1
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО-РОЗВАЖАЛЬНА ГРА
«ЕКОЛОГІЧНИЙ ЕРУДИТ» (слайд 1)
Мета: виховання екологічної свідомості і культури, поглиблення знань, формування зацікавленості, впевненості у необхідності екологічної освіти; естетичне виховання та розвиток індивідуальних здібностей.
Оформлення аудиторії, обладнання:
«Природи кожен з нас частина,
Пам'ятай про це, людина!»
ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ
►► Умови гри
Грають дві команди по п’ять гравців.
Журі після кожного конкурсу оголошує кількість набраних командами балів (відображуються на екрані).
Конкурси оцінюють відповідно до таблиці:
№ конкурсу |
Назва конкурсу |
Ціна одного питання |
Максимальна кількість балів за конкурс |
1 |
Вірю — не вірю |
1 бал |
5 балів |
2 |
Екозакон |
2 бали |
2 бали |
3 |
Очевидець |
2 бали |
2 бали |
4 |
Статистика |
2 бали |
2 бали |
5 |
Аналітики |
2 бали |
2 бали |
6 |
Знавці Червоної книги |
1 бал |
5 балів |
7 |
Чи знаєте Ви? |
1 бал |
3 бали |
8 |
Грамотії |
1 бал + 2 бали додатково за пояснення |
6 балів |
9 |
Соняшник |
1 бал |
3 бали |
Ведуча. Доброго дня всім присутнім! Сьогодні в нас прем’єра гри! Хто ще спокійний — починайте вболівати, хто хвилюється — не заспокоюйтеся! Увага, ми в прямому ефірі!
А ось і наші команди. Вони так чекають на вашу підтримку! Назвіть себе, будь ласка, і займіть місця за столами. (слайд 3) Команди називають свою назву, мають емблеми, на яких вказані імена гравців.
1 Конкурс «Вірю — не вірю» (слайд 4)
Команди грають по черзі, кожному гравцю ставлять питання, на яке без обдумування треба відповісти «вірю» чи «не вірю».
Ведуча. Шановні гравці, перед вами розкриваються необмежені можливості проявити свої знання і кмітливість, і хай удача буде на вашому боці!
Пропоную вам розпочати перший конкурс з інтригуючою назвою:
«Вірю — не вірю».
Сказати можеш «ні» і «так»
І до рахунку бал додати,
То ж будь готовим до відзнак,
Якщо зумієш все вгадати!
Цей конкурс індивідуальний: кожен гравець отримає питання, і тільки від нього залежить, чи матиме безцінний бал його команда. Відповідати треба швидко і коротко, тільки «вірю» чи «не вірю». Готові? Починаємо!
►► Запитання
Ведуча
Журі вам вирок оголосить —
Чи дасть вам те, що кожен просить?
Ведуча. Ось і перші результати. Очікувані чи ні, але вони є. І здається мені, що учасники вже розігрілися для участі у наступному конкурсі. Обережно! Він строгий і вільностей не допускає!
Закони — це важливо, розумієм,
У всьому їх потрібно виявляти,
Ось зараз і покажемо, як умієм
Складати їх та ще й коментувати.
2 Конкурс «Екозакон» (слайд 5)
Гравці отримують завдання і виконують його під час проведення наступного конкурсу. З набору слів, надрукованих на кольоровому папері, треба скласти екологічний закон, назвати і пояснити (слова закріплюють на дошці двостороннім скотчем).
Для участі у конкурсі прошу вийти по одному представнику від кожної команди. Вам доведеться виконати надзвичайно відповідальну справу — скласти екологічний закон і назвати вченого, що його сформулював. Вітаємо приклади та пояснення. Бажаю успіху!
►► Закони
3 Конкурс «Очевидець» (слайд 6)
Участь бере один гравець від команди. Для кожного з них без звуку демонструють короткий відеофрагмент, який він повинен прокоментувати (сказати, які події зображені, і що він про них знає).
Ведуча. Поки закони тільки пишуть, у вас, шановні гравці, є шанс досягти небувалих висот у мистецтві коментатора-міжнародника. Конкурс називається «Очевидець».
Події актуальні треба знати,
Задача ваша зараз їх вгадати,
Тож на екран увагу ви зверніть
І станьте коментатором на мить.
Що у наш час популярніше за кіно? Що тільки зараз не знімають: художні та документальні фільми, різноманітні шоу, ігри і безліч іншого. Та головне, що за допомогою відеоіндустрії, ми перебуваємо в центрі подій, де б вони не відсувалися!
Цей конкурс покаже, чи слідкують наш гравці за подіями, що відбуваються у світі. Один гравець кожної команди на кілька хвилин стане коментатором міжнародником. Ви побачите відеосюжет. Ваша задача — сказати, про які події він розповідає.
Ведуча
Готуйтеся до результатів,
Бо буде що журі сказати!
Оголошують результати конкурсів «Очевидець» та «Екозакон».
4 Конкурс «Статистика» (слайд 9)
Один гравець від кожної команди отримує конверт з завданням, яке виконують під час проведення двох наступних конкурсів. Максимальна оцінка 2 бали.
Ведуча
Проявіть уміння рахувати
Так, щоб вразив всіх ваш результат,
Цифри ваші скажуть нам багато,
Ви вже їм зумійте дати лад.
Приймайте виклик — хто вийде на двобій з математичними розрахунками. Хто не злякається величезних чисел? Хто зможе з ними впоратися?
Я чекаю на одного сміливця від кожної команди!
Вибирайте конверт і бажаю вам успіху.
Завдання 1
Відомо, що за рік 1 га мішаного лісу виділяє 20 т кисню.
1 автомобіль збіднює за рік атмосферу на 4,3 т кисню.
Скільки гектарів лісів потрібно, щоб поповнити в атмосфері кисень, забраний 500 млн одиниць автомобілів?
Завдання 2
Відомо, що за рік 1 га лісу використовує (поглинає з атмосфери) в процесі фотосинтезу 18,3 т вуглекислого газу.
1 автомобіль за рік викидає в атмосферу 3,2 т вуглекислого газу.
Яка площа лісів потрібна, щоб поглинути з атмосфери вуглекислий газ, викинутий 500 млн одиниць автомобілів?
Рішення 1
Яку кількість кисню забирають з атмосфери всі автомобілі?
4,3 (т) х 500 000 000 = 2 150 000 000 (г)
Яка площа лісів потрібна, щоб відновити цю кількість кисню в атмосфері?
2 150 000 000 (т) : 20 (т) = 107 500 000 (га)
Відповідь. Для того, щоб поповнити в атмосфері, кисень використаний автомобілями, необхідно 107 500 000 га лісів.
Рішення 2
Яку кількість вуглекислого газу викидають
в атмосферу всі автомобілі?
3,2 (т) х 500 000 000 = 1 600 000 000 (т)
Яка площа лісів потрібна, щоб поглинути цю кількість вуглекислого газу?
1 600 000 000 (т) : 18,3 (т) = 87 000 000 (га)
Відповідь. Для того, щоб поглинути вуглекислий газ, викинутий в атмосферу автомобілями, потрібно 87 000 000 га.
5 Конкурс «Аналітики» (слайд 10)
Конкурс капітанів. Ведуча зачитує інформацію, треба відгадати, про що йдеться.
Ведуча. Поки наші статистики вижимають з калькуляторів все, що можуть, ми проведемо ще один конкурс, і це буде... конкурс капітанів!
Хто зуміє відгадати,
Бали буде рахувати
Й швидко вирветься вперед
Ось нехитрий наш секрет.
Можливо, хтось уже відчуває смак перемоги, та не треба поспішати — попереду нове карколомне завдання: саме тут на вас чекають небезпечні рифи, на яких може потерпіти аварію навіть досвідчений мореплавець. Та я вірю, що наші капітани зуміють провести свій корабель знань без втрат. Капітани, до штурвалу! І попутного вам вітру! (слайд 11)
Розповідь перша
Це привнесення або утворення у середовищі не характерних для нього фізичних, хімічних, інформаційних чи біологічних агентів, перевищення їхньої концентрації, що порушує в системах рівновагу, відхиляється від норм. Розрізняють такі види: природні (повені, виверження вулканів тощо) та антропогенні (наслідок діяльності людини). (Забруднення).
Розповідь друга
Наслідками якого виду господарської діяльності людини стали нижченаведені факти? У семидесяті роки поліські кооператори заготовляли 220 кг валеріанового кореню на рік, через 30 років — 4-5 кг. Із 47 видів лікарських рослин, якими славилося Полісся, тепер збирають 6-7 видів.
У восьмидесяті роки на Поліссі було 80 тис. га знаменитої цілющої журавлини, тепер площа зменшилася до 20 тис. га, а обсяг заготівлі ягід зменшився у кілька десятків разів. Це один з результатів... (Осушення поліських боліт)
Ведуча
Результати конкурсів досить очевидні,
Зараз оголосять їх — будете ви бідні!
Журі оголошує результати конкурсу статистиків.
6 Конкурс «Знавці Червоної книги України» (слайд 12)
Команди грають по черзі. Для кожного гравця на екрані з’являються зображення тварин і рослин, які занесені до Червоної книги України. Гравці по черзі їх називають.
Ведуча
О, скільки їх уже немає,
Година — й вид один зникає,
І цих вже в книгу занесли —
Які ж безжальні ми були!
Перед початком гри один з її учасників сказав, що перемога буде за ним. Чудовий настрій! Та зараз я хочу надати такий шанс кожному з вас! Не упустіть свій шанс! І ви зможете розбагатіти рівно на один бал, а команда на цілих п ять! То ж вперед, до перемоги!
Журі, скажіть вагоме слово,
І переможець буде новий!
Демонстрація слайдів.
(слайд 13) проліски
(слайд 14) сон-трава
(слайд 15) бражник мертва голова
(слайд 16) саламандра плямиста
(слайд 17) лелека чорний
(слайд 18) журавель сірий
Ведуча
По скільки ж балів є у вас?
Журі просвітить зараз нас.
7 Конкурс «Чи знаєте Ви?» (слайд 19)
Командний конкурс. Кожній команді пропонують по три питання, які гравці вибирають, крутячи рулетку. Питання і пропоновані відповіді зачитує гравець та одночасно вони з являються на екрані. Команда може допомагати.
Ведуча. Ось воно! Нарешті ми з вами зможемо пережити справжній азарт! І нехай у нас не Монако, та пристрасті вируватимуть не менші! Ваша задача — не бути оселедцями, а стати справжніми акулами, і здобути своїй команді дорогоцінні бали! Перевірте своє екологічне щастя!
Дивіться та не поспішайте,
Бо відповідь тут не одна,
Ви ж тільки точну вибирайте,
Щоб всім вона була ясна.
Завдання (слайд 20)
1. У придонних риб, таких як камбала, утриманню на дні сприяє:
а) незначна від’ємна плавучість;
б) особливості поведінки. (а)
2. За яких умов комарі не кусаються?
а) При температурі повітря вище +25°;
б) при вологості повітря менше 40 %. (б)
3. Якою буде відстань між людьми, якщо їх рівномірно розподілити на поверхні планети?
а) 3000 м;
б) 300 м. (б)
(слайд 21)
4. Скільки корисних копалин добуває людина з надр Землі за рік?
а) 100 млрд т;
б) 100 млн т. (а)
5. У Японії переробляють більше 70% відходів. А скільки відходів переробляють в Україні?
а) 3-5%;
б) 25-30%. (а)
6. Відомий еколог М. Реймерс вважає, що головний природний ресурс — це:
а) корисні копалини;
б) вода;
в) інформація. (в)
Ведуча
Результати хто вгадає?
А журі їх добре знає!
8 Конкурс «Грамотії» (слайд 22)
Цей конкурс командний і в той же час індивідуальний. Командам по черзі будуть названі екологічні терміни. Завдання: «написати» слово разом. Кожен член команди називає лише одну наступну букву. Слово треба «написати» без помилок. По мірі називання, букви з’являються на екрані, а потім і правильна відповідь.
Ведуча
Терміни такі складні Ви учили цілі дні,
А зараз треба знати,
Як правильно їх писати.
То ж зберіться, сконцентруйтеся, урешті-решт, призвіть пані Вдачу. Та не забудьте: за пояснення терміну ви можете отримати справжній скарб — цілих два бали! Ну що, була не була?
Завдання 1. (слайд 23) КОМЕНСАЛІЗМ (одностороннє надання притулку одним видом іншому. Наприклад, мальок ставриди під куполом медузи, акула і рибки-прилипки, проживання у чужих норах, гніздах, рослини-епіфіти (орхідеї)).
Завдання 2. (слайд 24) ГЕТЕРОТРОФИ - це організми, що одержують енергію за рахунок харчування автотрофами чи іншими консументами. До них належать рослиноїдні тварини, хижаки й паразити, а також хижі рослини та гриби. В екології гетеротрофів поділяють на консументів та редуцентів. Консументи - це споживачі готової органічної продукції. Редуценти - це організми, які розкладають органічні речовини, це мінералізатори органіки.
Завдання 3. (слайд 25) АВТОТРОФИ - це організми, які створюють органічні речовини з неорганічних у процесі фотосинтезу, використовуючи сонячну енергію. До автотрофів належать зелені вищі рослини, лишайники, водорості і бактерії, що мають фотосинтезуючі пігменти. В екології автотрофи називають також продуцентами. Продуценти - це організми, що створюють органічну речовину за рахунок утилізації сонячної енергії, води, вуглекислого газу та мінеральних солей.
Завдання 4. (слайд 26) СИМБІОЗ (форма спільного існування двох видів, яка обом приносить користь. Наприклад, лишайники особливі організми, утворені в результаті симбіозу водорості і гриба, гриб дає прихисток, постачає воду і мінеральну речовину водорості, а водорість синтезує органічну речовину).
Ведуча
Найграмотніше в нас журі:
Розпише чітко бали,
І на рахунок раз, два, три Ви результати взнали.
9 Конкурс «Соняшник» (слайд 27)
Три учасники від кожної команди по черзі беруть питання, що прикріплені на зворотному боці пелюсток соняшнику на дошці і відповідають на них. Кожне питання супроводжене слайдами.
Ведуча
Пристосуватись до умов
Не кожен, погодьтесь, так зуміє,
Тож доберемось до основ,—
Пояснить той, хто розуміє.
Після всіх штормів і бур, які вам прийшлося пережити, нарешті спокійна гавань! Залишилося зовсім трошки, ще одне зусилля, і ви ступите на тверду землю. А там зустрінуть вас з квітами, наприклад, з соняшником. І хто ж не знає, для чого існує ця квітка? Звичайно, для гадання! Ось зараз ви й погадаєте на її пелюстках. Запрошую по три гадалки від кожної команди. Хто перший?
Запитання:
Ведуча
Останній конкурс відіграли
І як розподілились бали?
►► Музична пауза
Вірш «Екологічний бутерброд» (слайд 28)
(слайд 29)
Ведуча
Ви стільки, бідні, хвилювались,
Так відчайдушно ви старались,
ось вона, остання мить:
Журі вам все оповістить!
►► Оголошення результатів гри, вручення призів(слайд 30)