Урок-узагальнення з біології у 8 класі за тему: «Виділення. Шкіра.»

Про матеріал
Розробка уроку дасть можливість повторити й узагальнити знання учнів з теми: «Виділення. Шкіра.», використовуючи різні форми роботи; активізувати учнів з різним рівнем підготовки; розвивати мислення, пам'ять, творчі здібності учнів, вміння працювати разом, висловлювати свою думку та робити відповідні висновки; виховувати бережне ставлення до власного здоров’я, науковий світогляд, колективізм, поглиблювати інтерес до біології.
Перегляд файлу

Тема:  Урок-узагальнення з теми: «Виділення. Шкіра.»

Цілі: повторити й узагальнити знання учнів з теми, використовуючи різні форми роботи; активізувати учнів з різним рівнем підготовки; розвивати мислення, пам'ять, творчі здібності учнів,  вміння працювати разом, висловлювати свою думку та робити відповідні висновки; виховувати бережне ставлення до власного здоров’я, науковий світогляд, колективізм, поглиблювати інтерес до біології.

Методи та прийоми роботи: бесіда, дидактична гра, робота з таблицями, підручником, схематичними малюнками, конкурси.

Базові поняття та терміни: виділення, нирки, нефрон, первинна сеча, вторинна сеча, нефрит, пієлонефрит, уретрит, цистит, шкіра, епідерміс, дерма, волосся, бешихове запалення, стригучий лишай, педикульоз, ниркове тільце, ниркові капсули, коркова та мозкова речовина, рецептори, гломерулонефрит.

Обладнання та матеріали: таблиці «Будова шкіри», «Видільна система», набір карток із завданням до конкурсів, картки самооцінювання учня.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

 

Перевірка наявності учнів та готовності їх до уроку.

 

II. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності учнів

 

 Ми закінчили вивчати тему «Виділення. Шкіра.». Це чергова сходинка, яка веде до розуміння людиною всіх життєвих процесів, які відбуваються в її організмі. Знання цієї теми допоможуть зберегти і зміцнити своє здоров’я, а в разі необхідності й надати першу медичну допомогу.

Роботу з узагальнення знань ми проведемо у формі гри. Гра –

це не тільки розвага, це творча робота, яка поєднує приємне з корисним.

 Хочу нагадати , що сьогодні ми з вами працюємо під девізом: «Знання має служити творчим цілям людини. Мало накопичувати знання; слід розповсюджувати їх якомога ширше та застосовувати в житті» (А. Рубакін).

 

III. Узагальнення і систематизація знань учнів

 

 Учням роздаються картки для самооцінювання, які вони заповнюють протягом уроку.

Картка самооцінювання учня

        Прізвище, ім'я, клас ------------------------------------------

Критерії оцінювання роботи учнів

Бали

1. Готував домашнє завдання (4 бали)

 

2. Був активним під час заняття (3 бали)

 

3. Аргументовано висловлював власні думки (3 бали)

 

4. Був цікавим та уважним слухачем (2 бали)

 

Власна оцінка

 

 

Оцінка групи

 

 

Оцінка вчителя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 … А зараз ми проведемо змагання, учасниками якого будуть три команди (на команди учні поділяються за рядами). Познайомлю вас із правилами змагання.               

Правила

- Суперникам по черзі задають по 10 запитань.

- Якщо команда не може відповісти на запитання або дає неправильну відповідь, то право відповіді надається суперникам.

- За кожну правильну відповідь команда одержує 1 бал.                                                                   

- Залежно від кількості набраних балів, наприкінці уроку команди, що змагаються одержать оцінку.

 

 Конкурс 1. Бліц - турнір

 

 Перша команда

 

1. Що входить до складу нефрону? ( Ниркове тільце, що складається з клубочка, кровоносних капілярів, оточеного бокалоподібною капсулою)

2. Яку функцію виконує шкіра? (Захисну, рецепторну, терморегуляційну, дихальну, обмінну (видільну))

3. Де утворюється первина сеча? (В порожнині ниркової капсули)

4. Легке почервоніння шкіри спостерігається при опіках якого ступеня? (1-го ступеня)

5. Які розрізняють ділянки нігтя? (Передній вільний край, тіло і корінь)

6. Зовнішній шар нирки утворює (Коркова речовина)

7. Які лікарські рослини використовуються при лікуванні органів виділення? (Кмин, спориш звичайний, кавун, мучниця звичайна, кріп)

8. Скільки за добу виділяється вторинної сечі? (1,5 л)

9. Що з’єднує ниркову миску і сечовий міхур? (Сечоводи)

10. Що являється середнім шаром шкіри? (Дерма або власне шкіра)

 

 Друга команда

 

1. Де утворюється вторинна сеча? (Канальцях нефрону)

2. Внутрішній шар нирки утворює… (Мозкова речовина)

3. Структурною та функціональною одиницею нирки являється…

 ( Нефрон)

4.Що виділяють сальні залози? (Жир)

5. Що являється похідними шкіри? (Волосся, нігті)

6. Назвіть чинники загартовування. (Повітряні, сонячні ванни; водні процедури; контрастні температури)

7. За який період часу повністю замінюються нігті на руках та ногах?

 (На руках - за 3-4, на ногах – за 6-8 місяців)

 

 8. Де знаходиться центр рефлексу сечовипускання?

(У крижовому відділі спинного мозку)

9. Який вигляд мають потові залози? (Трубочок, закручених у тугі клубочки)

10. З якою швидкістю в середньому росте волосся людини за місяць? (1,27 см і, досягнувши довжини 61-91см, перестає рости)

 

 Третя команда

 

1. Який вчений вперше описав особливості гістологічної будови нирок? (О.М. Шумлянський)                                                                  

2. З чого складається волосся? (Зі стрижня та кореня, який     закінчується волосяною цибулиною і розташований у фолікулі)

3. За рахунок чого сприймається холод та тепло? (За рахунок рецепторів шкіри)

4. Скільки за добу виділяється первинної сечі? (150-170 л)

5. Яка роль нирок? (Вони беруть участь у регуляції водно-сольового обміну і в підтриманні сталості осмотичного тиску рідин тіла.)

6. Скільки за добу виділяється шкірного сала? (20 г)

7. Виникнення пухирів на шкірі спостерігається при опіках якого ступеня? (2-го ступеня)

8. Яка лікарська рослина розчиняє камені в нирках? (Кріп)

9. Сеча із ниркових мисок виділяється через (Сечовід)

10. Що таке теплорегуляція? (Врівноваженість процесів утворення і віддачі тепла в організмі)

 Запитання до класу.

  З яким явищем із фізики можна порівняти процес теплорегуляції, що відбувається в організмі людини? (тепловіддачі)

 

 

Конкурс 2. Гра «Хрестики - нулики»

 Для цього конкурсу потрібно по одному учаснику від команд. Всі учасники змагання розв’язують завдання в зошитах, а одна людина від команди – на дошці. Будьте готові допомогти представникові своєї команди.

 Закресліть прямою лінією (вертикальною, горизонтальною, діагональною) групу слів, які об’єднуються однією темою чи поняттям.

 

           Будова нирки                             Хвороби органів сечовипускання

                                                                                                  

Мозкова

речовина

Корінь

Дерма

 Сполучна

тканина                                          

Фолікули

Звивистий

каналець

Сечовід

Ниркова

миска

Кіркова

речовина

Цистит

Шкіра

Бешихове запалення

Гломеру-

лонефрит

Пієлонеф-рит

 

Правець

Короста

Нирка

Уретрит


Відповідь: нижня діагональ               Відповідь: ліва діагональ

 

Нефрон

Коростяний кліщ

Алергени

 

Дерма

Бацила правця

Сечовід

Меланін

Стрептокок

Ниркові миски

           Збудники хвороб

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь: середня вертикаль

 

 

Конкурс 4. Знайди помилку

 

 Переможцем вважається та команда, яка швидше і правильно впорається із завданням.

 

 Текст.

 Основна кількість води (приблизно 2 л) разом з розчиненими в ній сечовиною, хлористим натрієм та іншими неорганічними речовинами виводяться переважно потовими залозами шкіри, решта – органами сечовиділення.

 Піт за своїм складом подібний до сечі, але значно більшої концентрації. За добу в дорослої людини за відносного спокою виділяється 500 мл поту.

 В дермі шкіри містяться клітини, які виробляють пігмент меланін. Він захищає шкіру від надмірного ультрафіолетового випромінювання.

