Гра-змагання «Математичні перегони»

Про матеріал

Урок-змагання належить до нетрадиційних уроків, навчання на якому стає цікавим і захоп­люючим процесом, що поглинає думки і почуття всіх.

Особливістю цього уроку є те, що при проведенні змагання кожен учень самостійно іде до перемоги, користуючись своїми знаннями. Отримання призових місць кожне з яких яке оцінюється по різному( грамота, подарунок чи сувенір) дає учню почуття власної відповідальності і гордості, своєї особистої значимості.

Перегляд файлу

Наталя Григорівна Чернюх, викладач інформаційних технологій, інформатики, математики

Тема позакласного заходу: гра-змагання  «Математичні перегони»

Самостійні думки виникають тільки

з самостійно отриманих знань.

К.Ушинський

Мета:   сприяти різносторонньому розвитку учнів, зміцненню їх знань з природничих дисциплін, виникненню внутрішніх мотивів навчання показати зв`язок математики з іншими науками;

активізувати розумову діяльність учнів; психологічно розвантажити учнів, що відчувають певні труднощі при вивченні предметів природничого циклу;

забезпечити активність, зацікавленість учнів; виховувати інтерес до вивчення точних наук. сприяти підвищенню загальної культури учнів.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь, навичок.

Вид уроку:  урок гра - змагання.

Міжпредметні зв’язки: зв'язок  з інформатикою, географією, фізикою, літературою.

Методи навчання: імітацітаційно- ігрові.

Форма організації навчальної діяльності: групова.

Дидактичне забезпечення: завдання командам, грамоти.

Обладнання: плакати, портрети математиків, роздавальний матеріал, картонні конячки, зірки.

Методичні рекомендації

Урок-змагання належить до нетрадиційних уроків, навчання на якому стає цікавим і захоп­люючим процесом, що поглинає думки і почуття всіх.

Особливістю цього уроку є те, що при проведенні змагання  кожен учень самостійно іде до перемоги, користуючись своїми знаннями. Отримання призових місць  кожне з яких яке оцінюється по різному( грамота, подарунок чи сувенір) дає  учню почуття власної відповідальності і гордості, своєї особистої значимості.

Етапи проведення

1.Вступне слово викладача про мету та цілі даного уроку.

2. Проведення наступних конкурсів (взяття бар’єрів):

- бар’єр 1 «Історія математики»;

- бар’єр 2  «Жартівлива математика»;

- бар’єр 3  «Інформатика»;

- бар’єр 4   «Фізика»;

- бар’єр 5   «Геометрія»;

- бар’єр 6    «Географія»;

- бар’єр 7    «Космонавтика»;

- бар’єр 8 «Алгебра»;

При проведенні  кожного бар’єру  учасники, які дали правильну відповідь отримують зірку.

3.Підведення результатів змагання між жокеями, оголошення переможця.

Хід заходу

Ведучий 1. Увага! Ласкаво просимо на математичні перегони!

Ведучий 2. Ми зібрались тут сьогодні, щоб стати свідками цікавих заїздів. 

В заїздах беруть участь 2 команди по 4 жокеї, кожен учасник  заїзду отримує зірку за правильну відповідь . Той жокей, який отримає найбільшу кількість  зірок за взяття всіх  бар’єрів – переможець перегонів. Оцінювати майстерність кожного учасника буде компетентне журі (Представлення членів журі). Результати змагань журі буде заносити в картку – оцінювання.

[Додаток  1]

Ведучий 1. Під час гри вболівальники можуть прийняти участь в математичній лотереї. На квитку написано завдання. Хто розв’яже його отримає приз. [Додаток  2] Між  взяттями бар’єрів  командами - для вболівальників ми також будемо проводити конкурси. За правильні відповіді ви отримаєте зірки, які потім ви можете віддати своєму фаворити сьогоднішніх математичних перегонів.

Бар’єр 1 «Історія математики»

Питання 1-му заїзду

1. Хто першим використав координати точок? На його честь названа сучасна система координат. (Рене Декарт)

2. Кого називають «батьком» алгебри? Йому належить винахід способу розв`язання зведених квадратних рівнянь? (Франсуа Вієт)

3. Він був видатним математиком, придворним астрономом й ще видатним – неперевершеним майстром рубаї. (Омар Хайям)

4. Давньогрецький математик, автор книги «Начала». На його честь названа геометрія, яку ми вивчаємо в школі. (Євклід)

Питання 2-му заїзду

5. Давньогрецький фізик, математик, механік. Під час Другої пунічної війни він працював над обороною Сіракуз, створив катапульти. Одно з його великих досягнень – побудова планетарію. (Архімед)

6. Вчений, який знайшов, чому дорівнює квадрат гіпотенузи. Він брав участь у кулачному бою і виграв його, ставши олімпійським чемпіоном 58 Олімпіади, яка проходила в 548 році до н.е. (Піфагор)

7. Відомий художник епохи Великого відродження, який одночасно був скульптором, архітектором, ученим, інженером, математиком. (Леонардо да Вінчі)

8. Якого німецького вченого називали «королем математики» навіть його сучасники? (К. Гаусс)

 

Бар’єр2.  «Жартівлива математика»

Питання 1-му заїзду

1. Одне яйце вариться 5 хвилин. Скільки часу потрібно, щоб зварити шість яєць? (5 хвилин)

2.На дереві сиділо шість горобців. Вистріливши, стрілець поцілив двох. Скільки горобців залишилося на дереві? (жодного)

3.У батька 5 дочок, і кожна має брата. Скільки дітей у батька? (шість)

4. На двох руках 10 пальців. Скільки пальців на 10 руках? (50 пальців)

Питання 2-му заїзду

5. На столі стояло три банки зі сливами. Петро з`їв одну банку слив. Скільки банок залишилось? (три, Петро банку не їв)

6. В кімнаті горіло три свічки. Одна погасла. Скільки свічок  залишилось? (одна, дві інші згоріли)

7. На одній вербі було 25 груш, на іншій 15. Скільки всього груш зібрали діти? (жодної, на вербах груші не ростуть)

8.На одному березі річки стоїть півень, на іншому індик. Посередині річки – острівець. Хто з цих птахів швидше долетить до острівця? (ці птахи не літають)

Вікторина для вболівальників

1.Учитель математики Чарльз Лютвідж Доджсон став відомим завдяки своїм книжкам «Аліса в країні чудес», «Аліса в задзеркаллі». Який псевдонім автора? (Льюіс Керрол)

2.Кого із великих російських поетів у 1832 році було обрано дійсним членом Імператорської російської академії наук? (О.С.Пушкін)

3. У назвах яких творів зустрічаються числа? («Три товариша» Ремарк, «12 стільців» Ільф і Петров, «Три мушкетера» О.Дюма, «Два капітана» Каверін та ін.)

Бар’єр 3   «Інформатика»

Питання 1-му заїзду

1. Найстародавніший обчислювальний прилад (пальці)

2. Прилад, що відображає роботу на ПК (монітор)

3. «Світова павутина» (Інтернет)

4. Міні-комп`ютер для обчислень (калькулятор)

Питання 2-му заїзду

5. Пристрій для передачі інформації від людини до персонального комп`ютера (клавіатура)

6. Комп`ютерна програма, здатна до саморозмноження, яка заважає ПК нормально функціонувати (комп`ютерний вірус)

7. Навчився програмуванню в 13 років. В 33 роки займав 131 місце в списку найбогатіших людей світу. На даний момент його фірма займає перше місце серед виробників програмного забезпечення. (Білл Гейтс)

8. Людина, яка без дозволу проникає до чужих комп’ютерів з наміром пошкодження даних.(Хакер)

 

Бар’єр 4    «Фізика»

Питання 1-му заїзду

1. Скільки кілограмів містить одна тонна? (1000кг)

2. Найменша неподільна частинка речовини (атом)

3. Як називається явище взаємного проникнення молекул чаю в проміжки між молекулами гарячої води? (дифузія)

4.Не стукне, не брякне, а у вікно ввійде. (світло)

Питання 2-му заїзду

5. Назвіть прилад для вимірювання серед знаків Зодіаку. (Терези)

6. В якому стані знаходиться джин, який, то вилазячи із пляшки, то залазячи назад, увесь час змінює свою форму і об`єм? (у газоподібному)

7. Ти за нею, а вона від тебе, ти від неї – вона за тобою. Що це? (тінь)

8.Тепла гармошка весь дім обігріває. Що це таке? (парове опалення)

 

Вікторина для вболівальників

1.Один баварський комерсант поставив біля входу у свій магазин ваги, на яких кожен, хто входив та виходив, повинен був зважуватися. Для чого? (Щоб не змогли пронести вкрадене)

2. Відомий радянський фізик Ландау на вступних іспитах ставив запитання: продовжте ряд букв: О, Д, Т, Ч, …Як потрібно його продовжити? (П, Ш, С, … один, два, три, чотири, п`ять, шість, сім, …)

3.В одній сім`ї два батьки і два сини. Скільки всього людей в сім`ї? (три: дід, батько, син)

Бар’єр 5   «Геометрія»

Питання 1-му заїзду

1. Чому дорівнює периметр трикутника зі сторонами 9см, 10см і 11см? (30см)

2. Як називається твердження, що потребує доведення? (терема)

3.Як називається відрізок, що сполучає дві точки кола? (хорда)

4.Як називається пряма, що має з колом тільки одну спільну точку? (дотична)

Питання 2-му заїзду

5. Гострий кут він переріс, до тупого не доріс. Як називається такий кут? (прямий)

6. Найбільша сторона прямокутного трикутника (Гіпотенуза)

7. Назвіть кути рівнобедреного прямокутного трикутника. (90º, 45º, 45º)

8. Як називається прямокутник з рівними сторонами? (квадрат)

 

Бар’єр 6    «Географія»

Питання 1-му заїзду

1.Яку країну носять на голові? (Панама)

2. Найповноводніша річка України (Дунай)

3.Де на земній кулі протягом року день дорівнює ночі? (на екваторі)

4. Назвіть найкоротший день року (22 грудня)

Питання 2-му заїзду

5. Я хоч і маленький, та удаленький, варто глянути на мене – і відразу знатимеш свій шлях. (компас)

6. Видно край, але скільки ні йдеш до нього, не дійдеш. Що це? (горизонт)

7. Де знаходиться північний магнітний полюс Землі? (біля південного географічного полюса)

8.Як називається наука, що вивчає печери? (Спелеологія)

Вікторина для вболівальників

1.В якому числі стільки ж цифр, скільки й букв? (100)

2. У семі братів по одній сестричці. Скільки всіх сестер? (одна)

3.Яке число має таку ж кількість літер при написанні, скільки означає? (три)

Згадайте назви старих одиниць вимірювання довжини (долоня, п’ядь, лікоть, аршин, верста, дюйм, саджень, фут, миля)

 

Бар’єр 7     «Космонавтика»

Питання 1-му заїзду

1. Які живі істоти першими побували в космосі? Це відбулося 3 листопада 1957р на борту першого космічного супутника. (собаки)

2. 20 липня 1969 року на кораблі «Аполлон-11» вперше людина висадилася на Місяць. Хто це був? (американський астронавт Нейл Армстронг)

3. Яка найближча до нас зоря? (Сонце)

4. Хто є основоположником теорії міжпланетних сполучень? (К.Е.Ціолковський)

Питання 2-му заїзду

5. Радянський конструктор першого космічного корабля з людиною на борту. (С.П.Корольов)

6. Перший український космонавт, який у 1997 році у складі міжнародного екіпажу здійснив космічний політ на кораблі багаторазового використання «Колумбія» (Л.Каденюк)

7.  12 квітня 1961 р о 9год 07хв за московським часом відбувся перший в історії політ людини в космос. Корабель «Восток» с першим космонавтом Землі здійснив один виток навколо планети. (Ю.Гагарін)

8. Який був позивний у Валентини Терешкової під час її польоту в космос ? (Чайка)

 

 

Бар’єр 8     «Алгебра»

Питання 1-му заїзду

1.Великий арабський математик Ал-Хорезмі був автором творів, які мали великий вплив на розвиток математики. Один з них мав назву «Ал-китаб ал-мухтасар фі хісаб ал-джебр в-ал-мукабала», звідки і виникла назва однієї відомої нам науки. що це за наука? (алгебра)

2.Запам`ятати всі їх майже неможливо. За ними обчислюють значення виразу. Їх багато в довіднику. (формули)

3. Яка лінія є графіком рівняння 2х - 3у = 5? (пряма)

4. Про яку функцію іде мова в українській народній приказці «Хто багато погрожує, той мало шкодить»? (обернена пропорційність)

Питання 2-му заїзду

5. Чому дорівнює добуток всіх чисел?  (0)

6. Буває відносною, абсолютною при наближених обчисленнях і вимірюваннях. (похибка)

7.Про яку властивість функції каже народна мудрість «Чим далі в ліс, тим більше дров»? (зростання)

8. Числа записані в ряд: 2, 5, 8, 11, … Продовжить перелік. (14, 17, 20,… - арифметична прогресія)

Вікторина для вболівальників

1.У п’яти палок 10 кінців. скільки кінців у п’яти з половиною палок? (12 кінців)

2.Хто стає вищим коли сідає? (Собака, кішка)

3.Назвіть народні прислів’я й приказки, в яких використовуються числа.

(Не май сто карбованців, а май сто друзів. При семі няньках дитя без догляду.

Заблукав поміж трьох сосен. (та інші))

 

 

 

 

Додаток 1.

Картка – оцінювання  учасника перегонів

 

Прізвище

учасника

Барєр 1

 

Барєр  2

 

Барєр 3

 

Барєр  4

 

Барєр 5

 

Барєр 6

 

Барєр 7

 

Разом

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2.

Задачі для вболівальників

1.Летіла група качок. Одна попереду, дві позаду; одна позаду і дві попереду; одна між двома і три в ряд. Скільки летіло качок? (Три)

2. Пофарбований куб з ребром в 10 см розпиляли на кубики з ребром в 1см .Скільки вийде кубиків з трьома пофарбованими гранями? Підказка: Куб має 6 граней, 12 ребер, 8 вершин.(8 кубиків)

3. Клаптик паперу розрізали на три частини. Потім одну з частин розрізали ще на три частини, і так зробили 40 раз. Скільки при цьому утворилось клаптиків? (81 клаптик)

4. У кого більше ребер: у трьох паралелепіпедів чи у двох учнів? (Утрьох паралелепіпедів 36 ребер, у двох учнів 48 ребер).

5. Чому перукар у Марселі охочіше підстриже двох іспанців, ніж одного німця? (З двох одержить більше грошей, ніж з одного).

6. Один чоловік писав про себе: «Пальців у мене двадцять п’ять на одній руці, стільки ж на другій, на ногах – десять». Чому цей чоловік такий потворний? ( Після слова «двадцять» чоловік не поставив коми).

7. Учневі треба було число помножити на чотири. Він помилився і поділив на чотири. У скільки разів знайдений результат менший від правильного. (У16)

8. Скільки буде дюжин, якщо одну дюжину помножити на одну дюжину? (12 дюжин).

 

Урок – змагання «Математичні перегони»

G:\Декада 2013-2014\SDC13222.JPG

Пояснення правил гри

 

G:\Декада 2013-2014\SDC13226.JPG

Переможці змагання

docx
Додано
18 липня 2018
Переглядів
2537
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку