Урок ​Тема: Електролітична дисоціація кислот, основ, солей.

Про матеріал

Тема: Електролітична дисоціація кислот, основ, солей.

Мета: поглибити знання учнів про електролітичну дисоціацію на прикладі розчинів солей, кислот, основ. Формувати навички складати рівняння дисоціації. Уточнити визначення кислот, основ, солей з погляду теорії електролітичної дисоціації.

Обладнання: підручник «Хімія. 9 кл.»,таблиця розчинності, картки із завданнями.

Для лабораторного досліду: НСl, NaOH, фенолфталеїн, лакмус, метиловий оранжевий, 6 пробірок.

Перегляд файлу

Тема: Електролітична дисоціація кислот, основ, солей.

Мета: поглибити знання учнів про електролітичну дисоціацію на прикладі розчинів солей, кислот, основ. Формувати навички складати рівняння дисоціації. Уточнити визначення кислот, основ, солей з погляду теорії електролітичної дисоціації.

Обладнання: підручник «Хімія. 9 кл.»,таблиця розчинності, картки із завданнями.

Для лабораторного досліду: НСl, NaOH, фенолфталеїн, лакмус, метиловий оранжевий, 6 пробірок.

Тип кроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І.  Актуалізація опорних знань

 1. На які дві групи поділяються речовини за їх здатністю проводити електричний струм?

2. Які речовини є електролітами?

3. Які речовини є неелектролітами?

4. Який тип зв’язку мають речовини-електроліти?

5. Який тип зв’язку мають речовини-неелектроліти?

Тест – контроль /3 хв./

1 варіант

  1. Електроліти – це речовини , які

А. Проводять  електричний струм ;  Б. Не  проводять  електричний струм;

В. Добре розчиняються у воді.          Г. Всі неорганічні речовини.

  2. У молекулах електролітів хімічний  зв’язок :

        А. Йонний;                                           Б. Ковалентний малополярний;

        В. Ковалентний сильно полярний;    Г. Різноманітний.

  3. До неелектролітів належать :

        А. Натрій гідроксид ;     Б. Спирт;        В. Сульфатна кислота;   Г. Кисень.

  4. Теорію електролітичної дисоціації   сформулював :

        А.  М.В. Ломоносов; Б. Д.І. Менделєєв; В. С. Арреніус;   Г. М. Фарадей.

  5. У розчинах електролітів носіями   електричного заряду є :

      А. Електрони;        Б. Катіони;      В. Аніони;              Г. Молекули.

          ІІ варіант

1.Неелектроліти – це речовини , які

А. Проводять  електричний струм; Б. Не  проводять  електричний струм;

В. Добре розчиняються у воді;         Г. Всі органічні речовини.

  2. У молекулах неелектролітів хімічний  зв’язок :

        А. Йонний;                                            Б. Ковалентний малополярний;

        В. Ковалентний сильнополярний;       Г. Різноманітний.

  3. До електролітів належать :

        А. Калій гідроксид ;     Б. Цукор;        В. Калій сульфат;          Г. Азот.

  4.  Поділ речовин на електроліти і  неелектроліти вперше запропонував:

        А. М.В. Ломоносов;  Б. Д.І. Менделєєв;  В. С. Арреніус;   Г. М. Фарадей.

  5. Електролітична дисоціація – це процес:

      А. Дифузії;       Б. Утворення молекул або  кристалів із йонів;

      В. Розщеплення електролітів на йони.

Відповіді: І варіант        1. А 2. А,В 3. Б,Г4. В 5. Б,В                   

                  ІІ варіант        1. Б 2. Б 3. А,Б 4 Г 5. В

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні на уроці ми розглянемо властивості основ, кислот та солей з погляду теорії електролітичної дисоціації. Дамо відповіді на такі запитання:

  1. Як  відбувається дисоціація кислот, основ та солей у водних розчинах?
  2. Які заряджені частинки виникають?
  3. Як записується рівняння реакцій?
  4. Навчимося виявляти деякі йони.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Дисоціація кислот

  1. Пригадайте, які сполуки називаються кислотами?
  2. Запишимо рівняння дисоціації кислот.

HNO3 ↔ H+ + NO3-

H2SO4 ↔2 H+ + SO42-

H3PO4↔3H+ + PO43-

  1. Що спільного у записаних рівняннях? (Н+)

Загальне рівняння дисоціації кислот:

НА      Н+  +    А-

молекула           катіон         аніон кислотного

кислоти    Гідрогену        залишку

Визначення кислот з погляду теорії електролітичної дисоціації: (с. 67підручника)

Кислоти – це електроліти, що під час дисоціації утворюють катіони одного типу, а саме Гідроген-йони, та аніони кислотного залишку.

  1. Двог- і багато основні кислоти дисоціюють ступінчасто:

H2SO4 ↔ H+ + НSO4-

НSO4- ↔ H+ + SO42-

Лабораторний дослід №1 (с. 68 підручника)

Виявлення йонів Гідрогену у водному розчині.

Інструктаж з ОП

Роботу виконують за текстом підручника.

Лакмус – червоний.

Фенолфталеїн – не змінюється

Метиловий оранжевий  - рожевий

Дисоціація основ

  1. Які сполуки називаються основами?
  2. Запишіть рівняння дисоціації лугів.

NaOH ↔ Na+ + OH-

Ca(OH)2 Ca2+ + 2OH-

 Що спільного у записаних рівняннях? (ОН-)

Загальне рівняння дисоціації основ:

МеОН      Ме+  +    ОН-

основа                 катіон          гідроксид-йон

        металу        

Визначення основ з погляду теорії електролітичної дисоціації: (с. 68підручника)

 

Основи -  це електроліти, що під час дисоціації утворюють катіони металів та аніони  гідроксогруп.

Основи, які містять кілька гідроксогруп, дисоціюють ступінчасто.

Ca(OH)2CaОН+ + OH-

       CaОН+  Ca2+ + OH-

Лабораторний дослід №2 (с. 68 підручника)

Виявлення гідроксид-йонів у  розчині.

Інструктаж з ОП

Роботу виконують за текстом підручника.

Лакмус – синій.

Фенолфталеїн – малиновий

Метиловий оранжевий  - жовтий

Дисоціація солей

  1. Які сполуки називаються солями?
  2. Запишіть рівняння дисоціації  солей

КNO3 ↔ K+ + NO3-

BaCl2 Ba2+ + 2Cl-

МеА      Ме+  +    А-

         сіль                катіон          аніон кислотного

          металу         залишку

Чи є спільні йони, що утворюються під час дисоціації? (ні)

Визначення солей з погляду теорії електролітичної дисоціації: (с. 69підручника)

Солі – це електроліти, які дисоціюють на катіони металів та аніони кислотних залишків.

Типи солей

Середні

Na2SO4 ↔ 2Na+  + SO4 2-

Кислі

NaHSO4 ↔ Na++ HSO4-

HSO4-  H+  + SO4 2-

Основні

CaOHCl ↔ CaOH+ + Cl-

CaOH+ ↔ Ca2+ + OH-

Закріплення набутих знань.

1.У результаті дисоціації сульфатної кислоти утворюються йони:

А. Cu2+  та  SO42─; Б. Н+ та SO42─; В. Н+ та SO32─.

       2. В результаті дисоціації калій гідроксиду утворюються йони:

           А. К+ та Cl;  Б. К+ та SO42─;  В. К+ та ОН.

     3.На скільки йонів розпадеться при повній дисоціації молекула кожного з електролітів, формула яких:

А. Н2S;      Б. Ва(ОН)2;         В. Н3РО4;

4. До якого класу належить речовина, якщо її водний розчин добре проводить струм і не знебарвлює лакмус ні в червоний, ні в синій колір?

5. Розчин КCl – безбарвний, а розчин КМпО4 має фіолетове забарвлення. Який йон спричиняє забарвлення розчину КМпО4?

6. У прилад для перевірки електропровідності налили розчин барій хлориду. Після вмикання в мережу лампочка загорілася. Потім по краплях доливаємо до розчину сульфатну кислоту. Що відбудеться з лампочкою? Поясніть ваші припущення.

7.Розчин NaCl  не токсичний, а розчин  CuCl2 – токсичний. З яким йоном пов’язана  токсичність  купрум (ІІ) хлориду?

8. Установіть відповідність між назвами речовин та йонами, що утворюються під час їх дисоціації

Назви речовин    Формули йонів

А. Кальцій нітрат;   1. Н+ та Cl;

Б. Натрій  ортофосфат;  2. Са2+ та NO 3 ;

В. Хлоридна  кислота;   3. Nа+  та РО43─;

Г. Алюміній сульфат.   4. К+    та  ОН;

   5. Al 3+ та SO42 ─.

Домашнє завдання:

§

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Підкалюк Любов Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Horbach Svitlana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
11729
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку