Г. Сковорода.
«De Libertate».
Проповідь житейської невибагливості,
пошуку гармонії з
собою і світом.
Савченко Софія Ігорівна
Розкажіть про життєвий шлях Григорія Сковороди: як його подорожі та спосіб життя вплинули на його світогляд і творчість?
Чому Сковороду часто називають "українським Сократом"?
Наведіть аргументи.
Що означає поняття "сродна праця" в творах Сковороди?
Це 30 віршів, які автор назвав піснями.
Популярн сть зб рки «Сад божественних п сень» зумовлена тим, що зм ст її твор в був зрозум лим близьким звичайн й людин
того часу: л ричний герой перебуває в пошуках правди й добра; в н, як Г. Сковорода, любить народ закликає людину жити в єдност з природою; журба, тривога, розм рковування завжди зворушували чутливу душу людини з народу.
Що є свобода? Добро в ній якеє?
Кажуть, неначе воно золотеє?
Ні ж бо, не злотне: зрівнявши все злото, Проти свободи воно лиш болото.
О, якби в дурні мені не пошитись,
Щоб без свободи не міг я лишитись.
Слава навіки буде з тобою,
Вольності отче, Богдане-герою!
De Libertate — Про свободу (лат.).
До найвідоміших творів
Г. Сковороди належить вірш «De libertate» («Про свободу»), який є зразком високої патріотичної
лірики. Для ліричного героя воля — найбільше багатство. Поет
переймався долею селян, які за
кріпацтва були віддані поміщикам у довічне рабство, тому проблема свободи в закріпаченій Україні дуже актуальна.
Звернімо увагу, що поняття свободи в усіх своїх творах Сковорода розглядає
не в плані суспільно-політичних реалій, а як шлях духовних пошуків. Тому
несподіваною у вірші є згадка про
гетьмана Війська Запорозького Богдана
Хмельницького як втілення омріяної вольності.
Рік написання: 1757.
Вид лірики – патріотична лірика.
Жанр «De libertate»: ліричний вірш.
Провідні мотиви: воля — найбільше багатство, уславлення Б. Хмель ницького.
Тема «De libertate»: вияв громадянської мужності поета в період посилення кріпацтва, оспівуючи волю як найбільше багатство людини.
Ідея «De libertate»: уславлення Богдана Хмельницького, народного героя, який присвятив своє життя боротьбі за волю і щастя українського народу; утвердження свободи людини як найвищої суспільної цінності.
Основна думка: тільки за умови отримання волі людина почуватиме себе щасливою; ніяке золото не замінить «вольности».
Образи-символи у
творі «De libertate».
свобода (символ
Богдан справжнього болото (символматеріального
Хмельницький людського невільного світу).
(символ вольності); існування);
Перебування у селі Ковраї (1755–1759) було важливим етапом у розвитку світогляду Г.
Сковороди, у формуванні його естетичного ідеалу. Як селянський просвітитель він живе серед народу, проймається його думами і надіями, безповоротно вирішує, що його доля — з народом. Тому антинародний рух 50-х рр. селянські виступи і повстання не могли не відбитися у свідомості вразливого і чутливого до народного життя поета.
Ще живими були в пам’яті народній тяжкі бої за визволення від соціального і національного гноблення польською шляхтою, а вже трудовому селянству царат накинув
на шию нове ярмо, ще важче, позбавляючи завойованої вольності. Наказавши зруйнувати
Запорозьку Січ, Катерина ІІ розпорядилася навіть саме «наименованіе Сечи и запорожских казаков отдать на вечное забвеніе». Це, можливо, було однією з причин,що спонукала поета до написання вірша «De libertate».
Гармонія для Сковороди — це результат внутрішньої роботи над собою, прагнення до самопізнання і
саморозуміння. Він вірив, що людина, яка зрозуміла свою "сродну працю" і навчається жити просто, отримує
можливість досягти справжнього миру і
гармонії зі світом. Важливим аспектом цієї гармонії є також любов до
ближнього, пошук добра в усьому, що оточує людину.
Отже, "De Libertate" — це твір, у якому Сковорода не просто говорить про свободу, а закликає кожного читача до внутрішнього пошуку і невибагливості, які відкривають шлях до істинного щастя. Він
нагадує, що свобода починається з духовного очищення, із здатності
багато людей знову шукають щастя і спокій у простоті і житейській невибагливості.
Рефлексія:
Мен сподобалось...
Мен не сподобалось...
Я зрозум в/зрозум ла, що...
Я не зрозум в/не зрозум ла...
Як ц нност або деї автора вам здалися найближчими?
Чому саме вони?
Чи в дчуваєте ви, що автор м г би вам дати якусь пораду? Що б ви хот ли спитати у нього?
Дякую за увагу!
Домашнє завдання:
Опрацювати байку
Г. Сковороди "Бджола та шершень",
с. 67-73, обрати афоризм Г. Сковороди і пояснити його (письмово).