Тема. Ступінь дисоціації. Сильні і слабкі електроліти.
Мета: розширити знання учнів про електроліти; ознайомити з поняттям «сильні» та «слабкі електроліти»; показати кількісну характеристику процесу електролітичної дисоціації - ступінь дисоціації; закріпити навички складання рівнянь дисоціації кислот, основ, солей; визначити відмінності сильних і слабких електролітів.
Тема. Ступінь дисоціації. Сильні і слабкі електроліти.
Мета: розширити знання учнів про електроліти; ознайомити з поняттям «сильні» та «слабкі електроліти»; показати кількісну характеристику процесу електролітичної дисоціації - ступінь дисоціації; закріпити навички складання рівнянь дисоціації кислот, основ, солей; визначити відмінності сильних і слабких електролітів.
Обладнання: підручник «Хімія. 9 кл.» ,таблиця розчинності, картки із умовами задач.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання:
1. Який йон обов’язково утворюють в розчинах кислоти? (Н+)
2. Який йон обов’язково утворюють в розчинах основи? (ОН-)
3. Який колір має лакмус в розчинах кислот? (червоний)
4. Який колір має лакмус в розчинах лугів? (синій)
5.Як змінює забарвлення метилоранжу гідроген – йон (Н+) ? (рожевий)
6.Як змінює забарвлення метилоранжу гідроксид – йон (ОН─) ? (жовтий)
7. Якого кольору набуває фенолфталеїн в розчинах лугів? (малиновий)
8.Який аніон утворює хлоридна кислота? (Сl-)
9.Який катіон утворює цинк хлорид? (Zn2+)
10. Напишіть рівняння дисоціації ферум (ІІІ) сульфату.( Fe2(SO4)3 ↔2Fe3+ + 3SO42-)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Дисоціація – оборотній процес. Тому в розчині разом з йонами містяться молекули електроліту. Процес дисоціації має кількісну характеристику - ступінь дисоціації.
Мета уроку: з’ясувати, що таке ступінь дисоціації, як вона позначається і як обчислюється; з’ясувати як поділяються електроліти залежно від ступеня дисоціації.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Кількісно процес дисоціації речовин у розчині оцінюють ступенем дисоціації.
Ступінь дисоціації - це відношення числа частинок, що розщепилися на йони (n), до загального числа частинок (N) розчиненої речовини.
n n
α = ; n = α ∙ N; N =
N α
α - ступінь дисоціації
n - кількість дисоційованих частинок (молекул)
N - загальне число частинок (молекул)
α = 0 – дисоціація не відбувається
α = 1, або 100% - на йони розпадаються всі молекули
α = 0,3, або 30% - із 100 молекул на йони розпалися 30.
Задача №1
Обчислити ступінь дисоціації електроліту, якщо із 150 молекул на йони розпалося 90.
Дано: n
N = 150 α =
n = 90 N
90
α - ? α = = 0,6 або 60%
150
Відповідь: α = 60%
Задача №2
Обчислити, скільки молекул продисоційовало із 120 взятих молекул. Якщо ступінь дисоціації електроліту становить 95%.
Дано: n = α ∙ N
N = 120 n = 120∙ 0,95 = 114
α = 95%
Відповідь: n = 114
n - ?
Залежно від ступеня дисоціації електроліти поділяються на три групи:
Електроліти
Сильні α >30%
|
Середньої сили 30% > α > 2%
H3PO4, H2SO3, HF |
Слабкі α< 2%
|
Закріплення і узагальнення набутих знань
( Фронтальна бесіда, розв’язування задач, ігрові вправи)
Речовини: НСl, NaCl, H2CO3, KOH, Cu(OH)2, H2SO4 ,HNO3, CH3COOH…
Задача 3.Скільки частинок міститься в розчині хлоридної кислоти, якщо було взято всього 100 молекул HCl, а ступінь дисоціації становить 78%.
Дано: n = α ∙ N
N = 100 n = 100∙ 0,78 = 78
α = 78%
78 х у
ск. всього НСl ↔ Н+ + Сl -
частинок - ? 1 1 1
n(Н+): х = 78∙1/1 = 78 n(Cl-): у = 78∙1/1 = 78 n(НCl)що не про дисоціювали = 100- 78 = 22
Загальне число частинок:
n(Н+) + n(Cl-)+ n(НCl)що не про дисоціювали = 78 +78 + 22 = 178 частинок
Відповідь:178 частинок
Задача 4. Скільки частинок міститься в розчині сульфатної кислоти, якщо було взято всього 100 молекул H 2SO4, а ступінь дисоціації становить 80%.
Дано: n = α ∙ N
N = 100 n = 100∙ 0,80 = 80
α = 80%
80 х у
ск. всього H2SO4 ↔2 H+ + SO42-
частинок - ? 1 2 1
n(Н+): х =80∙2/1 = 160
n(SO42-): у = 80∙1/1 = 80
n(H 2SO4)що не про дисоціювали = 100- 80 = 20
Загальне число частинок:
n(Н+) + n(SO42-)+ n(H 2SO4)що не про дисоціювали = 160 +80 + 20 = 260 частинок
Відповідь:260 частинок
Задача 5. Розчин містить 0,2 моль йонів Al3+. Обчисліть масу йонів алюмінію, які містяться в розчині.
Дано: m
υ (Al3+) = 0,2 моль υ = ; m = υ ∙ M
M
m (Al3+) - ?
m (Al3+) = 0,2 ∙ 27 = 5,4 г
Відповідь: m (Al3+) = 5,4г
Домашнє завдання:
§