Гра "Казкові зустрічі"

Про матеріал
Цікава розробка гри-вікторини з математики для учнів 5 класу - "Казкові зустрічі".
Перегляд файлу

КАЗКОВІ ЗУСТРІЧІ

Мета:

  • розвивати увагу, кмітливість, цікавість до математики, її історії; навички роботи в команді;
  • виховувати цілеспрямованість і впевненість у собі, прагнення до перемоги.

Обладнання: мультимедійний екран, проектор, картки із завданнями.

 

Словесне ткання казки народилося у сиву давнину: різнобарвні шовкові нитки його простяглися по всій землі, вкривали її словесним килимом дивовижної краси.

Автор невідомий

 

Хід заходу

Відомо усім (тут немає секретів) –

У школі різні вивчають предмети.

Наук у нас різних вивчають багато.

Яку з них ми будемо нині вітати?

Тобі, математико, наші вітання,

Це ти нас зібрала усіх на змагання.

  •  А змагання у нас незвичні, казкові та ще й математичні.
  • Мова дійсно піде про казку. Чому саме про казку –  запитаєте ви…
  • Казка – це жанр творчості, який кожен любить із дитинства. Казки бувають різні – соціально-побутові, героїчні, фантастичні, про людей і тварин. Сьогодні ознайомимося з незвичайною казкою – математичною. Чим вона відрізняється від інших? А тим, що поряд із життєвою мудрістю в ній присутня ще й мудрість наукова, математична. Отже, ласкаво просимо до казки.

Вам казка чарівна підкаже пораду,

В ній знайдете завжди утіху і відраду,

Давайте ж на хвильку заглянемо в казку.

Чарівні казки, тут з’явіться, будь ласка.

 

Конкурс 1. Відгадай назви казок

Кожен пише  її назву на аркуші. Після того як усі казки відгадано, потрібно відповісти на запитання: «Що об’єднує всі ці казки?».)

  1. Казка про друзів, двоє з яких недбало поставилися до побудови своїх будинків і потім вимушені були проситися до третього, чий будинок був збудований міцно та якісно.
  2. Казка, мораль якої така: діти не відчиняйте двері невідомим особам, навіть якщо вони говорять маминим голосом.
  3. Двоє героїв цієї казки лише співали та танцювали, а третій, працьовитий, спік пиріжків та, перш ніж пригощати, нагадав цим двом, хто все зробив.
  4. У цій казці дівчинка спочатку зіпсувала всі меблі, потім з’їла обід господарів будинку, а потім лягла на їхні ліжка та й заснула.
  5. У цій казці одна дуже примхлива особа захотіла взимку пролісків, а зла мачуха відправила по них до лісу пасербицю.

Відповіді: 1. «Троє поросят»; 2. «Семеро козенят»; 3. «Півник і двоє мишенят»; 4. «Три ведмеді»; 5. «Дванадцять місяців».

Усі ці казки об’єднує те, що в їх назвах є числа.

(За правильну відповідь команда отримує 6 балів.)

 

Конкурс 2. Поверни до казки

(Учасникам пропонується кілька предметів, які мають форму геометричних фігур. Потрібно всі предмети повернути до своїх казок, вгадавши і сам предмет, і назву казки, до якої його потрібно повернути.)

  1. Їстівна куля, діаметром не більша за сантиметр, яка дуже заважала спати одній особі. (Горошина з казки «Принцеса на горошині».)
  2. Куля, яка втекла з дому. (Колобок із казки «Колобок».)
  3. Круг, який проковтнула рептилія. (Сонце з казки «Крадене сонце»)

(За кожну правильну відповідь отримують по 1 балу (0,5 за предмет, 0,5 – за назву казки))

 

Конкурс 3. Назви казки

Ведучий 2. Назвіть казки, назви яких містять числа.

(«Три ведмеді», «Троє поросят», «П’ятеро з одного стручка», «Алі-баба і сорок розбійників», «Вовк і семеро козенят», «Дванадцять місяців», «Тисяча і одна ніч» та інші)

(За правильну назву нараховується 1 бал)

 

Конкурс 4. Знайди казкових героїв

Ведучий 1. Математичні казкові герої (терміни, фігури) залишили казку. Спробуйте їх знайти та повернути до казки

 У математичній країні жили собі…  вони чомусь не мирилися, а постійно сварилися. Одному все здавалося, що іншого люблять більше. Що тільки не перепробував ..., щоб стати схожим на … . Нічого не допомагало. А якось почув …, що в тридев’ятому царстві живе чарівник …, що може зарадити його біді.  І вирішив він знайти цього чарівника. Довго йшов …, багато перешкод подолав, та знайшов таки … Чарівник запитав у …. , чи добре він подумав,  перш, ніж стати таким, як… «Добре, добре, перетворюйте мене швидше. Я не буду жалкувати!» «Що ж, воля твоя», — погодився..., і за­стосував до нього свої чари... Гля­нув.... на себе у дзеркало і дуже зрадів: ну, точний... Нарешті! Те­пер і його всі поважатимуть, як і... Вирушив він додому. Спочатку він зустрів..., який радо привітав..., але стурбовано запи­тав, чи не бачив він..., бо без ньо­го ніяк не... Потім йому зустріча­лися й інші мешканці математич­ної країни, і всі чомусь шукали його, старого. Засмутився: «Що ж я наробив! Виявляється, я також потрібен у нашій країні, а я не ро­зумів цього!» Так сумно стало..., та нічого не зробиш. Бути схожим на ... — це добре, але чомусь за­хотілося стати самим собою.

(У цей час лунає музика. Варіанти відповідей: додатне і від’ємне число або квадрат і  прямокутник. За змістовний вибір героїв нараховується 5 балів )

 

Конкурс 5. Казкові задачі.

Ведучий 2.  У цьому конкурсі потрібно роз­в'язати задачі, які складені за ма­теріалами відомих казок.

Задача 1. Згадаємо казку «Лисичка-Кума». Лисичка, прикриваю­чись тим, що її нібито на хрести­ни кличуть, потай від Ведмедя їла день за днем його мед. Припусти­мо, що першого дня вона з'їла восьму частину меду, другого — четверту частину, третього — по­ловину. Запитання: на який день вона з'їла увесь мед, якщо не змінювала швидкості поїдання солодощів?

Відповідь. На четвертий.

Задача 2. Казка «Івасик-Телесик». Прийшла мати на берег і кличе свого сина: «Івасику- Телесику, приплинь-приплинь до бережка». Івасик у цей час знаходиться за 540 м вгору по річці. За який час він припливе до берега, якщо швидкість течії 2 км/год, а Івасиків човен рухається із влас­ною швидкістю 7 км/год?

Відповідь. Рухаючись за течією зі швидкістю 9 км/год, відстань 0,54 км Івасик подолає за 0,06 год (за 3,6 хв або за 169 с).

Задача 3. Згадайте казку про Сір­ка. Вигнав хазяїн Сірка, бо ста­рий той став. Щоб допомогти йому, вовк запропонував нібито вкрасти дитину, яку Сірко має відняти. Ось схопив вовк дитину, а через 12 с за ним погнався Сір­ко. Через який час він наздогнав вовка з дитиною, якщо вовк біг зі швидкістю 3 км/год, а Сірко — 4 км/год? (Не забудьте секунди перевести в години.)

Відповідь. Через 36 с від початку свого руху.

 

 

 

 

Конкурс 6. Знайомий сю­жет.

Ведучий 1. Прослухавши математичну казку, спробуйте вгадати, сюжет якої відомої казки вона повторює. Назвіть автора цієї казки та всіх героїв. А ще наведіть приклади математичних термінів, що використовуються.

Казка перша

Гуляло Натуральне число площи­ною та побачило нічийну пряму.

 Хто-хто на прямій живе? — за­питало число.

Не почувши відповіді, поселило­ся число на прямій і стало на ній жити. Пробігало мимо Ціле чис­ло. Побачило пряму. Підбігло до неї й запитує:

  •            Хто-хто на цій прямій живе?
  •            Це я, число Натуральне. А ти хто?
  •            А я Ціле число. Пусти мене до себе.
  •            Заходь.

Стали вони жити разом. Не про­сто жили — працювали. Нату­ральне прибутки рахує, Ціле — борги.

Пробігало поряд Дробове число. Побачило пряму й запитує:

  •            Хто-хто на прямій живе?
  •            Це я, число Натуральне.
  •            Це я, число Ціле. А ти хто?
  •            Я число Дробове, пустіть до себе.

Стали жити разом. Кожне своєю справою займається. Дробовому, наприклад, дуже були раді, коли потрібно було щось поділити на частини або виміряти. Місця всім вистачало. Були навіть і такі кімнати, у яких ще й ніхто не мешкав.

Завітало потім на пряму ірраціо­нальне число. Стало допомагати Раціональному у вимірюваннях. Та тіснувато стало на прямій. Жодного вільного місця. Аж тут пробігає мимо Комплексне. Про­ситься на пряму жити. На що її мешканці хором відповідають: «Вибач, друже, та вже немає в нас місця».

 А може я все ж таки спробую?

Полізло Комплексне число на пряму. Лізло-лізло, аж поки пряма не витримала, розвалилася — і ви­котилися всі числа на площину.

Відповідь. Українська народна казка «Рукавичка» або російська «Теремок».

 

 

Казка друга 

Були собі Трикутник і Трапеція. Зустрілися якось на площині й стали приятелями. Запросила Трапеція Трикутника до себе в гості. Приходить Трикутник, а Трапеція запросила Діагональ, щоб та їх розважила. Багато чого цікавого розповідала Діаго­наль, та Трикутник не зрозумів ні слова.

 Вибач, Трикутничку, кого мала, з тими тебе й приймала.

 Та спасибі ж, — мовить Трикутник, — приходь же й ти, Трапеціє, до мене в гості.

От уже прийшла Трапеція до Три­кутника. А він запросив Бісектрису. Багато    цікавих    властивостей розповідала Бісектриса. Та Трапеція не зрозуміла ані словечка. Розгніва­лася Трапеція. Так розгнівалася, що й подякувати забула. Від того часу не приятелюють трикутники з чотирикутниками.

Відповідь. Українська казка «Ли­сичка та Журавель».

 

Конкурс 7.  Розв’яжи казку-головоломку.

Три феї

У королеви народилася дочка. А пізніше, коли стомлена, але щаслива мати задрімала, перед нею з’явилися три феї: Доброта, Краса і Розум.

  •                   Ми підійдемо до ліжка дівчинки зі своїми подарунками одна за одною у строго визначеному порядку, при якому будуть повністю задоволені побажання кожної з нас, - сказала Доброта.
  •                   Я згодна підійти до дівчинки останньою, - продовжувала Доброта. – Але за умови, що Краса принесе свої подарунки не першою. Якщо ж я підійду першою, то Краса не повинна бути останньою.

Після цього свої побажання висловила Розум: «Нехай буду останньою я, тоді Доброта повинна принести свій дарунок не пізніше від Краси. Якщо є я підійду першою, то Доброта нехай принесе свій подарунок не раніше від Краси».

А Краса сказала коротко: «Якщо я буду ні першою, ні останньою, то Доброта подарує дитині не раніше, ніж Розум».

У якому порядку повинні підійти феї до новонародженої, щоб виконалися побажання кожної з них?

Розв’язання.

Якщо позначити фей: Доброта – Д, Краса – К, Розум – Р, то можливі шість варіантів: В1(ДРК), В2 (ДКР), В3(РДК), В4(РКД), В5(КДР), В6(КРД).

Умови феї Д заперечують порядки В1 і В6.

Умови феї Р заперечують В3 і В5.

Умови феї К заперечують В2.

Залишається один порядок, який задовольняє бажання всіх фей, В4(РКД).

(Відповідь. Розум підходить до новонародженої першою, Краса – другою і Доброта – останньою. За правильне розв’язання цього завдання команді нараховується 5 балів)

 

Конкурс 8. Художній.

Ведучий 2. У ма­тематичній казці зазвичай неру­хомі геометричні фігури, числа, дії оживають, стають схожими на лю­дей. Вони вміють рухатися, гово­рити, думати, приймати рішення. Іноді наша уява малює нам такі казкові сюжети, що ми навіть за­буваємо, що мова йде про матема­тичні об'єкти, які у звичайних об­ставинах дуже прості, строгі й не­рухомі. Для виконання завдань цього конкурсу вам потрібно включити уяву й намалювати об­раз цариці математики. Подумай­те, чим вона відрізнятиметься від людських царів, як її обличчя та одяг підкреслюватимуть, що це саме вона математична цариця. Свій малюнок бажано супроводи­ти й словесним поясненням.

(У цей час лунає музика та проводиться конкурс ребусів серед уболівальників. За малюнок учасники отримують до 5 балів. Враховується оригінальність і відповідність темі.)

(Підбиття підсумків гри, нагородження переможців.)

 

Гра була цікава в нас,

І знання міцні у вас.

Тож в житті, як накрутись,

Без математики не обійтись!

Щоб в житті все ладналось, кипіло,

Щоб не знали ви збоїв, невдач,

Вивчайте науку сміливо,

Розв’язання шукайте задач!

 

У математичній країні жили собі_______________________________. Вони чомусь не мирилися, а постійно сварилися. Одному все здавалося, що іншого люблять більше. Що тільки не перепробував ___________________, щоб стати схожим на_______________________. Нічого не допомагало. А якось почув____________________________, що в тридев’ятому царстві живе чарівник_______________________, що може зарадити його біді.  І вирішив він знайти цього чарівника. Довго йшов____________________________, багато перешкод подолав, та знайшов так__________________________ Чарівник запитав у ______________________________ , чи добре він подумав,  перш, ніж стати таким, як____________________________ «Добре, добре, перетворюйте мене швидше. Я не буду жалкувати!» «Що ж, воля твоя», — погодився______________________________________, і за­стосував до нього свої чари______________________________________ Гля­нув__________________________ на себе у дзеркало і дуже зрадів: ну, точний______________________________________ Нарешті! Те­пер і його всі поважатимуть, як і______________________________________________ Вирушив він додому. Спочатку він зустрів____________________, який радо привітав_________________________________, але стурбовано запи­тав, чи не бачив він________________________________________, бо без ньо­го ніяк н________________________. Потім йому зустріча­лися й інші мешканці математич­ної країни, і всі чомусь шукали його, старого. Засмутився: «Що ж я наробив! Виявляється, я також потрібен у нашій країні, а я не ро­зумів цього!» Так сумно стало___________________________________, та нічого не зробиш. Бути схожим на______________________________________ — це добре, але чомусь за­хотілося стати самим собою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 1. Згадаємо казку «Лисичка-Кума». Лисичка, прикриваю­чись тим, що її нібито на хрести­ни кличуть, потай від Ведмедя їла день за днем його мед. Припусти­мо, що першого дня вона з'їла восьму частину меду, другого — четверту частину, третього — по­ловину. Запитання: на який день вона з'їла увесь мед, якщо не змінювала швидкості поїдання солодощів?

 

 

 

Задача 2. Казка «Івасик-Телесик». Прийшла мати на берег і кличе свого сина: «Івасику- Телесику, приплинь-приплинь до бережка». Івасик у цей час знаходиться за 540 м вгору по річці. За який час він припливе до берега, якщо швидкість течії 2 км/год, а Івасиків човен рухається із влас­ною швидкістю 7 км/год?

 

 

 

Задача 3. Згадайте казку про Сір­ка. Вигнав хазяїн Сірка, бо ста­рий той став. Щоб допомогти йому, вовк запропонував нібито вкрасти дитину, яку Сірко має відняти. Ось схопив вовк дитину, а через 12 с за ним погнався Сір­ко. Через який час він наздогнав вовка з дитиною, якщо вовк біг зі швидкістю 3 км/год, а Сірко — 4 км/год? (Не забудьте секунди перевести в години.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Три феї

У королеви народилася дочка. А пізніше, коли стомлена, але щаслива мати задрімала, перед нею з’явилися три феї: Доброта, Краса і Розум.

  • Ми підійдемо до ліжка дівчинки зі своїми подарунками одна за одною у строго визначеному порядку, при якому будуть повністю задоволені побажання кожної з нас, - сказала Доброта.
  • Я згодна підійти до дівчинки останньою, - продовжувала Доброта. – Але за умови, що Краса принесе свої подарунки не першою. Якщо ж я підійду першою, то Краса не повинна бути останньою.

Після цього свої побажання висловила Розум: «Нехай буду останньою я, тоді Доброта повинна принести свій дарунок не пізніше від Краси. Якщо є я підійду першою, то Доброта нехай принесе свій подарунок не раніше від Краси».

А Краса сказала коротко: «Якщо я буду ні першою, ні останньою, то Доброта подарує дитині не раніше, ніж Розум».

У якому порядку повинні підійти феї до новонародженої, щоб виконалися побажання кожної з них?

 

Три феї

У королеви народилася дочка. А пізніше, коли стомлена, але щаслива мати задрімала, перед нею з’явилися три феї: Доброта, Краса і Розум.

  • Ми підійдемо до ліжка дівчинки зі своїми подарунками одна за одною у строго визначеному порядку, при якому будуть повністю задоволені побажання кожної з нас, - сказала Доброта.
  • Я згодна підійти до дівчинки останньою, - продовжувала Доброта. – Але за умови, що Краса принесе свої подарунки не першою. Якщо ж я підійду першою, то Краса не повинна бути останньою.

Після цього свої побажання висловила Розум: «Нехай буду останньою я, тоді Доброта повинна принести свій дарунок не пізніше від Краси. Якщо є я підійду першою, то Доброта нехай принесе свій подарунок не раніше від Краси».

А Краса сказала коротко: «Якщо я буду ні першою, ні останньою, то Доброта подарує дитині не раніше, ніж Розум».

У якому порядку повинні підійти феї до новонародженої, щоб виконалися побажання кожної з них?

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Виховна робота
Додано
27 лютого 2021
Переглядів
581
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку