підвищити навички учнів роботи з сучасними інформаційно-комунікаційними технологіями, мережею Інтернет; підвищити знання всіх учасників про безпечний Інтернет; сприяти розвитку ІТ-компетентності учасників навчально-виховного процесу.
Квест
«Цікава хімія»
Підготувала і провела
Горбачова Юлія Валеріївна
Тема квесту: «Цікава хімія»
Мета квесту:
підвищити навички учнів роботи з сучасними інформаційно-комунікаційними технологіями, мережею Інтернет тощо; підвищити знання всіх учасників про безпечний Інтернет; сприяти розвитку ІТ-компетентності учасників навчально-виховного процесу.
Учасники:
учні 8-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів (індивідуально або у командах),всі, хто бажає випробувати свої сили
Терміни проведення:
1 завдання: 13 квітня 2018 року
2 завдання: 14 квітня 2018 року
3 завдання: 15 квітня 2018 року
4 завдання: 16 квітня 2018 року
5 завдання: 17 квітня 2018 року
Підведення підсумків: до 24 квітня 2018 року
Організатор квесту:
Горбачова Ю.В.
Спосіб зв'язку:
тел.:
e-mail:
Останні приготування:
А ви знаєте, що таке хімія?
Хімія – наука непроста і на всім під силу,
І не кожен синтезує ці хімічні дива.
Але зможе осягнути і її закони,
Лише той, хто звик долати різні перешкоди.
Любіть хімію, вивчайте та поважайте, як матінку свою.
Без неї нам не їсти і не спати,
Не вмитись і на одягтись,
Не їздить і не покататись
Та навіть не погратись.
Бо все, куди не подивишся в житті,
Без хімії, як без мами, нам не обійтись.
Ніде нам не пройти без формул і рівнянь,
І без завдань та міцних хімічних знань.
Хімія – дивовижна та цікава наука. Навіть шкільний курс хімії – це джерело цікавих фактів. Але чимало цікавих фактів з хімії, які так і залишаються за рамками шкільного курсу!
Отже, 13 квітня 2015 року ми розпочинаємо нашу подорож «Всесвітньою павутиною». На Вас чекають пять завдань, під час яких вам доведеться бути кмітливим, творчим, уважним.
Всі завдання будуть розміщуватись в день відкриття (див.графік) з 8 до 9 ранку. Прийматись відповіді будуть до 23-55.
Для участі у веб-квесті необхідно заповнити анкету учасника.
Доступ до наступного завдання отримають лише ті учасники, які дали правильну відповідь на попереднє завдання.
Завдання
Завдання 1
Мова загадки точна і лаконічна, загадка має серйозне пізнавальне значення. Будучи за своєю формою не простим, буденним, а хитромудрим поетичним описом, загадка досліджує кмітливість, оригінальність мислення, розвиває уяву, розкриває очі на поетичну красу і багатство навколишнього світу, вчить помічати красу звичних і буденних сторін дійсності.
Отже, перше завдання – розгадати хімічні загадки.
Хімічні загадки
1.Я отруйний газ зелений.
Дивні звички є у мене:
Всім задуху дарувати
І мікробів убивати.
Різнокольоровий килим
Після мене стане білим.
Родичів відомих маю:
Сіль, що миттю вибухає,
П'ять кислот, вапно...
Доволі. Я живу в кухонній солі.
Чую відповідей хор.
Що моє імення....
2. Я метал м'який, та знайте:
До води не підпускайте,
Бо у неї опущусь,
До поверхні піднімусь,
Пробіжуся і зникаю,
Газ доверху випускаю.
А ще чую звідусіль:
«Поклади у страву сіль!»
Сіль кухонну, бо із нею
Здавна ми були ріднею.
3.Я в сполуках органічних
І у газах вулканічних,
Утворив найлегший газ,
Що горючий водночас.
У небесную блакить
Зонд зі мною полетить.
Як зустрінусь з киснем, враз
Вибух – це гримучий газ.
Потекло щось? Не біда.
Це з'явилася вода.
Я й відновник добрий теж.
Може, ти мене назвеш?
4.Я срібляста, я рухлива,
Та, по правді, нещаслива.
З киснем стрінусь – червонію,
Дуже я ніяковію.
Незлюбили мене люди,
Зло в мені вбачають всюди.
Розіллюсь – зберуть ущерть,
Бо мої пари – то смерть, їм не стану докоряти,
Спробую допомагати.
Й добру маю я натуру,
Міряю температуру.
5.Без рук, без ніг, а цілий світ пройде.
Всього за Завдання 1 ви зможете отримати 5 балів.
Завдання 2
Гімнастика розуму
І.
1. У 1890 р. він став причиною загибелі екіпажу океанського парусника «Мальборо». Корабель не отримав ніяких пошкоджень, але, втративши керування, блукав в океані.
2. Він став причиною масових самогубств китів (кити викидалися на берег).
3. Він входить до складу вулканічних газів.
4. Його вміст у навколишньому середовищі — своєрідний еталон для порівняння забруднення атмосфери різних міст, а також для встановлення ступеня отруйності вихлопних газів автомобілів.
5. При отруєнні ним наступає кисневе голодування тканин, а особливо клітин центральної нервової системи.
II.
1. Агат, онікс, халцедон, опал, кристаліт—мінерали, які він утворює.
2. Першою зброєю й одночасно знаряддям праці доісторичної людини був матеріал, який складався, головним чином з нього.
3. Він має шкідливу біологічну дію на людину: викликає такі захворювання, як силікоз і утворення каменів у нирках.
4. У земній корі його масова частка становить близько 90 %.
5. У наші дні з нього виготовляють цемент, скло, кришталь, тонку кераміку.
III.
1. Він займає п'яте місце за поширеністю у Всесвіті: на кожні 100 000 атомів на його долю припадає 15. Космологи вважають, що він з'явився в числі перших елементів Всесвіту.
2. За поширеністю на Землі він знаходиться в кінці другого десятка елементів (у земній корі його міститься лише 0,04 %, причому основна частина зосереджена в атмосфері).
3. У рідкому стані він застосовується в кріогенній техніці.
4. У газоподібному стані його використовують у ме¬талургії для створення інертного середовища.
5. Своєю назвою він зобов'язаний французько¬му вченому А. Лавуазьє, який відродив напівзабутий термін, вважаючи, що він у перекладі з давньогрецької означає «безжиттєвий».
IV.
1. В організмі людини його міститься близько 3 г, із них близько 2 г — у крові.
2. За поширенням у земній корі він поступається лише Оксигену, Силіцію й Алюмінію.
3. Спочатку єдиним джерелом його добування були метеорити, що впали на Землю. Вони містили його в чистому вигляді.
4. Первісна людина стала використовувати знаряддя з нього за декілька тисячоліть до н. е.
5. На його честь в історії названо вік.
V
.1. У газоподібному вигляді він викликає сильне подразнення, особливо очей і дихальної системи. У рідкому вигляді викликає серйозні опіки шкіри.
2. Він входить до складу деяких (досить відомих) гербіцидів, інсектицидів, пестицидів.
3. Його отримують, головним чином, у результаті електролізу солей.
4. Війська Антанти й німецькі війська застосовували його в бойових діях під час Першої світової війни.
5. Його використовують для дезінфекції води.
(Хлор.)
VI.1. Занепад і розпад Римської Імперії (на думку деяких учених) були зумовлені отруєнням йонами цієї речовини.
2. Раніше його додавали в погане вино для покращення смаку.
3. У часи Древнього Риму його широко використовували для виготовлення кухонної узварі, водопровідних труб, монет, гир.
4. Зараз він використовується для виготовлення покрівельного матеріалу, оболонки кабелю, в акумуляторах. Його солі використовують у виробництві фарби, а сполуки, що його містять, застосовують як антидетонаційну присадку до бензину.
5. Найпоширеніший припій є сплавом олова із цим металом.
Всього за Завдання 2 ви зможете отримати 5 балів.
Відповіді на Завдання 1 не приймаються!
Завдання 3
Переклад
Нам доводиться читати книги на різних мовах. Перекладіть із хімічної мови на загальноприйняту наступні фрази. (вчитель по-черзі зачитує фрази кожній команді. Якщо відповіді немає, відповідає інша команда. За кожну правильну відповідь – 1 бал)
1. Не все те аурум, що блищить.
2. Білий як карбонат кальцію.
3. Ферумний характер.
4. Багато оксиду водню (аш – два – о) з тих пір утекло.
5. Слово – аргентум, а мовчання – аурум.
Всього за Завдання 3 ви зможете отримати 5 балів.
Відповіді на Завдання 2 не приймаються!
Завдання 4
Знайомство з біографіями вчених-фізиків дозволяє знайти ряд цікавих відомостей і цікавих збігів.
Ви вже зрозуміли, що мова піде про видатних українських хіміків та їх винаходи.
.
1. Впізнай за фото українського вченого хіміка та вкажи його головні наукові доробки.(2 бала)
2.Знайдіть інформацію про захоплення у вільний час одного із них. (2 бала)
3.Вкажіть посилання на відео, у якому розповідається про відкриття українських хіміків. (2 бала)
4.Знайдіть жарт про відомого хіміка або жартівливий вислів відомого хіміка. (2 бала)
5.Знайдіть відео про видатного хіміка. (2 бала)
Всього за Завдання 4 ви зможете отримати 10 балів.
Відповіді на Завдання 3 не приймаються!
Завдання 5
Хімія — чарівний і захоплюючий світ метаморфоз. Із цією наукою тісно пов'язане наше сьогодення. «Широко простягає хімія руки свої в справи людські». Ці слова Михайла Васильовича Ломоносова не втратили своєї актуальності й у наші дні. Хімія — це край чудес, де приховане людське щастя. І найвищі завоювання розуму будуть зроблені в цій галузі. (Д. І. Менделєєв). Протягом багатьох століть прислів’я та приказки виявляли здатність народу відбирати й осмислювати найхарактерніші, найтиповіші сторони явищ життя, природи, побуту і в результаті ставали конденсатором багатовікового життєвого досвіду, взаємин між людиною та навколишньою дійсністю.
1.Запишіть прислів’я або приказку, у якому спостерігається хімічне явище (перетворення). (1 бал за кожну)
2.Знайдіть казку, у якій відбувається хімічна реакція. Вкажіть назву цієї казки та фрагмент, у якому розповідається про це. (2 бала за кожну)
3.В останній час багато мультгероїв розповідають нам про різні хімічні явища. Знайдіть мультфільм, у якому мультяшний герой розповідає про хімічне явище та вкажіть посилання на відео. (2 бала за кожен)
Всього за Завдання 5 ви зможете отримати більше 5 балів.
Відповіді
Завдання 1
Завдання 2
І.Карбон(ІІ) оксид (чадний газ)
ІІ.Силіцій оксид (кремнезем)
ІІІ. Нітроген (азот)
IV. Ферум (залізо)
V. Плюмбум (свинець)
Завдання 3
1.Не все те золото, що блищить
2. Білий, як крейда
3. Залізний характер
4. Багато води з тих пір утекло
5. Слово – срібло, мовчання – золото
Завдання 4
Бекетов Микола Миколайович
Вернадський Володимир Іванович
Зелінський Микола Дмитрович
Завдання 5
Результати
Вітаємо переможців веб-квесту з хімії!
Список використаних джерел
1. Гузеев В.В. Просто и технологично о методах обучения // Химия в школе. – 2001. – №10. – С. 16-22.
2. Ігри дорослих. Інтерактивні методи навчання / Упоряд. Л. Галіцина.- К.: Ред. загальнопед. газ., 2005.- 128 с.
3. Комп’ютерні інформаційні технології у навчанні http://allref.com.ua (дата звернення 19.03.2016)
4. Нісімчук А.С., Падалка О.С., Шпак О.Т. Сучасні педагогічні технології. – К.: Просвіта; 2000.-368с.
5. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук. метод. посіб. – К.: Видавництво А.С.К., 2004. – 192 с.
6. Селевко Г.К. Сучасні освітні технології.-М: Народне утворення, 1998р.-255с.
7. Химинець В.В., Інноваційна освітня діяльність. – У.: Інформаційно-видавничий центр ЗІППО, 2007. – 364с.