Хороший і поганий тип темпераменту
Критерійний покер
Ключові слова: Сангвінік, холерик, флегматик, меланхолік, інтроверт, екстраверт, комунікабельний.
Часто доводиться проводити просвіту з великою кількістю учнів одночасно, що обмежує вибір форм і методів роботи, які б могли зацікавити, зробити виховні години відмінними від інших уроків. Постійне використання лекцій, бесід, розмов, як методів взаємодії з учнівською молоддю, робить цей вид роботи недостатньо ефективним. Тому до Вашої уваги пропоную захід побудований з використанням методу критерійного покеру.
Мета: Розвивати знання учнів про типи темпераменту,та їх особливості. Формувати навички критерійного оцінювання та вміння дискутувати. Виховувати толерантне ставлення до думок іншого, вміння захищати власну думку. Формувати вміння ефективної взаємодії в групі однолітків, розвивати розуміння кожною дитиною своєї оригінальності, індивідуальності.
Метод проведення: критерійний покер
Хід заходу:
Організаційний етап. Привітання. Оголошення теми, та форми проведення години психолога
Слово ведучого: Почати наш виховний захід я хотіла б словами відомого східного мудреця Лао-Дзи: «Той хто знає людей розумний, той хто знає себе – мудрий. Той хто перемагає інших –сильний, той хто перемагає себе – могутній.
Дійсно часто зрозуміти себе набагато важче ніж зрозуміти своїх друзів, рідних, однокласників. Розуміння свого оточення і себе самого - це велике мистецтво, якому треба вчитися все життя. Наше сьогоднішнє заняття дасть можливість отримати інформацію, яку ви зможете використати для ефективного спілкування з оточуючими, кращого розуміння себе.
Сьогодні ми поговоримо про темперамент та його типи.
Питання для повторення.
Що таке темперамент?
Як визначити тип темпераменту?
Які типи темпераменту ви знаєте? Охарактеризуйте особливості кожного з них.
Слово психолога: Ви повторили інформацію про типи темпераменту цього достатньо для початку нашої гри. Зараз, пропоную вам об’єднатися у вісім груп, які будуть визначати важливість позитивних і негативних характеристик кожного типу темпераменту. Також ми спробуємо дати відповідь на питання: Чи існує хороший і поганий тип темпераменту?
Гра критерійний покер
Учні об’єднуються в 8 груп: 1 група розглядає переваги холеричного типу темпераменту; 2 група розглядає недоліки холеричного типу темпераменту; 3 група розглядає переваги флегматичного типу темпераменту; 4 група розглядає недоліки флегматичного типу темпераменту; 5 група розглядає переваги сангвінічного типу темпераменту; 6 група розглядає недоліки сангвінічного типу темпераменту; 7 група розглядає переваги меланхолічного типу темпераменту; 8 група розглядає недоліки меланхолічного типу темпераменту.
Учні отримують планшети для гри (додаток 1) та картки для гри в критерійний покер ( додаток 2) - для кожної групи картки та планшети власні.
Інструкція для учнів: З моменту об’єднання групи функціонують окремо. Учасники беруть по черзі гральні картки. Перший учасник гри відкриває свою першу карту, читає записаний аргумент і кладе на планшет, на місце, яке обере сам(по значущості перше, друге … чи останнє). Після цього інші учасники гри по черзі відкривають свої карти і кладуть їх на ті поля, які вони самі виберуть (аргументуючи вибір). Якщо хтось із учасників гри бажає покласти карту на місце, яке вже зайняте, він повинен провести переговори з власником карти щодо того, який з аргументів більш значний і чому. Для того, щоб змінити розклад карт, потрібно проводити переговори і використовувати переконливі аргументи. Якщо двоє учасників не можуть дійти згоди, і жоден з них не хоче поступитися, решта групи повинна прийняти остаточне рішення.
Перший тур гри завершується в той момент, коли всі учасники приходять до порозуміння щодо місцерозташування карт на планшеті. Кожна з груп, яка викладає карти на планшеті, може розміщувати аргументи по-своєму. Далі треба записати на дошці першочергові аргументи кожної групи, (учасники пояснюють причини саме такого розташування) підкреслити подібні аргументи та звернути увагу, на якому вони місці.
Другий тур гри - це групові переговори. Групи, які проводили оцінку, домовляються між собою стосовно записаних на дошці аргументів, відносно яких розійшлася їхня думка. Також треба спільно визначити місце даних аргументів. Гра закінчується, коли групи приймуть спільне рішення про порядок першочергових аргументів.
Перед тим як розпочати гру пропоную згадати правила ведення дискусії. (Правила учні називають по-черзі та записують на дошці, за потреби психолог доповнює).
На виконання першого туру ви маєте 15 хвилин.
Опис методу критерійного покеру (Для колег які користуються цім методом вперше)
Критерійний покер, як форма упорядкованої дискусії завдяки використанню карт до гри і планшету, у першу чергу оцінює вплив різних факторів на дане явище або процес.
Фактори (аргументи) виписуємо на окремих картках, так званих картах до гри. Учасники повинні покласти карти на планшеті згідно з критерієм значущості. Клас об’єднується в групи. Кожна група отримує комплект карт і планшет - аркуш, на якому намальовано два прямокутники (додаток 1). На зовнішньому полі треба покласти карти, на яких записані такі аргументи, які на думку гравців найменш суттєві. На середньому полі покладемо важливі аргументи, але їх не може бути більше ніж сім. В центрі, де можна покласти тільки п'ять карт, є місце для найбільш значних, першочергових аргументів. У цьому полі номер місця має істотне значення. Карти потрібно роздавати таким чином, щоб сторінка із записаним аргументом була повернута донизу.
На що треба звертати увагу, коли ведеться гра у критерійний покер:
Культура дискусії - психолог повинен піклуватися, щоб дискусія не викликала негативних емоцій, а також, щоб групові рішення приймалися під впливом змістовних аргументів.
Склад групи - треба слідкувати, щоб до однієї групи не входили виключно несміливі учні, або
особи із схильністю до домінування.
Рівень предметних знань - дискусія повинна опиратися на виважені аргументи, а не на силу
переконання.
Попросіть учнів, щоб вони приготувалися до гри - поклали планшети на середині стопу і роздали карти (стороною з записом - донизу), Нагадайте учням про культуру ведення дискусії, попередьте, що гра триватиме 15 хвилин і дайте сигнал починати. Критерійний покер залучає до роботи всіх учасників.
Пам'ятайте, що Ви повинні бути тільки пасивним спостерігачем - прислухайтеся до дискусій в групах, намагайтеся запам'ятати висунуті аргументи. Втручайтеся тільки у випадку суперечки або конфлікту. Арбітрами суперечки між двома учасниками групи повинні бути інші її члени (вони, після того як вислухають аргументи сторін, приймають остаточне рішення).
Після закінчення першого туру гри, розділіть дошку на вісім частини і попросіть представників кожної з груп подати першочергові аргументи (від 1 до 5 згідно з рівнем значущості). Запишіть їх.
Запропонуйте учням порівняти аргументи.
Скажіть учням, що у другому турі гри вони будуть вести між собою переговори. Предмет переговорів - це аргументи, які не повторилися на планшетах та їх місце в ієрархії значущості. Гра закінчується в той момент, коли об'єднані групи досягнуть порозуміння у справі першочергових аргументів та їх місця від 1 до 5.
Запишіть на дошці результати переговорів. Якщо будете вважати за необхідне, можете на цьому етапі висловити свою думку щодо вибраних аргументів.
Підведіть підсумок уроку, запитайте учнів, що виявилося для них найскладнішим у грі, а що було приємним. Заохочуйте їх, щоб вони поділилися своїми думками.
Слово ведучого. Зараз ви можете дати відповідь на питання: Чи існує хороший і поганий тип темпераменту? (відповіді учнів)
Звісно ні. Кожний тип темпераменту має свої переваги та недоліки, їх приблизно порівну. Також кожний з вас пам’ятає, що людину можна характеризувати за переважаючим типом темпераменту, чистих флегматиків, холериків і меланхоліків не буває.
Заключне слово. Дане заняття зробило вас обізнанішими в питаннях причин і особливостей поведінки людини. Пам’ятайте! Темперамент - це вроджена особливість людини. На її основі формується характер. Знаючи особливості своєї нервової системи ви станете досконалішими, чи допоможете це зробити іншим. Зможете краще зрозуміти поведінку оточуючих себе, в потрібний момент допомогти чи підтримати. Індивідуальність кожної людини варта поваги.
Використана література:
1. НємовР.С. Психологія (у трьох книгах), книга 1, М., 1998.- 688с.
2. Психология індивідуальних відмінностей./ під ред.Ю.Б.Гиппенрейтер і В.Я. Романова. – М.,Черо, 2000 р.
3. Симонов П. У., Єршов П. М. Темперамент. Характер. Особистість, вид. М., "Наука", 1984. 231с.
4. Стреляу Я. Роль темпераменту в психічному розвитку. М., 1982. – 345с.
ДОДАТОК 1
Картки
до гри в критерійний покер
на тему: «Чи існує хороший і поганий тип темпераменту?»
Меланхолік - позитивні риси
Уміє зважати на почуття інших людей
|
М`який |
Емоційний |
серйозний |
Делікатний |
Уміє дружити.
|
Дуже вимогливий до себе
|
Вимогливий до оточуючих |
Спостережливий |
Тактовний |
Утримується від контактів з незнайомцями |
Чуйний |
Меланхолік – негативні риси
Характеризується підвищеною вразливістю
|
Замкнутий |
песимістичний. |
Схильність до переживань з незначних причин
|
Утримується від контактів з незнайомцями |
Сильні зовнішні подразники погіршують діяльність меланхоліка |
Легко образити |
Часто очікує тільки гіршого і небезпечного
|
Постійно зайнятий своїми внутрішніми переживаннями |
Невпевнений у собі
|
Пригнічений |
Важко стримати почуття |
Флегматик - позитивні риси
Неквапливий
|
Схильний до порядку |
Неконфліктний |
Наполегливий |
Розсудливий
|
Діловитий |
Поступливий |
Сильна воля |
Товариський
|
Вміє терпіти фізичний біль |
Спокійний |
Легко стримує свої пориви і емоції
|
Легко і успішно виконує роботу, що вимагає напруги. |
Особливо ефективний при монотонній роботі.
|
Любить планувати свою роботу |
Флегматик– негативні риси
Млявий
|
Байдужий у відношенні до праці, людей |
Байдужий у відношенні до себе |
Соромязливий |
Лінивий |
Не витримує фізичних навантажень, якщо змушений виконувати їх у швидкому темпі |
Повільний |
незворушний в будь-яких ситуаціях |
легко стримує свої пориви і емоції |
Упертий |
Коротко спілкується, не любить порожнього базікання |
Насилу пристосовується до нової обстановки. |
Хворобливо реагує, коли необхідно перебудуватися або відмовитися від звички |
Болісно переживає несправедливість, зазіхання на його права, розлуку з близькими людьми. |
Боїться і не любить змін, нестабільності |
Сангвінік - позитивні риси
Легко йде на контакт,. |
Швидко адаптується в новому колективі
|
Живий, рухливий, швидко реагує на події |
Не губиться в будь-якій ситуації
|
Дотепний |
Винахідливий |
Відрізняється ораторськими здібностями |
Легко ладнає з людьми, знаходить спільну мову, часто стає «душею компанії»
|
Легко і швидко при необхідності змінює тактику поведінки |
Життєлюбний |
Вирізняється мажорним настроєм
|
Здатний повести за собою |
Міміка і жести яскраві й виразні, голос гучний, настрій доволі стійкий.
|
Комунікабельний |
Впевнений |
Сангвінік– негативні риси
Легковажний |
Не доводить справи до кінця. |
Переоцінює себе |
Нестійкі інтереси |
Безтурботний |
Рухливий
|
Легко і швидко при необхідності змінює тактику поведінки
|
Міміка і жести яскраві й виразні |
Голос гучний |
Намагається займатися тільки приємною, легкою і цікавою для нього діяльністю й уникати складного, неприємного, нецікавого. |
Легко мириться зі скрутою. |
Швидко реагує на події |
Холерик - позитивні риси
У діяльності енергійний, цілком віддається справі
|
Здатний подолати будь-які перешкоди |
Може виконувати багато завдань одночасно |
У спілкуванні прагне лідерства
|
Віддає перевагу динамічним заняттям |
Товариський |
Енергійний,
|
Впевнений у собі |
Наполегливий |
Активний
|
Ініціативний |
Вважає за краще боротися |
Холерик – негативні риси
Відрізняються підвищеною збудливістю і неврівноваженістю поведінки |
Відрізняються різкими змінами настрою |
Коли «заведеться», може бути агресивним, схильним до ризику. |
Міміка і жести виразні, мова швидка |
Витрачає багато енергії, тому холерику потрібен досить тривалий період сну, щоб відновитися. |
Товариський, але буває дуже прямолінійним, що заважає йому підтримувати рівні відносини з оточуючими |
Важко пристосовується до всіляких обмежень, режимних моментів, вимог старших |
Намагаються керувати дорослими |
Конфліктують зі своїми однолітками |
Нестриманий, дратівливий
|
Грубий, запальний, |
Здатний на безрозсудні вчинки |
ДОДАТОК 2
Планшети для гри в критерійний покер (формат А4)