Готовність до дорослого життя
Урок з елементами тренінгу у 9 класі
Мета:
Місце уроку в навчальній темі: перший у темі.
Форми роботи: індивідуальна, групова, фронтальна, колективна.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи й методичні прийоми:
1. Інформаційно-рецептивні:
а) словесний: розповідь-пояснення, бесіда, повідомлення учнів, учителя, робота за підручником;
б) наочний: ілюстрація.
Прийоми навчання: викладення інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздавальним матеріалом.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
Основні поняття й терміни: зрілість, ознаки зрілості.
Обладнання і матеріали:
Що підготувати заздалегідь:
Життя само по собі — ні благо, ні зло: воно — вмістище і блага, і зла, залежно від того, на що ви самі перетворили його. М. Монтень, французький письменник і філософ
ХІД УРОКУ
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1.1. Організаційний момент [2 хв)
Рада вітати вас на сьогоднішньому уроці. Використовуючи елементи тренінгу почнемо урок з проведення вправи «Знайомство».
1.2. Вправа «Знайомство» (3 хв) За правилами
Прошу вас закінчити речення, у якому необхідно розповісти про те, що ви плануєте робити після закінчення школи. «Я, Аліна, після закінчення школи ...».
Я рада, що ця вправа дала можливість вам проаналізувати свої плани на майбутнє, особливо дякую за відвертість.
На кожному тренінгу використовуються правила, які прийняті на першому уроці, тому повторімо їх, відповівши на запитання: «Яке з правил вам найбільше допомагає у стосунках із членами сім’ї?».
Я думаю, ви вже зрозуміли, що тема нашого уроку «Готовність до дорослого життя».
Сьогодні необхідно розв’язати такі завдання:
• ознайомитися з ознаками фізіологічної, психологічної і соціальної зрілості;
• дізнатися про роль спілкування і стосунків у житті людини й принципи побудови здорових стосунків;
• продовжити розвивати навички ефективного спілкування;
• намагатися усвідомити цінність дружби й теплих стосунків із батьками.
Ви отримали яскраві кленові листочки. Напишіть на них очікування і розмістіть на дереві, проговоривши, що ви чекаєте від уроку. Дорослі теж висловлюють свої очікування і тримають листочки в себе.
2.1. Вивчення нового матеріалу. Викладення інформації вчителем (3 хв)
Зрілість — це найбільш тривалий період життя людини, у якому вона максимально реалізує свої духовні, інтелектуальні й фізичні здібності. У дорослої людини розвинене почуття відповідальності, сформована потреба у турботі про інших людей. Вона здатна до активної участі в житті суспільства, ефективного використання своїх знань і вмінь. Зріла людина активно розв’язує різні життєві проблеми.
Ознаки зрілості розподілені таким чином: соціальні, фізіологічні, психологічні. Зверніть увагу на схему «Ознаки зрілості».
Бесіда (2 хв)
Що таке фізіологічне дозрівання?
Фізіологічним критерієм зрілості є припинення росту і сформованість усіх органів і систем.
Що таке психологічне дозрівання?
Процеси психологічного дозрівання тісно пов’язані із фізіологічним розвитком. Психологічна зрілість — це свідома поведінка людини, становлення її як особистості.
Соціальна зрілість
Дуже важливими характеристиками соціальної зрілості є спроможність людини ефективно спілкуватися, налагоджувати й підтримувати стосунки.
2.2. Мотивація навчальної діяльності (2 хв)
Чи готові ви це правило виконувати протягом усього життя?
Робота за схемою (2 хв) На дошці ви бачите схему «Ознаки зрілості». До якої складової ви могли б віднести свої відповіді, які написали на окремих аркушах?
По черзі підійдіть до схеми, прикріпіть та озвучте свої висловлювання.
Зверніть увагу, ви щойно самі розробили модель «Ознаки зрілості». (Див. схему)
Бесіда (2 хв)Із якого віку людину вважають юридично дорослою?
Людину вважають юридично дорослою з 18 років.
Коли настає правова відповідальність неповнолітніх?
Правова відповідальність неповнолітніх настає з 14 років.
2.3. Обговорення в малих групах. Пропоную вашій увазі 10 основних заповідей (за Іржі Томасом, психологом), дотримання яких сприяє задоволенню життям. Вони свідчать про дорослість, про готовність до дорослого життя.
Сторінка 1. Добре ставлення до людей.
Сторінка 2. Ставлення до партнера.
Сторінка 3. Сім’я.
Сторінка 4. Професія.
Сторінка 5. Культура і мистецтво.
Сторінка 6. Пізнання.
Сторінка 7. Фізичний розвиток.
Сторінка 8. Любов до природи.
Сторінка 9. Захоплення та особисті інтереси.
Сторінка 10. Життя для інших.
Доросла людина повинна чітко усвідомлювати, яким сферам життя має приділити увагу. Успіх, задоволення, щастя не виникають самі собою, вони залежать від нас самих. Не забувайте і про моральні норми. Не забувайте, що ви — люди і повинні жити за людськими законами. Цю істину пам’ятайте завжди.
2.4 Інформаційне повідомлення (1 хв)
— Важливим компонентом соціальної зрілості є здатність налагоджувати й підтримувати стосунки. А побудова рівноправних здорових стосунків базується на формулі трьох «К»:
ЗДОРОВІ СТОСУНКИ = КОМУНІКАЦІЯ + КООПЕРАЦІЯ + КОМПРОМІС
Комунікація — означає бути відкритим до спілкування, не замикатися в собі, завжди обговорювати з близькими те, що вас хвилює.
Кооперація — означає діяти як одна команда для досягнення спільної мети.
Компроміс — означає необхідність розв'язувати проблеми в стосунках шляхом взаємних поступок.
2.5. Робота в парах на кожен ряд відповідно (2 хв)
Назвіть приклади стосунків (батьки – діти, учитель – учень, брат – сестра.)
Назвіть ознаки здорових стосунків (щирість, повага, відповідальність).
2.7. Оздоровча вправа. Руханка «Гойдалка»(2 хв)
Стати прямо, ноги нарізно, руки в поясі. Гойдатися піднімаючись на носки, при цьому роблячи вих. І опускаючись на п’яти роблячи видих, під рахунок вчителя ( «раз» – на носки, «два» – на п’ятки. 10 разів.
Ми вивели формулу здорових стосунків і їх складові: комунікацію, кооперацію, компроміс. Ці знання ви зможете застосувати на практиці .
Для цього ви об’єднаєтесь у три групи за періодами життя людини: «Дитинство», «Юність», «Зрілість». На столах лежать підручники з інформацією для відповіді на завдання, які є на картках. Відповіді оформлюєте на запропонованих аркушах паперу у вигляді схеми, алгоритму, малюнка, моделі тощо.
Картка для групи № 1. Стосунки з однолітками
Завдання. Указати якості особистості підлітка, які допомагають краще зрозуміти одне одного та дозволяють ефективно спілкуватися.
Картка для групи № 2. Стосунки з батьками
Завдання. Які якості батьків допомагають краще зрозуміти ваші потреби та проблеми?
Картка для групи № 3. Стосунки з учителями
Завдання. Указати якості особистості вчителя, які допомагають краще виконувати свої обов’язки і користуватися авторитетом серед учнів.
Презентація напрацьованого в групах.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА Узагальнення
Життєві завдання
Тепер складіть свій особистий список життєвих завдань, відповівши на такі запитання:
(Обговорення в парах.)
Ви вже усвідомили важливість життєвої активності, її обов’язкової спрямованості. Ви зрозумієте, що подальше життя дорослої людини залежить від морального вибору та вибору дій, що важливим є також духовний аспект. Чи матимуть значення у вашому дорослому житті такі навички? Позначте «Так» чи «ні»
ЖИТТЄВІ НАВИЧКИ
Навички |
Так» чи «ні» |
Уміти визначати головну мету свого життя |
|
Створювати всі умови, щоб постійно відчувати задоволення життям, яке приносить щастя |
|
Робити все для того, щоб праця приносила задоволення |
|
Виховувати в собі позитивні риси характеру |
|
Тренувати наполегливість і силу волі |
|
Опановувати принципи раціонального навчання |
|
Опановувати принципи наукової організації праці |
|
Виробити необхідні навички в усіх сферах життя |
|
Дбати про своє здоров’я, правильне харчування, добрі фізичні дані, зовнішність |
|
Добре поводитися з людьми |
|
Мати правильне красиве мовлення, гарно говорити |
|
Займатися різними видами фізичної праці |
|
По-господарському обходитися з грішми |
|
Учитися не тільки на власних помилках, а на основі життєвої практики |
|
Раціонально використовувати час для самоосвіти та улюблених занять |
|
Навчитися виконувати всі справи вчасно |
|
Наполегливо долати труднощі |
|
Людина — коваль свого щастя! |
|
Повернімося до епіграфу нашого уроку, вислову відомого філософа М. Монтеля: «Життя само по собі — ні благо, ні зло: воно — вмістище і блага, і зла, залежно від того, на що ви самі перетворили його». Отже, ваше доросле життя залежить від вас.
Повернімося до нашого дерева очікування. Настав час підбити підсумки нашого уроку. На дереві висять ваші листочки очікування. Якщо ваші очікування збулися, то листя покладіть до кошика.
4. Підбиття підсумків уроку. Про що ви дізналися сьогодні на уроці?
Виставлення і коментування оцінок.
Прочитати параграф № 3 у підручнику, с. 41-52.
Користуючись матеріалами параграфу, скласти план особистої підготовки до дорослого життя.
Випереджувальне завдання:
Використана література
1