Готуємося до зовнішнього незалежного оцінювання в 11 класі. "Повторення вивченого про усну народну творчість". Сподіваюся, що цей матеріал допоможе учням швидко та якісно повторити вивчене.
ЗНО. Українська література
Фольклор
А пісня Б роман В казка Г дума Д легенда
2. Яке з понять випадає з логічного ряду?
А лірика Б сонет В епос Г драма
3. Яка з перелічених нижче ознак не притаманна фольклорним творам?
А усність Б варіативність В анонімність Г колективність Д авторська позиція
4. До календарно-обрядових пісень належать:
А козацькі Б весільні В історичні Г обжинкові Д колискові
5. Колискові пісні належать до:
А календарно-обрядових Б календарно-побутових В родинно-побутових Г історичних Д соціально-побутових
6. Пісні, в яких розповідається про історичних осіб, їх славні подвиги, називаються:
А історичними Б думами В баладами Г соціально-побутовими Д героїчними
7. Епічна пісня з розгорнутою розповіддю про події, важливі для всього народу, виконувана речитативом у супроводі кобзи чи бандури – це:
А дума Б балада В історична пісня Г легенда Д календарно-обрядова поезія
8. На які три роди поділяють фольклор?
А міфологія, лірика, епос Б епос, лірика, драма В епос, драма, магія Д епос, ліро-епос, лірика
9. Які із вказаних жанрів належать до епічних?
А колядки, гаївки, русальні Б прислів’я, приказки, загадки В думи, історичні пісні, балади В чумацькі, рекрутські, наймитські
10. Що виконують речитативом?
А казки Б балади В думи Г небилиці Д гаївки
11. До якого жанру належить твір «Ой Морозе, Морозенку»:
А балади Б історичної пісні В думи Г ліричної пісні
12. Хто замучив Морозенка у творі «Ой Морозе, Морозенку»?
А поляки Б росіяни В шведи Г татари
13. Боротьбу українського народу проти татарсько-турецьких поневолювачів очолювали:
А чумаки Б бурлаки В козаки Г хлібороби
14. Як називали українських народних співців:
А скоморохи Б кобзарі, лірники В гуслярі Г трубадури
15. Народний пісенний епос виконувався у супроводі:
А кобзи, бандури, ліри Б сопілки, ріжка В гітари, лютні Г цимбалів, гуслів
16. Яка з наведених пісень належить до історичних?
А «Стоїть явір над водою» Б «Чи не той то хміль» В «Ой у нашого господарика» Г «Чи я в лузі не калина була»
17. З якого фольклорного твору ці слова?
Вони його не стріляли
І на часті не рубали,
Тільки з нього, молодого,
Живцем серце виривали.
А «Чи не той то хміль» Б «Бондарівна В «Ой Морозе, Морозенку» Г «Маруся Богуславка»
18. У творі «Ой Морозе, Морозенку» козакам доводилося вступати у спілку з татарською ордою, щоб протистояти:
А росіянам Б шведам В полякам Г половцям
19. Чому у творі «Ой Морозе, Морозенку» військо Морозенка зазнало невдачі?
А через зраду Б через погані погодні умови В епідемію Г внутрішні чвари
20. Який художній засіб використано у творі «Ой Морозе, Морозенку»?
То не грім в степу грохоче,
То не хмара світ закрила,-
То татар велика сила
Козаченьків обступила.
А гіпербола Б заперечне порівняння В тавтологія Г звертання
21. В історичній пісні «Чи не той то хміль» йдеться про часи:
А Северина Наливайка Б Тараса Трясила В Богдана Хмельницького Д Івана Мазепи
22. Народна поетика порівнює Богдана Хмельницького із:
А дубом Б явором В кленом Г хмелем
23. Перша перемога козацьких військ Богдана Хмельницького над поляками відбулася:
А під Пилявцями Б біля річки Жовті Води В під Зборовом Д під Корсунем
24. Який художній засіб використано в уривку: «Чи не той то хміль, що по пиві грає? Ой той то Хмельницький, що ляхів рубає»:
А паралелізм Б епітет В антитеза Г повтор
25. У національно-визвольній війні під проводом Хмельницького польських поневолювачів вбивали тому, що вони:
А чужинці Б носили шуби В поневолили Україну Г мали дубові хати
26. У пісні «Чи не той то хміль» кара полякам є:
А незаслуженою Б незначною В невмотивованою Г справедливою
27. До фольклорних жанрів належить:
А вірш Б роман В новела Г дума Д поема
28. Яке з понять випадає з логічного ряду?
А варіативність Б анонімність В романтичність Г колективність Д усність
29. Прикладом календарно-обрядової лірики є:
А колискові пісні Б веснянки В весільні пісні Г козацькі пісні Д історичні пісні
30. До соціально-побутових пісень належать:
А козацькі Б весільні В історичні Г обжинкові Д колискові
31. Купальські пісні належать до:
А календарно-обрядових Б календарно-побутових В родинно-побутових Г історичних Д соціально-побутових
32. Пісня від думи відрізняється тим, що:
А у пісні є повтори Б у думі використовується гіпербола В пісня римована Г дума виконується речитативом Д у пісні є зачин
33. Визначте жанр пісні:
Дай же вам, Боже, щастя, здоров’я.
В той Святий вечір з колядов прийшли.
Дай, Боже.
А щедрівка Б купальська В колядка Г колискова Д жартівлива
34. Визначте жанр пісні:
Ой давно, давно я в батька була,
А вже ж тая стежка терном заросла.
Ой не терном, як калиною,
Я в батька була ще й дівчиною.
Я в батька була, як рожа цвіла,
А в свекра стала, як рожа зів’яла.
А родинно-обрядова Б соціально-побутова В родинно-побутова
Г календарно-обрядова
35. Визначте жанр пісні:
Ой куди ж ви, сірі гуси, полинете?
Куди моє дівування заберете?
Полинемо, сірі гуси, в чисте поле,
Не вернеться дівування вже ніколи.
А весільна Б козацька В історична Г жартівлива
36. Укажіть, про що йдеться в словах з народної пісні:
Не плач, мати, не журися:
Та вже ж твій син оженився,
Узяв собі паняночку –
В чистім полі земляночку.
А про розлуку Б про одруження В про криваву битву Г про смерть козака Д про родинне життя
37. Визначте жанр пісні:
…Та принесла я вам літечко,
Щоб родилося житечко,
Ще й червонії квіточки,
Щоб квітчалися дівочки.
А колядка Б веснянка В обжинкова Г купальська
38. Визначте жанр пісні:
Заплету віночок, заплету шовковий
На щастя, на долю, на чорнії брови.
А колядка Б веснянка В обжинкова Г купальська
39. Що в перекладі означає поняття «Фольклор»?
А народ Б народна мудрість В народна традиція Г народний побут
40. Який з наведених жанрів належить до фольклорного роду «народна драма»?
А літопис Б історична пісня В весілля Г балада
41. До пісень весняного циклу належать:
А щедрівки Б колискові В гаївки Г купальські
42. Визначте жанр твору:
Ой летіла стріла
З-за синього моря.
Ой де ж вона впала?
- На вдовинім полі.
-Кого ж вона вбила?
-Вдовиного сина.
А дума Б історична пісня В балада Г козацька пісня
43. Провідні мотиви уславлення Ісуса Христа, одвічне родинне благополуччя, уславлення хліборобської праці є характерними для:
А щедрівок Б колядок В жниварських пісень Г коломийок
44. Укажіть назву початкової частини народної думи:
А зав'язка Б славослів'я В зачин (заплачка) Г пролог
45. Укажіть жанр фольклору, який має визначення: «Великий пісенно-розповідний твір переважно героїчного змісту про важливі історичні події (найчастіше про боротьбу українського народу проти іноземних загарбників)»:
А балада Б дума В літопис Г історична пісня
46. У яких піснях звучать мотиви любові матері до дитини, роздуми про майбутнє дитини, побажання, щоб дитина була здоровою, щасливою. Доброю?
А у веснянках Б у русальних піснях В у щедрівках Г у колискових піснях
47. Яка колядка відтворює язичницькі уявлення наших далеких предків про створення неба і землі, про єдність Всесвіту?
А «Як ще не було початку світу» Б «Ой рано, рано кури запіли» В «Ой пане господарю, на твоїм двору» Г «Ой над Дунаєм, над бережком»
48. У якій колядці є спогад про давні язичницькі вірування і протиставлення їм християнських?
А « Як ще не було початку світу» Б «Ой над Дунаєм, над бережком» В «Були люди невірнії» Г «Ой рано, рано кури запіли»
49. Укажіть назву твору, в якому так описано турецьку галеру: «трьома цвітами процвітана,.. злато-синіми киндяками пооббивана,.. гарматами арештована,.. турецькою білою габою покривана...»:
А «Бондарівна» Б «Ой Морозе, Морозенку» В «Дума про Марусю Богуславку» Г «Чи не той то хміль?»
50. Хто з персонажів фольклорних творів відчуває роздвоєність: глибоку любов до рідного краю, тугу за ним, уболівання за ув'язнених співвітчизників та вірність новому життю на чужій землі?
А Хмельницький Б Бондарівна В Маруся Богуславка Г Морозенко
60. Виберіть ознаку, яка відрізняє народну баладу від пісні:
А використання порівнянь Б психологічний паралелізм В символічність образів Г наявність сюжету
61. Виберіть ознаку, яка відрізняє народну думу від балади:
А постійні епітети Б наявність сюжету В розповідь про минуле Г виконується речитативом
62. Рядки
Щедрик, щедрик, щедрівочка,
Прилетіла ластівочка...
належать до
А календарно-обрядових пісень Б дум В соціально-побутових Г балад
63. Рядки
Розлилися води на чотири броди.
Гей, дівка, весна красна, зілля зелененьке.
належать до
А історичних пісень Б дум В календарно-обрядових пісень Г родинно-обрядових пісень
64. Рядки
У ржі на межі, на кривавій березі
Там сиділа русалка.
Просила русалка у дівочок сорочки.
належать до
А купальських пісень Б дум В соціально-побутовихпісень Г русальних пісень
65. Рядки
Ходить сон біля вікон
А дрімота біля плота.
належать до
А календарно-обрядовуих пісень Б родинно-побутових пісень В соціально-побутових пісень Г балад
66. Рядки
То тоді ті козаки теє зачували,
Білим лицем до сирої землі припадали.
Дівку-бранку,
Марусю, попівну Богуславку,
Кляли-проклинали.
належать до
А календарно-обрядових пісень Б дум В соціально-побутових пісень Г балад
67. Рядки
Ой весна, весна, ти красна,
Що ж ти нам, весно, принесла?
належать до
А родинно-обрядових пісень Б історичних пісень В соціально-побутових пісень Г календарно-обрядових пісень
68. Рядки
Котився віночок по полю,
Да просився женчиків додому:
«Ой додому, женчики, ходіте,
Да мене у стодолу візьміте».
належать до
А балад Б дум В календарно-обрядових пісень Г родинно-побутових пісень
70. Рядки
Ой ясно, ясно сонечко сходить,
Та хмар ненько заходить.
Смутен, смутен чумацький отаман
Та й по табору ходить.
належать до
А календарно-обрядових пісень Б дум В соціально-побутових пісень Г історичних пісень
71. Рядки
Заплету віночок,
Заплету шовковий.
На щастя, на долю,
На чорнії брови.
Ой пущу віночок
На биструю воду.
належать до
А календарно-обрядових пісень Б дум В родинно-побутових пісень Г балад
72. Щедрівки належать до
А дум Б соціально-побутових пісень В родинно-обрядових пісень Г календарно-обрядових пісень
73. Гаївки належать до
А календарно-обрядових пісень Б соціально-побутових пісень В родинно-побутових пісень Г балад
74. Рекрутські пісні належать до
А історичних пісень Б родинно-обрядових пісень В родинно-побутових пісень Г соціально-побутових пісень
75. Жниварські пісні належать до
А дум Б балад В родинно-обрядових пісень Г календарно-обрядових пісень
76. Заробітчанські пісні належать до
А календарно-обрядових пісень Б дум В соціально-побутових пісень Г історичних пісень
77. Жанр ліро-епічної поезії фантастичного, історико-геролїчного чи побутового змісту з драматично-напруженим сюжетом, у якому наявні елементи незвичайного, - це
А рекрутська пісня Б дума В гаївка Г балада
78. Жанр українського фольклору з нерівноскладовим віршем, відсутністю строф, який у більшості випадків складається з заспіву (заплачки), розповіді та кінцівки (славослов'я) та виконується у супроводі гри на кобзі. Лірі чи бандурі, - це
А веснянка Б дума В чумацька пісня Г щедрівка
79. У якій баладі оспівується сум за вбитим стрілою вдовиним сином, висловлюється співчуття до загиблого?
А «Ой чиє ж то жито...» Б «Ой на горі вогонь горить» В «Бондарівна» Г «Ой летіла стріла»
80. Установіть правильну послідовність подій у пісні «Засвіт встали козаченьки».
А « Прощай, милий мій синочку,
Та не забувайся...»;
Б «Заплакала Марусенька
Свої ясні очі...»;
В «Яка ж би то, мій синочку,
Година настала,
Щоб чужая дитиночка
За рідную стала?»;
Г «Прийми ж мою Марусеньку,
Як рідну дитину».
81. Розташуйте події у правильній послідовності («Маруся Богуславка»).
А «Вони тридцять літ у неволі пробувають,
Божого світу, сонця праведного
У вічі собі видають»;
Б «Темницю відмикає,
Всіх козаків,
Бідних невольників,
На волю випускає»;
В «Визволи, боже, нас, всіх бідних невольників,
З тяжкої неволі,
З віри бусурменської»;
Г «Та бодай ти, дівко-бранко,
Марусю, попівно Богуславко,
Щастя й долі собі не мала,
Як ти нам святий празник, роковий день
Великдень сказала!»
82. З якого твору подані рядки?
Де ти, милий, чорнобривий? Де ти? Озовися!
Як я, бідна, тут горюю, прийди подивися.
А «Засвіт встали козаченьки» Б «Ой летіла стріла» В «Ой Морозе, Морозенку» Г «Віють вітри, віють буйні»
83. У якому творі дівчина порівнює себе з билинкою в полі, що росте на піску, без роси, на спеці?
А «Чи не той то хміль?» Б «Бондарівна» В «Віють вітри, віють буйні» Г «Маруся Богуславка»
84. Про яке свято згадала Маруся Богуславка бідним невольникам («Маруся Богуславка»?
А Зелені свята Б Різдво В Великдень Г Спасівку
85. З якого твору рядки
«Ой визволи, Боже, нас, всіх бідних невольників,
З тяжкої неволі,
З віри бусурменської,
На ясні зорі,
На тихі води.
У край веселий,
У мир хрещений!»
А «Бондарівна» Б «Віють вітри, віють буйні» В «Засвіт встали козаченьки» Г «Маруся Богуславка»
86. З якого твору рядки
Де матінка плаче,
Там Дунай розлився;
Де плаче сестриця,
Там слізок криниця;
Де плаче миленька –
Там земля сухенька.
А «Чи не той то хміль?» Б «Ой Морозе, Морозенку» В «Засвіт встали козаченьки» Г «Ой летіла стріла»
87. Визначте художній засіб у поданому уривку?
Де матінка плаче,
Там Дунай розлився;
Де плаче сестриця,
Там слізок криниця;
Де плаче миленька –
Там земля сухенька.
А епітет Б порівняння В гіпербола Г персоніфікація
88. Де поховали Морозенка в історичній пісня «Ой Морозе, Морозенку»?
А у полі Б на Аскольдовій могилі В у Польщі Г на Савур-могилі
89. З якого твору уривок
І поки над білим світом
Світить сонце буде,-
Твої думи, твої пісні
Не забудуть люди.
А «Чи не той то хміль?» Б «Засвіт встали козаченьки» В «Ой Морозе, Морозенку» Г «Віють вітри, віють буйні»
90. З якого твору уривок
Ой, втікали вражі ляхи –
Погубили шуби...
Гей, не один лях лежить
Вищиривши зуби!»
А «Чи не той то хміль?» Б «Засвіт встали козаченьки» В «Ой Морозе, Морозенку» Г «Віють вітри, віють буйні»
91. Рядки
В кінці греблі шумлять верби,
Що я насадила…
Нема того козаченька,
Що я полюбила…
є в
А календарно-обрядовій пісні Б суспільно-побутовій пісні В родинно-побутовій пісні Г історичній пісні Д народній думі
92. Над Чорним морем у Великодню суботу відбуваються події твору
А «Дума про Марусю Богуславку» Б «Засвіт встали козаченьки» В «Ой Морозе, Морозенку» Г «Чи не той то Хміль...» Д «Бондарівна»