 

Конкурс 5. Художники

 

 Від кожної команди один представник повинен продемонструвати виконане творче завдання. Учні в цей час слідкують за відповідністю виконаних творчих робіт і за даними малюнками у підручнику.

1. Зобразіть будову нирки.

 

img068 копия

2. Зобразіть будову шкіри

 

img070

Будова шкіри

 

3. Зобразіть, які органи беруть участь у видільних процесах організму.

img067

 

Конкурс 6. Лікарі діагности

 

 Давайте закриємо очі та перенесемося в майбутнє. Уявіть усі, що закінчили медичний інститут і у вас перший робочий день. В цей день до вас прийшов пацієнт з деякими симптомами захворювання. Відкрили усі очі. І так,  ми в майбутньому, а ви – лікарі. Вашим завданням буде визначити захворювання за симптомами зображеними на картках, які я роздам. 

 Завдання дається групам. Оцінюється швидкість і правильність відповіді (2-3 бали).

 

 Поставте діагноз хвороби пацієнту, в якого виявлено нижченаведені ознаки.

 

Картки із симптомами захворювань

 

1. У хворого спостерігається часте й хворобливе болісне сечовипускання, підвищення температури тіла, біль у попереку, сонливість, загальне нездужання. (Пієлонефрит)

2. У хворого спостерігаються симптоми інтоксикації, підвищення температури тіла, зменшення сечовиділення, набряк обличчя і кінцівок, головний біль, нудота. (Гломерулонефрит)

3. У хворого спостерігається часте й хворобливе сечовипускання. (Уретрит)

4. У хворого спостерігаються часті позови до сечовипускання, під час якого відбувається біль, свербіж, печіння. (Цистит)

5. У хворого волосся на ділянках обламується при коренях і створюється враження, що його вистригли. (Стригучий лишай)

6. У хворого спостерігається ураження шкіри з утворенням

 

 

запального вогнища, що супроводжується лихоманкою, симптоми загальної інтоксикації. (Бешихове запалення).

 

Конкурс 7. Розв’язування кросворду на тему: «Виділення. Шкіра. 

Завдання дається групам. Оцінюється швидкість та правильність розв’язку.

Виділення. Шкіра

img069

 

По горизонталі:

1. Процес видалення з організму кінцевих продуктів обміну, надлишку води.

2. Структурно-функціональна одиниця нирок.

3. Одна з функцій шкіри.

4. Гостре інфекційне захворювання, спричинене бацилою правця.

5. Інфекційне запалення сечовивідного каналу.

6. Продукт виділення нирок.

7. Пошкодження тканин організму, викликане дією високої температу­ри чи хімічної речовини.

 

 По вертикалі:                                                                                               

8. Трубка, що з'єднує нирку з сечовим міхуром.

9. Пігмент шкіри коричневого або чорного кольору.

10.Протока, що виводить сечу із нирок.

11.Чутливе нервове закінчення шкіри.

12.Захворювання шкіри, викликане наявністю вошей.

13.Процес обміну енергії між організмом і зовнішнім середовищем.

14.Шар шкіри, що розміщений під епідермісом.

15.Мішкоподібний орган, у якому накопичується сеча.

 

Відповідь:

 

По горизонталі: 1. Виділення. 2. Нефрон. 3. Захист. 4. Правець. 5. Уретрит. 6. Сеча.  7. Опік.

 

По вертикалі: 8. Сечовід. 9. Меланін. 10. Сечівник. 11. Рецептор. 12. Педикульоз. 13. Теплообмін. 14. Дерма. 15. Міхур.

 

IV. Підведення підсумків уроку

 

   Підсумок уроку проводиться з використанням схематичних малюнків.

 

        

 

         

                                                                                    

img074 копия           img075 копия     img076            

2                                                    img080 копия копия

 

img071    img079

 

img077 копия копия

 

                 img078 копия

                      

Кожна команда отримує певну кількість балів за роботу на уроці. Діти здають заповнені картки для самооцінювання учителеві.

V. Домашнє завдання

 Підготуватися до контрольної роботи. Повторити §§ подані до теми. Учитель пояснює на які завдання слід більше звернути увагу, готуючись контрольної роботи.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Петрова Ольга Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 січня
Переглядів
121
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку