Готуємося до ЗНО з української літератури Програма факультативного курсу для закладів загальної середньої освіти

Про матеріал
Факультативний курс «Готуємося до ЗНО з української літератури» розрахований на один навчальний рік (11 клас), 35 годин (1 година на тиждень). Факультативний курс «Готуємося до ЗНО з української літератури» передбачає опору на здобуті знання з української літератури сприятиме підготовці 11-класників до зовнішнього незалежного оцінювання, узагальненню та систематизації матеріалу відповідно до програми зовнішнього незалежного оцінювання, допомагатиме формувати свідомість, морально-етичні цінності, розвивати інтелектуальні, творчі здібності, самостійність мислення й громадянський вибір. Метою факультативного курсу «Готуємося до ЗНО з української літератури» є: – підготовка учнів до складання зовнішнього незалежного оцінювання з української літератури; – сприяння систематизації та узагальненню знань, умінь і навичок з української літератури, необхідних для складання тестів ЗНО; – підвищення читацької культури, розвиток критичного мислення учнів; – розвиток уміння аналізувати художній твір, визначати його складові.
Перегляд файлу

Готуємося до ЗНО з української літератури

 

Програма факультативного курсу для закладів загальної середньої освіти

11 клас

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Програму факультативного курсу «Готуємося до ЗНО з української літератури» для 11 класу створено відповідно до Програми зовнішнього незалежного оцінювання з української мови та літератури, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 26.06.2018 № 696, програм з української літератури для 5–9, 10-11 класів для загальноосвітніх навчальних закладів (2012, зі змінами 2015–2017 рр.).

Факультативний курс «Готуємося до ЗНО з української літератури» розрахований на один навчальний рік (11 клас), 35 годин (1 година на тиждень).

Факультативний курс «Готуємося до ЗНО з української літератури» передбачає опору на здобуті знання з української літератури сприятиме підготовці 11-класників до зовнішнього незалежного оцінювання, узагальненню та систематизації матеріалу відповідно до програми зовнішнього незалежного оцінювання, допомагатиме формувати свідомість, морально-етичні цінності, розвивати інтелектуальні, творчі здібності, самостійність мислення й громадянський вибір.

Метою факультативного курсу «Готуємося до ЗНО з української літератури» є:

  •     підготовка учнів до складання зовнішнього незалежного оцінювання з української літератури;
  •     сприяння систематизації та узагальненню знань, умінь і навичок з української літератури, необхідних для складання тестів ЗНО;
  • підвищення читацької культури, розвиток критичного мислення учнів;
  • розвиток уміння аналізувати художній твір, визначати його складові.

Завдання курсу:

  •     узагальнити та систематизувати знання учнів про літературні твори, які визначені програмою ЗНО;
  • активізувати пізнавальну діяльність учнів щодо вивчення літератури;
  • сприяти виробленню вмінь і навичок аналізу літературних творів;
  • вчити учнів самостійно здобувати знання;
  • розвивати логічне, критичне та творче мислення учнів.

Програму структуровано за окремими тематичними розділами: «Усна народна творчість», «Давня українська література», «Література кінця ХVІІІ – початку ХХ ст.», «Література ХХ ст.» (містить тему «Твори українських письменників-емігрантів»),   «Сучасна українська література». У кожному з них увагу сконцентровано на художніх творах, які внесено до програми зовнішнього незалежного оцінювання з української літератури.

У рубриці «Зміст навчального матеріалу» наведено перелік творів (за програмою ЗНО) та їх авторів.

Відомості з теорії літератури про художні засоби, жанри, літературознавчі поняття тощо, необхідні під час розгляду художнього твору, учні повторюють лише в контексті аналізу твору.

Навчання закінчується уроками  «Узагальнення та систематизація вивченого».

Запропонована кількість годин на вивчення кожного розділу чи підрозділу є орієнтовною, учитель може її перерозподіляти на власний розсуд.

У рубриці «Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів» зазначено предметні та ключові компетентності, які слід закріпити, а вимоги до «емоційно-ціннісного ставлення» є своєрідним прогнозом тих морально-етичних цінностей, які формуватимуться в процесі вивчення курсу.

Особливістю цього курсу є те, що навчання орієнтується на обов’язкову самостійну роботу учнів із літературою вдома: читання художніх творів, опрацювання опорних конспектів, вивчення поезій напам’ять.

Таким чином, курс «Готуємося до ЗНО з української літератури» забезпечить повторення, узагальнення та систематизацію матеріалу, який вивчався у 7-11-х класах та внесений до програми ЗНО, у короткий термін.

До програми додаються орієнтовне календарно-тематичне планування та список літератури, яку вчитель та учні зможуть використати під час підготовки до занять.

 

 

 

 

 

 

 

 

11 клас

Усього – 70 год. На тиждень – 2 год.

 

№ з/п

Кількість

годин

Зміст навчального матеріалу

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

 

 

1. Усна народна творчість

 

  1.  

1

Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових та родинно-побутових пісень.

Пісні Марусі Чурай «Віють вітри», «Засвіт встали козаченьки».

Історичні пісні «Ой Морозе, Морозенку», «Чи не той то хміль…»

Тематика, образи, зміст народних дум і балад.

«Дума про Марусю Богуславку».

Балада «Ой летіла стріла».

Предметні компетентності

Учень / учениця:

розрізняє види й жанри усної народної творчості: різновиди календарно-обрядових пісень; суспільно-побутові, історичні, родинно-побутові пісні, думи, балади; визначає провідні мотиви творів усної народної творчості, їхні художні особливості; розуміє значення і функції УНТ в житті українського народу; визначає і пояснює засоби художньої виразності в них.

Вивчає напам’ять «Віють вітри», «Засвіт встали козаченьки»;

розкриває зміст поняття «балада»; розрізняє види балад; пояснює драматизм твору, специфічність закінчення, реалістичне і фантастичне в баладі.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

осмислює духовний зв'язок з історичним минулим рідного народу.

Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення лицарства, сміливості, фізичної, духовної сили наших героїчних предків. Усвідомлення того, що любов до Вітчизни – одна з найбільших людських чеснот. Прагнення до гармонії вчинків із загальнолюдськими цінностями.

 

 

2. Давня українська література

 

  1.  

1

«Повість минулих літ» (уривки про заснування Києва, про помсту княгині Ольги).

Г. Сковорода. «De libertate»,  «Всякому місту – звичай і права…»,  «Бджола та Шершень».

 

 

 

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

пояснює особливості епох Ренесансу і Бароко; знає загальну інформацію про козацькі літописи, «Історію русів», про вертеп як вид давнього театрального мистецтва, про життя Г. Сковороди; виразно читає поезії, коментує їх зміст;

пояснює значення давніх літописів для збереження відомостей про життя, культуру, звичаї наших пращурів; коментує сюжет «Слова…»; характеризує образи руських князів, княгині Ярославни, образ Руської (української) землі, символічно-міфологічні образи; визначає основну ідею твору, особливості його композиції.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

коментує фольклорні мотиви, стилістичні засоби; висловлює судження про актуальність твору; зіставляє специфіку розкриття тем в літературі та інших видах мистецтв; дискутує з приводу порушених у творі проблем; дискутує з приводу порушених у творах проблем, толерантно відстоює власну позицію; оцінює й характеризує внесок Г. Сковороди; висловлює судження про філософські ідеї Г. Сковороди та їх актуальність.

Вивчає напам’ять «Всякому місту – звичай і права».

  1.  

1

«Слово про похід Ігорів».

 

 

3. Література кінця ХVІІІ  – початку ХХ ст.

 

  1.  

1

І. Котляревський. «Енеїда».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

розуміє його роль І. Котляревського в розвитку української літератури; аналізує поему «Енеїда»; характеризує образ Енея, висловлює власні міркування про його вчинки й характер; коментує проблему війни: погляд автора і героїв; характеризує образи твору «Наталка Полтавка»; визначає й коментує роль гумористичних засобів у творі; робить порівняльну характеристику дійових осіб п’єси (Петра і Миколи, возного і виборного), їхніх життєвих позицій; пояснює роль і функцію пісень у драмі. Ключові компетентності

Учень / учениця:

визначає проблеми й підтекст твору; пояснює алюзію на події історії України. Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення ролі самопізнання і гармонії зі світом у становленні й реалізації себе як особистості.

  1.  

1

І. Котляревський. «Наталка Полтавка».

  1.  

1

Т. Шевченко. «Катерина», «Заповіт», «Сон («У всякого своя доля…»).

 

 

 

 

 

 

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

знає біографію поета; розуміє його життєвий подвиг в умовах підневільного становища нації; розрізняє лірику й ліро-епіку, визначає жанр, до якого належить твір; виразно читає поезію, коментує її ідейно-художній зміст, контрастні картини в ньому; коментує сюжет твору, його ідейний зміст, контрастні картини в ньому; пояснює його актуальність сьогодні; коментує використання контрасту; пояснює узагальнену ідею твору та її актуальність.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

висловлює судження про необхідність свободи, національного визволення для вільного розвитку особистості та побудови демократичного устрою; розрізняє іронію і сарказм у творі, цитує приклади їх уживання.

Вивчає напам’ять «Заповіт».

  1.  

1

Т. Шевченко.  «І мертвим, і живим…», «Кавказ».

  1.  

1

П. Куліш. «Чорна рада».

Предметні компетентності

Учень / учениця:

розрізняє епічні жанри: роман, історичний роман, роман-хроніка, біографічний роман; визначає й коментує історичну і художню правду у творі, основний конфлікт у ньому, історичний колорит; характеризує образи й символи; порівнює образи Якима Сомка та Іванця Брюховецького.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

добирає цитати для характеристики ситуацій та образів; коментує вчинки героїв; знаходить паралелі до образів і проблематики роману П. Куліша в інших історичних творах української та зарубіжної літератури; дискутує про зв'язок історичного минулого із сучасністю, важливість знання історії.

Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення значення ініціативності, наполегливості й працьовитості для досягнення поставленої мети.

  1.  

 

 

 

 

 

1

Іван Нечуй-Левицький.

«Кайдашева сім’я».

 

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

визначає жанр твору; коментує проблематику повісті; характеризує образи-персонажі, засоби їх зображення; порівнює образи дійових осіб; пояснює авторську позицію; виокремлює засоби комічного у творі, пояснює їхню роль.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

установлює причинно-наслідкові зв’язки між подіями твору;

висловлює власну думку про українську ментальність, національний характер, народну мораль і етику.

  1.  

1

Панас Мирний (П. Рудченко).

«Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
(1, 4 частини)

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

розповідає про історію написання роману; коментує його сюжет (1,4 частини); характеризує головні образи-персонажі, зокрема Чіпки, пояснює його поведінку психологічними чинниками; визначає роль головних жіночих образів у творі, розкриває їх.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

порівнює роман  із «Кайдашевою сім’єю» І.Нечуя-Левицького; знаходить спільне та відмінне в художній манері прозаїків; коментує власне розуміння понять честі, справедливості, людської гідності й можливі способи їхнього ствердження; переконливо й толерантно висловлює власні судження про ці поняття.

  1.  

1

Іван Карпенко-Карий (І. Тобілевич).

«Мартин Боруля»

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

визначає жанр драматичного твору; знає зміст п’єси «Мартин Боруля»; розповідає про історичну основу твору; характеризує головного героя; розуміє причини його особистої драми; дає характеристику іншим персонажам; визначає головний конфлікт твору; розкриває значення творчості І.Карпенка-Карого для розвитку української драматургії.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

визначає проблеми, порушені у творі, розуміє їх актуальність для сучасного життя; висловлює судження про духовні й матеріальні цінності; застосовує набуті знання для порівняльного аналізу творів української та зарубіжної літератур; розуміє специфіку виражальних засобів театрального мистецтва.

  1.  

1

Іван Франко.

«Захар Беркут», «Чого являєшся мені у сні...», «Мойсей».

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

визначає й коментує засоби художнього увиразнення; знає і пояснює відмінність між громадянською та інтимною лірикою.

знає місце поеми «Мойсей» у творчому доробку І. Франка; пояснює поняття «філософська поезія», «терцини», розуміє специфіку сюжетних ліній; характеризує алегоричність образу Мойсея; аналізує засоби художнього увиразнення в тексті; висловлює власну позицію щодо ролі провідника нації в долі народу та міркує про майбутнє.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

висловлює судження про те, як виховувати в собі риси відповідальності, мужності; як спрогнозувати можливі наслідки діяльності; зіставляє специфіку розкриття мотиву шукань землі обітованої в Біблії та художній літературі; шукає інформацію про українських письменників, які переосмислювали образ Мойсея; бере участь у дискусії щодо проблеми безвідповідальності в житті людини; зіставляє специфіку розкриття  теми в літературі й музиці;

висловлює судження про проблему вибору людини у вирішальній ситуації, потребу вчитися впродовж життя для формування себе як багатогранної особистості.

Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення ролі кожного в історичному процесі, здатності брати на себе відповідальність за Батьківщину в її складні періоди.

 

 

4. Література ХХ ст.

 

  1.  

1

Михайло Коцюбинський.

«Intermezzo», «Тіні забутих предків».

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

визначає проблематику «Intermezzo»; пояснює глибокий психологізм новели, особливості її композиції;

розкриває образотворчі засоби (внутрішній монолог, прийом контрасту);

знає зміст повісті «Тіні забутих предків»; уміє пояснювати образи й символи твору; аналізує образи Марічки та Івана, розкриває пантеїзм світобачення героїв, виражений через побут, звичаї, обряди, почуття, мораль; уміє показати протиставлення реалій життя внутрішньому світові душевно багатих натур; пояснює роль образу природи у творі.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

береже природу й шанує людей, відчуває відповідальність за майбутнє свого народу; уміє пов’язувати події художнього твору з реальним життям і робити висновки.

Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення гуманізму як основи світоглядних переконань розвиненої особистості, оптимізму і життєствердження як важливих духовних цінностей буття. Усвідомлення краси природи, її благотворного впливу на людину.

  1.  

1

Ольга Кобилянська. «Valse melancolique».

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

логічно висловлює власні думки, дає оцінку героїням, використовуючи навички критичного мислення; уміє визначати ситуації, у яких людина потребує підтримки, володіє засобами їх надання.

Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення рівності жінок і чоловіків у всіх сферах суспільного життя як необхідна умова розв’язання актуальних політичних, соціально-культурних та психологічних проблем.

  1.  

1

Василь Стефаник. «Камінний хрест».

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

характеризує образ головного героя Івана Дідуха; розкриває історичну основу новели; пояснює багатозначність символіки камінного хреста, горба, прізвища головного героя.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

установлює причинно-наслідкові зв’язки між подіями в житті героїв твору; аналізує життєву ситуацію з певної позиції.

Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення нерозривної єдності людини з рідною землею.

  1.  

1

Леся Українка. «Contra spem spero!», «Лісова пісня».

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

визначає основні проблеми, порушені в «Лісовій пісні»; розкриває фольклорну основу; характеризує образи; порівнює образи Мавки й Килини; уміє показати на прикладах з тексту духовну бідність Килини й матері Лукаша, їхню  меркантильність, байдужість до краси, природи, мистецтва; розкриває красу глибокого почуття, антигуманність меркантильності та користолюбства; висловлює власні судження про життя і творчість Лесі Українки.

Вивчає напам’ять «Contra spem spero!».

Ключові компетентності

Учень / учениця:

усвідомлює значення етичних норм в особистому та суспільному житті, прагне їх дотримуватися; уміє пов’язувати події художнього твору з реальним життям і робити висновки; логічно висловлює власні думки; дає оцінку героям, використовуючи навички критичного мислення; критично оцінює результати людської діяльності в природному середовищі.

Емоційно-ціннісне ставлення

Переконання, що за будь-яких обставин потрібно зберігати стоїцизм духу. Усвідомлення кохання як життєствердного почуття, творчої сили, що стимулює духовне піднесення, збагачення, розквіт людини. Уміння бачити переваги високої духовності над буденністю.

  1.  

1

Микола Вороний. «Блакитна Панна».

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

висловлює власну думку про природу й мистецтво; визначає жанр твору, ключові риси символістської поетики.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

сприймає і розуміє естетику образного слова, його значення для розвитку естетичного смаку, естетичної розвиненості людини.

Вивчає напам’ять «Блакитна Панна».

Олександр Олесь. «Чари ночі»,
«О слово рідне! Орле скутий!..»

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

висловлює власну думку про природу людини, її внутрішні боріння й роздвоєність; визначає жанр твору, ключові ознаки символістської поетики.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

презентує власні ідеї щодо розв’язання питань, порушених у творах.

Вивчає напам’ять «Чари ночі».

Емоційно-ціннісне ставлення

Розуміння, що свобода і незалежність особистості є обов’язковою умовою творчості митця. Осмислення благородства вчинків, які здійснюються заради щастя людей.

  1.  

1

Павло Тичина. «Ви знаєте, як липа шелестить...», «Пам’яті тридцяти».

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

аналізує поезії, виокремлює ознаки індивідуального стилю.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

Вивчає напам’ять «Ви знаєте, як липа шелестить...», «Пам’яті тридцяти».

Емоційно-ціннісне ставлення

Осмислення зв’язку внутрішньої свободи митця з його творчістю.

Максим Рильський. «У теплі дні збирання винограду…»

 

В. Сосюра. «Любіть Україну».

Предметні компетентності

Учень / учениця:

знає про групу і творчість «київських неокласиків», визначає основні ознаки індивідуального почерку, провідні мотиви і настрої.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

знаходить у творі образи й символи, розкриває їхній зміст і роль у тексті; розуміє значення читання художньої літератури для духовного здоров’я людини.

Вивчає напам’ять «У теплі дні збирання винограду…», «Любіть Україну».

  1.  

1

Микола Хвильовий. «Я (Романтика)».

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

висловлює власну думку про неприпустимість перемоги зла в людині; визначає жанр твору, основні риси індивідуального стилю.

Емоційно-ціннісне ставлення

Відстоювання гуманістичних цінностей, усвідомлення переваг гуманізму над ідеологіями, уміння передбачати наслідки власних помилок і виправляти їх.

  1.  

1

Юрій Яновський. «Майстер корабля».

 

Предметні компетентності

Учень/учениця:

розкриває морально-етичні колізії роману «Майстер корабля»; аналізує художні образи, з’ясовує їх символічність та ознаки неоромантизму; ілюструє, як автор розкриває національне крізь призму загальнолюдського.

Ключові компетентності

Учень/учениця:

інтерпретує твір в аспекті національної культури та загальнолюдських цінностей.

Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення зв’язку внутрішньої свободи митця з його творчістю.

  1.  

1

Валер’ян Підмогильний. «Місто».

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

характеризує маргінальний образ українського інтелігента; аналізує світоглядну й психологічну еволюцію його характеру; пояснює роль жіночих образів у романі, значення терміну «урбаністичний роман».

Ключові компетентності

Учень / учениця:

висловлює власну думку про способи самоствердження людини; уміє встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між подіями в житті героїв твору; аналізує життєву ситуацію з позицій сьогодення.

  1.  

1

Остап Вишня. «Моя автобіографія», «Сом».

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

аналізує усмішки, пояснює їх жанрові особливості.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

оцінює результати людської діяльності в природному середовищі на прикладі художніх творів; усвідомлює важливість бережливого ставлення до природи.

  1.  

1

Микола Куліш. «Мина Мазайло».

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

розуміє історико-політичні чинники, які вплинули на зіткнення головних дійових осіб у сатиричній комедії; сатиричне спрямування п’єси; характеризує образи дійових осіб, світоглядну, громадянську позицію кожного з них; аналізує умовність часопростору, природу конфліктів; висловлює власну думку про типове сприйняття дійсності обивателем; визначає жанр твору, основні проблеми.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

осмислює роль соціального статусу, моделі його досягнення; формує уявлення про справжні та фальшиві цінності, спираючись на текст; висловлює власні міркування, проводячи аналогії з сучасним життям; усвідомлює роль української мови як ключового чинника творення нації, 
самоствердження особистості.

  1.  

1

Богдан-Ігор Антонич. «Різдво».

 

Євген Маланюк. «Уривок з поеми».

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

визначає головні мотиви, ідеї; коментує їх; дає їм власну оцінку.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

сприймає й розуміє естетику образного слова, його значення для розвитку естетичного смаку.

Вивчає напам’ять «Різдво», «Уривок з поеми».

  1.  

1

Іван Багряний. «Тигролови».

 

Предметні компетентності

Учень/учениця:

розкриває особливості художнього осмислення долі України в поезії «Уривок з поеми»; пояснює символічність її назви; указує на актуальність оптимістичного висновку про майбутнє України;

знає основні віхи життя письменника, його творчість; коментує зміст роману; визначає його жанрові особливості; характеризує образи; висловлює власне ставлення до основних проблем, порушених у творі.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

логічно та виразно висловлює власні думки, використовуючи навички критичного мислення.

Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення значення свободи для духовного розвитку, активної життєвої позиції як вияву європейськості.

  1.  

1

Олександр Довженко.  «Зачарована Десна».

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

аналізує текст «Зачарованої Десни», художньо-стильові особливості твору; оперує поняттями «кіноповість», «публіцистичність»; указує на риси автобіографічності в кіноповісті; характеризує образи-персонажі; пояснює особливості композиції, роль пейзажу; називає порушені у творі морально-етичні проблеми.

Ключові компетентності

Учень/учениця:

указує на прояви національного мислення, світовідчуття в характерах героїв; сприймає природу й людину як цілісну систему; критично оцінює результати людської діяльності в природному середовищі; уміє знаходити необхідну інформацію і творчо, компетентно її використовувати.

Емоційно-ціннісне ставлення

Розуміння особливостей світовідчуття українців, національного характеру, народної моралі та етики; усвідомлення  важливості культурної самоідентифікації особистості; розуміння взаємозв’язку конкретного із загальним.

  1.  

1

Олесь Гончар. «Модри Камень».

 

Предметні компетентності

Учень/учениця:

називає риси неоромантизму в ранній творчості; аналізує проблематику й образи героїв новели «Модри Камень»; особливість оповіді, роль кольорової гами; визначає основну ідею твору; аргументує жанрову приналежність твору.

Ключові компетентності

Учень/учениця:

установлює зв’язок між учинками персонажів; аналізує життєву ситуацію з різних позицій; демонструє повагу до різних поглядів, ідей, переконань; дає власну оцінку вчинкам персонажів.

  1.  

1

А. Малишко. «Пісня про рушник».

 

Василь Симоненко. «Задивляюсь у твої зіниці…», «Ти знаєш, що ти – людина?», «Лебеді материнства».

 

 

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

розуміє зв’язок літературного явища «шістдесятництва» з дисидентським рухом; називає поетів-«шістдесятників»; аналізує стильові особливості поезій; визначає й уміє прокоментувати основні мотиви; дискутує про патріотичні, громадянські мотиви, порушені у творах.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

формує власну думку про порушені у творах мотиви, проблеми; виробляє життєву позицію, уміння її відстоювати; усвідомлює значення самоствердження людини в сучасному світі.

Емоційно-ціннісне ставлення

Формування національної свідомості громадянина України, формування себе як самодостатньої особистості.

Вивчає напам’ять: «Пісня про рушник», «Задивляюсь у твої зіниці…», «Ти знаєш, що ти – людина?», «Лебеді материнства», «Наша мова», «Два кольори», «Балада про соняшник»

  1.  

1

Василь Голобородько. «Наша мова».

 

Дмитро Павличко. «Два кольори».

 

Іван Драч. «Балада про соняшник».

 

  1.  

1

Григір Тютюнник. «Три зозулі з поклоном».

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

аналізує образи, художні засоби, особливості композиції; висловлює власні роздуми про проблеми, порушені в новелі, і поведінку героїв.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

аналізує проблемну ситуацію та знаходить шляхи її розв’язання; на основі отриманих відомостей дає оцінку героям.

  1.  

1

Василь Стус. «Господи, гніву пречистого…»

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

розуміє суть екзистенціалізму в поезіях, характеризує межовий стан суб’єкта лірики, який протистоїть ідеологічно викривленій реальності; зіставляє мотиви, форми буттєвого самоствердження в поезіях; висловлює власну думку про важливість активної громадянської позиції в житті.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

висловлює міркування, проводячи аналогії з сучасним життям.

Вивчає напам’ять «Господи, гніву пречистого…»

Емоційно-ціннісне ставлення

Ствердження рис «стоїцизму», активної життєвої позиції. Усвідомлення понять честі, людської гідності, мужності, сили духу на прикладі життя і творчості В. Стуса.

  1.  

1

Ліна Костенко. «Страшні слова, коли вони мовчать…», «Маруся Чурай».

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

аналізує засоби художнього увиразнення, які визначають високу естетичну вартість; висловлює власну думку про особливості історичного мислення письменниці в «Марусі Чурай»; визначає жанр твору, основні проблеми; висловлює власне ставлення до вчинку головної героїні.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

висловлює міркування, проводячи аналогії з сучасним життям.

Вивчає напам’ять «Страшні слова, коли вони мовчать…»

Емоційно-ціннісне ставлення

Формування естетичного смаку, виховання відповідальності за вчинки, усвідомлення права на власний моральний вибір.

 

 

5. Сучасний літературний процес (кінець ХХ – початок ХХІ ст.)

 

  1.  

1

Сучасний літературний процес. Загальний огляд, основні тенденції. Постмодернізм як літературне явище.

 

Предметні компетентності

Учень/учениця:

називає імена сучасних письменників, їхні твори; обґрунтовує появу нового літературного покоління, спільні риси й творчу індивідуальність митців; розуміє значення поняття «постмодернізм»; розуміє значення понять «елітарна» і «масова» літератури.

Ключові компетентності

Учень/учениця:

розрізняє масову й елітарну літературу.

Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення того, що мистецтво є засобом саморозкриття особистості; формування сучасного погляду на світ, людину в ньому.

34

35

2

Узагальнення і систематизація знань.

Предметні компетентності

Учень/учениця:

Упізнає літературних героїв за їхніми цитатними характеристиками й репліками; орієнтується в сюжетах літературних творів; співвідносить фрагмент літературного твору з його назвою та автором; пояснює поняття «розстріляне відродження», «київські неокласики», «празька школа поетів», «шістдесятництво», «дисидентство».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Орієнтовне календарно-тематичне планування занять факультативного курсу «Готуємося до ЗНО з української літератури»

 

№ з/п

Кількість

годин

Дата

Зміст навчального матеріалу

 

 

 

1. Усна народна творчість

  1.  

1

 

Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових та родинно-побутових пісень.

Пісні Марусі Чурай «Віють вітри», «Засвіт встали козаченьки».

Історичні пісні «Ой Морозе, Морозенку», «Чи не той то хміль…»

Тематика, образи, зміст народних дум і балад.

«Дума про Марусю Богуславку».

Балада «Ой летіла стріла».

 

 

 

2. Давня українська література

  1.  

1

 

«Повість минулих літ» (уривки про заснування Києва, про помсту княгині Ольги).

Г. Сковорода. «De libertate»,  «Всякому місту – звичай і права…»,  «Бджола та Шершень».

  1.  

1

 

«Слово про похід Ігорів».

 

 

 

3. Література кінця ХVІІІ  – початку ХХ ст.

  1.  

1

 

І. Котляревський. «Енеїда».

  1.  

1

 

І. Котляревський. «Наталка Полтавка».

  1.  

1

 

Т. Шевченко. «Катерина», «Заповіт», «Сон («У всякого своя доля…»).

  1.  

1

 

Т. Шевченко.  «І мертвим, і живим…», «Кавказ».

  1.  

1

 

П. Куліш. «Чорна рада».

  1.  

 

1

 

Іван Нечуй-Левицький.

«Кайдашева сім’я».

  1.  

1

 

Панас Мирний (П. Рудченко).

«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» (1, 4 частини).

  1.  

1

 

Іван Карпенко-Карий (І. Тобілевич).

«Мартин Боруля».

  1.  

1

 

Іван Франко.

«Захар Беркут», «Чого являєшся мені у сні...», «Мойсей».

 

 

 

4. Література ХХ ст.

  1.  

1

 

Михайло Коцюбинський.

«Intermezzo», «Тіні забутих предків».

  1.  

1

 

Ольга Кобилянська. «Valse melancolique».

  1.  

1

 

Василь Стефаник. «Камінний хрест».

  1.  

1

 

Леся Українка. «Contra spem spero!», «Лісова пісня».

  1.  

1

 

Микола Вороний. «Блакитна Панна».

Олександр Олесь. «Чари ночі»,
«О слово рідне! Орле скутий!..»

  1.  

1

 

Павло Тичина. «Ви знаєте, як липа шелестить...», «Пам’яті тридцяти».

Максим Рильський. «У теплі дні збирання винограду…»

В. Сосюра. «Любіть Україну».

  1.  

1

 

Микола Хвильовий. «Я (Романтика)».

  1.  

1

 

Юрій Яновський. «Майстер корабля».

  1.  

1

 

Валер’ян Підмогильний. «Місто».

  1.  

1

 

Остап Вишня. «Моя автобіографія», «Сом».

  1.  

1

 

Микола Куліш. «Мина Мазайло».

  1.  

1

 

Богдан-Ігор Антонич. «Різдво».

Євген Маланюк. «Уривок з поеми».

  1.  

1

 

Іван Багряний. «Тигролови».

  1.  

1

 

Олександр Довженко.  «Зачарована Десна».

  1.  

1

 

Олесь Гончар. «Модри Камень».

  1.  

1

 

А. Малишко. «Пісня про рушник».

Василь Симоненко. «Задивляюсь у твої зіниці…», «Ти знаєш, що ти – людина?», «Лебеді материнства».

  1.  

1

 

Василь Голобородько. «Наша мова».

Дмитро Павличко. «Два кольори».

Іван Драч. «Балада про соняшник».

  1.  

1

 

Григір Тютюнник. «Три зозулі з поклоном».

  1.  

1

 

Василь Стус. «Господи, гніву пречистого…».

  1.  

1

 

Ліна Костенко. «Страшні слова, коли вони мовчать…», «Маруся Чурай».

 

 

 

5. Сучасний літературний процес (кінець ХХ – початок ХХІ ст.)

  1.  

1

 

Сучасний літературний процес. Загальний огляд, основні тенденції. Постмодернізм як літературне явище.

  1.  

2

 

Узагальнення і систематизація знань.

  1.  

 

1

 

docx
Додано
24 грудня 2021
Переглядів
1128
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку