Після вивчення теми "Прикметник" можна провести цікавий узагальнюючий урок із нестандартними формами й методами роботи. Урок проведено за модульною системою(спарені уроки) у фомі уроку-подорожі. Учні- екскурсоводи провели своїх однокласників різними містами України, а мешканці кожного міста пропонували виконати різноманітні вправи.
ВІДКРИТИЙ УРОК
Урок-подорож містами України в мовознавчу країну «Прикметник»
Урок-кейс
ТЕМА: Узагальнення вивченого матеріалу про прикметник
Мета:
- розвивати пізнавальний інтерес, пам'ять, увагу, критичне й логічне мислення;
- виховувати почуття взаємодопомоги,національної гідності, патріотизм, повагу до народної творчості, до історичних і природних пам’яток України.
ТИП УРОКУ: узагальнення й систематизація знань, умінь і навичок.
Методи та прийоми: елементи проектної технології, слово вчителя, бесіда , метод вправ ( вправи з ключем, ситуативна вправа), технологія критичного мислення (заповнення діаграми Ейлера-Вена), робота в парах, колективна робота, бліц-опитування, самостійна робота, робота з кросвордом , проблемні питання
Внутрішньопредметні зв'язки: із розділом «Іменник», народознавство, література.
Міжпредметні зв'язки: історія, географія, англійська мова, російська мова, математика
ОБЛАДНАННЯ:
Презентація «Міста України» (Київ, Львів,Словꞌянськ, Переяслав-Хмельницький, Канів, Ковель, Умань, Коломия, Одеса)
Мудрий не той, хто надто
багато знає, а той , чиї знання
корисні
Есхіл
“Гопачок”- танцювальні вправи:
2 прихлопи, 3 притопи, на носок, на каблучок.
Руку вліво, руку вправо. Ми танцюєм гопачок.
Ще крок вліво, другий вправо, взмах руками, скажем: “Гей”
Настрій матимеш “Окей!”
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
1. Учитель:
Добрий день! ……….. (привітання учнів)
Любі діти! У наш клас завітали гості щирі,
Привітайте в добрий час
Гостей усмішкою й миром (повернення учнів до гостей)
Усі учні разом:Добрий день!
1уч. Ми Вам раді наші гості,
І вітаємо вас щиро.
2 уч. Та запрошуємо ласкаво
На урок у 6-й клас.
Сідайте!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку
Такими Ви будете обовꞌязково, бо Ви - найкращі, бо Ви - ерудовані, бо Ви-активні.
(прочитаймо всі разом ці слова)
(як ви розумієте це висловлювання?)
(на парті заздалегідь покладено зошит-помічники. )
ІV. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу
СЛАЙД №______
Учитель: Наша подорож містами України в мовознавчу країну «Прикметник» починається. Усі готові ?_____ Вирушаймо!
Мешканці кожного міста приготували для Вас цікаві завдання.
Наш потяг швидко мчить містами України.
Перше місто, до якого ми здійснюємо подорож – це Київ. Чому Київ?
( слайд № …………………..)
Перща зупинка в місті Київ. « Прикметникова Україна »
СЛАЙД №____Екскурсовод: (учень) показує на карті
Окрасою Києва є Хрещатик.
Гордістю є Києво-Печерська лавра, що включає в себе цілий комплекс чудових церков, яким майже 1000 років.
Вражає своєю величчю Софійський собор , збудований ще за часів Володимира Великого та Ярослава Мудрого. Тут були створені перші в Київській Русі бібліотека та школа.
Учитель: Ми всі любимо свою країну. А як називають людину, яку любить свою країну?
Завдання: запишіть прикметниками, яку Україну Ви любите.
( 1 учень записує на дошці, усі в робочих зошитах)
|
Я люблю свою Україну (яку?)_________________________________________
Друга зупинка –це місто Львів . « Теоретична»
СЛАЙД №______ Наш поїзд робить зупинку уЛьвові (показ на карті)
Екскурсовод: Львів — одне з найкращих міст Європи. Засноване воно було близько 700років тому. Згідно з одними джерелами, його побудував князь Данило Галицький і назвав на честь найстаршого сина Лева.
Учитель: Мешканці цього міста запрошують Вас до інтервꞌю про прикметник.
Отже, зараз ми спробуємо швидко давати відповіді на запитання про прикметник.
І проведемо це у формі « Бліц-опитування»
1. Що таке прикметник – це…………..
2. Які морфологічні ознаки має прикметник?
3. Яка синтаксична роль прикметника?
4. На які групи поділяються прикметники за значенням ?
5. Які прикметники мають ступені порівняння?
6. На які групи поділяються прикметники за кінцевим приголосним?
8. Які ступені порівняння прикметників ви знаєте?
9. Які прикметники мають не мають ступенів порівняння?
10. Які прикметники називаються якісними?
11.Які прикметники називаються відносними?
12.Які прикметники називаються присвійними ?
(Якісні виражають ознаку в більшій чи меншій мірі – веселий, добрий;
відносні – виражають відношення до інших предметів – кришталевий, дощовий; присвійні – позначають приналежність особі чи тварині і відповідають на питання чий? – Андріїв, сестрин)
СЛАЙД №______ Третя зупинка – це місто Словꞌянськ . «Діаграма Вена»
Екскурсовод: А чи знаєте Ви, що тут добувають камꞌяну сіль. Її не тільки вживають в їжу, а й роблять із неї соду та соляну кислоту.
Учитель: мешканці цього міста пропонують Вам завдання. Ви знаєте, що прикметник повꞌязаний із іменником, тому є багато спільних ознак, але є й відмінні. Це завдання саме на визначення спільного й відмінного між іменником і прикметником .
Діаграма Вена - це два кола, що частково накладаються одне на одне, утворюючи, таким чином, одну спільну частину та дві відмінні.
Завдання: у спільній для двох кіл частині записати спільні ознаки іменника та прикметника, а у відмінних частинах - відмінні ознаки.
3 учні на ватмані (на дошці) заповнюють синім маркером. Усі працюють у парах. Потім перевіряємо й виправляємо червоним кольором
|
Ущільнене опитування |
СЛАЙД №______ Четверта зупинка місто Переяслав- Хмельницький.
«Морфологічно – синтаксична»
Екскурсовод: Саме в цьому місті є музей рушника , який було створено в 1995 р., він розміщується в унікальній пам'ятці архітектури 17 ст., дерев'яній козацькій церкві.
Учитель: Рушник прийшов до нас із сивої давнини. Був взірцем людської працьовитості. Хата без рушників – що родина без дітей.
Завдання №1
3 учні виконують (по черзі)на дощці, запис у робочі зошити) |
Колективна робота |
Складіть із розсипаних слів текст. Підкресліть прикметники, визначте морфологічні ознаки та синтаксичну роль.
Завдання №2«Чому я так вважаю?»
Завдання: узгодьте іменники з прикметниками в роді, числі та відмінку. Виділіть закінчення, визначте рід.
1 учень виконує на дошці. |
Колективна робота Проблемне питання |
Нестерпн.. біль (чому нестерпний пишеться разом?)
Широк.. степ
Зл.. собака
Далек….путь
ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ: В українській мові закінчення прикметника залежить від іменника. А є мови , в яких прикметники не залежать від іменника і не мають закінчень. Як ви думаєте , яка це мова? (Це англійська)
СЛАЙД №______ Пꞌята зупинка- місто Умань
« Групи за значенням».
Екскурсовод: місто Умань (Черкаська облась), прославилось на всю Україну. Чудовий парк під назвою « Софіївка» - справжня перлина України. Уже більше 200 років вражає Софіївка своєю красою та неповторністю.
Завдання: Погрупуйте подані прикметники за значенням у три групи: я……. , в………..,п…………….
1-й ряд виписує якісні 2-й ряд- відносні 3-й ряд-присвійні |
Самостійна робота. |
Малий, дерев'яний, Сергіїв, низький, добрий, скляний, мамин, сільський, гусячий, Ольжин, батьків, гарний, золотий, веселий, оливковий
Якісні |
Відносні |
Присвійні |
Малий низький добрий гарний веселий |
дерев'яний скляний сільський золотий оливковий |
Сергіїв мамин гусячий Ольжин батьків |
СЛАЙД №______ Шоста зупинка місто Канів. «Ступенева»
Учитель:Наступна зупинка –на Черкащині
Екскурсовод: У Каневі знаходиться перший народний музей Кобзаря – Тарасова світлиця. Він нараховує понад 20 тисяч унікальних пам’яток.
Учитель: уявіть, що вас призначили коректором черкаської газети. Знайдіть і виправте помилки в поданих реченнях.
Завдання : «Коректор» знайдіть помилки, пов’язані з утворенням ступенів порівняння прикметників. Запишіть ці речення, вставляючи пропущені букви.
|
Самостійно Колективно |
СЛАЙД №______ Місто Ковель. Зупинка №7 «Кінцевий приголосний»
Екскурсовод:У світі -1384 памꞌятники Шевченку. Із них 1256 в Україні, а 35- за кордоном. Найвищий у світі памꞌятник Шевченкові, висотою 7 метрів у місті Ковелі Волинської області.
Учитель: Як ви думаєте , яке завдання на цій зупинці ми будемо виконувати?
2-учні (по черзі) на дошці |
|
Основні, малі, однорідні, околишні, могутні, кореневі, ближні, достатні, оксамитові, Охрімів, звичайні, ранні, минулі, ошатні, столітні, сніжні, зелені, сині, звичайні, кислі, зйомний.
Ключ : З других букв кожного стовпчика прочитаєте назву відомого вірша
Т. Шевченка.
основний малий однорідний кореневий оксамитовий Охрімів звичайний минулий ошатний сніжний зелений звичайний кислий зйомний |
околишній могутній ближній достатній
ранній столітній синій
|
Висновок: До твердої групи належать прикметники з основою на твердий приголосний. ^ Наприклад: червоний, лісовий. До твердої групи також належать і всі присвійні прикметники Маріїн, Софіїн, братів.
СЛАЙД №______ Восьме місто – це Коломия. Зупинка № 8«Орфографічна»
Ми не випадково з вами завітали до цього чудового містечка, в якому знаходиться єдиний у світі Музей писанки.
Екскурсовод: Візиткою Коломиї стала споруда у формі найбільшого у світі писанкового яйця. Висота музею – 14 метрів, а діаметр – 10. Приміщення виготовлене повністю з кольорового скла. До речі, воно не має даху! Зараз музей володіє колекцією понад 6000 писанок, представлених з різних регіонів України та з-за кордону.
Колективне виконання з поясненням на дошці спочатку 1 учень, потім продовжує 2-й учень |
Колективна робота |
………………… -- нема України.
Обмін..ий, незбагнен..ий, складн..ий, взаємозамін..ий, шален..ий, священ..ий, несказан..ий, хлібн..ий, ритмічн..ий, кремін..ий, оборон..ий, значн..ий, шипшин..ий, мишин..ий, мільйон..ий.
Обмінний Незбагненний Взаємозамінний Священний Несказанний Кремінний Оборонний Шипшинний мільйонний
|
Складний Шалений Хлібний Ритмічний Значний мишиний |
Чому прикметники незбагненний, несказанний пишуться разом?
Робота в зошиті-помічнику |
Самостійно |
|
|
|
|
|
|
|
|
СЛАЙД №______ Девꞌята зупинка в місті Одеса. Лінгвістична гра «Веселі східці
Робота в парах Пара, яка виконає завдання подає сигнал, піднявши руки та взявшись за долоні.
|
|
Учитель: Завдання має назву «Веселі східці». А якими сходами відоме місто Одеса?
Екскурсовод: Потьомкінські сходи – не просто гарне місце в Одесі, це справжня історична цінність, які складаються з 192 сходинок. Вони закладені в 1825 році.
Утворіть від іменників прикметники за допомогою суфіксів -ичн- (-ічн-, -їчн-). Запишіть їх у відповідні клітинки.
1. Епос(грец.). 2. Фізика (грец.). 3. Класика (лат.). 4. Проза (лат.).
5. Академія(лат.). 6. Математика (грец.). 7. Фізіологія(грец.). 8. Катастрофа (грец.).
1 |
|
|
|
|
и |
й |
|||||||
2 |
|
|
|
|
|
и |
Й |
||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
И |
й |
|||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
и |
й |
||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
и |
й |
|||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
и |
Й |
||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
И |
й |
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
и |
й |
Відповіді. 1. Епічний (грец.). 2. Фізичний (грец.). 3. Класичний (лат.). 4. Прозаїчний (лат.). 5. Академічний (лат.). 6. Математичний (грец.). 7. Фізіологічний (грец.). 8. Катастрофічний (грец.).
Десята зупинка – це знову Одеса. « Загадкова»
Усно. Усі разом |
ПІДСУМОК УРОКУ