Гра-мандрівка "Подорож водяних краплинок"

Про матеріал
Тема: Подорож водяних краплинок. Розділ програми: ціннісне ставлення до природи. Форма виховної діяльності: гра-подорож.
Перегляд файлу

Практичне ознайомлення із впровадженням  проекту «Подорож водяних краплинок» (Перегляд відео-уроку)

 

Гра-мандрівка

«Подорож водяних краплинок»

(впровадження проекту «Врятуй краплинку»)

Учитель 3-Б класу

ХЗОШ №129

Литвиненко Н.П.

2019 рік

Тема: Подорож водяних краплинок.

Розділ програми: ціннісне ставлення до природи.

Форма виховної діяльності: гра-подорож.

Мета:

  • Закріпити знання дітей про значення води в житті людини та всього живого;
  • Продовжувати роботу з „Книгою скарг природи”;
  • Розвивати спостережливість,  допитливість, бажання займатись дослідницькою роботою;
  • Виховувати бажання трудитись, доброзичливість, уміння миліватися красою природи.

Обладнання:

Плакати „Річка”, „Водопровідна станція”, „Будинок для водяних краплинок”, „Добрі господарі Землі”, „Повітря, земля і вода – це природа”, „Забруднення води”, „Кругообіг води в природі”, виставка дитячих робіт „Без води життя гине – сохне квітка, замовкає птах”, збірка малюнків „Вода – це життя”, індивідуальні плакати учнів „Бережіть воду!”, збірка казок і оповідань дітей „Бережіть воду, вона потрібна багатьом!”, „Пам’ятка еколога”, стара водопровідна труба, заготовка для пляшки, кремній.

  1. Організаційний момент

Учитель: Не сама до вас прийшла, я гостей вам привела. Привітайтеся!

 

 

 

                 

 

Діти:

Добрий день, ми Вам сказали,

Добрий день, сказали Ви,

І від цього засіяло сонечко тепла

І доброти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(На дошці з’являється сонечко).

 

Учитель: Сонечко освітлює нашу планету, нашу Землю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Повідомлення теми, постановка проблеми.

1. Учитель: Діти! В якій школі ви навчаєтеся? Що ви хочете розповісти їм про нашу школу?

(Наша школа екологічна, а в ній є дитяча організація ЕКО. Ми кожного року беремо участь у загально шкільному проекті „Подаруй Землі веселку”. Ми любимо і охороняємо природу).

  • А чому на малюнку зображена веселка? (Показати малюнок проекту „Подаруй Землі веселку”).

- В яких екологічних проектах брав участь наш клас?

( Наш клас восени брав участь у таких проектах: „Галерея кімнатних рослин”, „ З мого чистого подвір’я, будинку, вулиці, міста – починається чиста Україна”, „Збережемо дерево”, „Жовте листя.

Взимку впроваджені екологічні проекти: „Годівниця для птахів”, Насіння зимуючим птахам”, „Допоможи зоопарку”, Замість ялинки – новорічний букет”.

Весною ми брали участь в проектах: „Першоцвіти”, „Шпаківня”, „Сміттю – ні”).

У цьому навчальному році наш клас брав участь у екологічному проекті „Врятуй краплинку!”. Сьогодні ми підводимо підсумок нашої роботи. Ми презентуємо виховний захід „Подорож водяних краплинок” і разом із краплинками відправимося в уявну мандрівку. Ми гадаємо, що протягом всієї роботи нам буде цікаво і ми отримаємо багато нових знань про воду.

 2. (Виходить дівчинка в костюмі води. Звучить мелодія).

Я – вода! Я на планеті всюди!

Життя буяє, доки я вода.

Живуть рослини і тварини й люди.

А зникну я – прийде до всіх біда.

Засохне ліс, загинуть море й річка.

Пустеля стане всюди й суховій.

Без кольору і без смаку водичка,

 

 

                                                     А сила велетня у воді святій.

                                                    Як є вода, то й казка оживає,                                                

                                                    Зелена вся планета і жива.

                                                    Росте травичка, квітка зацвітає.

                                                    Це справжній чарівник, а не вода.

     (Під музику заходить краплинка в блакитному платтячку).

3. Краплинка.

Я хмаринки-веселинки

Донечка, дитина.

Я весела й гомінка

Крапелька-краплина.

Поспішаю вам сказати –

Людство в небезпеці,

Скоро чиста вся вода

Зникне на планеті!

 

   (Назустріч Краплинці виходить під музику дівчинка в костюмі Землі).

4. Земля:

Я Земля, Землиця бідна,

Розкидаю сльози дрібно,

Не лякай мене, сестричко,

Що ж робити без водички?

Враз засохну я, зів’яну,

Хліб ростити перестану,

Захворіють всі квітки

На моїй сухій землі.

5.Краплинка:

Я вважаю, без упину,

І не гаячи хвилину,

Треба клич по світу дати

І на поміч діток звати.

Гей, по друженьки-сестрички,

Славні донечки-водички.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.Слова краплинок:

  1 краплинка: - Як тільки приземлюся, зразу ж знайду струмок. Разом з ним побіжу до річки. Разом з річкою побіжу в море. І буду гуляти на просторі з морською водою, а згодом – випарюсь у хмарку.

2 краплинка: - Крапля в морі зовсім не помітна. Інша справа вирушити в подорож по підземних лабіринтах та печерах, разом з гірським струмком пробити скелю і впасти з височини, перетворившись на сонячні бризки.

3 краплинка: - Дивіться не сядьте в калюжу, ледащо. Поля і сади сохнуть, чекають на нас, а ви? Ми повинні напоїти коріння, стати солодким соком стиглих плодів.

4 краплинка: - Водяним пилом повиснути над землею, відбити сонячне проміння і стати різнокольоровою веселкою – ось справжня доля. А якщо земля прийме холодно, то розлитися туманами над луками, впасти на траву срібною росою і випаруватися знову у хмарку з першими променями сонця.

 

 

 

 

7.

 

Звучить пісня „У небі хмарка”.

Застигли в повітрі краплини води,

Немов діаманти здаються вони.

Немов кришталеві, блискучі, прозорі,

Виблискують світлом, як в небі зорі.

 

Чому ж так чарує нас просто вода,

Чому, немов скарб, здається вона.

Чому так легко їй зачарувати,

Наш погляд, без слів загіпнозувати.

 

Можливо тому, що дарує життя,

Рождається в ній нове немовля.

В пустелі від спраги вона порятує,

А ще чудодійна, бо навіть лікує.

 

Присутня у всьому, що зветься живе,

Бо саме вона силу жити дає.

Вона найпростіша, і водночас складна,

Вона зовсім різна і водночас одна.

 

Ось такі, непрості, ці краплинки води,

Не дарма скарбом здаються вони.

Бо найбільше багатство, що має Земля,

Це життя, що дарує нам стихія Вода.

 

ІІІ. Надання необхідної інформації.

Стратегія гнорування.

  1.              Складання тематичної павутинки до слова „крапельки”.

-Які асоціації у вас виникають, коли ми говоримо „крапелька”? (На дошці оформлення).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Перша зупинка – „Річка” (плакат, звучить музика – сигнал)

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Краплинка:

-Ми вже багато мандруємо по озерах, морях, океанах, ставках.

Та ось ми зупинилися біля річки. На землі багато річок. У кожної своє ім’я, своя вдача. Течуть вони повз села і міста, гордо несучи свої води в далечінь. У всякої річки своя дорога.

         На території України 72000 річок, на Харківщині протікає 867 річок. Головна водна артерія області – річка Сіверський Дінець. Її довжина – 380 кілометрів.

Існує думка, що вся система річок, джерел – це артерія Землі: вода тече по них так само, як кров у тілі людини.

 Завітаємо в гості до річки та послухаємо, чого вона хоче.

    (Заходить дівчинка в синьому платті, сумно опустила голову, звучить сумна мелодія ).

  1. Хлопчик:

Ти ж була колись глибока.

Швидкоплинна, світлоока.

Чом ти стала каламутна?

Чом хлюпочуть хвилі смутно?

  1. Річка: (дівчинка в синьому платтячку)

     Як мені не сумувати?

     Всі отрутохімікати

     Постікали в мою воду

     Зіпсували чисту воду.

     Вже течу між болотами

     Заросла очеретами.

     Зникла риба, навіть раки

     Поховались, небораки.

  1. Учень:

-Я теж хочу розповісти про один випадок (хлопчик показує записку)

        Якось йшов я до школи через річку. Раптом бачу: у воді пляшка. Дістав її,а там записка:

     Ой, мене рятуйте, люди,

     Витягайте із сміття,

     Що кидають у мене всюди

     Й не дають мені життя.

     Помирати рибка стала,

     Вже купатись перестала

     В каламуті дітвора.

     Мотлохом та склом побитим

     Вкрились русло й береги.

     Вже не хочуть воду пити

З мене коні та воли.

Задихаюсь від бензину,

Масла, бруду. Хоч умри,

Як почнуть оті машини

Мити в річці шофери.

Я прошу вас, люди добрі!

Не засмічуйте ви нас!

Збережіть для покоління,

Що прийде вже після вас.

5. Створення проблемної ситуації.

- Які порушення зробили люди в листі-зверненні? Назвіть їх.

- Чому річки забруднюються?

    (У морях та океанах краплі забруднюються нафтою та промисловими відходами.

А вода складається з дуже великої кількості водяних крапельок. Водойми забруднюються синьо-зеленими водоростями. Великої шкоди завдають атомні і теплоелектростанції. Стічні води і токсичні отруюють воду.)

 

 

 

 

 

 

 

6. Практична робота – акція „Вилікуйте річку!”.

До роботи запрошуються дбайливі господарі Землі (діти у зелених краватках).

 

Краплинка:

Дуже вдячна вам, дітки,

Що зробили так багато.

І хоч і невеличка.

Та піду до них у водичку.

Теж піду до них у водичку.

І прошу вас – не забудьте,

Ви мою пораду мудру:

„Без води життя не буде.

Хай завжди це знають люди!”.

Ми кожну річку і горбок

Від лиха зберегти повинні.

 

 

ІV. Фізкультхвилинка.

Хмарки сонечко закрили,

Сліди срібні зронили.

Ми ті слізки пошукаєм,

У травичці позбираєм.

Пострибаєм, як зайчата.

Потанцюємо ще трішки,

Щоб спочили ручки, ніжки.

Всі веселі? Як чудово

А тепер до праці знову.

 

V. Наступна зупинка – „Водопровідна станція” (Плакат, звучить мелодія – сигнал).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Друга краплинка:

Тут брудні краплі очищуються: проходять крізь різні решітки, чистяться піском. Потім вони відпочивають у великому басейні – відстоюються. Далі крапельки зустрічаються з речовинами, які забирають у них дрібний бруд. Тут вони фільтруються, проходять озонування чи хлорування. Так чисті крапельки потрапляють до вашого будинку.

  1. Словникова робота (пояснює значення слів учитель).

Озонування – процес насичення води озоном (хімічною речовиною), щоб очистити воду від різних органічних домішок.

Хлорування – обробка води хлором і його з’єднаннями. Це найпоширеніший спосіб знезараження питної води.

Канал – штучна водна артерія, яка скорочує водні маршрути або перенаправляє потоки води.

 

 

Третя Краплинка:

Перший водопровід у місті Харкові був побудований більше 120 років, у 1881 році.

А перша черга водопроводу Сіверський Дінець – Харків у 1938 році.

3.Учень:

 Канал Дніпро-Донбас проходить спочатку по Дніпропетровській області, а потім по Харківській, де він з’єднується з Орільським і Краснопавлівськими водоймищами. Воно з’єднано з Харковом. Наше місто одержує звідси воду влітку.

4. Проблемне запитання:

- Чи можна пити воду з крану?

(Вода з крану не зовсім чиста).

Слід пам’ятати, що до того, щоб потрапити до будинку, вона мандрує різними старими трубами.

-А чи хочете на власні очі побачити, через які труби вона потрапляєдо нашої оселі? (Учитель демонструє справжню стару водопровідну трубу). Людина повинна оберігати себе від такої води, тоді вона буде здоровою і в її організмі не буде мікробів.

5. Створення проблемної ситуації:

- А яку воду можна вживати?

(Воду слід кип’ятити , фільтрувати, тоді мікроби знищуються і можна пити пахучий чай чи варити їжу. Можна купувати в магазинах воду для пиття в пляшках, у ній не буде бактерій).

6. Очищення води.

а) Учитель:

- Ви одержали завдання дізнатися про методи очищення води в домашніх умовах. Хто хоче розповісти?

Учень: Вдома, щоб вода не псувалася в неї опускають предмет із срібла. Срібло, як відомо, вбиває мікроби. Так одержують свячену воду.

(Показати на прикладі. Взяти склянку з водою, опустити в неї срібну ложку чи монету).

2-й учень: Воду можна очистити за допомогою кременю, який продається в аптеках. Пакетик кремнієвих камінців висипати в трьохлітрову банку води, настояти. Через 3 дні вода очищується, через 6-7 днів стає лікувальною (Показати на прикладі).

3-й учень: „Магнітна вода” набуває нових властивостей, стає набагато м’якшою , при нагріванні у посуді не утворюється накип(Показати чайник, у якому є багато накипу).

4-й учень: У трьохлітрову банку відстояної кип’яченої води 1 грам розтертого активованого вугілля. Після відстоювання вода придатна для вживання.

5-й учень: 100-150 грамів глини кинути у відро з водою, відстоювати 2-3 дні, поки глина осяде. Перелити чисту воду у іншу посудину і відстоювати її для приготування їжі.Залишок води вилити. Вода збагачується ще кременем, а кремінь – основа життя.

Очищена вода – це жива вода.

 

7. Вірш „Жива вода”

Жива вода дає життя

Всьому живому в світі.

Якщо живе жива вода,

Тоді земля у квіті.

Не треба вибухів війни,

Живи жива водице.

Для праці хай ростуть сини,

І жито колоситься.

 

8. Підсумок.

Учитель:

  • Відновлення води в природі триває 300-400 років.

А скільки років живе людина (60-80 років).

Отже, вода відновиться, стане чистою. Лише через 5 поколінь. Тобто її питимуть ваші правнуки та праправнуки.

9. Краплинка:

Слід пам’ятати, щоб бути здоровими і сильними, потрібно пити тільки очищену воду. А то мікроби проникнуть у наш організм і завоюють його.

10. Вірш „Здоровя”.

Здоровя – це багатство,

Яке Господь нам дає,

І треба, щоб з дитинства

Його ти цінував.

Здоровя не придбаєш

За гроші, пам’ятай!

Його від бога маєш,

Про це не забувай.

VІ. Зупинка – „Будинок для водяних краплинок” (Плакат, звучить музика–сигнал).

  1. Створення проблемної ситуації.

-Де використовується вода в побуті?

(Вода в побуті використовується для приготування їжі, миття посуду, підлоги, прання, прибирання, миття людей, поливання квітів, дерев).

  1. Краплинка:

-Ми потрапляємо до будинку, до водопровідного крану. Як потрібні ми усім мешканцям: мамі, тату, бабусі, дідусеві, братику і сестричці і всім тваринам, які живуть у нас. Шкода, що нас тут забруднюють у ванні, умивальнику, туалеті, на кухні, у пральній машині. Але останнім часом нас не всі зберігають.

  1. Історична довідка.

Учитель:                    

  • Але вода не завжди була доступна людям як сьогодні. Давайте перегорнемо сторінки історій.

1 учень:

У фондах Одеського історично-краєзнавчого музею дбайливо зберігається унікальний експонат: картка на воду для жителів міста-героя в 1941 році, пам’ять про ті героїчні і важкі дні.

2 учень:

Особливо виснаженим був серпень у 1941 році. Коли під час героїчної оборони Одеса залишилася без води: насосна станція „Дністер” була захоплена ворогами. Це трапилося 17 серпня. Місто перейшло на підсобне водопостачання, що не могло забезпечити навіть головну норму споживання.

3 учень:

У цій напруженій обстановці міськвиконком на початку вересня прийняв рішення ввести карткову систему на воду. Піввідра води в день – такою була норма на людину. Одеса стала єдиним містом в Україні, де були змушені вжити таких заходів.

Краплинка:

  •  Запрошую до себе дбайливих господарів. Слід пам’ятати, що:
  • Приймаючи душ протягом 5 хвилин, ви використовуєте близько 100

літрів води, яких вистачило б, щоб полити 12 дерев.

  • Якщо наповнити ванну лише до половини, ви використовуєте її стільки, скільки вистачило б її, щоб напоїти 50 чоловік.
  • Із залишеного відкритого крана виливається близько 1000 літрів води за годину, якої вистачило б, щоб вгамувати спрагу 20 слонів.
  • З-за не відрегульованого клапана зливного бачка за добу витікає 1200 літрів води. Постійно слідкуйте за ним!

Ощадливе чищення.

  • Вимикайте воду, поки чистите зуби або миєте посуд. Так ви зекономите до 9 літрів води за день.

Неефективне охолодження

  • Не охолоджуйте гарячі предмети під холодною водою.

Проточна вода -  миттю не допомога.

  • Для миття овочів та фруктів наберіть воду у велику посудину для миття.
  • Підготуйтеся для миття посуду. Перед тим, як мити посу4д, очистіть його від залишків їжі.

Душ, а не ванна.

  • Щодня приймайте душ замість ванни. Так лише за тиждень ви зекономите 400 літрів води. Тай психологи радять митися під проточною водою.
  • Закривай міцніше кран, щоб не витік океан. Вода капає з крана краплинами. За місяць витікає даремно 400 л. Води. За 6 хвилин – ціла склянка. Бережіть воду!

Економте воду вдома.

  • Підраховано, що третина води в побуті витрачається марно. Щоб запобігти втратам, перевірте і відремонтуйте труби та сантехніку. Установіть лічильник води, щоб простежити за витратами.

5. Дбайливігосподарі роздають гостям і дітям пам’ятки про бережливе ставлення до води (Звучить мелодія).

VІІ. Практична робота.

Учитель:

  1.  Дайте оцінку вчинкам людей:

а) Водій зупинив автомобіль біля річки, щоб його помити;

б) Мама попросила Дмитрика закрити кран. Хлопчик відповів: „З нього течуть тільки краплинки”;

в) Дівчинка приїхала до бабусі, яка жила на березі річки. Позамітавши подвір’я, Оленка висипала сміття у воду.

2. Розіграти ситуацію:

Одного разу прийшли діти до озера. Яка краса! На березі ростуть квіти, зеленіє травичка. Але що це? На траві купи сміття.

„Треба його прибрати”, - вирішують діти.

Зібрали сміття з берега та й кинули у воду. „Ой, які ж ми молодці! Тепер берег буде чистий!”

-А що скажете ви про вчинок дітей? Як слід було зробити?

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІІ. Зупинка – „Добрі господарі Землі” (Малюнок, звучить мелодія – сигнал).

             1. Розповіді учнів, демонстрація виконаних робіт.

 

 

 

 

 

Беручи участь у екологічному проекті „Врятуй краплинку, учні нашого класу:

-Провели відкритий урок на тему: „Кругообіг води. Охорона води”;

-Підготували виставку робіт „Без води життя гине – сохне квітка, замовкає птах”.

Ось деякі роботи (Діти показують свої роботи біля дошки і коротко розповідають про них).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Малювали малюнки і оформили збірку „Вода – це життя”;

Готували індивідуальні плакати і теж оформили матеріал „Бережіть воду”;

  • Виготовили колективний плакат „Забруднення води” (на дошці показати);
  • Відвідали музей води (показати, як одержують великі пляшки);
  • Учні нашого класу випустили листівку про збереження води і повісили біля кранів у шкільній їдальні;
  • Написали казки, оповідання, наша збірка має назву „Бережіть воду, вона потрібна багатьом!” (Показати).
  1. Слухання казки про маленьку краплинку (Під мелодію розповідає учениця):

Побігла Оленка під дощик і спіймала Краплинку. Вона розповіла дівчинці цікаву історію. Послухайте її.

„Високо в небі в кришталевому теремку живуть краплинки-веселинки. Коли їм захочеться погратися, вони падають на землю. Витанцьовують, хто як уміє.

Інколи їм підіграє Грім-Громилко і Блискавка-Блискотушка. Коли стомляється, то полягають на землю і сплять, доки їх сонечко не розбудить”             

  1. Учитель:

Слово надається голові Ради „Друзів природи”

Учень:

  • Я хочу відмітити, що протягом виконання загально-шкільного проекту „Врятуй краплинку!” усі учні нашого класу були дуже активні.

Але на засіданні Ради ми підвели підсумки і вирішили нагородити самих активних (Під мелодію діти одержують подяку).

ІX. Підведення підсумків.

-Діти, ось і закінчується наша заочна мандрівка „Подорож водяних краплинок”. Ви зрозуміли, що життя без води не існує. Вода – це одне з найголовніших багатств Землі, тому кожна людина повинна берегти воду. І я гадаю, що ви всіх рідниїх і друзів ознайомите з нашою пам’яткою про економне використання води.

  • Як у себе в будинках можна зберігати воду?
  • А в кого є вдома лічильники? Підніміть руки.

 

2. Домашнє завдання.

Зробити разом з батьками підрахунки – чи слід ставити лічильник води вдома.

 

3.Учитель:

- Усе, що просила нас річка і краплинка, ми виконали і запам’ятали назавжди.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вони дуже зраділи і щиро нам дякують.

  1. Танець „Краплинки”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Вірш „Пам’ятаймо, люди назавжди!” (Розповідають діти).

Пам’ятаймо, люди назавжди:

Неможливо жити без води,

Це – життя колиска, це дощі,

Це роса і квітка на межі.

Це тумани, ріки і моря,

Джерело у спеку. Це-життя.

Це кришталь озер і джерело, Це хмарки у небі. Це село

У тополяхі вербах над ставком.

Це криниця, квітка під вікном,

Шурхіт хвиль і шторму дикий рев.

Це струмок у травах між дерев,

Зелень трав, веселки кольори.

Пам’ятайте, люди, назавжди.

 

 

 

 

 

 

 

  1. Читання хором слів із плакату:

Повітря, земля і вода –

Це Природа.

Природа – це я. І ти – це Природа.

В цілому світі під сонцем одним

Повинні ми жити у згоді.

 

doc
Пов’язані теми
Я досліджую світ, 3 клас, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
5 червня 2020
Переглядів
1128
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку