Мета: Узагальнити поняття про складові успіху; дати можливість вихованцям впевнитися, що успіх залежить і від власних зусиль, від власного “я” людини і від співпраці з іншими. Сприяти розвитку навичок самореалізації особистості, чітких життєвих орієнтирів, спираючись на ментальні орієнтири особистості впевненість, наполегливість, творчість, емоційність; виховувати прагнення до позитивних вчинків, уміння створювати ситуацію успіху.
Обладнання та оформлення класної кімнати: фото і репродукції картин – своєрідна галерея людських облич, неповторність людських доль.
Столи сгруповано в чотири центри і розміщені у півколо. У центрі – окрема група (ведучі).
На дошці – рядки з поезії Дмитра Голубкова.
Підготовча робота: провести анкетування, щоб визначити групи учнів з чітко визначеними ментальними орієнтирами.
“ТВОРЧІ” “ВПЕВНЕНІ” “ЕМОЦІЙНІ” “НАПОЛЕГЛИВІ”
Человек, как звезда, рождается
Средь неясной туманной млечности,
В бесконечности начинается
И кончается в бесконечности.
Человек как звезда рождается –
Чтоб светлее стала Вселенная.
Поетичні рядки Д. Голубкова ми взяли епіграфом до нашої бесіди, а її тема - “Шляхи до успіху”. Проведемо його у формі гри-конкурсу.
Проведене напередодні анкетування надало можливість частину учнів об”єднати в групи Творчих, Впевнених, Емоційних, Наполегливих. Виходячи з вищесказаного мені б хотілося почути, що ви плануєте корисного мати з нашої зустрічі. (Учні висловлюють свої бажання, тобто виокремлюють мету. Узагальнити її, пояснити вихованцям).
Будемо закріплювати знання про людину, про себе, вчитися шукати своє місце у житті, жити за законами добра, самостійно і у співпраці розробляти свій “рецепт” успіху.
К.Д. Ушинський стверджував:
“В учебную и воспитательную пору возраста учение и воспитание должны составлять главный интерес жизни человека. Видеть в образовании средство для службы или для приискивания выгодного жениха – билет для выхода на общественную сцену».
Відмітив такий важливий нюанс:
«Если все, что окружает дитя или молодого человека, тянет его от учения совершенно в противоположную сторону, тогда напрасны будут все усилия наставника внушить уважение к учению».
Ці моменти можуть стати питаннями для дискусії.
(Обговорення питань).
З цього приводу ознайомлю вас з такими термінами, як «кар"єра», «успіх» (зі словника).
Кар"єра – швидке успішне просування в службовій, суспільній, науковій та іншій діяльності, досягнення слави, вигоди тощо.
Успіх – 1) позитивний наслідок роботи, значні досягення, удача, фурор, тріумф, виграш.
2) громадське визнання, схвалення чого-небудь, чиїхось досягнень.
Зараз у вас буде час на роздуми, що вам треба, чи кар"єра, чи успіх. Чому при використанні цих термінів ми додаємо до н не дарма.
(Обговорення понять).
Отже, перший етап гри «Відомі люди».
У кожної групи є своя відома людина. Група загадує прізвище, повідомляє ведучим. Завдання команд полягає у тому, щоб розгадати ці прізвища. По черзі ставлять запитання у такій формі, щоб на них можна було відповісти «так» або «ні». Перемагає та команда, яка за меншу кількість запитань відгадає прізвище.
Другий етап гри. Кожна група розказує про свого героя, пояснюючи його успіх зі своєї точки зору (творчі, впевнені, емоційні, наполегливі). Перемагає та група, котра краще доведе, що успіху досягла людина саме завдяки зазначеним орієнтирам.
Підсумок гри «Відомі люди».
Як бачите, у цих відомих вам людей були і є чіткі життєві орієнтири, які спираються на ментальні орієнтири особистості: творчість, впевненість, емоційність, наполегливість. Ось ми і підійшли до формули успіху.
ЖИТТЄВІ ОРІНТИРИ + МЕНТАЛЬНІ ОРІЄНТИРИ = СИТУАЦІЯ УСПІХУ
У Кості Ушинського була своя програма самовиховання. Ознайомимось.
Як бачите, програма Ушинського відзначається простотою, доступністю, глибиною. Приміряйте на себе те, що може бути корисним для вас.
Костянтин Дмитрович визначав:
«Сильное развитие нервной системы умственным трудом дает необыкновенную живучесть телу человека. Между учеными в особенности встречается много людей, доживающих до глубокой старости, и люди, привыкшие к умственным трудам, выносят перемену климатов, дурной воздух, недостаток пищи, отсутствие движения не хуже, а часто и лучше людей, у которых сильно развиты мускулы, но слабо и вяло действуют нервы».
Проведемо гру «Передача думки». Зачитую вислови відомих людей, ви передаєте, як запам"ятали за смислом (можна своїми словами).
Віктор Астаф’єв (письменник): «Життя почнається тоді, коли людина починає замислюватися над вчинками і відповідати за них».
Дмитро Сергійович Лихачов (академік): «Коли людина свідомо або інтуітивно обирає собі мету у житті, вона разом із тим несвідомо дає собі оцінку».
Лев Толстой (письменник): «З усіх наук, які повинна знати людина, найоголовнішою є наука про те, як жити, роблячи якомога більше добра».
К.Д. Ушинський (педагог, вчений, письменник): «Якщо для діяльності душі нашої наш друг нам зовсім не потрібний, то він вже нам не друг».
Підведемо підсумок, наскільки правильно зрозуміли думку та влучно її передали.
Проведемо гру “To be or not to be
Розігрується конкретна ситуація – співбесіда при прийнятті на престижну роботу. Змоделюємо кілька типів поведінки і проаналізуємо, як вона впливає на рішення менеджерів по роботі з персоналом. У нас є кілька претендентів на престижне місце. Кожен з них має свій статус та вибрав свою лінію поведінки з певним багажем. Активні менеджери проводять співбесіду з кожним з претендентів. Пасивні – уважно слухають, наприкінці роблять висновки з почутого і побаченого.
Зробимо узагальнення. Що ж є складовими успіху, як досягти того, про що мрієш? Ми самі є ковалями власного щастя, і головним чином від нас залежить, чи будемо ми успішні. Тільки ми складаємо ситуацію успіху. Повинні пам"ятати, що думки матеріальні. Можна навіть вивести формулу:
Емоції + Думка + Дія = Результат.
З якими емоціями та думками ми щось робимо, такий результат і отримаємо. Ваше бажання чогось досягти , впевненість, емоційність, творчість, наполегливість є складовими успіху.