Тема уроку. Графік рівняння з двома змінними.
Мета уроку: домогтися засвоєння учнями змісту: означення графіка рівняння з двома змінними; схеми дій для побудови графіка рівняння з двома змінними. Виробити вміння: відтворювати зміст вивченого означення та алгоритму; застосовувати їх для розв'язування вправ на побудову графіків рівнянь з двома змінними.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, вироблення вмінь.
Наочність та обладнання: опорний конспект № 18.
Хід уроку
I. Організаційний етап
Учитель розповідає про приблизний зміст навчального матеріалу даного розділу; кількість навчальних годин; орієнтовні дати проведення тематичної контрольної роботи та вимоги до знань і вмінь учнів.
II. Перевірка домашнього завдання
Учитель перевіряє виконаний учнями аналіз тематичної контрольної роботи № 3.
III. Формулювання мети і завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів
На цьому етапі уроку доречними є слова вчителя про те, що матеріал попереднього розділу «Функція та її властивості» може бути використаний не тільки для розв'язування квадратних нерівностей і завдань, що передбачають їх розв'язування, але й для розв'язування інших задач. Зокрема, якщо звернутися до матеріалу, вивченого учнями на уроках геометрії (рівняння фігури в декартових координатах), то стає зрозумілим, що функції та їхні графіки є одним із засобів відшукання множин точок, координати яких задовольняють певне рівняння з двома змінними. Таку задачу учні вже розв'язували на уроках алгебри у 7 класі (під час вивчення теми «Графік лінійного рівняння з двома змінними»). Отже, на даному уроці постає питання про доповнення і систематизацію знань та вмінь учнів щодо змісту поняття «графік рівняння з двома змінними» і вмінь виконувати побудови графіка рівняння з двома змінними та розв'язувати найпростіші завдання на його застосування.
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
Усні вправи
а) х2 + у; б) ху + 3; в) у(х + 2).
Знайдіть значення кожного із даних виразів:
1) при х = -1, у = 2; 2) при x = -0,5, y = 0,4; 3) при x = -, у = 3.
а) у = - ; б) у = х2 – 2; в) у = 3х + 1; г) у = -2.
Установіть відповідність між даними функціями та графіками:
1) 4х – у = 1; 2) ху = 2; 3) х2 + у = 0; 4) х + ху = 2.
V. Формування знань
План вивчення нового матеріалу
Опорний конспект № 18
Рівняння з двома змінними Приклади: х2 + у2 = 25, ху = 4, х + ху = 1. |
|||||||||
Супутні поняття |
|||||||||
1. Розв'язок рівняння з двома змінними х і у — це впорядкована пара (х; у), яка перетворює рівняння на правильну рівність. |
|||||||||
Наприклад, пара (2; 3) є розв'язком рівняння ху = 6, бо при х = 2 і y = 3 дане рівняння має вигляд 2 ∙ 3 = 6, тобто утворюється правильна рівність. |
|||||||||
2. Степінь цілого рівняння з двома змінними р(х; у) = 0 визначається як степінь многочлена Р(х; у), якщо він зведений до стандартного вигляду. Наприклад, х2 + ху + у = 0 — рівняння другого степеня. |
|||||||||
Графік рівняння з двома змінними х і у — це множина точок координатної площини з координатами (х; у), де пара (х; у) є розв'язком даного рівняння з двома змінними. |
|||||||||
Як побудувати графік рівняння з двома змінними 1. Якщо рівняння можна звести до вигляду (х – a)2 + (y – b)2 = R2, де а, b — довільні числа, a R > 0, то графіком цього рівняння буде коло з центром (а; b) і радіусом R. |
|||||||||
2. В інших випадках (якщо немає модуля) виражаємо у через х і будуємо графік утвореної функції y = f(x). |
|||||||||
Приклад. Побудуємо графік рівняння: 1) 2x – 3у = 6; 2) х2 + у2 = 9; 3) ху = 4. |
|||||||||
Розв'язання (див. рисунок)
|
|||||||||
1) 2х – 3у = 6 у = х – 2 — лінійна функція. |
|||||||||
|
х |
0 |
3 |
|
|
||||
|
y |
-2 |
0 |
|
|||||
2) х2 + у2 = 9 = 32 — рівняння кола з центром (0;0) і радіусом 3. 3) ху = 4; у = — обернена пропорційність. |
|||||||||
|
х |
-4 |
-2 |
-1 |
1 |
2 |
4 |
|
|
|
у |
-1 |
-2 |
-4 |
4 |
2 |
1 |
|
|
|
Методичний коментар
Основна частина навчального матеріалу уроку — це відомості та вміння, які учні вже отримали при вивченні алгебри в попередніх класах. На даному уроці проводяться переважно повторення, узагальнення та систематизація навчального матеріалу.
VI. Формування вмінь
Усні вправи
1) x = 3, у = 1; 2) (-2; 6)?
1) ху = -6; 2) х2 – у = 9; 3) х2 + у2 = 9?
1) ху – 2у = 5; 2) х2 – у = 2; 3) х2 + 3у2 = 0.
1) х2 + у2 = 4; 2) (x – 1)2 + (y + 3)2 = 9; 3) х = ; 4) х = 3у – 1?
Письмові вправи
Для реалізації дидактичної мети уроку слід розв'язати вправи такого змісту:
Методичний коментар
Для кращого засвоєння учнями змісту матеріалу уроку рекомендується при виконанні відповідних вправ неодноразово повторювати означення розв'язку рівняння з двома змінними, графіка рівняння з двома змінними та алгоритм побудови графіка рівняння з двома змінними (див. опорний конспект № 18).
VII. Підсумки уроку
Контрольні запитання
1) коло; 2) пряма; 3) гіпербола; 4) парабола.
VIII. Домашнє завдання