Підготували
ЗДНВР Бірюк Оксана Іванівна
ЗДВР Аксьоненко Тетяна Володимирівна
Надеждівський заклад повної
загальної середньої освіти
Білозерської селищної ради
МЕТА: виховувати у школярів інтерес до правових знань, популяризувати правові закони, розвивати пізнавальний інтерес до предмета, з’ясувати, як учні знають основні поняття з правознавства, навчити дітей користуватися своїми правами в різних ситуаціях, виховувати почуття відповідальності за свої вчинки виховувати почуття причетності до процесу творення правової держави в Україні формувати правову культуру школярів.
Завдання учням:
На початку турніру вивішуються «Правила гри»
Вчитель: Добрий день, шановні друзі!
Шановні учасники! Ваша найближча мета – знайти, визначити і зайняти гідне місце у суспільстві.
Кожен з вас - частина суспільства, і наскільки гармонійним буде ваше співіснування, залежить від вас як особистості.
Людина від народження наділена правами, а з часом у процесі життя, після досягнення встановленого законом віку, набуває здатності мати обов’язки і нести відповідальність за свої дії.
Однак запам’ятайте: поряд з вами живуть люди, які також мають права. Тому реалізовувати свої права, не порушуючи при цьому прав та інтересів інших – це своєрідне мистецтво. Досягти такого балансу можливо не тільки завдяки високій правовій свідомості і грамотності, а перш за все тоді, коли ти в своїх діях керуєшся совістю, порядністю, людяністю, добрими намірами, чесністю,повагою до оточуючих.
Найважливіші для людини та суспільства відносини, упорядковані нормами права, тобто нормами,записаними в законах, і кожна людина перебуває під їхнім впливом.
Нині Україна просувається по шляху побудови правової держави. У цей період важливим є формування у народу нового правового мислення, набуття знань про життєво необхідні закони і про вміння використовувати їх у повсякденному житті.
Ви, учні, не повинні бути осторонь, оскільки молодь – це та сила,яка в змозі здійснити перетворення на краще і забезпечити більш справедливе майбутнє держави.
Запам’ятайте правила:
1. Грай чесно.
2. Шкода, що програв, але не заздри, не сумуй.
3. Не тішся з невдачі іншого.
4. Виконуй свою роботу вчасно і якнайкраще, при цьому пам'ятай про загальну роботу колективу.
5. Допоможи, навчи, покажи тому, хто не може впоратись з роботою.
6. Вчись у інших того, чого не вмієш сам, із вдячністю приймай допомогу і підтримку друзів, якщо це необхідно.
7. Стався до інших так, як ти бажаєш, щоб до тебе ставились.
Ведучий: Команди готові?Тому зараз на сцену я запрошую команду правознавців «Академіки».
Представляється капітан команди, члени команди, команда виголошує свій девіз: «Як світло денне, нам потрібне право, бо без законів не живе держава!»
Ведучий: А я запрошую команду правознавців «Феміда».
Представляється капітан команди, члени команди, команда виголошує свій девіз: «Щоб спокійно в світі жити, із законом треба нам дружити!»
Звучить музика, команди займають свої місця.
Ведучий: Для того, щоб визначити в якій послідовності команди будуть стартувати вам необхідно пройти конкурс «Шифрувальник»
Перед вами зашифроване слово, яка команда першою розшифрує слово, в такій послідовності і буде отримувати завдання.
Птах, якого бояться злочинці України ?
1 2 6 4 7 6 ( Беркут )
Ведучий: Наш перший конкурс буде проходити за принципом брейн-ринга: короткі чіткі запитання – короткі чіткі відповіді, на обміркування яких ви матимете 30 секунд. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Якщо команда не дає правильну відповідь на поставлене запитання, то цей шанс передається команді суперників.
І тур Юридичний марафон
Командам по черзі задають питання, кожна правильна відповідь 1 бал.
1. Гімназія, школа – це юридична чи фізична особа.
2. Адміністративне порушення – проступок чи злочин?
3. Кожна людина від народження є фізичною чи юридичною особою?
4. Вчинення правопорушення у стані сп’яніння пом’якшує
чи обтяжує вину?
5. Продаж наркотичних засобів – це адміністративна
чи кримінальна відповідальність?
6. Безквитковий проїзд у транспорті – це адміністративна чи матеріальна
відповідальність?
7. Пошкодження столу у школі – це дисциплінарна чи
матеріальна відповідальність?
8. Крадіжка державного майна – це матеріальна
чи кримінальна відповідальність?
9. Запізнення на урок - це адміністративна
чи дисциплінарна відповідальність?
10. Несплата комунальних послуг – це матеріальна
чи адміністративна відповідальність?
11. Поява на роботі у нетверезому стані – це дисциплінарна чи
адміністративна відповідальність?
12. Пошкодження бібліотечної книги – це дисциплінарна
чи матеріальна відповідальність?
13. За ухилення від військової служби настає кримінальна чи
адміністративна відповідальність?
14. За порушення правил для пішоходів несуть кримінальну
чи адміністративну відповідальність?
15. Проникнення в чужий сарай і викрадення автомобілю – це
кримінальна чи матеріальна відповідальність?
16. Група учнів зрубала в парку ялинку – це кримінальна
чи адміністративна відповідальність?
17. Неповнолітній відбирає у дітей гроші – це адміністративна
чи кримінальна відповідальність.
18. Учень училища побив вуличні ліхтарі, а потім ще й вікна у сусідському
домі - це матеріальна чи кримінальна відповідальність?
ІІ тур «Заверши прислів’я»
Ведучий 1: У кожного народу є прислів’я, котрі говорять про те,що добре, а що погано в житті. Пропонуємо вам завершити прислів’я (15 секунд на роздум):
1 команда
1. У всякого Пашки – свої…………..( замашки)
2. Краще прясти , чим……………….( красти)
3. За худі діла злетить……………….( голова)
4.У ворона – воронячий……………( закон)
2 команда
1. Чий хліб жуй, того й закон……….( шануй)
2. Одним тюрма – мука, а другим…...( наука)
3. То не злодій, хто крав, а той, що …( сховав)
4. Який вчинок, така й ………………( кара)
ІІІ тур «Чорний ящик».
(1бал для команди, яку підтримують).
VІ Юридична математика ( біля дошки):
Приведіть у відповідність питання і цифри .
Мінімальний вік участі громадян у виборах
Вік отримання громадянином паспорта
Число областей в Україні
Вік кримінальної відповідальності за особливо тяжкий злочин
Мінімальний вік Президента України
5 + 18 + 24 + 14 +35 = 96
V. Питання для брейн-рингу « Далі, далі….»
( 1 бал)
*******************************************************
*******************************************************************
*******************************************************************
*******************************************************************
VІ. Ребуси. (презентація)
Юридичний семафор
І команда
Встановити види юридичної відповідальності.
1.Продаж наркотичних засобів - …( кримінальна)
2. Пошкодження столів у школі - …( матеріальна)
3. Несплата комунальних послуг - …( адміністративна)
4. Пошкодження бібліотечної книги - …( матеріальна)
5. Запізнення на урок - …( ( дисциплінарна)
6. Безквитковий проїзд у транспорті - …( адміністративна)
7. Невчасна поставка молокопродуктів у магазин - …( цивільно – правова)
8. Поява на роботі у нетверезому стані - …( дисциплінарна)
9. Крадіжка державного майна - …( кримінальна)
І І команда
Куди звернутися?
1. Ви почули у сусідньому будинку постріли, крики( До міліції)
2. Вашого родича звинувачують у злочині ( до адвокатури)
3. Ваш знайомий був викликаний як свідок злочину і з ним грубо поводились ( До прокуратури)
4. Ви стали свідком ДТП( До міліції)
5. Ви знайшли у себе на городі невідомий металевий предмет, схожий на снаряд.( До міліції)
6. Вашого друга затримали працівники міліції і, як він стверджує, побили( До прокуратури)
7. Прийшовши додому, ви виявили, що двері вашого будинку зламані ( До міліції )
8. Ваші батьки укладають угоду і хочуть перевірити її законність ( До адвокатури)
9. Вашого брата звільнили з роботи, а він це вважає незаконним і хоче отримати консультацію.(До адвокатури
Про які порушені права дитини йде мова у цих фразах
1. «Малий Захарко був змушений покинути школу і працювати на заводі» (Право на освіту, право на працю).
2. «Бояри хотіли вбити малих княжичів Данилка і Василька». (Право на життя).
3. «Піччі з касти погоничів слонів хотів вчитися, але йому заборонили це робити». (Право на власну думку, право на освіту).
4. «Роберт не мав батьків, тому він був безпритульний і голодував». (Право на захист і допомогу держави).
5. «Мала Мері помирала від хвороби, тому що батьки не мали грошей на ліки». (Право на охорону здоров’я).
6. «Козацьких дітей Оксану і Петрика захопили татари як ясир і продавали у Стамбулі на ринку». (Право на захист від работоргівлі)
Вчитель: Жити серед людей непросто,в суспільстві кожен відіграє певну роль. Права і обов’язки, свобода і відповідальність – тільки в комплексі ці поняття роблять людину людиною, яка живе в суспільстві. Запам’ятайте! Закони та підзаконні акти створюються, для того щоб ви звертались до них при потребі. Вони захищають вас. І незнання закону не звільняє від відповідальності за його порушення.
Ведучий 1:
Шановний друже, права свої
Ти мусиш вивчати сумлінно
Це так потрібно, так важливо
Напевно знати в наші дні:
Коли з тобою справедливо
Вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи на пам’ять,
Порадь і друзям прочитать.
Хай прочитають тато й мама,
Закони всім потрібно знать
Ми з вами сьогодні провели чудовий турнір правознавців, пригадали свої права, побачили реальне рішення різних ситуацій, які трапляються з нами в повсякденному житті.
Пам’ятайте!
Життя – це шанс, злови його.
Життя – це краса, милуйся нею.
Життя – це радість, насолоджуйся нею.
Життя – це виклик, прийми його.
Життя – це цінність, цінуй його.
Життя – це скарб, бережи його.
Життя – це любов, тішся нею.
Життя – це таємниця, відкривай її.
Життя – це обіцянка, виконуй її.
Життя – це смуток, відчуй її.
Життя – це гімн, заспівай його.
Життя – це боротьба, почни її.
Життя – це трагедія, зрозумій її.
Життя – це щастя, заслужи його.
Література
1