Показовий урок "Узагальнення вивченого матеріалу про прикметник"

Про матеріал

Після вивчення теми "Прикметник" можна провести цікавий узагальнюючий урок із нестандартними формами й методами роботи. Урок проведено за модульною системою(спарені уроки) у фомі уроку-подорожі. Учні- екскурсоводи провели своїх однокласників різними містами України, а мешканці кожного міста пропонували виконати різноманітні вправи.

Перегляд файлу

 

                                 ВІДКРИТИЙ    УРОК

     Урок-подорож містами України в мовознавчу країну «Прикметник»

                                                 Урок-кейс

ТЕМА: Узагальнення вивченого матеріалу про прикметник

Мета:

  • повторити , узагальнити, систематизувати  вивчений матеріал із  теми «Прикметник»;
    - удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці;
    - формувати  вміння вживати прикметники в мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх;
  • формувати ключові компетентності:
  1. Спілкування державною мовою
  2. Інформаційно-цифрова компетентність (електронна презентація)
  3. Математична компетентність( встановлення причинно-наслідкового зв'язку ( Діаграма Вена), тексти в різних форматах , вживання числівників)
  4. Спілкування іноземними мовами( слово сіль англ.мовою,  закінчення в прикметниках в укр.мові та відсутність в англ.мові)
  5. Уміння вчитися впродовж життя
  6. Соціальна та громадянська компетентність ( працювати в команді, уникати конфліктів, аргументовано й грамотно висловлювати свою позицію щодо суспільно-політичних питань)
  7. Обізнаність і самовираження у сфері культури.
  8. Екологічна грамотність і здорове життя
  9. Основні компетентності у природничих науках і технологіях( здійснювати пошукову діяльність, презентувати результати дослідження)


- розвивати  пізнавальний інтерес, пам'ять, увагу,  критичне й логічне мислення;
-  виховувати  почуття взаємодопомоги,національної гідності, патріотизм, повагу до народної творчості,  до історичних  і природних пам’яток України.

 

ТИП  УРОКУ: узагальнення й систематизація знань, умінь і навичок.

Методи та прийоми: елементи проектної технології, слово вчителя, бесіда , метод вправ ( вправи з ключем, ситуативна вправа),  технологія критичного мислення (заповнення діаграми Ейлера-Вена), робота в парах, колективна робота, бліц-опитування, самостійна робота, робота з кросвордом , проблемні питання

Внутрішньопредметні зв'язки: із розділом «Іменник», народознавство, література.

Міжпредметні зв'язки: історія, географія, англійська мова, російська мова, математика

 

ОБЛАДНАННЯ: 

  •  Зошити  «Узагальнення й систематизація вивченого про прикметник»
  • Плакат «Урок»

Презентація «Міста України» (Київ, Львів,Словꞌянськ, Переяслав-Хмельницький, Канів, Ковель, Умань, Коломия, Одеса)

  •  Девіз уроку на дошці

                                      Мудрий не той, хто надто
                                      багато знає, а той , чиї знання
                                       корисні

                                                                                             Есхіл

  • Подарунки-серця  для гостей

 

  • Фізкультхвилинка.

“Гопачок”- танцювальні вправи:

2 прихлопи, 3 притопи, на носок, на каблучок.

Руку вліво, руку вправо. Ми танцюєм гопачок.

Ще крок вліво, другий вправо, взмах руками, скажем: “Гей”

Настрій матимеш “Окей!”

 

                                                 Перебіг уроку

І. Організаційний момент

1.  Учитель:

Добрий день! ……….. (привітання учнів)

Любі діти! У наш клас завітали гості щирі,

Привітайте в добрий час

Гостей усмішкою й миром (повернення  учнів до гостей)

Усі учні разом:Добрий день!

 1уч.       Ми Вам раді наші гості,

                 І вітаємо  вас щиро.

  2 уч.       Та запрошуємо ласкаво

                  На урок у 6-й клас.

                                Сідайте!

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  1. Діти, скажіть , будь ласка, яку частину мови ми вивчили ?
  2. Як ви вважаєте чи можна обійтися без прикметників у мовленні?
  3. Яке значення прикметників  у нашій мові?
  4. А чи знаєте Ви, що прикметник за кількістю слів займає ІІІ місце після іменника та дієслова.

 

ІІІ.  Повідомлення теми, мети уроку

  • Отже, діти,  тема нашого уроку « Узагальнення вивченого  про прикметник».
  • Розгорніть свої робочі зошити й запишіть дату  й тему  уроку.
  • І проведемо ми свій урок у формі подорожі містами України в мовознавчу країну «Прикметник».
  • Мета нашого уроку: повторити , узагальнити , систематизувати вивчений матеріал про прикметник.
  • На уроці ви повинні бути уважними, розумними, організованими, кмітливими ( Плакат «Урок»)

Такими Ви будете обовꞌязково, бо Ви  - найкращі,  бо Ви - ерудовані, бо Ви-активні.

  • Епіграфом до уроку я невипадково взяла  слова давньогрецького драматурга Есхіла: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні».

(прочитаймо всі разом ці слова)

(як ви розумієте це висловлювання?)

  • У кожного на парті є  додатковий зошит. Сьогодні ми будемо працювати з ним.  Запишіть кожен своє прізвище.

(на парті заздалегідь покладено зошит-помічники. )

 

 

ІV.  Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу

СЛАЙД   №______

Учитель:  Наша подорож  містами України в мовознавчу країну «Прикметник» починається. Усі готові ?_____ Вирушаймо!

Мешканці кожного міста приготували для Вас цікаві завдання.

 Наш потяг швидко  мчить містами України.

 Перше місто, до якого ми здійснюємо подорож – це Київ. Чому Київ?

( слайд № …………………..)

                    Перща зупинка в місті Київ.  « Прикметникова Україна »

СЛАЙД №____Екскурсовод: (учень) показує на карті

Окрасою Києва  є  Хрещатик.

Гордістю  є Києво-Печерська лавра, що включає в себе цілий комплекс чудових церков, яким майже 1000 років.

Вражає своєю величчю Софійський собор , збудований ще за часів Володимира Великого та Ярослава Мудрого. Тут були створені перші в Київській Русі бібліотека та школа.

 

Учитель:  Ми всі любимо свою країну. А як називають людину, яку любить свою країну?

 

          Завдання: запишіть прикметниками,  яку Україну Ви любите.

( 1 учень записує на дошці, усі в робочих зошитах)

 

 

 

Я люблю  свою Україну (яку?)_________________________________________

 

 

                 Друга зупинка  –це  місто Львів . « Теоретична»

СЛАЙД   №______ Наш поїзд робить  зупинку уЛьвові (показ на карті)

 

Екскурсовод: Львів — одне з найкращих міст Європи. Засноване воно було близько 700років тому. Згідно з одними джерелами, його побудував князь Данило Галицький і назвав на честь найстаршого сина Лева.

 

 

Учитель: Мешканці цього міста запрошують Вас до інтервꞌю про прикметник.

 Отже, зараз ми спробуємо швидко давати відповіді на запитання про прикметник.

 І проведемо це у формі   « Бліц-опитування»

1. Що таке прикметник – це…………..

2.  Які морфологічні ознаки має прикметник?

3.  Яка синтаксична роль прикметника?

4.  На які групи  поділяються прикметники за значенням ?

5.  Які прикметники мають ступені порівняння?

6.  На які групи поділяються  прикметники за кінцевим приголосним?

 8. Які ступені порівняння прикметників ви знаєте? 

9. Які прикметники мають не мають ступенів порівняння? 

10. Які прикметники називаються якісними?

11.Які   прикметники називаються відносними?

12.Які прикметники називаються  присвійними ?

 (Якісні виражають ознаку в більшій чи меншій мірі – веселий, добрий;

відносні – виражають відношення до інших предметів – кришталевий, дощовий; присвійні – позначають приналежність особі чи тварині і відповідають на питання чий? – Андріїв, сестрин)

 

  СЛАЙД   №______  Третя зупинка – це місто Словꞌянськ . «Діаграма Вена»

 Екскурсовод: А чи знаєте Ви, що тут добувають камꞌяну сіль. Її не  тільки вживають в їжу, а й роблять із неї соду та соляну кислоту.

 

Учитель: мешканці цього міста пропонують Вам  завдання. Ви знаєте, що прикметник повꞌязаний із іменником, тому є багато спільних ознак, але є й відмінні. Це завдання саме на визначення спільного й відмінного між іменником і прикметником .

Діаграма Вена - це два кола, що частково накладаються одне на одне, утворюючи, таким чином, одну спільну частину та дві відмінні.

 

Завдання: у  спільній для двох кіл частині  записати спільні ознаки іменника та прикметника, а у відмінних частинах - відмінні ознаки.

   3 учні  на ватмані (на дошці) заповнюють синім маркером. Усі працюють у парах. Потім перевіряємо й виправляємо червоним кольором

 

Ущільнене опитування

 

http://www.tools2learn.ca/graphicorg/venn/venn2linedb.gif

 

 СЛАЙД   №______    Четверта зупинка  місто Переяслав- Хмельницький. 

                         «Морфологічно – синтаксична»

Екскурсовод:  Саме в  цьому  місті є  музей рушника , який було створено  в 1995 р., він розміщується в  унікальній пам'ятці архітектури 17 ст., дерев'яній козацькій  церкві. 

Учитель: Рушник  прийшов до нас із сивої давнини. Був взірцем людської працьовитості. Хата без рушників – що родина без дітей.

 

Завдання №1

 3 учні виконують (по черзі)на дощці, запис у робочі зошити)

Колективна робота

 

Складіть із  розсипаних слів текст. Підкресліть  прикметники, визначте морфологічні ознаки та синтаксичну роль.

  1. Символ, краси, це, і, молодості, рушник.
  2. Український, пройшов, віки, рушник, крізь.
  3. Переплелися, на, чорний,  такі, кольори, червоний, ньому, блакитний, жовтий.

 

 

 Завдання  №2«Чому я так вважаю?»

Завдання: узгодьте іменники з прикметниками в роді, числі та відмінку. Виділіть закінчення, визначте рід.    

1 учень виконує на дошці.

Колективна робота

Проблемне питання

 

Нестерпн..  біль    (чому нестерпний пишеться разом?)                           

Широк..  степ                                

Зл..  собака                                   

Далек….путь        

 ПРОБЛЕМНЕ   ПИТАННЯ:   В українській мові закінчення прикметника залежить від іменника. А є мови , в яких прикметники не залежать від іменника і не мають закінчень. Як ви думаєте , яка це мова? (Це англійська)

 

 

СЛАЙД   №______   Пꞌята зупинка-  місто Умань

                            « Групи за значенням».

Екскурсовод: місто Умань (Черкаська облась),  прославилось на всю Україну. Чудовий парк під назвою « Софіївка» - справжня перлина України. Уже більше 200 років вражає  Софіївка своєю красою та неповторністю.

 

Завдання: Погрупуйте подані прикметники за значенням у три групи: я……. , в………..,п…………….

1-й ряд виписує якісні

2-й ряд- відносні

3-й ряд-присвійні

Самостійна робота.

 

 

 Малий, дерев'яний, Сергіїв, низький, добрий, скляний, мамин, сільський, гусячий, Ольжин, батьків, гарний, золотий, веселий, оливковий  

 

Якісні

Відносні

Присвійні

Малий

низький

добрий

гарний

веселий

дерев'яний

скляний

сільський

золотий

оливковий

Сергіїв

мамин

гусячий

Ольжин

батьків

 

СЛАЙД   №______   Шоста зупинка  місто Канів. «Ступенева»

Учитель:Наступна зупинка –на Черкащині

Екскурсовод:   У Каневі знаходиться  перший народний музей Кобзаря – Тарасова світлиця. Він нараховує понад 20 тисяч унікальних пам’яток.

 

Учитель: уявіть, що вас призначили коректором черкаської газети. Знайдіть і виправте помилки в поданих реченнях.

Завдання  : «Коректор»  знайдіть помилки, пов’язані з утворенням ступенів порівняння прикметників.  Запишіть ці  речення, вставляючи пропущені букви.

  1. Спочатку обговорення в парах
  2. Потім на дошці(3-учні)

Самостійно

Колективно

 

  1. Тарас Шевченко - самий геніал…ний поет.
  2. Твори Тараса Шевченк(о,а) – самі кращі твори.
  3. Поезія «Садок в…шневий коло хати» - найгарніша поезія про україн…с…ку   сім’ю.

 

СЛАЙД   №______ Місто Ковель.  Зупинка  №7  «Кінцевий приголосний»

Екскурсовод:У світі  -1384 памꞌятники Шевченку. Із них 1256 в Україні, а 35- за кордоном. Найвищий у світі памꞌятник Шевченкові, висотою 7 метрів  у місті Ковелі Волинської області.

Учитель: Як ви думаєте , яке завдання на цій зупинці ми будемо виконувати?

2-учні (по черзі) на дошці

 

 

  1. Запишіть прикметники в  дві колонки: I —тверда група, II — м’яка група.

Основні, малі, однорідні, околишні, могутні, кореневі, ближні, достатні, оксамитові, Охрімів, звичайні, ранні, минулі, ошатні, столітні, сніжні, зелені, сині, звичайні, кислі, зйомний.

Ключ : З других букв кожного стовпчика прочитаєте  назву відомого вірша

Т. Шевченка.

основний

малий

однорідний

кореневий

оксамитовий

Охрімів

звичайний

минулий

ошатний

сніжний

зелений

звичайний

кислий

зйомний

околишній

могутній

ближній

достатній

 

ранній

столітній

синій

 

 

 

Висновок: До твердої групи належать прикметники з основою на твердий приголосний. ^ Наприклад: червоний, лісовий.  До твердої групи також належать і всі присвійні прикметники Маріїн, Софіїн, братів.

 

СЛАЙД   №______  Восьме  місто – це  Коломия. Зупинка №  8«Орфографічна» 

          Ми не випадково з вами завітали до цього чудового містечка, в якому знаходиться єдиний у світі Музей писанки.

Екскурсовод:  Візиткою Коломиї стала споруда у формі найбільшого у світі писанкового яйця. Висота музею – 14 метрів, а діаметр – 10. Приміщення виготовлене повністю з кольорового скла.  До речі, воно не має даху! Зараз музей володіє колекцією понад 6000 писанок, представлених  з різних регіонів України та з-за кордону.

 

  1. Запишіть слова у дві колонки: прикметники з -нн- і -н-. З других букв записаних слів прочитайте початок прислів’я.

 Колективне виконання з поясненням на дошці спочатку 1 учень, потім продовжує 2-й учень

Колективна робота

 

………………… -- нема України.

Обмін..ий, незбагнен..ий, складн..ий, взаємозамін..ий, шален..ий, священ..ий, несказан..ий, хлібн..ий, ритмічн..ий, кремін..ий, оборон..ий, значн..ий, шипшин..ий, мишин..ий, мільйон..ий.

Обмінний

Незбагненний

Взаємозамінний

Священний

Несказанний

Кремінний

Оборонний

Шипшинний

мільйонний

 

Складний

Шалений

Хлібний

Ритмічний

Значний

мишиний

 

 

Чому прикметники незбагненний, несказанний пишуться разом?

 

  1. « Утворіть  складні прикметники. Поясніть написання»

Робота в зошиті-помічнику

Самостійно

 

 

 

 

 

СЛАЙД   №______ Девꞌята зупинка в місті Одеса.  Лінгвістична гра «Веселі східці

Робота в парах

Пара, яка виконає завдання подає сигнал, піднявши руки та взявшись за долоні.

 

 

Учитель: Завдання має назву «Веселі східці». А якими сходами відоме місто Одеса?

Екскурсовод:  Потьомкінські сходи – не просто гарне місце в Одесі, це справжня історична цінність, які складаються з 192 сходинок. Вони закладені в 1825 році.

 

Утворіть від іменників прикметники за допомогою суфіксів -ичн- (-ічн-, -їчн-). Запишіть  їх у відповідні клітинки.

1. Епос(грец.). 2. Фізика (грец.). 3. Класика (лат.). 4. Проза (лат.).

5. Академія(лат.). 6. Математика (грец.). 7. Фізіологія(грец.). 8. Катастрофа (грец.).

 

1

 

 

 

 

и

й

2

 

 

 

 

 

и

Й

3

 

 

 

 

 

 

И

й

4

 

 

 

 

 

 

 

и

й

5

 

 

 

 

 

 

 

 

и

й

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

и

Й

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

И

й

 8

  

  

  

  

 

 

 

 

 

 

 

и

й

Відповіді. 1. Епічний (грец.). 2. Фізичний (грец.). 3. Класичний (лат.). 4. Прозаїчний (лат.). 5. Академічний (лат.). 6. Математичний (грец.). 7. Фізіологічний (грец.). 8. Катастрофічний (грец.).

 

                              Десята зупинка  – це  знову Одеса. « Загадкова»

Усно. Усі разом

 

  • Якого каміння немає в морі? (Сухого)
  • Географічна назва, до складу якої входить прикметник на позначення кольору? (Чорне море)
  • Яким прикметником можна назвати білу хустку, намочену в Чорному морі? (Мокра)
  • Який відносний прикметник показує ознаку хвороби, відсутньої на землі? (Морська)
  • Назвіть прикметник, що означає "смак" долі. (Гірка)
  • Назвіть прикметник, що означає людину, яка ніколи не заглядає у дзеркало. (Сліпа)
  • Назвіть прикметник, що показує ознаку бочки, в яку не можна налити воду. (Повна)
  • Який прикметник означає посуд, з якого не їдять? (Порожній)

 

 

 

 ПІДСУМОК   УРОКУ

  1. Оцінювання
  2. Я задоволена вашими знаннями, адже ви змогли вдало застосувати їх на практиці. Недарма ж, мабуть, давньогрецький драматург Есхіл казав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви ж свої знання, вміння зуміли застосувати на практиці.

 

  1. Ось і закінчився наш урок,  ми подорожували містами країну, багато цікавого дізналися про міста, повторили  прикметник, але подорож Україною ще не закінчилася, ми будемо продовжувати на наступних уроках

 

  1. Інструктаж домашнього завдання:

 

  1. На згадку про наш урок, ми всім гостям хочемо подарувати частинку свого серця, в якому живе Україна (  подарунок «серця» гостям)

 

 

 

docx
Додано
3 січня
Переглядів
571
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку