В запропонованій роботі наданий опис прийомів, які я використовую на уроках географії. Усі описані прийоми апробовані мною на уроках.З`явилися позитивні результати: підвищився рівень знань учнів, зросла зацікавленість до уроків, відношення учнів у класі стали більш демократичними.
Виходячи з мого досвіду роботи в школі можна сказати, що успіх процесу навчання географії значною мірою залежить від ставлення учнів до засвоєння знань і мотивів навчально-пізнавальної діяльності . Активізація пізнавальної діяльності потребує від вчителя використання різноманітних методів, способів і форм навчання, які стимулюють учнів до виявлення активності та самостійності . Географічний матеріал найкраще засвоюється за умов активної діяльності, адже діяльність і свідомість перебувають у єдності .
Переді мною, вчителем географії, стоять такі завдання :
допомогти учням сформувати такі якості та освоїти такі способи дій, що знадобляться в майбутньому житті . Базовими вміннями людини сьогодні стають не лише вміння читати, писати, рахувати, але й уміння плідно співпрацювати над розв`язанням різноманітних проблем ; здобувати й удосконалювати досвід спільної роботи .
Я вважаю, що досягти дану мету можливо за допомогою активного (інтерактивного ) навчання .
Використання інтерактивного навчання спрямоване на:
учнів між собою ;
Діти, яких я навчаю різні за своїми здібностями до засвоєння знань .Одні засвоюють знання тільки на репродуктивному рівні: можуть розповісти те, що говорив учитель, і на більше не здатні .
Інші, не лише відтворюють те, що вивчалось на уроці, а й можуть розв`язати завдання, які вчитель пропонує зробити за зразком . Є діти, яким засвоєння знань, виконання вправ і практичних робіт дається легко й не викликає напруженої розумової діяльності, вони завжди недовантажені навчальною роботою, оскільки стереотипи засвоюють легко, а пласти мислення залишаються бездіяльними .
Отже, основний шлях розв`язання цієї проблеми - використання в своїй роботі інтерактивних технологій .
В запропонованій роботі наданий опис прийомів, які я використовую на уроках географії. Усі описані прийоми апробовані мною на уроках. З`явилися позитивні результати: підвищився рівень знань учнів, зросла зацікавленість до уроків, відношення учнів у класі стали більш демократичними.
Проте, при застосуванні інтерактивних технологій, в мене виникали певні труднощі . Так, наприклад я помітила, що робота учнів у групах та парах, взаємонавчання учнів також має і свої слабкі сторони, які необхідно враховувати, використовуючи цю технологію .
Позитивні сторони |
Слабкі сторони |
Раціональніше розподіляти свій час, допомагаючи активніше дітям зі спеціальними пробле- мами- особистісними та інте- лектуальними .
|
1. Важко налагодити взаємонавчання як постійно діючий механізм . |
ний витрачати на подолання труднощів з дисципліною . |
2. Важко контролювати процес взаємонавчання, а результат не завжди ефективний . |
вчителювання, ставляться до вчителів з більшою повагою . |
3.За невдалого навчання необхідно перевчати учня, що потребує додаткового часу . |
Для того, щоб подолати складності застосування окремих інтерактивних технологій і перетворити їхні слабкі сторони в сильні , я почала з поступового включення елементів цієї моделі в урок |
Інтерактивна взаємодія потребує певної зміни всього життя класу, а також значної кількості часу для підготовки як учням, так і педагогу .Ми з учнями почали поступово включати елементи цієї моделі в урок . Для цього я створила план поступового впровадження інтерактивного навчання .
План впровадження технології .
Поступово набуваючи досвіду, відпрацьовуючи елементи інтерактивного навчання, я прийшла до висновку, що треба використовувати цю технологію не на окремих уроках (дійсно, результати будуть незначні), а впроваджувати її систематично, створюючи механізми, відстежуючи настрій і ступінь зацікавленості учнів . І тоді з`являться результати: партнерські взаємовідносини вчителя й учнів, розширення діапазону вмінь і навичок ; „підтягування” слабких і, головне, поява дійсно зацікавлених в отриманні знань .
Поява на ринку методичної літератури „Прийоми педагогічної техніки” Анатолія Олександровича Гіна - яскравий приклад того, як авторська майстерність учителя в поєднанні з професіоналізмом створили універсальну технологію організації традиційних і нетрадиційних форм роботи на уроці, ефективної перевірки знань та ефективної організації праці учнів .
Не можна не погодиться з Анатолієм Олександровичем, що результативність використання його технологій досягається тільки за умови, що прийоми впроваджуються не стихійно, а в так званій „сітці”, де здійснюється їх взаємозв`язок та логічна послідовність .
( Один проти одного, один - вдвох - всі разом,
„Думати, працювати в парі, обмінятися думками” .
Використання такого виду співпраці сприяє тому, що учні не можуть ухилитися від виконання завдання . Під час роботи в парах можна швидко виконати вправи, які за інших умов потребують великої затрати часу .
Серед них можна назвати такі :
* Обговорити короткий текст, завдання .
* Узяти інтерв`ю і визначити ставлення партнера до заданого
читання, лекції, відео чи іншої навчальної діяльності .
* Зробити критичний аналіз чи редагування повідомлення по
заданій темі .
* Сформулювати підсумок уроку чи серії уроків з теми .
* Розробити разом питання до викладача або до інших учнів .
* Проаналізувати разом проблему .
* Протестувати та оцінити один одного .
* Дати відповіді на запитання вчителя .
*Порівняти записи, зроблені в класі .
Як організувати роботу .
Кожен у трійці має відповісти на це питання по черзі .
Як організувати роботу
Ця технологія застосовується :
Як організувати роботу
3.Запропонувати їм пересісти по групах . Переконатися в тому, що учні сидять по колу – „пліч –о- пліч, один проти одного” .
Як організувати роботу
- прочитати завдання вголос ;
- обговорити його в групі ;
- за 3-5 хвилин дійти спільного рішення або підсумувати дискусію .
4.Поки діюча група займає місце в центрі, познайомити решту класу з завданням і нагадати правила дискусії у малих групах .
-Чи погоджуєтесь ви з думкою групи ?
-Чи була ця думка достатньо аргументованою, доведеною?
-Який з аргументів ви вважаєте найбільш переконливим ?
На таку бесіду відвести не більше 2-3 хвилин .
7. Після цього місце в „Акваріумі” зайняти іншій групі й обговорити наступну ситуацію .
8.Наприкінці обговорити з учнями хід групової роботи,
прокоментувати ступінь володіння навичками дискусії у малих групах і звернути увагу на необхідність та напрями
подальшого вдосконалення таких навичок . У межах
„акваріуму” можна підбити підсумки або за браком часу
обмежитись обговоренням роботи кожної групи .