Дану вікторину можна проводити з учнями 3-4 класів, в ході якої діти поповнюють свій словниковий запас, розвивають інтелектуальні, творчі здібності, навички культури мовлення, у них формується інтерес до рідної держави, української мови, національної культури.
Гра-вікторина «В нашім серці Україна»
Мета: поповнення словникового запасу учнів, розвиток інтелектуально-аналітичних, творчих здібностей учнів, прищеплення навичок культури мовлення, формування інтересу та виховання любові до рідної держави, української мови, культури.
Обладнання: картки із завданнями, літературні вислови про мову, фішки-горішки з кошиками, словники, зображення карти України, творчі роботи учнів «Я пишаюсь тим, що українець!»
Хід заходу
І. Організаційна частина.
(Діти стають обличчям один до одного. Ведуча читає вірш. Учні виконують імітаційні рухи)
У небі сонце сяє і дощик накрапає,
Тому веселка з неба всміхається до тебе.
Пташина пролітає і вітер повіває.
Заглянь-но під листочок - там підроста грибочок.
Ліворуч повернися, праворуч подивися.
Все гарне, як у свято, тож треба всіх вітати:
- Добрий день!
- Прикладіть долоньки до свого серденька і передайте його тепло своєму товаришеві та гостям.
ІІ. Основна частина.
1 учень. Кохаю край свій дорогий, що зветься Україна.
Вітчизні хочу я своїй зрости достойним сином.
Є в світі зваби немалі, цікава стежка кожна…
Але до рідної землі забайдужитись не можна.
Люби, шануй, піднось до зір її пісні і мову.
Нема солодшої, повір, за нею, пречудову.
2 учень. Мова! Українська мова,-
Вона співуча, лагідна , дзвінка…
Мова, українська мова –
Єдина, рідна й дорога така.
Вона, як тиха пісня колискова,
Приходить в серце нам із ранніх літ.
То мова - ніби пташка світанкова,
Що гордо лине у стрімкий політ
Ведуча. Рідне слово! Скільки в ньому чарівних звуків, животворного трепету й вогню! У кожному слові найтонші відтінки почуттів і переживань, у кожному свій аромат.
Рідна мова! …Вона неповторна, співуча, мелодійна, бо увібрала в себе шум вічнозелених смерек, гомін полів і морів, запах лугів і трав. Переткана червоною калиною, хрещатим барвінком, вишневим цвітом, запашною рутою-м’ятою.
Дорогі друзі та шанувальники рідного слова! Я рада вітати вас на грі-вікторині «В нашім серці Україна», що присвячена Міжнародному Дню української писемності і мови. Сьогодні ми з вами поведемо розмову про найдорожче серцю кожної людини – Батьківщину. Її героїчне минуле і сучасне, її солов’їну мову та чарівну природу, народні звичаї та традиції.
Ведуча. Давайте скористаємося нагодою продемонструвати свої знання. Будьте уважними, спостережливими, кмітливими й сміливими. Пам`ятайте: тільки дружба допоможе вам дістатися щасливого кінця нашої зустрічі. За кожну правильну відповідь команди будуть отримувати горішки. А наприкінці вікторини ми підрахуємо їх і дізнаємося, хто ж стане переможцем.
Перше завдання - привітання команд. (по 2 б.)
1 команда – «Мовознавці»
Капітан. Наш девіз: Чим важче завдання, тим дорожча перемога!
1 учень. Ми зібрались сьогодні дружно,
щоб разом позмагатись.
І про мову рідну й Україну
цікаве дізнатись.
2 учень. Дорогенькі суперники, щиро вас вітаємо .
Від усього серця успіху бажаємо.
2 команда – «Срібне слово»
Капітан. Наш девіз: Видумуй, пробуй, твори.
Розум, фантазію прояви.
Активним і уважним будь
і про кмітливість не забудь!
1 учень. Сьогодні нас запросили на гру.
Ми разом командою готувались,
І знань багато ми набрались
Покажем, що знаємо ми.
2 учень. Ми суперникам бажаємо перемоги і будемо раді.
Але хочемо, щоб ви прийняли наші поради:
- Сім раз відмір, а раз відріж.
- Не кажи гоп, поки не перескочиш.
Ведуча. Наступне завдання «Розминка» (по1б.) – 1 хв.
З букв одного слова складіть і запишіть інші слова.
І команда: ЛИСТОНОША
ІІ команда: ЛИСТОНОША
3. Бліц – турнір (по 1 б.) – за 1 хв.
Запитання для 1 команди
1. Державна мова України. (українська)
2. Слова з протилежним значенням. (антоніми)
3. Частина мови про ознаку предмета. (прикметник)
4. Розмальоване яйце. (писанка)
5. Найбільша річка України. (Дніпро)
6. Скільки голосних звуків в українській мові? (6)
7. Кущова рослина, символ України. (калина)
8. Мешканець Запорізької Січі. (козак)
9. Частина слова без закінчення. (Основа слова)
10. Віршований твір, який призначений для співу. (Пісня)
11. До якої області входить наше місто? (Сумської)
12. Чим прикрашають голову українські дівчата? (Віночком)
13. Як називається наш герб? (Тризуб)
14. Автор вірша «Вишеньки-черешеньки» (Л.Українка)
15. Коли в Україні відзначають День козацької слави, свято Покрови? (14 жовтня)
16. Національний символ України. Матері дарують його своїм дітям на щастя, на долю, відряджаючи у далеку дорогу. (Рушник)
17. Назва великого зібрання творів Т.Г. Шевченко? (Кобзар)
Запитання для 2 команди
1. Нема України без верби і …(калини)
2. Буква, яка не позначає звука. (м`який знак)
3. Знак у кінці питального речення. (знак питання)
4. Розмова двох осіб. (діалог)
5. Скільки букв в українському алфавіті? (33)
6. Головні члени речення. (Підмет і присудок)
7. Синонім до слова ненька. (Мати)
8. Різнокольорова прикраса українського віночка. (стрічка)
9. Назва гімну України. (Ще не вмерла України)
10. Автор байки «Коник-стрибунець» (Л.Глібов)
11. Як по-іншому можна назвати головне місто держави? (Столиця)
12. Коли в Україні відзначають День Незалежності? (24 серпня)
13. Який святий приносить подарунки тільки чемним діткам? (Миколай)
14. Назва семи днів одним словом. (тиждень)
15. Які моря є в Україні? (Чорне і Азовське)
16. На яке свято співають колядки? (Різдво)
17. Як називається основний закон України? (Конституція)
Ведуча. Скільки слів в українській мові? В Україні видано словник, який складається з 11 товстих книжок, в яких зібрано 135 тисяч слів. Ось яке багатство! Ось яка велична наша мова! Кожне слово нашої мови має свою історію, свій відтінок. Інколи слова звучать однаково, а мають зовсім інше значення. А буває, що досить змінити один звук і зовсім змінюється значення слова.
Тому до вашої уваги гра «Словограй» (Від поданих слів утворіть, змінюючи першу літеру, нові.) – по 1 б. за кожне слово
4 завдання. І команда: МАК, ВИР, СІЧ.
ІІ команда: ЛІС, РІК, ПОРТ.
5. Вправа «Всезнайко». Доповнити прислів’я за початком. (по 1 б.)
І команда: Маєш голову, май же і розум.
Гостре словечко – коле сердечко.
Гірко поробиш – солодко з’їси.
ІІ команда: Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
Вчення – світ , а невчення – тьма.
Хочеш їсти калачі, не сиди на печі.
6. Конкурс «Крученики» (по 2 б.)
«Скоромовка язика не ламає, а вимови навчає».
Вимовити скоромовку.
І команда: Босий хлопець сіно косить,
Роса росить ноги босі.
ІІ команда: Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.
7. «Поєдинок капітанів». Скласти сенкан. (по 2 б.) Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово «сенкан» походить від французького слова «п’ять» і позначає вірш у п’ять рядків.
І команда: «Україна»
ІІ команда: «Батьківщина»
Ведуча. Народна пісня - голос невсипущий,
Душі людської вічне відкриття.
Вона ніколи, як і хліб насущний,
Не вийде з мови сущого життя
Українська пісня - скарб нашої мови.
Наступний наш конкурс 8. «Відгадай українську народну пісню» - по 1 б. (Відгадують і проспівують куплет чи приспів – по 3 пісні кожній команді)
Ведуча. Сьогодні я пропоную вам написати побажання своїй рідній Україні. (Учням роздаються сердечка (І команді) і долоньки (ІІ команді), на яких вони пишуть свої побажання.) Також пропонується гостям написати свої побажання.
А зараз кожен учень розмістить своє побажання навколо карти України, щоб наша Батьківщина була захищена любов’ю наших сердець і теплом долонь.
Подивіться, яка гарна наша держава, а ви - справжні громадяни і патріоти своєї Вітчизни.
Діти читають вірш «Я вірю в майбутнє твоє, Україно!» (на фоні мелодії)
Я хочу, щоб сонце світило ласкаве,
Купало обличчя у водах Дніпра,
Буяли шовкові, уквітчані трави
І мирно вставала щоранку земля,
Я хочу, щоб піснею ранок стрічали
Багаті поля і зелені гаї,
Щоб з вірою завжди до нас повертали
І щастя на крилах несли солов’ї,
«Ми вірим в майбутнє твоє, Україно!» —
Говорять сьогодні дорослі й малі,
Бо ти в нас — найкраща, бо ти в нас — єдина,
Немає другої такої землі!
Ведуча. Ми є носіями української мови, всього того багатства, яке дісталося нам від минулих поколінь. Наше завдання – берегти цей неоціненний дар, примножувати його, не засмічувати чужими і грубими словами, не забувати і щиро любити.
- От і прийшов щасливий кінець нашого конкурсу. Підрахуємо кількість горішків своєї команди і дізнаємося рахунок гри. Хто ж переміг? (Капітани оголошують кількість балів, команди нагороджуються грамотами)
Ведуча. Допоміг вам перемогти у змаганні не щасливий випадок, а знання, дружба і любов до рідного краю!
Діти співають пісню «Рідна моя земле»
ЛІТЕРАТУРА