і двовірша.

Називають такий сонет шекспірівським.

 

7.Вчитель світової літератури. (слайд 10)

Діти, у житті Шекспіра, як ви вже почули, було багато таємниць. В архівах не збереглось жодного сонета, написаного рукою «самого поета» і дослідники його творчості вже багато століть сперечаються, чи могла малоосвічена людина, яка ніде не була за межами Англії і не знала кількох іноземних мов , стати автором творів, яким за багатством думки і почуття не було рівних ні в англійській, ні взагалі в світовій літературі? Так протягом багатьох віків існує «шекспірівське питання»: чи дійсно  Шекспір існував, і чи йому належать геніальні шедеври, які люди перечитують століттями. Це питання не з‘ясоване й донині.

 

А ще цікаво, кому ж писались сонети? Хто ж вони -  блакитноокий юнак і «смаглява леді», котрим присвячено стільки пристрасних і гірких рядків?

 

8. Повідомлення учня про героїв сонетів Шекспіра. (слайд11)

 

F:\Шекспір\200px-Wriothesley_southampton.jpg                                         F:\Шекспір\тАНЯ))))\64243634_1255806347_007.jpg

 

 

 Збірка сонетів Шекспіра вийшла із присвятою W.H. . Це ще одна таємниця Шекспіра. Хто ж такий загадковий W.H.? Серед  можливих кандидатур на роль незнайомця називають графа Саутгемптона , мецената, покровителя і близького друга Шекспіра. І як виявилося, це саме до нього пішла кохана Вільяма – Емілі Басаноу, донька придворного музиканта, яка була на 6 років молодшою за Шекспіра. Про  цю жінку залишилися записи, що вона приваблювала чоловіків тим, що була незвичайно смаглявою. Ці двоє людей за однією із версій і стали натхненниками геніальних Шекспірівських поезій.

 

9. Читання напам‘ять сонета №66 мовою оригіналу.

Вчитель англійської мови

Now we have an opportunity to listen to the 66th sonnet of Shakespeare which will be recited by heart by one of our pupils.

11. Запитання учням на осмислення змісту.

Вчитель англійської мови.

What have you understood? (відповіді учнів)

Let’s listen to the translation of this sonnet.

12. Виразне читання учнем сонета №66 у перекладі Д. Паламарчука.

13. Робота з текстом.

Пошук еквівалентних рядків оригіналу та перекладу. (Вчитель англійської мови читає рядок із сонета мовою оригіналу, а учні знаходять відповідний йому рядок в перекладі.)

 

14. Бесіда з учнями.

- Кому адресований сонет?

- Визначте  тему  сонета?(Роздуми про дружбу,життя.)

- Яким ліричний герой бачить світ? (У світі панує багато зла, яке героєві здається нездоланним)

- А в чому виявляється зло за Шекспіром? Зачитайте цитати. (В приниженні чеснот: «честь доходить до відчаю…», «…скрізь нікчемність…», «…вірності шляхів нема.»; в глумінні над дівочою честю: «І честь дівоча втоптана у бруд…»; «…почесті не тим, хто гідний шани»; митці повинні служити владі: «і владою уярмлені митці…»)

- Діти, ви сказали цитатами, а тепер зробіть висновок своїми словами. Висновок: зло за Шекспіром виявляється у відсутності моральних якостей,порядності.

- У якому стані перебуває герой? (Пригнічений, сумний, навіть депресивний. Герой страждає, звідси і думки про смерть.)

- Що тримає ліричного героя на цьому світі? (Любов до друга.)

- Як ви зрозуміли основну думку сонета? Зробіть висновок.

 Висновок: дружба для ліричного героя дуже важлива, він нею дорожить і ставить її навіть вище кохання. Дружба і кохання – це такі цінності, які дійсно допоможуть вижити навіть у такому злому, жорстокому світі, який змалював Шекспір.

- За допомогою якого прийому досягається надзвичайна емоційність сонета? (Анафори).

 

15. Читання напам‘ять сонета № 130 мовою оригіналу.(слайд 12)

Вчитель англійської мови

What is this sonnet about? These pictures can help you to understand.

 

F:\Шекспір\тАНЯ))))\44064901_1242849200_657156705870m549x500.jpg      F:\Шекспір\тАНЯ))))\64242314_1255806435_010.jpg     F:\Шекспір\тАНЯ))))\64242862_1255806573_015.jpg

 

 

16.Виразне читання сонета №130 у перекладі Д. Паламарчука.

 

17.Бесіда з учнями.

- Якою постає кохана в сонеті В.Шекспіра?(Звичайною земною жінкою. В ній немає нічого божественного.)

-А що ж в цій жінці земне не божественне кидається у вічі? Працюємо з цитатами. («Не білосніжні пліч її овали, мов з дроту чорного коса густа, її очей до сонця не рівняли, дише так вона, як дишуть люди, кроки милої –цілком земні» ).

- А зараз попрацюємо в групах. 1,2,3,4 групи знайдуть художні засоби в тексті сонета, а 5гр.- зробить висновок щодо жіночого образу, створеного Шекспіром.

 Завдання: знайти в тексті сонета  епітети (1гр.); антитезу (2гр.);  порівняння (3гр.) ; анафору (4гр.) ; скласти інформаційне гроно щодо жіночого образу, створеного Шекспіром (5гр.) ).

- Знову звернемося до повторення. Пригадайте,який ідеал жіночої краси утверджував Петрарка, а який утверджує Шекспір?

Висновок.  Автор виступає проти давньої традиції, згідно з якою лише біляві жінки вважались прекрасними. Шекспір зображує реальну жінку зі звичайною зовнішністю.

І вона для Шекспіра є красивішою, кращою за ту, що створена уявою поета.

 

18.Вчитель світової літератури.

Діти, і мабуть, не так вже й важливо, кому Шекспір присвячував свої сонети. Головне, що він розкрив все багатство проявів любові, показав невмирущість цього почуття. Серце Шекспіра  співає про дружбу, кохання, а  разом з ним через віки співаємо і ми.

Багато сонетів цього великого майстра покладено на музику. А однією із перших виконавиць  була  Алла Пугачова, яка в 1978 році написала музику до сонета №90. (слайд 13)

                                                                      F:\pugacheva_-1_s.jpg 19.Перегляд відео – кліпу сонета №90 у виконанні А.Пугачової .           

 20. Завдання.

-  чи вдалося виконавцю передати емоційну напругу сонета?

 

 

- порівняйте виділені слова в роздрукованих сонетах перекладу Маршака та інтерпретації Пугачової.

 

 Шекспір: «Оставь сейчас,чтоб сразу я постиг…»

Пугачова: «Оставь меня, чтоб снова ты постиг…»

Шекспір: «Твоей любви лишиться навсегда…»

Пугачова: «Моей любви лишиться навсегда…».

Чому співачка змінила текст?

Висновок:

 У Шекспіра ліричний герой звертається до друга. А Пугачова змінила слова, підлаштувавши переклад Маршака під свою жіночу сутність )

 

IV Закріплення вивченого матеріалу.

 

 

 

 

 

1.Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ». (Робота в парах)

Завдання: написати на смужках паперу слова, які асоціюються у вас з образом Шекспіра і прикріпити їх на дошці на місце стрілок.

 

                    F:\Шекспір\Shakespeare.jpg

 

 

 

 

 

2.Вчитель англійської мови.

So pupils it’s time to sum  our work. You had a very informative lesson today. Answer my question. What have you done?

 

 

 

V Підсумок.

Вчитель світової літератури. (слайд 14)

Діти, Вільям Шекспір помер 1616 року і похований у своєму рідному місті Стретфорді в церкві Святої Троїці, там, де його й охрестили. Чи збіг обставин, чи сама доля розпорядилась, щоб помер великий майстер саме в  день свого народження. Ніхто цього не знає. А можливо, це сталося так, щоб знову відродитися і жити вічно, надихаючи нас на прекрасне.

 

                                                                  F:\Шекспір\тАНЯ))))\362e01350a90.jpg

 

Запитання: на що ж надихають і чому навчають нас поезії Шекспіра?

(Можна, діти, встати і сказати свою думку одним словом. (Дружити,любити, кохати,  цінити рідних, бути щирими, відвертими у своїх почуття, поважати один одного і ніколи не зраджувати)).

Вчитель

Діти, уявіть собі, майже п ять століть віддаляють нас від Шекспіра, дуже багато чого змінилося в світі, а моральні цінності, які він стверджував, не змінюються, вони живуть вічно. І тільки вони допомагають людям залишатися людьми!

 

 

Вчитель англійської мови.

(Про виставку книг)

Pay attention to our exhibition of Shakespeare’s books and books about him. Number of them proves that William Shakespeare was really a great author of all time.

 

 

 

 

 

 

VI Домашнє завдання.

Прочитати по підручнику статтю «Про сонети Шекспіра» і вивчити один із сонетів напам‘ять.

Завдання для творчої групи: вибрати із прочитаних сонетів один крилатий вислів і написати невеликий роздум на його тему.

Make up a short report about Shakespeare’s biography.

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
10 листопада 2021
Переглядів
3045
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку