Урок ​Тема. Ступінь дисоціації. Сильні і слабкі електроліти.

Про матеріал

Тема. Ступінь дисоціації. Сильні і слабкі електроліти.

Мета: розширити знання учнів про електроліти; ознайомити з поняттям «сильні» та «слабкі електроліти»; показати кількісну характеристику процесу електролітичної дисоціації - ступінь дисоціації; закріпити навички складання рівнянь дисоціації кислот, основ, солей; визначити відмінності сильних і слабких електролітів.

Перегляд файлу

Тема. Ступінь дисоціації. Сильні і слабкі електроліти.

Мета: розширити знання учнів про електроліти; ознайомити з поняттям «сильні» та «слабкі електроліти»; показати кількісну характеристику процесу електролітичної дисоціації  - ступінь дисоціації; закріпити навички складання рівнянь дисоціації кислот, основ, солей; визначити відмінності сильних і слабких електролітів.

Обладнання: підручник «Хімія. 9 кл.» ,таблиця розчинності, картки із умовами задач.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання:

  1. Хімічний диктант

1. Який йон  обов’язково утворюють в   розчинах кислоти? (Н+)

2. Який йон  обов’язково утворюють в   розчинах основи? (ОН-)

3. Який колір має лакмус в розчинах кислот? (червоний)

4. Який колір має лакмус в розчинах  лугів? (синій)

5.Як змінює забарвлення метилоранжу  гідроген – йон (Н+) ? (рожевий)

6.Як змінює забарвлення метилоранжу   гідроксид – йон (ОН) ? (жовтий)

7. Якого кольору набуває фенолфталеїн в розчинах  лугів? (малиновий)

8.Який аніон утворює хлоридна кислота?l-)

9.Який катіон утворює цинк хлорид? (Zn2+)

10. Напишіть рівняння дисоціації  ферум (ІІІ) сульфату.( Fe2(SO4)3 ↔2Fe3+ + 3SO42-)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Дисоціація – оборотній процес. Тому в розчині разом з йонами містяться молекули електроліту. Процес дисоціації має кількісну характеристику -  ступінь дисоціації.

Мета уроку: з’ясувати,  що таке ступінь дисоціації,  як вона позначається і як обчислюється; з’ясувати як поділяються електроліти залежно від ступеня дисоціації.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Кількісно процес дисоціації  речовин у розчині  оцінюють ступенем дисоціації.

Ступінь дисоціації -  це відношення числа частинок, що розщепилися на йони (n), до загального числа частинок (N) розчиненої речовини.

 n n

α  =  ; n = αN;     N =

N α

α  - ступінь дисоціації

n -  кількість дисоційованих частинок (молекул)

N -  загальне число частинок (молекул)

α = 0 – дисоціація не відбувається

α = 1, або 100% - на йони розпадаються всі молекули

α = 0,3, або  30% -  із 100  молекул на йони розпалися 30.

Задача №1

 Обчислити ступінь дисоціації електроліту, якщо із 150 молекул на йони розпалося 90.

Дано: n

N = 150  α =

n  = 90  N

 90

α - ? α =   = 0,6 або 60%

 150

Відповідь: α = 60%

Задача №2

Обчислити, скільки молекул  продисоційовало  із 120 взятих молекул. Якщо ступінь дисоціації електроліту становить 95%.

Дано: n = αN

N = 120  n = 120∙ 0,95 = 114

α  = 95%  

 Відповідь: n  = 114

n - ? 

Залежно від  ступеня дисоціації  електроліти поділяються на три групи:

Електроліти

 

Сильні

α >30%

  1. Солі
  2. Луги
  3. Деякі мінеральні кислоти (НСl, HI, HBr, H2SO4, HNO3, HClO4, HMnO4)

 Середньої сили

30% > α > 2%

 

H3PO4,

H2SO3,

HF

Слабкі

α< 2%

  1. Основи (крім лугів)
  2. Деякі мінеральні кислоти ( H2CO3, H2S, H2SiO3, HClO)
  3. Органічні кислоти
  4. Вода 

Закріплення і узагальнення набутих знань

( Фронтальна бесіда, розв’язування задач, ігрові вправи)

  1. Що називається ступенем дисоціації?
  2. Як позначається ступінь дисоціації?
  3. В чому вимірюється ступінь дисоціації?
  4. На які групи поділяються електроліти за значенням ступеня дисоціації?
  5. Гра з кубиком: вчитель називає формулу речовини і кидає кубик учню. Учень називає який це електроліт (сильний або слабкий).

Речовини: НСl, NaCl, H2CO3,  KOH, Cu(OH)2, H2SO4 ,HNO3, CH3COOH…

Задача 3.Скільки частинок міститься в розчині хлоридної кислоти, якщо було взято всього 100 молекул HCl, а ступінь дисоціації становить 78%.

Дано: n = αN

N = 100  n = 100∙ 0,78 = 78

α  = 78%

     78 х у

ск. всього   НСlН+  + Сl -

частинок - ?  1 1 1

n(Н+): х = 78∙1/1 = 78               n(Cl-): у = 78∙1/1 = 78   n(НCl)що не про дисоціювали  = 100- 78 = 22

Загальне число частинок:

n(Н+) + n(Cl-)+ n(НCl)що не про дисоціювали  = 78 +78 + 22 = 178 частинок

Відповідь:178 частинок

Задача 4. Скільки частинок міститься в розчині  сульфатної кислоти, якщо було взято всього 100 молекул H 2SO4, а ступінь дисоціації становить 80%.

Дано: n = αN

N = 100  n = 100∙ 0,80 = 80

α  = 80%  

     80     х          у

ск. всього    H2SO4 ↔2 H+ + SO42-

частинок - ?  1    2      1

 

n(Н+): х =80∙2/1 = 160

n(SO42-): у = 80∙1/1 = 80

n(H 2SO4)що не про дисоціювали  = 100- 80 = 20

Загальне число частинок:

n(Н+) + n(SO42-)+ n(H 2SO4)що не про дисоціювали  = 160 +80 + 20 = 260 частинок

Відповідь:260 частинок

Задача 5. Розчин містить 0,2 моль йонів Al3+. Обчисліть масу йонів алюмінію, які містяться в розчині.        

Дано:  m

υ (Al3+) = 0,2 моль  υ =      ; m =  υM

 M

m (Al3+) - ?

 m (Al3+) = 0,2 ∙ 27 = 5,4 г 

Відповідь: m (Al3+) = 5,4г

Домашнє  завдання:

§

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Радєва Ірина Ігорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
28915
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку