Григорій Сковорода. Збірка «Сад божественних пісень» («Всякому місту — звичай і права», «De libertate»). Біблійна основа творчості його та вчення про самопізнання і «сродний тру

Про матеріал
ознайомити учнів із поетичною творчістю Г. Сковороди, проаналізувати зміст поезій "Всякому місту – звичай і права" та "De libertate"; розвивати навички аналізу поезій; виховувати найкращі моральні якості учнів. Робота з художнім твором будується не за принципом «читай і аналізуй», а за принципом: сприймай всіма органами чуття, асоціюй і твори. Через пропозицію індивідуального вибору: уяви, слова, тексту, відчуття, руху – прекрасне входить у світ дитини і стає частиною її самої.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Вправа «Кольорові чоботи»

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Григорій Сковорода. Збірка «Сад божественних пісень» («Всякому місту — звичай і права», «De libertate»). Біблійна основа творчості його та вчення про самопізнання і «сродний труд»

Номер слайду 6

Сьогодні на уроці ви:познайомитесь із ліричними творами Григорія Сковороди, зокрема збіркою «Сад божественних пісень», історією її написання;Прочитаєте та проаналізуєте ліричні твори Григорія Сковороди «Всякому місту звичай та права», «De Libertate»;З’ясуєте багатство тематики та мотивів ліричних творів митця;Дізнаєтесь, що таке ода як жанр літератури;висловите власні думки з приводу поетичної творчості Григорія Сковороди, його постаті в українській історії, літературі, філософії та культурі

Номер слайду 7

«Асоціативний кущ»Життя. Турбота. Філософія. Пізнання Цінність Свобода

Номер слайду 8

Григорій Сковорода

Номер слайду 9

Вправа «Так - ні»1. Г. Сковорода народився на Черкащині. 2. Митець досконало володів латинською, старогрецькою, німецькою, польською мовами. У своїх байках письменник продовжив традиції Л. Глібова. Близько трьох років був співаком у капелі придворного хору цариці Єлизавети. Створив власну систему оцінювання. Працював приватним вчителем у поміщика Томари. Суть філософії «сродної праці» полягала в тому, щоб людина успадкувала рід діяльності своїх батьків. «Подяка блаженній натурі за те, що потрібне зробила неважким, а важке непотрібним»,— так висловилася героїня твору «Бджола та Шершень». Праця має стати для людини природною потребою і «найсолодшою поживою» Ідея спорідненої праці, сродної праці, природженого діла це ідея «Бджола і Шершень»Характерною рисою байки Г. Сковороди є відтворення істини.

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Григорій Сковорода. «Сад божественних пісень»Григорій Сковорода був видатним поетом свого часу. Вірші він писав усе життя. Активну поетичну творчість Сковорода розпочав після повернення з-за кордону в у 1753 році. Вірші, що були створені у 1757—1785 роках, поет об’єднав у рукописній збірці «Сад божественних пісень», до якої входить тридцять творів. Чому Сковорода саме так назвав свою збірку віршів? По-перше, за давньою поетичною традицією (відомі збірники того часу — «Сад страданій Христа..» або курс піїтики Митрофана Довгалевського «Hortus poeticus» («Сад поезії»), а беручи до своїх пісень епіграфи із Біблії, по-своєму переосмислюючи біблійні мотиви, Сковорода називає їх «божественними». Адже Григорій Сковорода був і богословом, але він пропагував не фанатичне вірування. Він пропонував знайти Бога в собі. По-друге, одним із улюблених занять Сковороди була музика. Він майстерно грав на багатьох інструментах: скрипці, флейті, бандурі, гуслях, органі, створив духовні концерти, поклав деякі псалми та ряд віршів на музику і, звісно, писав музику й до власних творів. І таку музику, що деякі зі «сковородинських» пісень перейняли навіть кобзарі. Одну з таких пісень, яка міститься у збірці під номером 10, ми з вами й розглянемо, а саме твір «Всякому місту - звичай і права».

Номер слайду 13

«Всякому місту – звичай і права»Всякому місту — звичай і права,Всяка тримає свій ум голова;Всякому серцю — любов і тепло,Всякеє горло свій смак віднайшло. Я ж у полоні нав’язливих дум: Лише одне непокоїть мій ум. Панські Петро для чинів тре кутки,Федір-купець обдурити прудкий,Той зводить дім свій на модний манір,Інший гендлює, візьми перевір!Я ж у полоні нав’язливих дум: Лише одне непокоїть мій ум. Той безперервно стягає поля,Сей іноземних заводить телят. Ті на ловецтво готують собак,В сих дім, як вулик, гуде від гуляк. Я ж у полоні нав’язливих дум: Лише одне непокоїть мій ум. Ладить юриста на смак свій права,З диспутів учню тріщить голова,Тих непокоїть Венерин амур *,Всякому голову крутить свій дур. В мене ж турботи тільки одні,Як з ясним розумом вмерти мені. Знаю, що смерть — як коса замашна,Навіть царя не обійде вона. Байдуже смерті, мужик то чи цар,-Все пожере, як солому пожар. Хто ж бо зневажить страшну її сталь?Той, в кого совість, як чистий кришталь... Прослухати пісню у виконанні Тараса Компаніченка на фестивалі «De Libertate»

Номер слайду 14

«Всякому місту – звичай і права»https://www.youtube.com/watch?v=Dk3 PYlhfv_8

Номер слайду 15

Літературний аналіз твору. Тема: роздуми про життя тогочасного суспільства, засудження його вадІдея: утвердження думки, що чиста совість – це запорука чесного життя; людині з чистою совістю не страшна навіть смерть. Рід: лірика. Жанр: пісня; філософська лірика. Художні засоби: Епітети: нав’язливі думи; ясний розум;Порівняння: в сих дім, як вулик, гуде від гуляк;Метафори: горло свій смак віднайшло; дім гуде; учню тріщить голова; всякому голову крутить свій дур.

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Прийом “Рецепт свободи”

Номер слайду 19

«De Libertate»Щорічно у селищі Сковородинывка, в якому довгий проживав Григорій Сковорода і у якому помер, відбувається літературно-мистецький «De libertate». І його назва невипадкова. Адже це назва однієї з поезій Григорія Савича, що не увійшли до збірки «Сад божественних пісень» – «De libertate», що з латини означає «Про свободу». Що є свобода? Добро в ній якеє? Кажуть, неначе воно золотеє? Ні ж бо, не злотне: зрівнявши все злото, Проти свободи воно лиш болото. О, якби в дурні мені не пошитись, Щоб без свободи не міг я лишитись. Слава навіки буде з тобою, Вольності отче, Богдане-герою!

Номер слайду 20

Теорія літератури. Ода — вірш захопливого характеру на честь якоїсь особи або події. За царським указом 1783 року в Україні значно посилилося кріпацтво, і вільні селяни були віддані поміщикам у довічне рабство. Свої роздуми над долею поневоленого народу Сковорода висловив у багатьох творах, у тому числі й у «De libertate». У ті часи нерідко траплялося, що вільних людей поміщики самочинно приписували до своїх кріпаків. Ось чому цілком природними були побоювання мандрівного філософа: «Щоб без свободи не міг я лишитись». В останніх рядках автор проголошує славу Богдану Хмельницькому. Сковорода захоплювався історичним подвигом гетьмана і гостро засуджував колоніальну політику самодержавства, зокрема посилення кріпацтва. Виголошення слави гетьману України, який боровся за волю свого народу, незалежність рідного краю у вік жорстокої реакції було вираженням відкритого протесту проти царсько-поміщицької сваволі, виявом високої політичної свідомості й громадянської мужності.

Номер слайду 21

Літературний аналіз твору. Тема: роздуми про волю як найбільшу суспільну цінність і про Богдана Хмельницького як взірця боротьби за свободу. Ідея: возвеличення свободи як найбільшої суспільної цінності; прославляння Богдана Хмельницького, борця за свободу рідного народу, яка є найбільшим багатством людини. Рід: лірика. Жанр: ода

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Питання для міркування: «Що може філософія Г. С. Сковороди дати людині ХХІ століття?»

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Прийом «Наплічник»

Номер слайду 26

Домашнє завдання. Вивчити напам’ять поезію «Всякому місту – звичай права»Розшифрувати 5 афоризмів Г. Сковороди і вивчити їх напам’ять (афоризми в класрумі)

pptx
До підручника
Українська література 9 клас (Коваленко Л.Т., Бернадська Н.І.)
Додано
20 березня
Переглядів
710
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку