Тести від «На Урок»: Організація дистанційної роботи під час карантину

Гра "Екологічний ерудит"

Про матеріал
Інтелектуально-розважальна гра "Екологічний ерудит" проводиться з метою виховання екологічної свідомості і культури молодого покоління, поглиблення знань, формування зацікавленості, впевненості у необхідності екологічної освіти; естетичне виховання та розвиток індивідуальних здібностей.
Перегляд файлу

1

 

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО-РОЗВАЖАЛЬНА ГРА

«ЕКОЛОГІЧНИЙ ЕРУДИТ» (слайд 1)

Мета: виховання екологічної свідомості і культури, поглиблення знань, формування зацікавленості, впев­неності у необхідності екологічної освіти; естетичне ви­ховання та розвиток індивідуальних здібностей.

Оформлення аудиторії, обладнання:

  •                   На дошці кольоровими літерами написана назва гри, що утворює коло, в центрі якого знаходиться аплікація у вигляді квітки: середина половин­ка глобусу, оточена пелюстками, на зворотному боці яких написані питання одного з конкурсів (бокові дошки вільні для конкурсу «Екозакон»),
  •                   Девіз: (слайд 2)

«Природи кожен з нас частина,

Пам'ятай про це, людина!»

  •                   Мультимедіа; рулетка; два столи з табличками назв команд.
  •                   На екрані з'являється заставка кожного конкурсу. Перед початком кожного конкурсу звучить музич­ний сигнал.

 

ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ

►► Умови гри

Грають дві команди по п’ять гравців.

Журі після кожного конкурсу оголошує кіль­кість набраних командами балів (відображуються на екрані).

 

Конкурси оцінюють відповідно до таблиці:

  кон­курсу

Назва конкурсу

 

Ціна одного питання

Максимальна кількість

балів за конкурс

1

Вірю — не вірю

1 бал

5 балів

2

Екозакон

2 бали

2 бали

3

Очевидець

2 бали

2 бали

4

Статистика

2 бали

2 бали

5

Аналітики

2 бали

2 бали

6

Знавці Червоної книги

1 бал

5 балів

7

Чи знаєте Ви?

1 бал

3 бали

8

Грамотії

1 бал + 2 бали додатково за пояснення

6 балів

9

Соняшник

1 бал

3 бали

 

 

 

Ведуча. Доброго дня всім присутнім! Сьогодні в нас прем’єра гри! Хто ще спокійний — починай­те вболівати, хто хвилюється — не заспокоюйтеся! Увага, ми в прямому ефірі!

А ось і наші команди. Вони так чека­ють на вашу підтримку! Назвіть себе, будь ласка, і займіть місця за столами. (слайд 3) Команди називають свою назву, мають емблеми, на яких вказані імена гравців.

1 Конкурс «Вірю — не вірю» (слайд 4)

Команди грають по черзі, кожному гравцю ставлять питання, на яке без обдумування треба відповісти «вірю» чи «не вірю».

Ведуча. Шановні гравці, перед вами розкри­ваються необмежені можливості проявити свої знання і кмітливість, і хай удача буде на вашому боці!

Пропоную вам розпочати перший конкурс з інтригуючою назвою:

«Вірю — не вірю».

Сказати можеш «ні» і «так»

І до рахунку бал додати,

То ж будь готовим до відзнак,

Якщо зумієш все вгадати!

Цей конкурс індивідуальний: кожен гравець отримає питання, і тільки від нього залежить, чи матиме безцінний бал його команда. Відповіда­ти треба швидко і коротко, тільки «вірю» чи «не вірю». Готові? Починаємо!

►► Запитання

  1. Чи вірите ви, що бджолі для одержання 1 кг меду треба зібрати нектар з 5 мільйонів квіток конюшини? (Вірю)
  2. Чи вірите ви, що пилок вільхи має у складі  25% жирів? (Вірю)
  3. Чи вірите ви, що вуглекислий газ є побічним продуктом, який утворюється у процесі фото­синтезу? (Не вірю, це кисень.)
  4. Чи вірите ви, що сон-трава завдяки формі квіт­ки вміє фокусувати сонячні промені в центрі чашечки? (Вірю. Навіть при температурі 0° у середині квітки + 8°).
  5. Чи вірите ви, що після зменшення викидів сульфуру в атмосферу в Західній Європі помітили зменшення врожайності деяких с/г культур? (Вірю. Це відбувається у тому випадку, якщо у ґрунті його не вистачає.)
  6. Чи вірите ви, що еволюція має зворотний на­прямок? (Не вірю. За законом незворотності еволюції.)
  7. Чи вірите ви що з торфу можна отримати туш для вій? (Вірю, з торфового воску.)
  8. Чи вірите ви, що гриби належать до продуцен­тів? (Не вірю. Це редуценти.)
  9. Чи вірите ви, що хвоя сосни містить у 6 разів більше аскорбінової кислоти, ніж апельсини і лимони? (Вірю)
  10. Чи вірите ви, що біомаса людей, що населяють Європу, перевищує біомасу земляних червів на цій території? (Не вірю. Біомаса земляних червів більша, ніж біомаса населення Європи).

 

Ведуча

Журі вам вирок оголосить —

Чи дасть вам те, що кожен просить?

 

 

Ведуча. Ось і перші результати. Очікувані чи ні, але вони є. І здається мені, що учасники вже розігрілися для участі у наступному конкурсі. Обе­режно! Він строгий і вільностей не допускає!

Закони — це важливо, розумієм,

У всьому їх потрібно виявляти,

Ось зараз і покажемо, як умієм

Складати їх та ще й коментувати.

 

2 Конкурс «Екозакон» (слайд 5)

Гравці отримують завдання і виконують його під час проведення наступного конкурсу. З набору слів, надрукованих на кольоровому папері, треба скласти екологічний закон, назвати і пояснити (слова закріплюють на дошці двостороннім скотчем).

Для участі у конкурсі прошу вийти по одному представнику від кожної команди. Вам доведеть­ся виконати надзвичайно відповідальну справу — скласти екологічний закон і назвати вченого, що його сформулював. Вітаємо приклади та пояснен­ня. Бажаю успіху!

►► Закони

  1. Все пов’язано з усім (американський еколог Барі Коммонер).
  2. Ніщо не дається задарма (американський еколог Барі Коммонер).

 

3 Конкурс «Очевидець» (слайд 6)

Участь бере один гравець від команди. Для кожного з них без звуку демонструють короткий відеофрагмент, який він повинен прокоменту­вати (сказати, які події зображені, і що він про них знає).

 

Ведуча. Поки закони тільки пишуть, у вас, шановні гравці, є шанс досягти небувалих висот у мистецтві коментатора-міжнародника. Конкурс називається «Очевидець».

Події актуальні треба знати,

Задача ваша зараз їх вгадати,

Тож на екран увагу ви зверніть

 І станьте коментатором на мить.

Що у наш час популярніше за кіно? Що тіль­ки зараз не знімають: художні та документальні фільми, різноманітні шоу, ігри і безліч іншого. Та головне, що за допомогою відеоіндустрії, ми перебуваємо в центрі подій, де б вони не відсу­валися!             

Цей конкурс покаже, чи слідкують наш гравці за подіями, що відбуваються у світі. Один гравець кожної команди на кілька хвилин стане коментатором міжнародником. Ви побачите відеосюжет. Ваша задача — сказати, про які події він розповідає.

  •                   1- й сюжет. Парниковий ефект. (слайд 7)
  •                   2- й сюжет. Забруднення нафтою Мексикан­ської затоки. (слайд 8)

 

Ведуча

Готуйтеся до результатів,

Бо буде що журі сказати!

 

Оголошують результати конкурсів «Очевидець» та «Екозакон».

 

4 Конкурс «Статистика» (слайд 9)

Один гравець від кожної команди отримує конверт з завданням, яке виконують під час про­ведення двох наступних конкурсів. Максимальна оцінка 2 бали.

 

Ведуча

Проявіть уміння рахувати

Так, щоб вразив всіх ваш результат,

Цифри ваші скажуть нам багато,

Ви вже їм зумійте дати лад.

 

 

Приймайте виклик — хто ви­йде на двобій з математичними розрахунками. Хто не злякається величезних чисел? Хто зможе з ними впоратися?

Я чекаю на одного сміливця від кожної ко­манди!  

Вибирайте конверт і бажаю вам успіху.

 

Завдання 1

Відомо, що за рік 1 га мішаного лісу виділяє 20 т кисню. 

1 автомобіль збіднює за рік атмосферу на 4,3 т кисню.

Скільки гектарів лісів потрібно, щоб поповни­ти в атмосфері кисень, забраний 500 млн одиниць автомобілів?

 

Завдання 2

Відомо, що за рік 1 га лісу використовує (по­глинає з атмосфери) в процесі фотосинтезу 18,3 т вуглекислого газу.

1 автомобіль за рік викидає в атмосферу 3,2 т вуглекислого газу.

Яка площа лісів потрібна, щоб поглинути з ат­мосфери вуглекислий газ, викинутий 500 млн оди­ниць автомобілів?

 

 

Рішення 1

Яку кількість кисню забирають з атмосфери всі автомобілі?

4,3 (т) х 500 000 000 = 2 150 000 000 (г)

Яка площа лісів потрібна, щоб відновити цю кількість кисню в атмосфері?

2 150 000 000 (т) : 20 (т) = 107 500 000 (га)

Відповідь. Для того, щоб поповнити в атмосфе­рі, кисень використаний автомобілями, необхідно 107 500 000 га лісів.

 

Рішення 2

Яку кількість вуглекислого газу викидають

в атмосферу всі автомобілі?

3,2 (т) х 500 000 000 = 1 600 000 000 (т)

Яка площа лісів потрібна, щоб поглинути цю кількість вуглекислого газу?

1 600 000 000 (т) : 18,3 (т) = 87 000 000 (га)

Відповідь. Для того, щоб поглинути вуглекислий газ, викинутий в атмосферу автомобілями, потріб­но 87 000 000 га.

 

5 Конкурс «Аналітики» (слайд 10)

Конкурс капітанів. Ведуча зачитує інформацію, треба відгадати, про що йдеться.

Ведуча. Поки наші статистики вижимають з калькуляторів все, що можуть, ми проведемо ще один конкурс, і це буде... конкурс капітанів!

Хто зуміє відгадати,

Бали буде рахувати

Й швидко вирветься вперед

Ось нехитрий наш секрет.

Можливо, хтось уже відчуває смак перемо­ги, та не треба поспішати — попереду нове кар­коломне завдання: саме тут на вас чекають не­безпечні рифи, на яких може потерпіти аварію навіть досвідчений мореплавець. Та я вірю, що наші капітани зуміють провести свій корабель знань без втрат. Капітани, до штурвалу! І попутного вам вітру! (слайд 11)

 

Розповідь перша

Це привнесення або утворення у середовищі не характерних для нього фізичних, хімічних, інформаційних чи біологічних агентів, перевищення їхньої концентрації, що порушує в системах рівновагу, відхиляється від норм. Розрізняють такі види: природні (повені, виверження вулканів тощо) та антропогенні (наслідок діяльності людини). (Забруднення).

 

Розповідь друга

Наслідками якого виду господарської ді­яльності людини стали нижченаведені факти? У семидесяті роки поліські кооператори заготов­ляли 220 кг валеріанового кореню на рік, через 30 років — 4-5 кг. Із 47 видів лікарських рос­лин, якими славилося Полісся, тепер збирають 6-7 видів.

У восьмидесяті роки на Поліссі було 80 тис. га знаменитої цілющої журавлини, тепер площа зменшилася до 20 тис. га, а обсяг заготівлі ягід зменшився у кілька десятків разів. Це один з результатів... (Осушення поліських боліт)

 

Ведуча

Результати конкурсів досить очевидні,

Зараз оголосять їх — будете ви бідні!

Журі оголошує результати конкурсу статистиків.

 

6 Конкурс «Знавці Червоної книги України» (слайд 12)

Команди грають по черзі. Для кожного гравця на екрані з’являються зображення тварин і рос­лин, які занесені до Червоної книги України. Грав­ці по черзі їх називають.

Ведуча

О, скільки їх уже немає,

Година — й вид один зникає,

І цих вже в книгу занесли —

Які ж безжальні ми були!

Перед початком гри один з її учасників сказав, що перемога буде за ним. Чудовий настрій! Та за­раз я хочу надати такий шанс кожному з вас! Не упустіть свій шанс! І ви зможете розбагатіти рівно на один бал, а команда на цілих п ять! То ж вперед, до перемоги!

Журі, скажіть вагоме слово,

 І переможець буде новий! 

 

Демонстрація слайдів.

(слайд 13) проліски 

(слайд 14) сон-трава

(слайд 15) бражник мертва голова

(слайд 16) саламандра плямиста

(слайд 17) лелека чорний

(слайд 18) журавель сірий

 

Ведуча

По скільки ж балів є у вас?

Журі просвітить зараз нас.

 

 

7 Конкурс «Чи знаєте Ви?» (слайд 19)

Командний конкурс. Кожній команді пропонують по три питання, які гравці вибирають, крутячи рулетку. Питання і пропоновані відповіді зачитує гравець та одночасно вони з являються на екрані. Команда може допомагати.

Ведуча. Ось воно! Нарешті ми з вами зможемо пережити справжній азарт! І нехай у нас не Мо­нако, та пристрасті вируватимуть не менші! Ваша задача — не бути оселедцями, а стати справжніми акулами, і здобути своїй команді дорогоцінні бали! Перевірте своє екологічне щастя!

Дивіться та не поспішайте,

Бо відповідь тут не одна,

Ви ж тільки точну вибирайте,

Щоб всім вона була ясна.

Завдання (слайд 20)

1. У придонних риб, таких як камбала, утриман­ню на дні сприяє:

а) незначна від’ємна плавучість;

б) особливості поведінки. (а)

2. За яких умов комарі не кусаються?

а) При температурі повітря вище +25°;

б) при вологості повітря менше 40 %. (б)

3. Якою буде відстань між людьми, якщо їх рів­номірно розподілити на поверхні планети?

а) 3000 м;

б) 300 м. (б)

(слайд 21)

4. Скільки корисних копалин добуває людина з надр Землі за рік?

а) 100 млрд т;

б) 100 млн т. (а)

5. У Японії переробляють більше 70% відходів. А скільки відходів переробляють в Україні?

а) 3-5%;

б) 25-30%. (а)

6. Відомий еколог М. Реймерс вважає, що голов­ний природний ресурс — це:

а) корисні копалини;

б) вода;

в) інформація. (в)

 

Ведуча

Результати хто вгадає?

А журі їх добре знає!

 

8 Конкурс «Грамотії» (слайд 22)

Цей конкурс командний і в той же час інди­відуальний. Командам по черзі будуть названі екологічні терміни. Завдання: «написати» слово разом. Кожен член команди називає лише одну наступну букву. Слово треба «написати» без по­милок. По мірі називання, букви з’являються на екрані, а потім і правильна відповідь.

 

 

Ведуча

Терміни такі складні Ви учили цілі дні,

А зараз треба знати,

Як правильно їх писати.

 

То ж зберіться, скон­центруйтеся, урешті-решт, призвіть пані Вдачу. Та не забудьте: за пояснення терміну ви можете отри­мати справжній скарб — цілих два бали! Ну що, була не була?

 

Завдання 1. (слайд 23)  КОМЕНСАЛІЗМ (одностороннє на­дання притулку одним видом іншому. Наприклад, мальок ставриди під куполом медузи, акула і рибки-прилипки, проживання у чужих норах, гніздах, рослини-епіфіти (орхідеї)).

 

Завдання 2. (слайд 24) ГЕТЕРОТРОФИ - це організми, що одержують енергію за рахунок харчування автотрофами чи іншими консументами. До них належать рослиноїдні тварини, хижаки й паразити, а також хижі рослини та гриби. В екології гетеротрофів поділяють на консументів та редуцентів. Консументи - це споживачі готової органічної продукції. Редуценти - це організми, які роз­кладають органічні речовини, це мінералізатори органіки.

 

Завдання 3. (слайд 25) АВТОТРОФИ - це організми, які створю­ють органічні речовини з неорганічних у процесі фотосинтезу, використовуючи сонячну енергію. До автотрофів належать зелені вищі рослини, лишайники, водо­рості і бактерії, що мають фотосинтезуючі пігменти. В екології автотрофи називають також продуцентами. Продуценти - це організ­ми, що створюють органічну речовину за рахунок утилізації сонячної енергії, води, вуглекислого газу та мінеральних солей.

 

Завдання 4. (слайд 26) СИМБІОЗ (форма спільного існу­вання двох видів, яка обом приносить користь. Наприклад, лишайники особливі організми, утворені в результаті симбіозу водорості і гриба, гриб дає прихисток, постачає воду і мінеральну речовину водорості, а водорість синтезує органіч­ну речовину).

 

Ведуча

Найграмотніше в нас журі:

Розпише чітко бали,

І на рахунок раз, два, три Ви результати взнали.

 

9 Конкурс «Соняшник» (слайд 27)

Три учасники від кожної команди по черзі бе­руть питання, що прикріплені на зворотному боці пелюсток соняшнику на дошці і відповідають на них. Кожне питання супроводжене слайдами.

Ведуча

Пристосуватись до умов

Не кожен, погодьтесь, так зуміє,

Тож доберемось до основ,—

Пояснить той, хто розуміє.

 

Після всіх штормів і бур, які вам прийшлося пережити, нарешті спо­кійна гавань! Залишилося зовсім трошки, ще одне зусилля, і ви ступите на тверду землю. А там зу­стрінуть вас з квітами, наприклад, з соняшником. І хто ж не знає, для чого існує ця квітка? Зви­чайно, для гадання! Ось зараз ви й погадаєте на її пелюстках. Запрошую по три гадалки від кожної команди. Хто перший?

 

Запитання:

  1. Хто з вчених вперше запропонував термін «екологія»? (Ернст Геккель.)
  2. Хто з вчених розробив цілісне вчення про біосферу? (В.І.Вернадський.)
  3. Що вивчає аутекологія? (Це екологія організмів, що вивчає взаємодію між окремими організмами та факторами середовища життя.)
  4. Що вивчає демекологія? (Це популяційна екологія, що вивчає взаємозв’язки між організмами одного виду та середовищем існування. Економічні закономірності існування популяцій.)
  5. Як розуміти таке поняття «рекультивація земель»? (Це комплекс заходів, спрямованих на відновлення продуктивності порушених земель, а також на поліпшення умов навколишнього середовища.)
  6. Як розуміти поняття «біогеоценоз»? (Це однорідна ділянка суходолу чи водної поверхні з певним складом живих та неживих компонентів, що динамічно взаємодіють між собою в процесі обміну речовин та енергії.)

 

Ведуча

Останній конкурс відіграли

І як розподілились бали?

 

►► Музична пауза

А зараз, поки шановне журі підбиває підсумки, до вашої уваги вірш. І як ви думаєте, про що він? Правильно, про екологію.

Вірш «Екологічний бутерброд» (слайд 28)

(слайд 29)

Ведуча

Ви стільки, бідні, хвилювались,

Так відчайдушно ви старались,

ось вона, остання мить:

Журі вам все оповістить!

►► Оголошення результатів гри, вручення призів(слайд 30)

 

docx
Пов’язані теми
Екологія, 10 клас, Сценарії
До підручника
Екологія (профільний рівень) 10 клас (Царик Л.П., Царик П.Л., Вітенко І.М.)
Додано
23 січня 2019
Переглядів
468
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку