Урок "Організм людини як біологічна система"

Про матеріал
Методична розробка містить форми роботи для проведення узагальнюючого уроку. За допомогою системи різних форм роботи узагальнюються знання учнів про клітину, тканини, органи і системи органів, формується висновок про гомеостаз і метаболізм, загальні ознаки біологічних систем.
Перегляд файлу

Урок «Організм людини як біологічна система»

  Мета: Сформувати в учнів знання про організм людини як біологічну систему,

              встановити її основні якості, умови існування, сформувати поняття

               «гомеостаз» , «саморегуляція» і  «метаболізм».

Обладнання: комп’ютер, інтерактивна дошка, таблиці «Тваринна клітина»,

                          «Тканини», «Різноманітність клітин», роздруківки назв органів і

                          систем органів, назв типів тканин, магніти.

Методи: групова і індивідуальна робота, «Мозковий штурм»,  стратегія «Обери

                  зайвого».

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

                                      Хід уроку.

І. Мотивація навчальної діяльності.

                  «Мозковий штурм»

  1. Що значить «біологічна система»?
  2. Які властивості вона повинна мати?

Сьогодні ми  доведемо, що організм – це біологічна система, визначимо основні якості живої системи.

ІІ. Узагальнення і систематизація знань.

            Вчитель:

   Найбільш важливою ознакою для організмів є їх організація, будова. В цій будові  - таємниця життя. Зруйнується будова – і залишиться просто суміш органічних речовин, що ознак життя вже не виявлятимуть.

              «Мозковий штурм»

      1) Яку ж будову має організм людини?

2)Як називаються структури клітини?

     Робота з таблицями, виведення на дошку зображень клітин:

  Повторення назв і зовнішнього вигляду клітин, будова і функції клітинних структур.

       Закінчити фрази:

1)Захисну функцію виконує                            (зовнішня клітинна мембрана)

2)Вона також                                                                (регулює обмін речовин)

3)Синтез білків відбувається в                                                         (рибосомах)

4)Вони часто розташовуються на мембранах                                           (ЕПС)   

5)ЕПС виконує функцію                                                                   (транспортну)

6)Функція мітохондрій                                                                     (енергетична)

7)В них утворюється                                                                                 (АТФ)

8)Функцію накопичення, дозрівання і виведення

    Речовин виконує                                                            (комплекс Гольджі)

9) «Травна система» клітини -  це                                                   (лізосоми)

10) Клітинний центр бере участь у                                              (поділі)

11)Основна функція ядра                                          (передача спадковості)

12)Цитоплазма – це                                    (внутрішнє середовище клітини)

     

Робота з таблицями і відеофрагментом «Тканини» і                                     «Різноманітність клітин»

                   «Мозковий штурм»:

  1. Чому внутрішня будова клітин подібна, а зовні вони відрізняються?
  2. Що утворюють подібні клітини?
  3. Що таке тканина?
  4. Скільки видів тканин є у людини?

           Групова робота учнів:

Учні поділяються на 4 групи: 1 – Епітеліальна тканина.

                                                       2 – Сполучна тканина.

                                                       3 – М’язова тканина.

                                                       4 – Нервова тканина .

Кожна група одержує «німі» картки з зображеннями відповідних тканин. Потрібно визначити ці тканини, встановити їх особливості й довести, що будова тканин відповідає їх функціям.

                «Мозковий штурм»

  1. Що утворюється з тканин?
  2. Що таке орган?
  3. Чи однакову роль відіграють тканини в різних органах ?
  4. Які тканини створюють кістку, м’яз ?
  5. Чи можна тканину, орган вважати біологічною системою?
  6. Що їх характеризує?
  7. Чи є вони самостійними системами?

Перегляд відеофрагменту «Система органів» , робота з таблицями.

           «Мозковий штурм»

  1. Що таке система органів?
  2. Які бувають системи органів?
  3. Назвіть фізіологічні системи людини.

Фронтальна робота.

   Учні одержують роздруківки назв органів  і систем органів, які потрібно розподілити до відповідних систем органів.

  Органи: шлунок, гортань, сечовий міхур, серце, легені, печінка, ротова порожнина, носова порожнина, сечоводи, нирки, глотка, трахея, бронхи, стравохід, артерії, кишечник, вени, капіляри.

Системи органів: кровоносна, дихальна, видільна, травлення.

      Учні використовують магніти , прикріплюють назви органів до відповідних систем .

              «Мозковий штурм»

Як можна назвати структурно – функціональний розподіл між клітинами, тканинами, органами? Яке це має значення?

 Вчитель: В організмі все узгоджено. Таке явище називається інтеграція.

            Викреслюємо схему:

Молекули та атоми       клітини      тканини      органи           системи органів     людина

 Вчитель: Узагальнимо властивості біологічної системи :

     Продукти обміну                                                    Їжа

метаболізм

                  Реакції                                                     Інформація

 

                                                                                            Кисень

Учні аналізують вивчену інформацію і зв’язують всі складові частини схеми.

                 «Мозковий штурм»

  1. З яких клітин складається клітина, організм?
  2. Звідки живі організми беруть ці речовини?
  3. Навіщо організму поживні речовини?
  4. За рахунок яких процесів організм росте і розвивається?
  5. Які головні якості біологічних систем?

Підводжу учнів до висновку:

СИСТЕМА  ВІДКРИТА, САМОВІДТВОРЮЄТЬСЯ, САМОРЕГУЛЮЮЧА

      Формую поняття ГОМЕОСТАЗ

Записуємо загальний висновок:

Організм – це відкрита, саморегульована, самовідтворна система, яка має впорядковану будову, основою життя її є метаболізм .

   

                  

 

                          

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
13 січня
Переглядів
45
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку