Урок "Організм людини як біологічна система"

Про матеріал
Методична розробка містить форми роботи для проведення узагальнюючого уроку. За допомогою системи різних форм роботи узагальнюються знання учнів про клітину, тканини, органи і системи органів, формується висновок про гомеостаз і метаболізм, загальні ознаки біологічних систем.
Перегляд файлу

Урок «Організм людини як біологічна система»

  Мета: Сформувати в учнів знання про організм людини як біологічну систему,

              встановити її основні якості, умови існування, сформувати поняття

               «гомеостаз» , «саморегуляція» і  «метаболізм».

Обладнання: комп’ютер, інтерактивна дошка, таблиці «Тваринна клітина»,

                          «Тканини», «Різноманітність клітин», роздруківки назв органів і

                          систем органів, назв типів тканин, магніти.

Методи: групова і індивідуальна робота, «Мозковий штурм»,  стратегія «Обери

                  зайвого».

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

                                      Хід уроку.

І. Мотивація навчальної діяльності.

                  «Мозковий штурм»

  1. Що значить «біологічна система»?
  2. Які властивості вона повинна мати?

Сьогодні ми  доведемо, що організм – це біологічна система, визначимо основні якості живої системи.

ІІ. Узагальнення і систематизація знань.

            Вчитель:

   Найбільш важливою ознакою для організмів є їх організація, будова. В цій будові  - таємниця життя. Зруйнується будова – і залишиться просто суміш органічних речовин, що ознак життя вже не виявлятимуть.

              «Мозковий штурм»

      1) Яку ж будову має організм людини?

2)Як називаються структури клітини?

     Робота з таблицями, виведення на дошку зображень клітин:

  Повторення назв і зовнішнього вигляду клітин, будова і функції клітинних структур.

       Закінчити фрази:

1)Захисну функцію виконує                            (зовнішня клітинна мембрана)

2)Вона також                                                                (регулює обмін речовин)

3)Синтез білків відбувається в                                                         (рибосомах)

4)Вони часто розташовуються на мембранах                                           (ЕПС)   

5)ЕПС виконує функцію                                                                   (транспортну)

6)Функція мітохондрій                                                                     (енергетична)

7)В них утворюється                                                                                 (АТФ)

8)Функцію накопичення, дозрівання і виведення

    Речовин виконує                                                            (комплекс Гольджі)

9) «Травна система» клітини -  це                                                   (лізосоми)

10) Клітинний центр бере участь у                                              (поділі)

11)Основна функція ядра                                          (передача спадковості)

12)Цитоплазма – це                                    (внутрішнє середовище клітини)

     

Робота з таблицями і відеофрагментом «Тканини» і                                     «Різноманітність клітин»

                   «Мозковий штурм»:

  1. Чому внутрішня будова клітин подібна, а зовні вони відрізняються?
  2. Що утворюють подібні клітини?
  3. Що таке тканина?
  4. Скільки видів тканин є у людини?

           Групова робота учнів:

Учні поділяються на 4 групи: 1 – Епітеліальна тканина.

                                                       2 – Сполучна тканина.

                                                       3 – М’язова тканина.

                                                       4 – Нервова тканина .

Кожна група одержує «німі» картки з зображеннями відповідних тканин. Потрібно визначити ці тканини, встановити їх особливості й довести, що будова тканин відповідає їх функціям.

                «Мозковий штурм»

  1. Що утворюється з тканин?
  2. Що таке орган?
  3. Чи однакову роль відіграють тканини в різних органах ?
  4. Які тканини створюють кістку, м’яз ?
  5. Чи можна тканину, орган вважати біологічною системою?
  6. Що їх характеризує?
  7. Чи є вони самостійними системами?

Перегляд відеофрагменту «Система органів» , робота з таблицями.

           «Мозковий штурм»

  1. Що таке система органів?
  2. Які бувають системи органів?
  3. Назвіть фізіологічні системи людини.

Фронтальна робота.

   Учні одержують роздруківки назв органів  і систем органів, які потрібно розподілити до відповідних систем органів.

  Органи: шлунок, гортань, сечовий міхур, серце, легені, печінка, ротова порожнина, носова порожнина, сечоводи, нирки, глотка, трахея, бронхи, стравохід, артерії, кишечник, вени, капіляри.

Системи органів: кровоносна, дихальна, видільна, травлення.

      Учні використовують магніти , прикріплюють назви органів до відповідних систем .

              «Мозковий штурм»

Як можна назвати структурно – функціональний розподіл між клітинами, тканинами, органами? Яке це має значення?

 Вчитель: В організмі все узгоджено. Таке явище називається інтеграція.

            Викреслюємо схему:

Молекули та атоми       клітини      тканини      органи           системи органів     людина

 Вчитель: Узагальнимо властивості біологічної системи :

     Продукти обміну                                                    Їжа

метаболізм

                  Реакції                                                     Інформація

 

                                                                                            Кисень

Учні аналізують вивчену інформацію і зв’язують всі складові частини схеми.

                 «Мозковий штурм»

  1. З яких клітин складається клітина, організм?
  2. Звідки живі організми беруть ці речовини?
  3. Навіщо організму поживні речовини?
  4. За рахунок яких процесів організм росте і розвивається?
  5. Які головні якості біологічних систем?

Підводжу учнів до висновку:

СИСТЕМА  ВІДКРИТА, САМОВІДТВОРЮЄТЬСЯ, САМОРЕГУЛЮЮЧА

      Формую поняття ГОМЕОСТАЗ

Записуємо загальний висновок:

Організм – це відкрита, саморегульована, самовідтворна система, яка має впорядковану будову, основою життя її є метаболізм .

   

                  

 

                          

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
13 січня 2020
Переглядів
836
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку