Гриби: їстівні та отруйні. Чому восени добре збирати гриби? Правила збирання грибів

Про матеріал
Формувати у дітей систему уявлень про гри0би як царство живих організмів, про ознаки грибів, їх будову, класифікацію та різноманітність у своїй місцевості; ознайомити учнів з поняттями їстівні гриби, отруйні гриби; вчити виявляти ознаки грибів і за ними розпізнавати їстівні та отруйні гриби на малюнках, фото під час виконання практичних завдань; формувати уявлення про значення грибів у природі, про цінність їх для людей, про необхідність охорони грибів, правильне їх збирання; формувати здатність учнів застосовувати отримані знання, уміння та навички для розв’язання природознавчих задач і життєвих ситуацій; розвивати вміння знаходити інформацію за підручником та додатковою літературою, висловлювати власні судження, перевіряючи їх правильність, доводити твердження, обґрунтовувати висновки, розвивати вміння працювати самостійно і в групі; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, допитливість, пізнавальну активність, творчі здібності, емоційний настрій дитини; виховувати особистісні якості школяра, його екологічну культуру, поведінку, що відповідає нормам морального, етичного, естетичного, здоров’язбережувального (без загрози життю) ставлення до природи, прагнення охороняти і примножувати природу рідного краю.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Конспект уроку з я досліджую світ у  3 класі

 

«Гриби: їстівні та отруйні. Чому восени добре збирати гриби? Правила збирання грибів»

 

 

 

 

Підготував:

вчитель 3 класу

Вацлавпільської гімназії

Грибан Н.М.

 

Тема. Гриби: їстівні та отруйні.  Чому восени добре збирати гриби ? Правила збирання грибів.

 

Практична робота: розпізнавання їстівних та отруйних грибів за наочністю.

Мета:

формувати у дітей систему уявлень про гри0би як царство живих організмів, про ознаки грибів, їх будову, класифікацію та різноманітність у своїй місцевості;

ознайомити учнів з поняттями їстівні гриби, отруйні гриби;

вчити виявляти ознаки грибів і за ними розпізнавати їстівні та отруйні гриби на малюнках, фото під час виконання практичних завдань;

формувати уявлення про значення грибів у природі, про цінність їх для людей, про необхідність охорони грибів, правильне їх збирання;

формувати здатність учнів застосовувати отримані знання, уміння та навички для розв’язання природознавчих задач і життєвих ситуацій;

розвивати вміння знаходити інформацію за підручником та додатковою літературою, висловлювати власні судження, перевіряючи їх правильність, доводити твердження, обґрунтовувати висновки, розвивати вміння працювати самостійно і в групі;

розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, допитливість, пізнавальну активність, творчі здібності, емоційний настрій дитини;

виховувати особистісні якості школяра, його екологічну культуру, поведінку, що відповідає нормам морального, етичного, естетичного, здоров’язбережувального (без загрози життю) ставлення до природи, прагнення охороняти і примножувати природу рідного краю.

Обладнання: муляжі їстівних грибів, зразки цвілевих і дріжджових грибів, мультимедійна презентація «Гриби», аудіозапис «Звуки лісу», інструкційні картки, кейси із завданнями для роботи в групах, сигнальні картки, книги – розкладачки, малюнки із зображенням грибів, таблиця «Знаємо – дізнаємось – дізнались», роздатковий матеріал для кожного учня: вирізані картинки грибів; таблиця «Гриби: їстівні та отруйні», підручник «Я домліджую світ».

Тип уроку:комбінований.

 

Хід уроку

1. Організація класу до уроку.

Закінчилась вже перерва,

Пролунав шкільний дзвінок.

А тепер усі швиденько

Налаштуйтесь на урок.

Емоційне налаштування на урок.

  • Ну що ж, розпочнемо наш урок.

( Стукіт у двері)

  •  Хтось до нас запізнився, хто ж це може бути? Ви не здогадуєтеся? 

Заходьте. ( Заходить дівчина Осінь)

  • Хто ти ? ( Я, Осінь, поспішала на урок природознавства. )

(Учень читає вірш під музичний відео супровід «Осінь»)

Добрий день ! І вдобрий час!

Рада всіх побачить вас!

Я, Осінь, справжня чарівниця!

Усі прислухайтесь та подивіться,

Я йду із щедрими хлібами,

Із високими снопами,

З листопадом і дощем,

З перелітним журавлем.

Я мандрую по гаях

З чарівним пензликом в руках.

Все розмальовую в путі:

Дерева стануть золоті.

-Спасибі,  Осене, що ти до нас завітала. Але я бачу, що ти до нас прийшла не з порожніми руками.

-Так! У мене є для вас гостинці, але вони дістануться вам тільки тоді, коли ви пройдете лісовими стежинами і потрапите на чарівну галявину.

- Нам слід пам'ятати , чим глибше ми будемо входити в ліс, тим складнішими будуть завдання. Згодні вирушати на прогулянку.

-Тоді давайте ознайомимось із маршрутом.

Оголошення плану  уроку:

1. Стежинка спостережень

2. Стежинка повторень

3. Стежинка повідомлень

4. Стежинка шифрувальна

5. Стежинка пізнавальна

6. Стежинка рухлива

7. Стежинка книжкова

8. Стежинка групова

9. Стежинка підсумкова

10. Чарівна галявина.

 ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів.

1. Стежинка спостережень

1.  Підсумки фенологічних спостережень.

Слово надається черговому синоптику.

 (Учень підсумовує фенологічні спостереження за планом)

План спостережень

Назва пори року.

Назва місяця, історія її походження.

Дата, день тижня.

Тривалість дня і ночі.

Стан неба.

Температура повітря.

Опади та інші природні явища.

Зміни в житті рослин і тварин.

Осінні роботи людей.

Наші стародавні предки також спостерігали за природою. Вони помічали свої спостереження протягом багатьох років і складали прикмети. Давайте послухаємо, які народні  прикмети про сьогоднішній день знайшов наш друг природи, які правдиві і в наш час.

(Виступає друг природи)

Якщо день починався великим туманом, чекали відлиги.

Іній на деревах – до морозу.

Якщо у цей день йде дощ – бути зимі брудною і малосніжною до Митрофана (6 грудня).

- Дякуємо нашому другові природи за пошукову роботу. Ми обов’язково перевіримо, істинна чи хибна ця прикмета.

 Повторення раніше вивченого матеріалу.

2 . Стежинка повторень.

  •    Якою буває природа ? ( Жива, нежива)
  •    Що належить до неживої природи? ( Явища природи, вода, ґрунт , повітря, каміння…)
  •    Що належить до живої природи? ( Рослини, тварини, люди)
  •   Які групи рослин ми з вами вивчали? (Дерева, кущі, трав’янисті  рослини)
  •   Які групи тварин ми з вами вивчали?( Комахи, птахи, риби, звірі)
  •   Які ознаки мають «Живі організми»? (Всі живі організми народжуються, дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають).

3. Стежинка повідомлень

Ви вивчили два царства рослин та тварин. Але це ще не все. Є ще одне окреме царство живих організмів, а як воно називається ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку, а відгадкою буде не слово, а зображення, яке ви складете із частинок, що лежать у вас на партах.

В теплий дощик народився,

Парасолькою накрився,

Може б з лісу пострибав,

Якби другу ногу мав!

- Попрацюємо у групах, але спочатку пригадаємо правила роботи в групах.

1. Працюйте  тихо.

2. Уважно читайте завдання.

3. Вислуховуйте  думку кожного.

4. Занотовуйте свої відповіді.

5. Дотримуйтеся відведеного часу.

  •   Викладіть відгадку на парті.
  •   То що це за окреме царство організмів? (Це гриби)
  •   Правильно! Це гриби!
  •    А для чого нам знання про гриби ви дізнаєтесь протягом уроку.

 

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

4. Стежинка шифрувальна

Щоб урок наш був продуктивним, треба ретельно попрацювати. Не боїтеся труднощів? Тоді розшифруйте і прочитайте тему нашого уроку.

(Деякі букви закриті грибочками. Діти читають, вчитель поступово відкриває).

ГР_Б_: ЇСТ_В_І ТА _ТРУ_НІ. П_ _ ВИЛА ЗБ_РАНН_ _РИБ_В

–Отже, тема уроку: Гриби: їстівні та отруйні.  Правила збирання грибів

 

ІV. Сприйняття та усвідомлення знань

 

 1. Бесіда з опорою на життєвий досвід дітей.

 

-  А до якої  природи належать гриби?(Живої.)

  •                 Давайте спробуємо це довести. Підкажіть мені, що ви знаїте про гриби? (Гриби ростуть у лісі, біля дерев та пеньків, є їстівні та отруйні гриби, гриби є їжею для деяких тварин, люди теж використовують гриби в їжу).
  •                 Молодці діти!
  •                 Пропоную ці відповіді зафіксувати у таблиці. (Ростуть у лісі. Гриби - різні. Гриби – це їжа.)
  •                 (Фіксується на дошці у таблиці «Знаємо – дізнаємось - дізнались»)

 

2. Метод «Знаємо – дізнаємось - дізнались». Повідомлення завдань уроку.

Що ми знаємо?

Про що дізнаємось?

Про що дізнались?

 1.  Ростуть у лісі.

 2.  Гриби - різні.

 3. Гриби – це їжа.

1.Будова гриба

2. Різноманітність грибів.

3. Групи грибів.

4. Значення грибів.

5. Правила збирання.

1. Гриб має шапинку, ніжку та грибницю.

2. Різноманітність видів грибів:

-шапинкові гриби;

-цвіль;

-дріжджі.

3. Ознаки і групи грибів:

-їстівні;

-отруйні.

4 Значення грибів: санітари лісу, окраса лісу, їжа для людей і тварин, покращують грунт, ліки.

5. Правила збирання грибів:

-зрізати ножем або обережно вивернути;

-брати тільки відомі гриби;

-не розривати і розкидати мох в боки;

- не знищувати неїстивні гриби.

 

  •   Про що ж ми сьогодні дізнаємось?
  •   А дізнаємось ми про таке:  різноманітність грибів, групи грибів, значення грибів, правила збирання..

 

3. Вивчення нового матеріалу

5. Стежинка пізнавальна

1. А розпочнемо ми з будови гриба. У вас на партах є картинка із зображенням гриба.  Спробуйте підписати, як називається кожна його частинка. Але при цьому не забувайте про правила роботи в групі.

 

 

Прозвучали різні варіанти відповідей, давайте уточнимо з чого насправді складається гриб.

Запам’ятайте: гриби, які мають шапинку, ніжку і грибницю .

Такі гриби називаються шапинкові гриби.

Деякі шапинкові гриби мають назву, схожу з назвою дерева, біля якого вони ростуть. Спробуйте їх відгадати.

2.  Робота над загадками.

1. Під березою грибочок,

Поряд жінка і синочок.

З деревом вони куми,

Добре знаємо їх ми!

(Підберезник)

2. Обліпили всі пеньочки

Мами, тата, сини й дочки.

Мов гвіздочки, всі тоненькі,

Вишукані й чепурненькі.

(Опеньки)

2. Під дубочком забілів

Найтовстіший із грибів.

За властивостями цінний,

Лікар від хвороб відмінний.

(Білий гриб) 

4. Слизьку шапку одягли,

Ніби маслом облили.

Під ялинками збирають

І на зиму закривають.

(Маслюки)

3.  Я вирішила додатково познайомити вас ще з деякими незвичайними видами грибів.

-  Цвіль

А, цей вид грибів з’явився на нашій планеті близько двохсот млн. років тому. Відкрийте коробочку №1 візьміть   роздивіться.

– Які виникли відчуття? (Огиди, неприємні)

– Як ви думаєте, що це?

Це гриби під назвою цвіль. Чи схожі ці гриби на шапинкові? Чому? Вони з’являються там, де висока температура та підвищена вологість. Цвіль може рости на стінах, продуктах. )

– Як ви вважаєте, вживати їжу з цвіллю або віддавати її тваринам можна?

Ці гриби викликають у людей алергію, кашель, висипи, а іноді можуть і позбавити людину життя. Проте, цвілеві гриби роду пеніциллум багато років тому почали рятувати людей від хвороб. Бо вчені навчилися виготовляти з цвілі перший в світі антибіотик пеніцилін, який і зараз застосовують в медицині.

- Дріжджі

А тепер я прошу вас уявити і відчути аромат духмяного хлібу, запашних булочок. Хто знає, що треба додати в тісто, щоб їх спекти? (Дріжджі)

В коробочці №2лежать дріжджі. Роздивіться їх, які вони?

Про цей вид грибів нам розповість наша юна дослідницяКатруся, яка захотіла вдома самостійно зібрати інформацію про дріжджі і зараз поділиться нею з нами.

Учениця: Дріжджі – це теж гриби. Вони бувають сухі або однорідної маси. Ці гриби дуже швидко ростуть і розмножуються при наявності теплої води і цукру. Подивіться, я перед початком уроку в баночку з теплою водою і цукром додала дріжджі. Ось як вони виросли. Тепер я знаю, для чого бабуся додає в тісто дріжджі. Щоб тісто швидко підіймалося, насичувалось киснем, і тоді булочки чи хліб будуть пухкенькими.

 4. Фізхвилинка (звучить «Звуки лісу»)

 

6. Стежинка рухлива

 

Дружно в ліс ми всі пішли,

Скільки тут грибів знайшли!

Ось опеньок, боровик,

Підберезовик, лисичка,

Маслючок і печериця,

Сироїжка й білий гриб!

В кошики гриби збирали,

Доки повними не стали.

Ще й побігали ми трішки,

Натомили свої ніжки.

Поверталися бадьорі,

А про це вже знали в школі

 

– крокують

– показ. руками вправо,вліво

– нахил вправо, вліво

– присідають, збирають

– оберти вправо, вліво, показують

– нахил вправо, вліво

– збирають руками

– показують повний кошик

– біжать

– навколо себе крутяться

– крокують

– машуть рукою привіт

5. Робота над розпізнаванням  їстівних та отруйних грибів.

7. Стежинка книжкова

- А тепер важлива робота – попрацювати з підручником. Уважно прочитайте текст  у підручнику.

-Скажіть, коли у лісі росте найбільше грибів?

- Де потрібно збирати гриби ?

А ще ми не повинні забувати поради Їжачка Хитрячка,  з котрими ми ознайомимось також за допомогою підручника.

  Створення проблемної ситуації.

Діти, ви неодноразово чули по телебаченню новини про отруєння людей грибами

Поміркуйте, чому з людьми відбувається  таке лихо? (Не вміють розпізнавати гриби).

В Україні росте близько 100 видів грибів, але в їжу можна вживати тільки 10-15 з них.

Давайте за допомогою таблиці підручника спробуємо запамятати , яких грибів нам слід остерігатись і незбирати.

Білий гриб цар грибів. Росте під дубами, березами, соснами. Шапинка світло-коричневого кольору, а низ шапинки-білого. Ніжка, зазвичай, більша від шапинки. Боровик може виростати вагою до 2 кг.

Скажіть, який отруйний гриб маскується під білий?

А ще грибники знають, що якщо розламати шапинку білого гриба, то вона не змінить колір. А шапинка сатанинського гриба спочатку червоніє, а потім синіє.

Червоноголовець

Шапинка від жовто-оранжевого до червоно-оранжевого кольору. Ніжка гриба вкрита лусочками чорного кольору, яких буває так багато, що здається, ніби ніжка вимазана сажею.

А під червоноголовець?

Мухомор червонийЦього отруйного красеня знають всі. На щастя, він не схожий на жоден їстівний гриб. Назвіть його ознаки.

Підберезовик (бабка).

 

 Схожий до підосичника, але відрізняється кольором шапинки – коричневий або темно-коричневий.

 

 А під підберезник?

 Лисичка

Лисички – єдиний вид грибів, які не кришаться і не мнуться. Тому збирати їх можна не тільки в кошики, а й в рюкзаки, сумки. Ростуть лисички родинами, групами. У них шапинка зрослася з ніжкою в єдине ціле, краї шапинки хвилясті. Чому так назвали ці гриби?

А під лисичку?

 Несправжні лисички

Двійники можуть рости поодинці. Гриб має рівні, закруглені краї шапинки яскравого оранжево-червоного кольору. Має тонку ніжку на відміну від справжньої лисички.

Сироїжки Її назвали так, бо деякі види цих грибів можна в сирому вигляді використовувати для приготування страв. Ці грибочки не ховаються в тіні.  Вони бувають різних кольорів:зелені, жовті, рожево-червоні. Грибники не дуже полюбляють збирати сироїжки, бо вони дуже крихкі і їх неможливо донести у кошику.

А під сироїжку?

Бліда поганка

Бліда поганка – це двійник зеленої сироїжки. У блідій поганці міститься найсильніша з усіх грибних отрут. З’їдений шматочок цього гриба сильніший за укус змії. Отруївшись, люди майже завжди помирають.Шапинка жовто-зелена.У верхній частині ніжки є кільце з плівки.Грибники розповідають, що цей гриб має неприємний запах гнилої картоплі.

Опеньок осінній

Якщо опеньки ростуть на живому дереві, то через декілька років це дерево загине від них. А якщо ростуть на трухлявому дереві або пні, то тоді опеньки – санітари лісу, бо вони переробляють мертву трухляву деревину. Ростуть на пнях, біля стовбурів дерев групами, родинами. Шапинка сіро-жовта, коричнева. Ніжка довга, з білуватим кільцем, спідничкою.

А під опеньок осінній?

Опеньок несправжній жовтий

– А це, діти, несправжні опеньки. Вони отруйні. Порівняйте гриби, знайдіть різницю.У несправжніх опеньок шапинка червоняста або жовто-зелена, а на ніжці немає спіднички – і це головна ознака!

Тож можемо вирушати в ліс по гриби, так, як це зробили діти на картинці у підручнику, але пам'ятайте:  це потрібно робити з дорослими, бо можете заблукати.

Погляньте на другу картинку, порахуйте скільки грибів назбирав казковий чоловічок.

На нас чекає робота із зошитом на ст.15. їжачок хитрячок хоче перевірити вашу пильність. Допоможіть йому зібрати в кошик їстівні гриби, для цього  помістьть їх у кошик за допомогою стрілочок.

Перевіримо скільки грибів у кошику (білий, червоноголовець, лисичка, опеньки осінні).

Може хтось назве їх? Скільки залишилося.? Назвіть їх (бліда поганка, мухомор червоний).

Дякую, ви показали чудові вміння розпізнавати гриби. Отже, в колонці «Дізналися» помічаємо, що гриби діляться на 2 групи. Які?

8. Стежинка  групова

5.  Дослідницько-пошукова робота в групах.

А зараз попрацюємо в групах над створенням пам’ятки грибника.  Ви отримали картку. Вставте пропущені слова користуючись довідкою.

Пам’ятка грибника

Збирай тільки відомі тобі гриби.

Не виривай гриб з ……… .

 Зрізай гриб ….  або охайно викручуй його з грунту.

Не знищуй отруйні гриби, бо вони – …. для тварин.

По гриби йди на  світанку після …… .

Не бери в кошик старих і  червивих грибів.

Не розривай  грунт , бо ….. загине.

 Довідка : коренем,  ножем, є кормом, дощу, грибниця.

Перевіримо які ж слова ви вставили у пам'ятку.  Я читаю, а ви допомагаєте.

Протягом уроку ми багато говорили про гриби . і не з'ясували    головного питання: яке значення вони мають в природі і житті людини. Може хтось із вас дасть відповідь на це запитання?

  • Молодці . Тож підсумуємо ваші відповіді, будьте уважні, можливо дізнаєтесь щось нове.

Гриби-санітари лісу,тому що живляться вони відмерлими рослинами і тваринами, перетворюючи їх на поживні речовини. Гриби – це окраса лісів, їх треба берегти. Гриби є кормом для тварин. Їх їдять білки, лосі, дикі кабани, птахи. Для людей гриби – це джерело білка, який так потрібний людині. Яких тільки страв не готують з грибів! Картопля зі смаженими грибами, грибний суп, піца, плов з грибами, мариновані грибочки, жульєн та багато інших. З давніх часів лисички, білий гриб використовували як ліки. Їх сушили, дрібно різали і приймали для покращення здоров’я. А з цвілі виготовили перший антибіотик – пеніцилін.

9. Стежинка підсумкова

V. Підсумок уроку, рефлексія.

 

  •    Про яке окреме царство живих організмів ми дізналися ?

—Давайте ще раз підсумуємо. Про що ми дізналися.  Коротко, за таблицею.

Любі дітки!

 Дуже ви були старанні!

 Отже, всі ви учні гарні!

 І за труд ваш на уроці

 Вам подякувати хочу!

 А  в знак вдячності за вашу роботу  прийміть   від чарівниці Осені смаколики у вигляді  печива- грибочків.

 

ДОДАТКИ:

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пам’ятка грибника

 

Збирай тільки відомі тобі гриби.

Не виривай гриб з ……… .

Зрізай гриб ….  або охайно викручуй його з грунту.

Не знищуй отруйні гриби, бо вони – …. для тварин.

По гриби йди на  світанку після …… .

Не бери в кошик старих і  червивих грибів.

Не розривай  грунт , бо ….. загине.

 

 

Довідка : коренем,  ножем, є кормом, дощу, грибниця.

 

 

 

Стежинка скоромовок

 

Стежинка повторень

 

Стежинка повідомлень

 

Стежинка дослідницька

 

Стежинка пізнавальна

 

 

Стежинка рухлива

 

Стежинка книжкова

 

Стежинка групова

 

Стежинка підсумкова

 

Чарівна галявина

 

 

 

Стежинка загадкова

 

 

 

 

Правила роботи в групах

1. Працюйте  тихо.

2. Уважно читайте завдання.

3. Вислуховуйте  думку кожного.

4. Занотовуйте свої відповіді.

5. Дотримуйтеся відведеного часу.

 

doc
Додано
19 березня 2022
Переглядів
783
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку