КАЗКОВІ ЗУСТРІЧІ
Мета:
Обладнання: мультимедійний екран, проектор, картки із завданнями.
Словесне ткання казки народилося у сиву давнину: різнобарвні шовкові нитки його простяглися по всій землі, вкривали її словесним килимом дивовижної краси.
Автор невідомий
Хід заходу
Відомо усім (тут немає секретів) –
У школі різні вивчають предмети.
Наук у нас різних вивчають багато.
Яку з них ми будемо нині вітати?
Тобі, математико, наші вітання,
Це ти нас зібрала усіх на змагання.
Вам казка чарівна підкаже пораду,
В ній знайдете завжди утіху і відраду,
Давайте ж на хвильку заглянемо в казку.
Чарівні казки, тут з’явіться, будь ласка.
Конкурс 1. Відгадай назви казок
Кожен пише її назву на аркуші. Після того як усі казки відгадано, потрібно відповісти на запитання: «Що об’єднує всі ці казки?».)
Відповіді: 1. «Троє поросят»; 2. «Семеро козенят»; 3. «Півник і двоє мишенят»; 4. «Три ведмеді»; 5. «Дванадцять місяців».
Усі ці казки об’єднує те, що в їх назвах є числа.
(За правильну відповідь команда отримує 6 балів.)
Конкурс 2. Поверни до казки
(Учасникам пропонується кілька предметів, які мають форму геометричних фігур. Потрібно всі предмети повернути до своїх казок, вгадавши і сам предмет, і назву казки, до якої його потрібно повернути.)
(За кожну правильну відповідь отримують по 1 балу (0,5 за предмет, 0,5 – за назву казки))
Конкурс 3. Назви казки
Ведучий 2. Назвіть казки, назви яких містять числа.
(«Три ведмеді», «Троє поросят», «П’ятеро з одного стручка», «Алі-баба і сорок розбійників», «Вовк і семеро козенят», «Дванадцять місяців», «Тисяча і одна ніч» та інші)
(За правильну назву нараховується 1 бал)
Конкурс 4. Знайди казкових героїв
Ведучий 1. Математичні казкові герої (терміни, фігури) залишили казку. Спробуйте їх знайти та повернути до казки
У математичній країні жили собі… вони чомусь не мирилися, а постійно сварилися. Одному все здавалося, що іншого люблять більше. Що тільки не перепробував ..., щоб стати схожим на … . Нічого не допомагало. А якось почув …, що в тридев’ятому царстві живе чарівник …, що може зарадити його біді. І вирішив він знайти цього чарівника. Довго йшов …, багато перешкод подолав, та знайшов таки … Чарівник запитав у …. , чи добре він подумав, перш, ніж стати таким, як… «Добре, добре, перетворюйте мене швидше. Я не буду жалкувати!» «Що ж, воля твоя», — погодився..., і застосував до нього свої чари... Глянув.... на себе у дзеркало і дуже зрадів: ну, точний... Нарешті! Тепер і його всі поважатимуть, як і... Вирушив він додому. Спочатку він зустрів..., який радо привітав..., але стурбовано запитав, чи не бачив він..., бо без нього ніяк не... Потім йому зустрічалися й інші мешканці математичної країни, і всі чомусь шукали його, старого. Засмутився: «Що ж я наробив! Виявляється, я також потрібен у нашій країні, а я не розумів цього!» Так сумно стало..., та нічого не зробиш. Бути схожим на ... — це добре, але чомусь захотілося стати самим собою.
(У цей час лунає музика. Варіанти відповідей: додатне і від’ємне число або квадрат і прямокутник. За змістовний вибір героїв нараховується 5 балів )
Конкурс 5. Казкові задачі.
Ведучий 2. У цьому конкурсі потрібно розв'язати задачі, які складені за матеріалами відомих казок.
Задача 1. Згадаємо казку «Лисичка-Кума». Лисичка, прикриваючись тим, що її нібито на хрестини кличуть, потай від Ведмедя їла день за днем його мед. Припустимо, що першого дня вона з'їла восьму частину меду, другого — четверту частину, третього — половину. Запитання: на який день вона з'їла увесь мед, якщо не змінювала швидкості поїдання солодощів?
Відповідь. На четвертий.
Задача 2. Казка «Івасик-Телесик». Прийшла мати на берег і кличе свого сина: «Івасику- Телесику, приплинь-приплинь до бережка». Івасик у цей час знаходиться за 540 м вгору по річці. За який час він припливе до берега, якщо швидкість течії 2 км/год, а Івасиків човен рухається із власною швидкістю 7 км/год?
Відповідь. Рухаючись за течією зі швидкістю 9 км/год, відстань 0,54 км Івасик подолає за 0,06 год (за 3,6 хв або за 169 с).
Задача 3. Згадайте казку про Сірка. Вигнав хазяїн Сірка, бо старий той став. Щоб допомогти йому, вовк запропонував нібито вкрасти дитину, яку Сірко має відняти. Ось схопив вовк дитину, а через 12 с за ним погнався Сірко. Через який час він наздогнав вовка з дитиною, якщо вовк біг зі швидкістю 3 км/год, а Сірко — 4 км/год? (Не забудьте секунди перевести в години.)
Відповідь. Через 36 с від початку свого руху.
Конкурс 6. Знайомий сюжет.
Ведучий 1. Прослухавши математичну казку, спробуйте вгадати, сюжет якої відомої казки вона повторює. Назвіть автора цієї казки та всіх героїв. А ще наведіть приклади математичних термінів, що використовуються.
Казка перша
Гуляло Натуральне число площиною та побачило нічийну пряму.
— Хто-хто на прямій живе? — запитало число.
Не почувши відповіді, поселилося число на прямій і стало на ній жити. Пробігало мимо Ціле число. Побачило пряму. Підбігло до неї й запитує:
Стали вони жити разом. Не просто жили — працювали. Натуральне прибутки рахує, Ціле — борги.
Пробігало поряд Дробове число. Побачило пряму й запитує:
Стали жити разом. Кожне своєю справою займається. Дробовому, наприклад, дуже були раді, коли потрібно було щось поділити на частини або виміряти. Місця всім вистачало. Були навіть і такі кімнати, у яких ще й ніхто не мешкав.
Завітало потім на пряму ірраціональне число. Стало допомагати Раціональному у вимірюваннях. Та тіснувато стало на прямій. Жодного вільного місця. Аж тут пробігає мимо Комплексне. Проситься на пряму жити. На що її мешканці хором відповідають: «Вибач, друже, та вже немає в нас місця».
— А може я все ж таки спробую?
Полізло Комплексне число на пряму. Лізло-лізло, аж поки пряма не витримала, розвалилася — і викотилися всі числа на площину.
Відповідь. Українська народна казка «Рукавичка» або російська «Теремок».
Казка друга
Були собі Трикутник і Трапеція. Зустрілися якось на площині й стали приятелями. Запросила Трапеція Трикутника до себе в гості. Приходить Трикутник, а Трапеція запросила Діагональ, щоб та їх розважила. Багато чого цікавого розповідала Діагональ, та Трикутник не зрозумів ні слова.
— Вибач, Трикутничку, кого мала, з тими тебе й приймала.
— Та спасибі ж, — мовить Трикутник, — приходь же й ти, Трапеціє, до мене в гості.
От уже прийшла Трапеція до Трикутника. А він запросив Бісектрису. Багато цікавих властивостей розповідала Бісектриса. Та Трапеція не зрозуміла ані словечка. Розгнівалася Трапеція. Так розгнівалася, що й подякувати забула. Від того часу не приятелюють трикутники з чотирикутниками.
Відповідь. Українська казка «Лисичка та Журавель».
Конкурс 7. Розв’яжи казку-головоломку.
Три феї
У королеви народилася дочка. А пізніше, коли стомлена, але щаслива мати задрімала, перед нею з’явилися три феї: Доброта, Краса і Розум.
Після цього свої побажання висловила Розум: «Нехай буду останньою я, тоді Доброта повинна принести свій дарунок не пізніше від Краси. Якщо є я підійду першою, то Доброта нехай принесе свій подарунок не раніше від Краси».
А Краса сказала коротко: «Якщо я буду ні першою, ні останньою, то Доброта подарує дитині не раніше, ніж Розум».
У якому порядку повинні підійти феї до новонародженої, щоб виконалися побажання кожної з них?
Розв’язання.
Якщо позначити фей: Доброта – Д, Краса – К, Розум – Р, то можливі шість варіантів: В1(ДРК), В2 (ДКР), В3(РДК), В4(РКД), В5(КДР), В6(КРД).
Умови феї Д заперечують порядки В1 і В6.
Умови феї Р заперечують В3 і В5.
Умови феї К заперечують В2.
Залишається один порядок, який задовольняє бажання всіх фей, В4(РКД).
(Відповідь. Розум підходить до новонародженої першою, Краса – другою і Доброта – останньою. За правильне розв’язання цього завдання команді нараховується 5 балів)
Конкурс 8. Художній.
Ведучий 2. У математичній казці зазвичай нерухомі геометричні фігури, числа, дії оживають, стають схожими на людей. Вони вміють рухатися, говорити, думати, приймати рішення. Іноді наша уява малює нам такі казкові сюжети, що ми навіть забуваємо, що мова йде про математичні об'єкти, які у звичайних обставинах дуже прості, строгі й нерухомі. Для виконання завдань цього конкурсу вам потрібно включити уяву й намалювати образ цариці математики. Подумайте, чим вона відрізнятиметься від людських царів, як її обличчя та одяг підкреслюватимуть, що це саме вона математична цариця. Свій малюнок бажано супроводити й словесним поясненням.
(У цей час лунає музика та проводиться конкурс ребусів серед уболівальників. За малюнок учасники отримують до 5 балів. Враховується оригінальність і відповідність темі.)
(Підбиття підсумків гри, нагородження переможців.)
Гра була цікава в нас,
І знання міцні у вас.
Тож в житті, як накрутись,
Без математики не обійтись!
Щоб в житті все ладналось, кипіло,
Щоб не знали ви збоїв, невдач,
Вивчайте науку сміливо,
Розв’язання шукайте задач!
У математичній країні жили собі_______________________________. Вони чомусь не мирилися, а постійно сварилися. Одному все здавалося, що іншого люблять більше. Що тільки не перепробував ___________________, щоб стати схожим на_______________________. Нічого не допомагало. А якось почув____________________________, що в тридев’ятому царстві живе чарівник_______________________, що може зарадити його біді. І вирішив він знайти цього чарівника. Довго йшов____________________________, багато перешкод подолав, та знайшов так__________________________ Чарівник запитав у ______________________________ , чи добре він подумав, перш, ніж стати таким, як____________________________ «Добре, добре, перетворюйте мене швидше. Я не буду жалкувати!» «Що ж, воля твоя», — погодився______________________________________, і застосував до нього свої чари______________________________________ Глянув__________________________ на себе у дзеркало і дуже зрадів: ну, точний______________________________________ Нарешті! Тепер і його всі поважатимуть, як і______________________________________________ Вирушив він додому. Спочатку він зустрів____________________, який радо привітав_________________________________, але стурбовано запитав, чи не бачив він________________________________________, бо без нього ніяк н________________________. Потім йому зустрічалися й інші мешканці математичної країни, і всі чомусь шукали його, старого. Засмутився: «Що ж я наробив! Виявляється, я також потрібен у нашій країні, а я не розумів цього!» Так сумно стало___________________________________, та нічого не зробиш. Бути схожим на______________________________________ — це добре, але чомусь захотілося стати самим собою.
Задача 1. Згадаємо казку «Лисичка-Кума». Лисичка, прикриваючись тим, що її нібито на хрестини кличуть, потай від Ведмедя їла день за днем його мед. Припустимо, що першого дня вона з'їла восьму частину меду, другого — четверту частину, третього — половину. Запитання: на який день вона з'їла увесь мед, якщо не змінювала швидкості поїдання солодощів?
Задача 2. Казка «Івасик-Телесик». Прийшла мати на берег і кличе свого сина: «Івасику- Телесику, приплинь-приплинь до бережка». Івасик у цей час знаходиться за 540 м вгору по річці. За який час він припливе до берега, якщо швидкість течії 2 км/год, а Івасиків човен рухається із власною швидкістю 7 км/год?
Задача 3. Згадайте казку про Сірка. Вигнав хазяїн Сірка, бо старий той став. Щоб допомогти йому, вовк запропонував нібито вкрасти дитину, яку Сірко має відняти. Ось схопив вовк дитину, а через 12 с за ним погнався Сірко. Через який час він наздогнав вовка з дитиною, якщо вовк біг зі швидкістю 3 км/год, а Сірко — 4 км/год? (Не забудьте секунди перевести в години.)
Три феї
У королеви народилася дочка. А пізніше, коли стомлена, але щаслива мати задрімала, перед нею з’явилися три феї: Доброта, Краса і Розум.
Після цього свої побажання висловила Розум: «Нехай буду останньою я, тоді Доброта повинна принести свій дарунок не пізніше від Краси. Якщо є я підійду першою, то Доброта нехай принесе свій подарунок не раніше від Краси».
А Краса сказала коротко: «Якщо я буду ні першою, ні останньою, то Доброта подарує дитині не раніше, ніж Розум».
У якому порядку повинні підійти феї до новонародженої, щоб виконалися побажання кожної з них?
Три феї
У королеви народилася дочка. А пізніше, коли стомлена, але щаслива мати задрімала, перед нею з’явилися три феї: Доброта, Краса і Розум.
Після цього свої побажання висловила Розум: «Нехай буду останньою я, тоді Доброта повинна принести свій дарунок не пізніше від Краси. Якщо є я підійду першою, то Доброта нехай принесе свій подарунок не раніше від Краси».
А Краса сказала коротко: «Якщо я буду ні першою, ні останньою, то Доброта подарує дитині не раніше, ніж Розум».
У якому порядку повинні підійти феї до новонародженої, щоб виконалися побажання кожної з них?