28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Готичний стиль в архітектурі. Вітраж як вид декоративного мистецтва.

Про матеріал

Метою уроку є ознайомити учнів з особливостями готичного стилю в архітектурі та вітражем як його специфічною оздобою, з техніками виконання вітражів та технологією виготовлення багатоколірного вітража – макета;

Перегляд файлу

1

 

Готичний стиль в  архітектурі.

Вітраж як  вид  декоративного мистецтва.

 

 

Мета: Ознайомити  учнів з особливостями  готичного стилю в  архітектурі та  вітражем як  його  специфічною   оздобою, з  техніками  виконання вітражів  та технологією  виготовлення багатоколірного  вітража – макета; розвивати  вміння  створювати  ескіз та  формувати  його в композицію; збагачувати  естетичний досвід  учнів; виховувати захопливо – шангбливе  ставлення до  творів світової культури та мистецтва.

Тип  уроку: комбінований,  заочна екскурсія із застосуванням практичних умінь і навичок

Обладнання: фото та репродукції ілюстрацій готичних соборів західної  Європи, роботи  учнів (макети вітражів).

Міжпредметні  зв’язки: історія,  світова література.

Музичний  супровід:   Форе «Павана»,  уривки з  мюзиклу «Нотр-Дам де Парі».

 

Худ уроку.

(Звучить фрагмент з  мюзиклу «Нотр –Дам де Парі»).

Учитель. Немає,  мабуть, у світі, іншої  такої  країни, в яку б так прагнув кожен, хто не  француз.

Франція… Кожного століття  ця  країна дарувала людству шедеври мистецтва. У  17 ст. – класичний  балет і Версаль,  у 18 -  ідеї Великої  Французької  революції та Просвітництва, що знайшли  своє  відображення у різних  видах мистецтва, у ХІХ ст. – Ейфелеву вежу,  кінематограф та мистецтво імпресіоністів, а у ХХ ст. – шансон. Але сьогодні ми   вирушимо у Францію середньовічну. Вашим домашнім  завданням  було пригадати  цей період з уроків  історії. Що  виникає в ХІІ ст.у  країнах Західної Європи? Які  ремесла з’являються у містах?

 

 Яким був феодальний замок і в якому  архітектурному стилі він будувався? Назвіть  його риси.

(Відповіді учнів)

.

 Учитель. Своїми  відповідями  ви здобули право на заочну екскурсію  визначними  місцями середньовічної Франції. Наш  інтерес до  цієї  країни  зумовлений тим, що саме у Північній  Франції наприкінці ХІІ –поч ХІІІ ст.. в  архітектурі  сформувався  і   утвердився новий  стиль ,  який назвали готичним.

Згодом  готична  архітектура набула розвитку і в  інших країнах Західної Європи,  кожна з яких вносила у цей стиль  щось нове. Якщо  французький  собор  ріс у висоту, то  англійський – у ширину, німці  будували собори з  однією вежею, а  італійці захоплювались стрілчастими арками.

(Звучить «Павана» Форе Вчитель пропонує розглянути фото  соборів Нотр –Дам  у Шартрі,

Сент-Ет єн,  храму Санкт – Елізабет у  Марбурзі,  собору в Лінкольні,  собору в Сант – Яго –де –Компостелла та інш .).

  • Скажіть, шо  спільного в  архітектурі цих  будівель? (Шпилеподібні  дахи,   видовжені  аркоподібні  вікна, наявність  скульптур у зовнішньому оформлені).

 

  • Яке ваше  враження  від  споглядання цих будівель?

(Здається, ніби досить велика споруда от-от здійметься в небо – граційна і невагома).

 

             Справді, новий стиль заявив про  себе такими рисами ,  як  вертикальна подовженість  композицій,  стрілчастість арок, складні  системи підпор,, ребристе  склепіння, підпорядковане одній меті – максимально зменшити масивність  споруди.  Архітектори ХІІ-15 ст. були  майстернішими, ніж романські  зодчі. Вони зуміли  виділити в будівлі її каркас – своєрідний  скелет, на який лягала  уся  вага будівлі. Важке напівкругле склепіння було зміцнене, стало  меншим і  вищим,  а ще стрілчастим.

          Аби  зрозуміти  суттєву  відмінність між  круглою аркою романського стилю і  стрілчастою готичного, проведемо такий експеримент: поставимо руки ліктями на стіл, з’єднаємо пальці обох рук – утворилась арка. Місце, де з’єднались пальці – це найвища точка  арки, її  замок. Де стоять лікті – це п’яти арки;  тут вона спирається на стіну чи колону. Щоб  визначити, який тиск розподіляється по арці, покладемо голову на замкову частину ( але  стежте,  щоб арка не втратила форму).  Відчувається біль у  ліктях. Отже,  щоб витримати тиск, який по  круглій арці поширюється в сторони, потрібні були міцні товсті  стіни і  стовпи.

             Тепер  зробимо зі своїх рук стрілчасту  арку і  знову покладемо голову. Порівняйте  відчуття в  ліктях. Відчуваєте, що болю немає? Отже, така арка  легше переносить вагу, тому зі  стрілчастих  склепінь робили  складні мережива,  на яких, як на каркасі, й  тримався   дах.

       Архітектурна каркасна  конструкція  підняла покрівлю, розширила центральний  неф. Зникла необхідність у товстих стінах, з’явилась можливість  робити  великі  вікна, створити величезний  внутрішній простір і передати зовнішню грандіозність і значущість будівлі, якими й стали собори готичного стилю.

        Раз нам трапилась нагода  відвідати найкращі собори готичної Франції,  послухаємо наших екскурсоводів.

(Виступ учнів – «екскурсоводів»).

 

Екскурсовод 1. Один із головних  чинників, який дав  поштовх  будівництву соборів – загальнопоширене обожнювання Діви Марії. Саме на її  честь зводились прекрасні будівлі, на  фасадах яких красувався напис:  « Нотр –Дам» (Наша Пані). Нотр – Дам у Шартрі став головним храмом у північній Європі. Нотр-Дам в Ам'єні  став найбільшою спорудою Франції (склепіння  собору сягає 43 метри заввишки). Нотр-Дам деПарі  став взірцем для багатьох храмів Франції та інших країн.

 

 

Екскурсовод 2. А найбільш довершеним серед них вважають собор Нотр –Дам у Реймсі. Головну  увагу будівничі  приділили побудові та обробці західного фасаду. В єдиному нестримному пориві він здіймається у   височінь. У центрі рух поступово припиняється,  але бокові стрілчасті  арки і вікна ніби злітають до  двох башт – корон. Чим  вище піднімається погляд, тим легшою стає будівля, а кам’яне  різьблення – тонким мереживом. Здається, що каміння  втратило свою природну   якість – важкість і ламкість – і переплітається у  грайливі  мережива в  центральному круглому вікні – троянді.

 

Екскурсовод 3.

Готичні храми щедро прикрашали творами  скульптури. У готичних статуях митці намагалися передати душевні пориви персонажів, прагнули зробити пози і жести  фігур  виразними й  одухотвореними. Святі втрачають свою строгість, наділяються рисами земних  людей. Скульптори Реймського собору в образі Богоматері підкреслили її жіночність і душевну чистоту. А Святий Йосип на порталі цього собору схожий на галантного лицаря. У  нього задиркувато закручені  вуса, в примружених очах світиться  розум,  а на  губах прихована  посмішка.

 

Екскурсовод 4.

Ніякі  інші релігійні  споруди в  усьому світі не будували такими  високими. Так, склепіння  собору у Севільї здіймається на 53 метри, шпиль Страсбурзького собору у Франції заввишки 142 метри. У ХІХ ст.  з’явилась найвища у світі (161 метр заввишки) кам’яна башта -  вежа неготичного( тобто з елементами готики)  собору в Ульмі.

 

Екскурсовод 5.Вершини свого розквіту готика досягла у 18 ст, у  будівництві багатонефових соборів. Майже  всі  їхні стіни займали вікна, витягнуті вгору і розділені по-вертикалі кам’яним переплетенням зі  складним орнаментом. Для їх оздоблення  починають  використовувати  вітражі.

(Звучить органна музика)

 

Учитель. Коли людина  потрапляла  всередину храму, вона була приголомшена  красою і  витонченістю інтер’єру. Високі стрункі  стовпи, оточені тонкими  на-пів колонами,  легко  піднімались   вгору до  вікон,  які  світились вглибині храму різнокольоровими вітражами. Проникаючи  крізь кольорове скло, світло  різнобарвними  плямами розливалось по  підлозі, колонах та арках. Враження справді незабутнє!

          Чому будівничі звернулись саме до створення  вітражів?  Річ у тім, що гра різнокольорового світла магічно впливає на психіку людини, примушує її  відсторонитись  від зовнішнього оточення і повністю поринути у світ внутрішніх переживань. Ця гра  світла  умиротворяє і заспокоює збентежену душу (пригадайте,  як вас  зачаровує і бентежить гра  кольорових «зайчиків» на дискотеці. Ефект дуже схожий).

       Але  повернемось до  вітражів. Умовно перенесемося  до середньовічної майстерні, де їх виготовляли. Секрети виготовлення кольорового скла  для  вітражів трималися в  таємниці,  однак деякі з них  усе ж  стали  відомі. Скло  фарбували окисами  металів. Контури й  тіні наводили  сумішшю тирси з  клеєм,  які під  час  обпалювання давали  чорний колір. Кожен шматок  кольорового скла нарізали за  спеціальними  шаблонами. За допомогою свинцевих рамок із них  складали композиції. Готове віконне  скло  вставляли в кам’яну  хрестовину віконного отвору. Воно було таким  важким,  що трималось у своєму гнізді без закріплення,  завдяки власній  вазі. У готичних  соборах  вітражі майже повністю замінили  фрески.

       Як бачите, техніка виконання вітражу була дуже трудомістка, тому вона не отримала широкого  розповсюдження. У 14 ст. дорогий вітраж поступово замінили розписами скла, проте суть вітражної ідеї залишилась.

      На жаль,  наша  заочна екскурсія  готичними соборами Західної Європи і Франції зокрема закінчується.  Але  зараз ми з вами  умовно перенесемось в майстерню, де  виготовляють вітражі. Звичайно, не для готичних соборів, а  для  сучасних будівель. В сучасній  архітектурі  вітражі використовують  дуже часто,  вони розраховані на заповнення  великих віконних  отворів  або місць, які дають змогу оглядати композиції на просвіт. Зазвичай  їх  роблять,  як і колись,  зі шматків  кольорового скла,  змонтованих за допомогою свинцевих  смужок. В умовах  школи матеріалом для  вітражу  може служити  кольорова  плівка або папір.

        Отже, зараз ви з екскурсантів перетворитесь на художників – дизайнерів. Вам замовили  вітраж для оздоблення будівлі  або приміщення: ресторану, бібліотеки,  вітрини магазину тощо. Для роботи нам потрібно чорний папір (  або білий,  який потім  зафарбуємо в   чорний колір). На аркуші м'яким олівцем треба виконати спрощену композицію, бажано без дрібних деталей. Потім її  вирізають ножицями, залишаючи  між зображеннями  перегородки 4-5 мм, має утворитись так звана  «сітка», після чого треба вирізати шматочки кольорового паперу і приклеювати до перегородок.

 

(Учні  виконують практичну роботу – створюють  ескіз композиції. Вчитель проводить поточний інструктаж. Робота виконується  під музику середньовіччя у виконанні «Ансамблю старовинної  музики»).

 Домашнє завдання.

1.Закінчити ескіз – композицію і  підготувати сітку вітражу.

2.Для  закріплення матеріалу підготувати додаткові відомості з теми із використанням  ілюстративного матеріалу ( по-можливості).

3.Прочитати  уривок з роману В.Гюго «Собор Паризької Богоматері», в якому описується  собор.

                                       

 

Собор в Шартрі, Франція               Реймський собор, Франція                     Собор Паризької    Богоматері   

                                  

 Готичний  собор в Кутансе,                            Собор в Ам'єні

Результат пошуку зображень за запитом "вітраж"

Пов’язане зображення

Результат пошуку зображень за запитом "вітраж"

 

 

 

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА:

  1. Детская энциклопедия. Том 12.Искусство. Для среднего и старшего возраста.Третье издание. «Педагогика», М.:1977.- С.87-92
  2. Л.С.Кузнецова. Беседы об изобразительном искусстве и архитектуре.                К.: «Радянська школа», 1989.-С.62-64.
  3. Л.Масол. Мистецтво. Підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Х: «Фоліо», 2016.-240с.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Єрмак Марина Миколаївна
    Дякую за гарний урок.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Демків Марія Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
766
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку